Karty graficzne

GeForce 7 po raz drugi

Nowy proces technologiczny 90nm to dobra okazja, aby odświeżyć linię wydajnych kart graficznych. Po niecałym roku od premiery procesorów 7800GTX, nVidia wprowadza nowe modele kart opartych na architekturze G70.

Trzy nowe karty ASUSa, od lewej: 7900GTX, 7900GT i 7600 GT

W zasadzie nie obserwujemy tu żadnych spektakularnych kroków do przodu. Bardziej zaawansowana technologia wykonania to mniejsze tranzystory, a tym samym mniejszy pobór prądu i mniej wydzielanego ciepła. To pozwala nVidii zwiększyć częstotliwości taktowania i wydajność GPU.

rdzeń GeForce 7800 GTX (110 nm)


i o 20% mniejszy rdzeń 7900 GTX (90nm)

Dwie pierwsze karty to ulepszone modele dotychczasowych produktów - odpowiednio 7800GT i 7800GTX, ale dla oznaczonej symbolem 7600GT to debiut.

Do póki karty 6600GT cieszyły się wystarczająco dużą popularnością, nVidia nie musiała wprowadzać w tym przedziale cenowym nowych produktów. Jednak powoli ośmiopotokowym 6600 zaczęła zagrażać nowsza seria ATi X1600 i nVidia w końcu była zmuszona zaserwować nam nowe, wydajniejsze karty z 12-potokowym GPU i pamięciami o wyższej przepustowości.

Obie wersje 7900 mają w tej chwili tę samą liczbę potoków i jednostek vertex, a różnią się jedynie częstotliwością GPU i pamięci, a także jej ilością. GTX ma jej aż 512MB.

 
GeForce
7600 GT
GeForce
7800 GT
GeForce
7800 GTX
GeForce
7800GTX 512
GeForce
7900 GT
GeForce
7900 GTX
architektura (rodzina)
G70
G70
G70
G70
G70
G70
technologia wykonania
90 nm
110nm
110nm
110nm
90 nm
90 nm
Silnik graficzny
CineFX 4.0
Shader Model 3.0
procesory vertexów
5
7
8
8
8
8
wydajność geometryczna
(wierzchołków/s)
700 mln
800 mln
1100 mln
1100 mln
900 mln
1400 mln
liczba potoków
12 PPS
8 ROP
20 PPS
16 ROP
24 PPS
16 ROP
24 PPS
16 ROP
24 PPS
16 ROP
24 PPS
16 ROP
zegar GPU
560 MHz
400 MHz
430 MHz
550 MHz
450 MHz
650 MHz
wydajność
6700 MP/s
8000 MP/s
10300 MP/s
10300 MP/s
10800 MP/s
15600 MP/s
pamięć
256MB
GDDR3
128-bit
@ 700 MHz
256MB
GDDR3
256-bit
@ 500 MHz
256MB
GDDR3
256-bit
@ 600 MHz
512MB
GDDR3
256-bit
@ 850 MHz
256MB
GDDR3
256-bit
@ 700 MHz
512MB
GDDR3
256-bit
@ 800 MHz
przepustowość pamięci
22 GB/s
31 GB/s
37 GB/s
53 GB/s
40 GB/s
51 GB/s


Tym razem to nVidia dogoniła swojego konkurenta, firmę ATi, w technologii wykonania procesorów. Teraz obie firmy mają GPU z tranzystorami w 90nm. Pod względem zgodności z DirectX i Shader Model, wyścig już osłabł. Obie firmy mają pełne wsparcie dla tego standardu graficznego.

 
Radeon
X1600 XT
Radeon
X1900 XTX
 
GeForce
7600 GT
GeForce
7900 GTX
architektura (rodzina)
RV530
R580
G73
G71
technologia wykonania
90 nm
90 nm
90 nm
90 nm
Silnik graficzny
Ultra-Threaded Shader Engine
Shader Model 3.0
CineFX 4.0
Shader Model 3.0
procesory vertexów
5
8
5
8
wydajność geometryczna
(wierzchołków/s)
750 mln
1400 mln
700 mln
1400 mln
liczba potoków
12 PPS
4 ROP
48 PPS
16 ROP
12 PPS
8 ROP
24 PPS
16 ROP
zegar GPU
600 MHz
650 MHz
560 MHz
650 MHz
wydajność
7200 MP/s
31000 MP/s
6700 MP/s
15600 MP/s
pamięć
256MB
GDDR3
128-bit
@ 700 MHz
512MB
GDDR3
2x256-bit
@ 750 MHz
256MB
GDDR3
128-bit
@ 700 MHz
512MB
GDDR3
256-bit
@ 800 MHz
przepustowość pamięci
22 GB/s
47 GB/s
22 GB/s
51 GB/s
inne funkcje
filtrowanie anizotropowe x16
przeźroczysty FSAA,
HDR,
zintegrowany procesor video
filtrowanie anizotropowe x16
przeźroczysty FSAA,
HDR,
zintegrowany procesor video

A wszystko wskazuje na to, że w przyszłości nigdy więcej nie będziemy świadkami takich zmagań o 'pełną zgodność z DX i Modele Cieniowania', bo począwszy od DirectX 10, który ma zostać wprowadzony wraz z Windows Vista, funkcje 3D będą przypisane do wersji Direct3D. Oznacza to, że wszyscy sprzedawcy 3D będą obsługiwać te same funkcje, zapewniając kompatybilność wszystkich platform. Mimo że brzmi to wspaniale, wprowadzenie bardziej standardowego środowiska spowoduje, że Microsoft będzie już wkrótce kontrolował pojawianie się nowych funkcji 3D, pozostawiając firmy takie jak NVIDIA i ATI na swojej łasce.

Vista i DirectX 10 nie oznaczają czarnego scenariusza dla przemysłu gier. Poprawią zarówno wydajność jak i wszechstronność sprzętu graficznego. Procesory graficzne, dla przykładu w systemie Vista obsłużą szeregowanie i umiejętność udostępniania podobnie jak CPU. Użytkownicy będą mogli uruchamiać wiele aplikacji 3D, które będą dzielić pamięć, cykle procesora i inne zasoby, co nie jest możliwe w poprzednich wersjach systemu Windows.

Komentarze

0
Zaloguj się, aby skomentować
avatar
Komentowanie dostępne jest tylko dla zarejestrowanych użytkowników serwisu.

    Nie dodano jeszcze komentarzy. Bądź pierwszy!