Karty graficzne

GeForce 8800 - nvidia otwiera erę DirectX 10 i SM 4.0

przeczytasz w 1 min.

Ponownie nadeszła kolej na rządy nvidii, a sztucznie - przy pomocy GeForce'a 7950GX2 - osiągnięta przewaga nad Radeonem X1950XTX przypieczętowana została właśnie premierą układu nowej, ósmej już gener

Czas leci nieubłaganie, od pseudoakceleratorów 3D takich jak ViRGE, o którym można było powiedzieć najwyżej, że jest kompatybilny z tym czy innym standardem (na tej samej zasadzie, co Maluch jest kompatybilny z torem LeMans) układy graficzne przeszły długa drogę. Teraz są drogimi, skomplikowanymi procesorami specjalizowanymi o skali integracji trzykrotnie większej niż obecne procesory systemowe.

Od czasów ViRGE'a zmienił się również rynek - firma S3 zniknęła, Matrox jest legendą jedynie dla weteranów, Intel niepodzielnie rządzi rynkiem układów graficznych w ogóle, zaś rynek chipów 3D podzielony został mniej więcej równo między ATi i nvidię, które walcząc ze sobą zaciekle, mniej więcej co pół roku przekazują - albo raczej wyrywają sobie ;) - koronę lidera.

Ponownie nadeszła kolej na rządy nvidii, a sztucznie - przy pomocy GeForce'a 7950GX2 - osiągnięta przewaga nad Radeonem X1950XTX przypieczętowana została właśnie premierą układu nowej, ósmej już generacji: G80 - GeForce'a 8800. Na odpowiedź ATI - R600 - przyjdzie nam poczekać do początku przyszłego roku, spójrzmy więc na nowe możliwości, oferowane przez G80.

26.5 centymetrowy GeForce 8800 GTX

DirectX 10 i SM 4.0

Nowy GeForce jest pierwszym na świecie chipem wyposażonym w standard shaderów 4.0, a więc kompatybilny z DirectX 10. GeForce 8800 jest również pierwszym chipem o tak wysokim stopniu komplikacji - na jego konstrukcje przypada aż 681 milionów tranzystorów.

GeForce 8800 GTS - wydanie pudełkowe, karta ASUS

karta
GeForce
7950 GX2
GeForce
8800 GTS
GeForce
8800 GTX
chip
2x G70
G80
G80
technologia wykonania
90nm
90nm
90nm
PCB
-
P356 (23cm)
P355 (26,5cm)
zgodność z DX i SM
DirectX 9c
Shader Model 3.0
DirectX 9c i 10
Shader Model 4.0
DirectX 9c i 10
Shader Model 4.0
potoki renderujące ROP
2x 16
20
24
teoretyczna wydajność
24 Gtex/sec
24 Gtex/sec
36 Gtex/sec
Stream Procesors
48*
96
128
ALU
48*
96
128
rozdzielanie danych
n/a
Stream Output
GigaThread
Stream Output
GigaThread
zegar GPU
500 MHz
500 MHz
575 MHz
zegar Shader
n/a
1200 MHz
1350 MHz
szyna do pamięci
512-bit
320-bit
384-bit
ilość pamięci
2 x 512MB
640 MB
768 MB
typ pamięci
GDDR3
GDDR3
GDDR3
zegar pamięci
600 MHz (1200)
800 MHz (1600)
900 MHz (1800)
przepustowość pamięci
~75 GB/s
~62 GB/s
~85 GB/s
HDR i FSAA
Intellisample
Lumenex Engine
Lumenex Engine
obliczenia fizyki
n/a
Quantum Effects
Quantum Effects
jakość obrazu video
Pure Video
Pure Video
Pure Video