Karty graficzne

Karty graficzne ATI będą przyspieszały fizykę

Michał Szukała | Redaktor serwisu benchmark.pl
2 komentarze Dyskutuj z nami

Źródła zbliżone do AMD sugerują, że koncern ma plany, aby wprowadzić sprzętową akcelerację fizyki do swoich kart graficznych. Przyspieszanym API miałby być Havok. AMD zaznacza jednak, że rynkowa premiera takich chipów odbędzie się w dopiero momencie, kiedy gry z akcelerowaną fizyką będą działać wyraźnie szybciej niż bez niej.

Jak pamiętamy z przeszłości, w wielu tytułach gier dodanie sprzętowo liczonej fizyki spowalniało rozrywkę w zamian za zwiększenie liczby detali. Na przykład po włożeniu do komputera karty fizyki (PPU) Ageia PhysX, liczba klatek na sekundę w jednej z pierwszych zgodnych z nią gier (Ghost Recon Advanced Warrior) była niższa niż wówczas, kiedy uruchomiono ją bez karty PPU. AMD postanowiło nie iść tą drogą i zamiast tego woli poczekać, aż włączenie sprzętowej akceleracji fizyki będzie nie tylko wzbogacało oprawę graficzną gry, ale również zwiększało jej płynność. W chwili obecnej nie jest to proste, jako że przerzucenie obliczeń fizycznych na GPU oznacza, iż część chipu musi przestać zajmować się generowaniem grafiki, a zacząć przejmować na siebie obliczenia fizyczne, co nie kończy się dobrze dla płynności gry.

Havok Physics to silnik przeznaczony do obliczeń fizycznych, stworzony w 2000 roku przez irlandzką firmę Havok. Po kilku latach, w 2007, został wykupiony przez Intela. Na początku było to rozwiązanie w pełni programowe, teraz zaczyna być (na razie testowo) wspierane przez procesory graficzne Intela i ATI. Kiedy sprzętowo akcelerowany Havok pojawi się na rynku, póki co jeszcze nie wiadomo. Nie powinno to jednak zbyt długo potrwać, jako że konkurencja w postaci NVIDII ma już swoje sprzętowe rozwiązanie w postaci kart GeForce 6 (lub nowszych) i API PhysX – jest ono gotowe i dostępne dla użytkowników. Intel i ATI będą chciały mieć własną, sprzętową fizykę, na razie jednak obserwują postępy koncernu z Santa Clara i dopracowują własne systemy.

Komentarze

2
Zaloguj się, aby skomentować
avatar
Dodaj
Komentowanie dostępne jest tylko dla zarejestrowanych użytkowników serwisu.
  • avatar
    Konto usunięte
    Znalazłem mały błąd, powinno być "...zgodnych z nią gier Ghost Recon Advanced WARFIGHTER..."
  • avatar
    NomadDemon
    a ja uwazam ze zintegrowana graficzka na pokladzie powinna sie zajmowac fizyka.. 3300 jest bardzo dobra integra.. i powinna sobie z tym poradzic