Karty graficzne

Nowe procesory graficzne Nvidia nie tylko do grania

przeczytasz w 1 min.

Wyobraź sobie, że zamiast czekać 5 godzin na przekonwertowanie filmu do swojego iPoda, poświęcisz na to tylko 35 minut. Wyobraź sobie, że twój komputer może symulować tzw. zawijanie białek, co pomaga w opracowaniu leków na poważne choroby. Wyobraź sobie, że twój komputer może szybciej wykonywać codzienne zadania, dostarczając przy tym niezwykłych wrażeń wizualnych. Dzisiaj wyobrażenia te stają się rzeczywistością, gdyż Nvidia zaprezentowała nową rodzinę procesorów graficznych, GeForce GTX 200 – wśród których znajdują się układy GeForce GTX 280 i GeForce GTX 260 – sprawiając przy tym, że grafika służy już nie tylko do gier, zaś gry zaoferują wrażenia nieznane dotąd na żadnej platformie przeznaczonej do ogólnego użytku.

„Postępy, jakich dokonuje Nvidia w dziedzinie grafiki komputerowej są po prostu niewiarygodne i jesteśmy zachwyceni, że możemy być jedną z pierwszych firma na świecie, która może zaoferować nową technologię w nowej wersji Exhilaration Edition uznanych komputerów HP Blackbird 002”, powiedział Rahul Sood, główny technolog w dziale HP Voodoo Business Unit. „Wyjątkowa jakość grafiki oraz wydajność są bardzo ważne dla naszych klientów, ale nowe procesory graficzne GeForce GTX 200 oferują coś jeszcze. Wykorzystanie procesora graficznego w takich codziennych zadaniach jak en kodowanie wideo czy obróbka fotografii sprawia, że HP Blackbird 002 jest jednym z najnowocześniejszych komputerów, jakie do tej pory zaprojektowano”.


Grafika nie tylko do gier

Jednym z najbardziej wydajnych procesorów w komputerze PC jest procesor graficzny. Rendering obrazów 3D w czasie rzeczywistym jest jednym z najbardziej wymagających matematycznie zadań, jakie może wykonać twój komputer, ale nie jest jedynym. W miarę jak programy komputerowe w coraz większym stopniu wykorzystują grafikę, wiele zwykłych zadań także będzie korzystać z mocy grafiki zapewnianej przez procesor graficzny, na przykład enkodowanie i odtwarzanie wideo high-definition, edycja zdjęć, oglądanie map w Internecie czy po prostu działanie nowoczesnego systemu operacyjnego, takiego jak Windows Vista.


„Miliony użytkowników na całym świecie wiedzą, jak długotrwałym zajęciem jest konwertowanie domowych filmów wideo do takiego formatu, który może być wykorzystany w takich witrynach jak YouTube lub w popularnym odtwarzaczu takim jak iPod”, powiedział Sam Blackman, szef firmy Elemental Technologies. „Elemental opracował program BadaBOOM Media Converter, aplikację wideo dla klientów indywidualnych, której premiera przewidziana jest w sierpniu bieżącego roku. Wykorzystując masowo równoległą architekturę procesora graficznego GeForce, możemy transkodować wideo o wysokiej jakości 18 razy szybciej niż w przypadku programów wykonywanych na zwykłym CPU. Ten bezprecedensowy skok wydajności sprawił, że nasza aplikacja RapiHDTM Video Platform wykorzystuje procesory graficzne Nvidia.


Zdając sobie sprawę, że procesory graficzne wykorzystać można nie tylko w grach, coraz większa liczba programów także pisana jest w taki sposób, by wykorzystać GPU w zwykłych, a nie tylko graficznych zastosowaniach. Na przykład, opracowany przez Uniwersytet Stanforda program obliczeń rozproszonych Folding@Home łączy moc obliczeniową milionów procesorów graficznych w celu symulowania tzw. zwijania białek, który to proces posłużyć może do znajdowania leków na takie schorzenia jak choroba Alzheimera czy Parkinsona. Dzięki mocy obliczeniowej układów z rodziny GeForce GTX, takie aplikacje jak Folding@Home oraz wiele innych może działać do 140 razy szybciej na procesorach równoległych ogólnego przeznaczenia firmy Nvidia niż na niektórych współczesnych, tradycyjnych CPU.

„Procesory graficzne GeForce zaoferują niebawem największy skok mocy obliczeniowej w historii projektu Folding@Home”, powiedział Vijay Pande, profesor chemii na Uniwersytecie Stanforda. „Program Folding@Home działający na procesorze graficznym GeForce GTX 280 jest 45 razy szybszy niż najnowszy procesor Core2 Quad 3 GHz. Jeśli program Folding@Home uruchomiony zostałby tylko na jednym procencie wszystkich układów z serii GeForce 8 i 9, uzyskalibyśmy 70 petaflopów mocy obliczeniowej do szukania lekarstw. To 10 razy większa moc obliczeniowa niż połączone siły 100 najmocniejszych superkomputerów świata”.

Rozgrywka następnej generacji
Tryb obliczeń równoległych ogólnego przeznaczenia wykorzystujący technologię CUDA stanie się początkiem nowej generacji ultra-realistycznych gier. Twórcy oprogramowania mogą wykorzystać superkomputerową moc „Obliczeń CUDA” do symulacji realistycznych, poprawnych fizycznie efektów, a następnie wykorzystać tryb „GEForce GPU” do renderowania pięknej grafiki. Procesory graficzne NVIDIA jako jedyne obsługują technologię PhysX™, najbardziej rozpowszechniony silnik fizyczny oferujący realizm 3D w ponad 140 grach na różnych platformach i wykorzystywany przez ponad 25 000 twórców oprogramowania z całego świata. Dzięki PhysX, twórcy gier mogą zastosować takie efekty jak fizyka ciała sztywnego, wykrywania kolizji czy symulacja falujących powierzchni ubrań, które w znacznym stopniu zmieniają sposób, w jaki gra się w gry i jak rozwija się ich fabuła, by potem przyspieszyć te efekty sprzętowo, wykorzystując moc GPU.

„Od lat nie byłem tak podekscytowany żadną nową technologią w grach”, powiedział Chris Taylor, szef firmy Gas Powered Games. „Koncentrujemy wszystkie nasze działania dotyczące fizyki w grach na technologii PhysX i możemy zauważyć już pierwsze efekty w grze Space Siege, która przynosi zupełnie nowe wrażenia. Zaś w najbliższej przyszłości zobaczymy w czasie rzeczywistym efekty rodem z Hollywood dzięki takim GPU jak GeForce GTX 280. To naprawdę fascynująca technologia!”.

Wśród innych funkcji procesorów graficznych GeForce GTX 280 i GeForce GTX 260 znajdują się m.in.:
  • Druga generacja zunifikowanej architektury NVIDIA: zapewnia o 50% wyższą wydajność w grach w stosunku do poprzedniej karty NVIDIA GeForce 8800 Ultra generacji dzięki 240 rdzeniom przetwarzającym, zapewniającym niewiarygodną moc cieniowania w rozdzielczościach do 2560 x 1600.
  • Technologia 3-way NVIDIA SLI® i: Wiodąca w branży technologia 3-way NVIDIA SLI oferuje niezwykły wzrost wydajności poprzez implementację technologii AFR (Alternate Frame Rendering) zapewniając najszybszą na świecie rozgrywkę w systemie Windows Vista.
  • Technologia NVIDIA PureVideo® HDi: połączenie akceleracji procesu dekodowania wideo HD oraz przetwarzania obrazu, które oferuje bezprecedensową klarowność obrazu, płynność odtwarzania wideo, wierne kolory oraz precyzyjne skalowanie obrazu wideo i filmów.
  • Technologia NVIDIA CUDA: Dzięki mocy technologii NVIDIA CUDA™ oraz nowym bibliotekom CUDA dla Windows Vista, programiści mogą obecnie przekierowywać najbardziej złożone obliczeniowo zadania z CPU na GPU, sprawiając, że pracować dla ciebie będą aż 240 rdzenie przetwarzające.


  • Karty graficzne wykorzystujące procesory graficzne GTX 280 dostępne będą od jutra w ofercie światowych producentów, takich jak ASUS, BFG, Emtek, EVGA, Gainward, Gigabyte, Innovision, Leadtek, MSI, Palit, PC Partner/Zotac, Point of View, Unika, Unitek oraz XFX. Karty graficzne wykorzystujące procesory graficzne GTX 260 dostępne będą w handlu od 26 czerwca 2008.

    Komentarze

    0
    Zaloguj się, aby skomentować
    avatar
    Komentowanie dostępne jest tylko dla zarejestrowanych użytkowników serwisu.

      Nie dodano jeszcze komentarzy. Bądź pierwszy!