Oprogramowanie

Pixar udostępnił za darmo swój moduł renderujący RenderMan

przeczytasz w 1 min.

To oprogramowanie zostało wykorzystane we wszystkich filmach studia Pixar (i nie tylko).

RenderMan Odlot
Klatka z filmu Odlot / Disney Pixar

Młodzi animatorzy, to dla was dobry dzień – Pixar udostępnił swoje narzędzie do renderingu RenderMan zupełnie za darmo.

Oprogramowanie RenderMan jest zgodne z systemami Windows, Mac oraz Linux. Teraz wszyscy chętni mogą z niego korzystać za zupełnie darmo, bez żadnych ograniczeń czy znaków wodnych. Gdzie zatem jest haczyk? Opłata licencyjna w wysokości 495 dolarów – ale spokojnie, obowiązuje ona tylko wtedy jeśli chcecie na swoim projekcie zarabiać.

RenderMan to autorskie oprogramowanie renderujące studia Pixar, które wykorzystywane jest we wszystkich jego filmach (a więc m.in. w Toy Story, Auta i Odlot), a także w niektórych hollywoodzkich hitach, takich jak Godzilla czy Pacific Rim. Dzięki uprzejmości producentów teraz każdy z nas może w domowym zaciszu korzystać z tych samych narzędzi co profesjonalni filmowcy.

RenderMan screen
RenderMan / Disney Pixar

Należy jednak pamiętać, że RenderMan to program służący wyłącznie do fotorealistycznego renderingu 3D. Do tworzenia własnych animacji 3D konieczne będzie wyposażenie się w odrębne oprogramowanie (na przykład, również darmowe, Maya). Mimo to efekty, jakie możemy dzięki RenderMan osiągnąć naprawdę mogą się podobać.

Jeśli zatem chcesz rozpocząć zabawę już teraz…

Pobierz RenderMan
Pobierz RenderMan

Źródło: MentalFloss, Fast Company, Pixar

Komentarze

24
Zaloguj się, aby skomentować
avatar
Komentowanie dostępne jest tylko dla zarejestrowanych użytkowników serwisu.
  • avatar
    kitamo
    11
    bardzo dobra wiadomosc :)
    • avatar
      vandam
      1
      ogolnie spoko, szkoda tylko, ze jest ograniczenie do 8 wykorzystywanych rdzeni. ale nie ma co marudzic, za darmo udostepniaja silnik, jest kosa. troche spozniony news, to bylo juz dostepne od 4/5 dni ale whatever
      • avatar
        Konto usunięte
        1
        Ciekawe ile u takiego mirka może się renderować 1 klatka w TR :I 3h?
        • avatar
          benzene
          1
          Ja pierdykam. Ostatnio mniej więcej rok temu szukałem info o bezpośrednim renderingu NURBSów a przed chwilą google wywaliło, że Keyshot to robi od wersji 5. Szok i niedowierzanie.
          • avatar
            Konto usunięte
            -1
            Darmowa Maya? Chyba taka z torrentów.
            • avatar
              Konto usunięte
              -2
              Taki pakiet narzędzi to tzw. studio lub stand-alone renderer. Umożliwia importowanie modeli i scen 3d, tworzenie materialów, ustawianie oświetlenia oraz rendering.

              Do modelowania, teksturowania(mapowanie UV, unwrap UV) i animowania potrzebny jest już np. darmowy Blender, lub jeden z komercyjnych pakietów DCC.

              W każdym razie taki soft jest kierowany do osob, którzy jest posiadają trochę widzy i doświadczenia. Dla początkujących praktyczniejszy będzie np. wspomniany Blender, w którym wszystko dostępne jest w jednym pakiecie.

              RenderMan jest rozwiązaniem szytym na miarę potrzeb Pixar'a. Na tle innych renderów nie wyróżnia się szczególnie.
              • avatar
                Q'bot
                -16
                Taa... ciekawe tylko z którego roku jest ta wersja silnika dostępna publicznie :P
                • avatar
                  Konto usunięte
                  0
                  Ile GB do pobrania?
                  • avatar
                    Andari
                    0
                    śmiga jak szalony przy renderze 4k na [email protected] :D
                    • avatar
                      benzene
                      0
                      Renderman jest szybki i dzieli powierzchnie na bardzo małe trójkąty co powoduje, że krzywizny nie mają kanciastości. Niestety nie ma jeszcze komercyjnych renderów, które "łykają" bezpośrednio NURBSy. Co do fotorealizmu to do Maxwella Rendermanowi jeszcze brakuje choć w założeniach to miał być zawsze render kompromisowy pomiędzy szybkościa a jakością.
                      Jedno jest pewne RM rządzi w filmie:
                      http://renderman.pixar.com/view/movies-and-awards

                      Jeżeli chodzi o fotorealizm to moim zdaniem maxwell jest najlepszy.