Technologie i Firma

Plus zapłaci 30 mln zł kary za „LTE bez limitu”

Wojciech Kulik | Redaktor serwisu benchmark.pl
27 komentarzy Dyskutuj z nami

Reklama może przybierać różne konwencje, m.in. uproszczenia czy żarty. Nie może jednak wprowadzać w błąd co do oferty przedsiębiorcy.

Internet LTE bez limitu danych” – te słowa działają jak magnes, bo i gdyby faktycznie tak było, to byłaby to oferta, obok której trudno byłoby przejść obojętnie. No właśnie – gdyby. Bo w przypadku oferty sieci Plus – o czym wiele osób się w ciągu ostatnich 18 miesięcy przekonało – brzmi to jak kiepski żart.

Na wstępie uściślijmy – oferta Plusa nie jest jakoś szczególnie zła. Ba, można by ją nawet rozpatrywać w kategorii interesujących. Stosowanie mechanizmów typu „lejek” też nie jest w końcu niczym nowym. Jednak zasady tego ostatniego powinny być przejrzyste, a już promowanie usługi Power LTE słowami „LTE bez limitu” traktować należy jako ostrą przesadę.

Kara za „LTE bez limitu”

Najlepiej świadczy o tym niezadowolenie klientów, którzy ze sprawą postanowili pójść do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Ten okazał się nie mieć żadnych wątpliwości, co do nadużyć Plusa i ukarał go grzywną w wysokości 30,7 miliona złotych.

„Oczywiście, reklama może przybierać różne konwencje, m.in. uproszczenia czy żarty. Nie może jednak wprowadzać w błąd co do oferty przedsiębiorcy”, pisze Marek Niechciał, prezes UOKiK, w uzasadnieniu decyzji.

Nie koniec problemów

Na tym problemu Plusa i Cyfrowego Polsatu się nie kończą. UOKiK ukarał także grzywną w wysokości 9,7 milionów złotych ten drugi podmiot za przedświąteczną reklamę usługi SmartDOM, która sugerowała, że „zestaw Samsung Smart TV, tablet i smartfon, a do tego telewizja, internet i telefon” można otrzymać już za 61 złotych miesięcznie. Tak oczywiście nie było, bo cena obowiązywała tylko drugą część reklamy, czyli usługi. 

„Zakwestionowaliśmy wprowadzanie w błąd w reklamie usług telekomunikacyjnych i sprzętu elektronicznego. Praktyki obu spółek mogły spowodować straty finansowe u tych konsumentów, którzy zdecydowali się zawrzeć umowę w ramach promocji smartDOM i Power LTE” – podsumowuje Niechciał.

Nie tylko grzywna

Oprócz kary finansowej w łącznej wysokości 40,4 miliona złotych UOKiK nakazał emisję (przynajmniej 15-sekundowych) ogłoszeń o wprowadzeniu konsumentów w błąd. Te mają pojawiać się w telewizji przez 30 dni, po 5 razy dziennie w paśmie wieczornym. Firmy mogą się jeszcze odwołać.

Źródło: UOKiK

Komentarze

27
Zaloguj się, aby skomentować
avatar
Dodaj
Komentowanie dostępne jest tylko dla zarejestrowanych użytkowników serwisu.
  • avatar
    ch3rub
    Bawia mnie takie kary. Logika jest, za przeproszeniem, totalnie z d....

    Czyli Plus oszukuje klientow, po czym dostaje kare. Zatem Plus z tej kasy, ktora ma od oszukanych klientow, zaplaci kare do UOKiK, ktory.... sobie ja na cos przeznaczy.

    Klient, ten oszukany, zostaje natomiast w czarnej i jak byl oszukany tak dalej jest oszukany.

    Gdzie tu sense? Gdzie logika?

    Na moje, to Plus skoro zostal "przylapany" powinien dac wybor:
    - Wszystkim oszukanym klientom dac mozliwosc zerwania umowy + zwrot kosztow za poprzednie miesiace
    - Pelny nielimitowany LTE dla wszystkich, ktorzy zostali wprowadzeni w blad
    14
  • avatar
    marcadir
    Sam chciałem wejść w smartdom za sprawą reklamy, tyle że w przeciwieństwie do wielu osób przejrzałem na ich stronie regulamin promocji i od razu odpuściłem.
    13
  • avatar
    korki45
    To jeszcze wypadałoby się wsiąść za PLAY'a i jego nielimitowany internet 10 GB itd.

    Kiedyś w salonie Play podsłuchałem ofertę którą szanowna Pani z tego salonu przedstawiała starszemu Panu, nielimitowane 2 gb Internetu :) Słysząc tą ofertę powiedziałem jej że wprowadza tego Pana w błąd, bo jak można powiedzieć o limicie 2gb - Nielimitowany. Pani się oburzyła i powiedziała że nie mam racji :P na to ja powiedziałem że jak by powiedziała że dostaje 2 gb w pełnej prędkości i nielimitowany wolniejszy internet, to by było prawidłowo, ale nie docierało to do niej :)
    11
  • avatar
    AlexPL
    Jak zadzwoniłem do plusa z reklamacją to przez 15 minut nie było chętnego aby ze mną rozmawiać a jak już się w końcu obeznany z tematem znalazł to mnie poinformował, że trzeba umowy czytać wraz z ... załącznikami. A o tym, że "bez limitu" tak na prawdę bez limitu nie jest stanowi par jakiś tam podpunkt 4, mówiący iż po przekroczeniu limitu operator ma prawo obniżyć prędkość wg własnego uznania. Tylko, że załącznik nie był dostarczony do umowy głównej. Podobno jest do znalezienia gdzieś na ich stronie. I tak się wyleczyłem z Plusa na zawsze.
    7
  • avatar
    PITUCH1
    Cienooooo , jakby zapłacili x10 tyle, to by się nauczyli !!!! albo w EURO.
    Ktoś słyszał aby zagranicą jakiś operator płacił kary ? Lub jakaś firma, która reklamą wprowadzała w błąd ludzi ? Oni wiedzą ile to kosztuje !
    5
  • avatar
    Pioyer
    lepsze 40mln niz w ogole ich nie karac
    5
  • avatar
    michael85
    Dla mnie te firmy to oszuści. To nie wprowadzanie w błąd to świadome oszustwo. Nie używajmy ładnych słów które ich wybielą!

    Mam ten komfort że w moim rejonie firma lokalna świadczy usługi na światłowodzie. Tego nie da się porównać z niczym innym. Plusy, Netie, i inne "internety" mnie śmieszą jednak wiem że nie każdy ma taki komfort.

    Kiedyś rozbawiła mnie pani z Netii wtedy miałem u nich ADSL. Dzwoni i proponuje mi szybki bezprzewodowy Internet przez miesiąc za free. Pytam jaki? Odpowiedź - Szybki! Więc ja znowu ale w jakiej technologii? LMDS, LTE, UMTS wymieniłem jeszcze kilka a pani mówi że ona aż tak zorientowana to nie jest :D
    5
  • avatar
    popo601
    Jeszcze dużo wody w Wiśle upłynie zanim doczekamy się faktycznie LTE bez limitów! Plus tą karę i tak pewnie w jakiś sposób przeniesie na konsumenta.
    4
  • avatar
    NanoXen
    Czekam jeszcze, aż producenci smartfonów zostaną ukarani za reklamowanie ich wodoodporności
    4
  • avatar
    wojciechoslaw
    Dla nich to taka kara jak 2 złote dla zwykłego obywatela.
    2
  • avatar
    HomeAudio
    Nie oglądam TV praktycznie wcale... ale w końcu będę miał okazję aby włączyć odbiornik telewizyjny :)))) Z niecierpliwością czekam na sprostowanie które zamieści Play w telewizji. Miesiąc nadawania - pewnie jakoś to namierzę. Karę trochę za małą dostali... 30 milionów to jest dla nich nic :(
    1
  • avatar
    adivxv5
    Jak to powiedział jeden z moich wykładowców "dzielenie się kasą pod stołem, w przypadku tych pseudo operatorów" .Brakuje konkrecji ale Polacy lubią w bagnie siedzieć, to niech mają i narzekają.
    1
  • avatar
    Twoja Stara_
    No to dobrali się polskiemu scumerowi do dupy. Ciekawe co z tymi ludźmi, którzy już dali się nabrać? To oni powinni otrzymać te 30 baniek.
    -1
  • avatar
    unikalny002
    Tylko, że oni mają ok. 10 mln klientów, więc te 40 mln kary, to tak jakby dali każdemu rabat 4 zł. Kiedyś ten sam urząd, czyli UOKiK interweniował w sprawie UPC, i tam kazał zwrócić różnicę w cenie wszystkim abonentom. Czyli każdy otrzymał ok 300 zł. Jak myślicie, kogo bardziej zabolało, Plus czy UPC? Którzy klienci bardziej cieszyli się z decyzji, ci z Plusa, czy z UPC? To konsumenci powinni złożyć odwołanie, dlaczego ta absurdalnie mała kasa idzie do UOKiK, a nie do nich.
  • avatar
    unikalny002
    Tylko, że oni mają ok. 10 mln klientów, więc te 40 mln kary, to tak jakby dali każdemu rabat 4 zł. Kiedyś ten sam urząd, czyli UOKiK interweniował w sprawie UPC, i tam kazał zwrócić różnicę w cenie wszystkim abonentom. Czyli każdy otrzymał ok 300 zł. Jak myślicie, kogo bardziej zabolało, Plus czy UPC? Którzy klienci bardziej cieszyli się z decyzji, ci z Plusa, czy z UPC? To konsumenci powinni złożyć odwołanie, dlaczego ta absurdalnie mała kasa idzie do UOKiK, a nie do nich.
  • avatar
    unikalny002
    A taka ciekawostka, fajna reklama widnieje pod komentarzami, Internet za 0 zł na zawsze, od Netii. Czyżby kolejne miejsce zarobku UOKiK :)
  • avatar
    marian-jankowski
    a wystarczyło nie brać internet z gsm bo tam zawsze limity będa poszukać czegoś na http://operatorzy.net.pl/, ja swojeg operatora www.airmax.pl znalazłem na tej stronie i przynajmniej nie scieram się z sieeciami gsm o limity danych