Technologie i Firma

Trendy: Dział IT w firmie w modelu outsourcingu

przeczytasz w 2 min.

Żadna firma nie poradzi sobie bez pomocy informatyków, ale to jeszcze nie oznacza konieczności zatrudniania ich.

outsourcing it

Outsourcing usług IT wielu przedsiębiorstwom z sektora MSP opłaca się bardziej niż bezpośrednie zatrudnianie specjalistów. Korzyści to m.in. oszczędności, oraz całodobowy dostęp do pomocy technicznej.

Być może żadna firma nie poradzi sobie bez pomocy informatyków, ale to jeszcze nie oznacza bezwzględnej konieczności zatrudniania ich. Polscy przedsiębiorcy coraz chętniej zastępują wewnętrzne działy IT usługami wynajętych firm. Powód? Oszczędności – wynika z danych firmy iMe, prowadzącej call centre zatrudniające w sumie 500 dyżurujących pod telefonem informatyków.

Zdalny doradca tańszy niż firmowy informatyk

Średni koszt pracy jednego specjalisty IT wynosi 8500 PLN brutto (brutto pracodawcy). W przypadku większych firm kwotę tę należy pomnożyć przez liczbę pracowników działu IT. W przypadku średnich przedsiębiorstw, w których pracuje do 60 pracowników najczęściej potrzeba 4 specjalistów.

Szukając oszczędności coraz więcej firm decyduje się na zrezygnowanie z bezpośredniego zatrudniania takiego zespołu i poszukuje zewnętrznych rozwiązań. Firmy zajmujące się outsourcingiem IT i zdalnym dostępem do pomocy technicznej proponują także rozwiązania niedostępny w tradycyjnym modelu.

Jednym z takich pomysłów jest całodobowe i czynne każdego dnia call centre obsługiwany przez informatyków. Firma iMe zatrudnia w ten sposób 500 dedykowanych inżynierów, którzy sprzed ekranu komputera i przez słuchawkę rozwiązują problemy swoich klientów.

- Optymalizacja wynika przede wszystkim z czasu oraz faktycznych kosztów. Miesięczny abonament bowiem wynosi 79 zł, wówczas pracownik ma stały dostęp do specjalisty, niezależnie od czasu czy miejsca, w którym pracownik się aktualnie znajduje. Korzystanie z iMe eliminuje przede wszystkim długi czas reakcji, przymus poświęcenia, jak i wysokie koszty – podkreśla Paweł Makowski, szef funduszu Largo Capital, pomysłodawca usługi na polskim rynku.

Outsourcing IT to rozwijająca się branża

Im więcej oszczędności potrzebują polskie firmy, tym rodzimy outsourcing IT trzyma cię mocniej. Według specjalistów pod względem zagospodarowania tego sektora znajdujemy się już w średniej europejskiej. Do korzystania z takich usług przyznała się prawie połowa badanych menadżerów. Dla porównania – z outsourcingu IT korzysta ponad 50% przedsiębiorstw austriackich i tylko 37% firm z Rumunii czy Turcji.

Trend zauważalny jest na całym rynku IT. Tempo wzrostu według analityków IDC wynosi w naszym kraju 4% rocznie i może przyśpieszyć do 5%. Do 2019 roku wartość rodzimego rynku ma przekroczyć 6 mld USD. Wkrótce możemy zająć drugie miejsce w Środkowo-Wschodniej Europie.

Źródło: iMe/Freerangestock, StuartMiles

Komentarze

4
Zaloguj się, aby skomentować
avatar
Komentowanie dostępne jest tylko dla zarejestrowanych użytkowników serwisu.
  • avatar
    Flynn
    1
    Outsourcing spowodował, że wielu "specjalistów" na pierwszych czy nawet drugich liniach wsparcia to osoby, które nie mają zielonego pojęcia o tym co robią... Dlatego gdy stanie się coś poważnego, to najpierw próbę pomocy podejmie taka pierwsza linia, potem druga, a na końcu dopiero specjalista - to zabiera masę czasu, a więc i pieniędzy. Czasem chyba jednak lepiej mieć jednego prawdziwego specjalistę niż armię pół-bezużytecznych naprawiaczy Outlooka...
    • avatar
      teuton
      0
      No proszę informatycy zarabiają 8500, a tutaj można mieć to samo a nawet lepiej za 79PLN, znaczy się to chyba są oszuści buhahaha.
      "wynika z danych firmy iMe"....."W iMe miesięczny abonament bowiem wynosi 79 zł" - do tej reklamy warto jeszcze dopisać dwie kwestie: jakość obsługi użytkowników, czyli to co pisze kolega wyżej oraz co zawiera się w tych 79PLN :), bo podejrzewam, że tylko "proszę zresetować komputer" a jak coś wiecej trzeba naprawić, albo coś zmienic lub coś nowego wprowadzić, to konsultant chętnie to zrobi, ale za dodatkowe pieniądze.
      Outsorcing jest opłacalny tylko w krótkim terminie, kiedy trzeba podreperować pozycje kosztowe w tabelce do premii za zarządzanie (oczywiście kosztem użytkowników w firmie), długoterminowo to tylko same straty.
      • avatar
        zawiasfx
        0
        no wiadomo ze student bedzie tanszy niz specjalista ;)
        • avatar
          Nixtone
          0
          To chyba jednak nie jest już tak, że trend jest na outsourcing, to się raczej odwraca. Najważniejsze jak się okazuje jest nie sama cena, a stosunek cena do jakości - zewnętrzna firma, która obsługuje wiele podmiotów, może i z powodzeniem obsłuży małe/mniejsze/średnie firmy, tam gdzie da się praktycznie wszystko ustandaryzować. Jednak raczej będzie jej brakować dostatecznej wiedzy i umiejętności potrzebnych na dogłębną znajomość (i wsparcie) dużych, rozproszonych środowisk, a zwłaszcza takich, gdzie standaryzacją nie da się objąć całego/większości środowiska. No i jeśli będzie miała "płacone od rozwiązanych incydentów", to raczej mało będzie zainteresowana wdrażaniem usprawnień. To z kolei może wiązać się z większymi kosztami lub zwiększającym się poziomem ryzyka dla nabywcy takich usług.