Gry komputerowe

Microsoft wprowadza funkcję Auto SR. Gry będą działać jeszcze szybciej

przeczytasz w 2 min.

Jak poprawić wydajność w grach? Microsoft opracował technologię Automatic Super Resolution, która zostanie zintegrowana z systemem Windows 11. Właśnie poznaliśmy pierwsze szczegóły na temat nowego rozwiązania.

Współczesne komputery są coraz wydajniejsze, ale oferowane osiągi i tak mogą okazać się niewystarczające. Rosnące wymagania nowoczesnych gier często przewyższają możliwości sprzętu. Rozwiązaniem są coraz powszechniejsze technologie skalowania obrazu, które pozwalają na zwiększenie wydajności bez konieczności wymiany podzespołów. 

Wraz z pojawieniem się komputerów Copilot+ PC, firma Microsoft zaczęła promować także technologię Automatic Super Resolution. 

Jak działa Microsoft SR? 

Technologia Auto SR (Automatic Super Resolution) automatycznie obniża rozdzielczość renderowania gry, a następnie wykorzystuje zaawansowane algorytmy sztucznej inteligencji, by przeskalować obraz do wyższej rozdzielczości. Według programistów, rozwiązanie nie tylko pozwala zwiększyć płynność animacji, ale też poprawia jakość obrazu.

Microsoft Auto SR

Użytkownicy mają możliwość wybrania dwóch trybów działania. Zwykła funkcja “Włącz” pozwala automatycznie dostosować rozdzielczość, bez konieczności wprowadzania dodatkowych ustawień. co może jednak powodować przeniesienie zmienionej rozdzielczości na inne aplikacje. Funkcja “Włącz (zachowaj zachowaj bieżącą rozdzielczość pulpitu)” wymaga ręcznego wprowadzenia ustawień, ale nie powoduje problemów z wewnętrznymi ustawieniami rozdzielczości.

Microsoft Auto SR

Technologia została zintegrowana z systemem operacyjnym Windows i potokiem wyświetlania, działając niezależnie od technologii skalowania występujących w grze. Nowa funkcja może być zatem ciekawą alternatywą dla innych technologii działających na warstwie sterownika, takich jak NVIDIA Image Scaling (NIS) i AMD RSR (Radeon Super Resolution). Na ten moment jeszcze nie wiadomo, jak działa w praktyce.

Wymagania Microsoft Auto SR 

Technologia w pierwszej kolejnośc ma trafić na laptopy Copilot+ PC z procesorem Qualcomm Snapdragon X (takie urządzenia mają trafić do sprzedaży w połowie czerwca), ale w późniejszym terminie powinna być dostępna także dla innych konfiguracji. 

  • procesor Qualcomm Snapdragon X z jednostką Hexagon NPU i zintegrowanym układem graficznym,
  • system operacyjny Windows 11 w wersji 24H2 (lub nowszej),
  • najnowsze sterowniki graficzne i procesorów neuronowych, 
  • ekran o rozdzielczości co najmniej 1080p. 

W których grach działa Microsoft Auto SR?

Funkcja Microsoft Auto SR działa w grach korzystających z DirectX 11 lub DirectX 12 (nie działa na DirectX 9, Vulkan i OpenGL), ale jak na razie jest wspierana tylko w kilkunastu tytułach: 

  • 7 Days to Die, 
  • BeamNG drive, 
  • Borderlands 3, 
  • Control, 
  • Dark Souls 3, 
  • God of War, 
  • Kingdom Come Deliverance, 
  • Resident Evil 2 (Remake), 
  • Resident Evil 3 (Remake), 
  • Sekiro: Shadows Die Twice, 
  • Sniper Ghost Warrior Contracts 2, 
  • Wiedźmin 3: Dziki Gon.

Warto jednak zaznaczyć, że Microsoft jeszcze testuje nową technologię, więc z biegiem czasu na liście powinny pojawić się kolejne tytuły.

Źródło: Microsoft, foto: Adobe Stock

Komentarze

6
Zaloguj się, aby skomentować
avatar
Komentowanie dostępne jest tylko dla zarejestrowanych użytkowników serwisu.
  • avatar
    jacekwr
    2
    Niech mnie ktoś skoryguje, jeśli się mylę - ale o ile dobrze rozumiem, to 'super' resolution oznacza automatyczne OBNIŻANIE rozdzielczości, jak system przestaje dawać radę. Jakie więc qrna 'super'?!? Microsoft Shitty Resolution to się powinno nazywać... :/// I jak teraz będzie zaszyte w wingrozie, to już pies z kulawą nogą nie będzie się bawił w optymalizację, bo i po co... Monitory będą mogły sobie mieć i 32K, a zabagniony Windows i tak automatycznie (=bez pytania użytkownika o zgodę) obniży rozdzielczość do 'super' 360p... Żeby nie było że win13 pod i999 (o całe niemożliwe do wyobrażenia 0,25% szybszego od i3 z 2014r) sobie nie radzi...
    • avatar
      jacekwr
      1
      Niech mnie ktoś skoryguje, jeśli się mylę - ale o ile dobrze rozumiem, to 'super' resolution oznacza automatyczne OBNIŻANIE rozdzielczości, jak system przestaje dawać radę. Jakie więc qrna 'super'?!? Microsoft Shitty Resolution to się powinno nazywać... :/// I jak teraz będzie zaszyte w wingrozie, to już pies z kulawą nogą nie będzie się bawił w optymalizację, bo i po co... Monitory będą mogły sobie mieć i 32K, a zabagniony Windows i tak automatycznie (=bez pytania użytkownika o zgodę) obniży rozdzielczość do 'super' 360p... Żeby nie było że win13 pod i999 (o całe niemożliwe do wyobrażenia 0,25% szybszego od i3 z 2014r) sobie nie radzi...
      • avatar
        jacekwr
        0
        ...a to 'Auto' żeby użytkownik broń cię panie Makaronowy Cthulu nie miał szans przypadkiem stwierdzić, że super hiper nowy system dobie nie radzi z Crysisem...
        • avatar
          jacekwr
          -1
          Niech mnie ktoś skoryguje, jeśli się mylę - ale o ile dobrze rozumiem, to 'super' resolution oznacza automatyczne OBNIŻANIE rozdzielczości, jak system przestaje dawać radę. Jakie więc qrna 'super'?!? Microsoft Shitty Resolution to się powinno nazywać... :/// I jak teraz będzie zaszyte w wingrozie, to już pies z kulawą nogą nie będzie się bawił w optymalizację, bo i po co... Monitory będą mogły sobie mieć i 32K, a zabagniony Windows i tak automatycznie (=bez pytania użytkownika o zgodę) obniży rozdzielczość do 'super' 360p... Żeby nie było że win13 pod i999 (o całe niemożliwe do wyobrażenia 0,25% szybszego od i3 z 2014r) sobie nie radzi...
          • avatar
            JebacSzatana
            -3
            Jako ekspert w dziedzinie technologii komputerowych moge stwierdzić ze to sam Windows ktory maml przestarzaly kod jeszcze z czasów dosa jest problemem!
            To jest miliardy nie potrzebnych linijek kodu które musza być trzymane bo inaczej Windows się rozleci i przestanie działać.
            Na komputerach firmy Apple tego problemu ni ma ponieważ jest to system nowoczesny mający własny ekosystem dostosowany pod konkretny hardwer ktory jest opracowany przez specjalistów firmy Apple. Dlatego wszystko działa o wiele szybciej.
            Jeśli tworcy gier i gracze chcą lepszej i wydajniejszej grafiki musza porzucić Windows i zacząć programować gry tylko pod sprzęt Apple!!!
            • avatar
              arek1976
              0
              Sorki ale jesteśmy bananowa republiką Afryka ma lepsza gospodarkę