Karty graficzne

Wybieramy kartę graficzną do 300 zł

przeczytasz w 2 min.

Tym razem zebrałem kilka kart graficznych z ceną w przedziale 200~300 zł i postanowiłem sprawdzić, jaką wydajność mogą nam zaoferować w popularnych grach 3D. Mam nadzieje, że takie zestawienie pomoże

Tym razem zebraliśmy kilka kart graficznych z ceną w przedziale 200~300 zł i postanowiliśmy sprawdzić, jaką wydajność mogą nam zaoferować w popularnych grach 3D. Mamy nadzieje, że takie zestawienie pomoże Wam w wyborze karty optymalnej do Waszych funduszy. Pokaże kiedy warto dopłacić 30~50 zł do lepszego modelu, lub kiedy nie warto wymieniać swojej starej grafiki, na nowszy, bardziej 'zachwalany' przez producenta model.

Oto wybrane karty garficzne, których benchmarki zobaczycie na kolejnych stronach. Pod linkiem znajdziecie pełną specyfikację oraz fotki kart.


GeForce 6200TC Asus 256MB (512MB)
procesor graficzny: NV44 (ShaderModel 2.0)
4 potoki Pixel Shader, 3 potoki Vertex Shader
DDR2 z szyną 64-bit
częstotliwości: GPU=400MHz, DDR=270MHz



GeForce 7300LE Asus Top 256MB Turbo Cache
procesor graficzny: G72 (ShaderModel 3.0)
4 potoki Pixel Shader, 3 potoki Vertex Shader
DDR2 z szyną 64-bit
częstotliwości: GPU=500MHz, DDR=375MHz



GeForce 7300GS Gigabyte 128MB
GeForce 7300GS Gigabyte 256MB
procesor graficzny: G72 (ShaderModel 3.0)
4 potoki Pixel Shader, 3 potoki Vertex Shader
DDR2 z szyną 64-bit
częstotliwości: GPU=550MHz, DDR=400MHz



GeForce 7300GT Palit 256MB Sonic
procesor graficzny: G73 (ShaderModel 3.0)
8 potoków Pixel Shader, 4 potoki Vertex Shader
DDR3 z szyną 128-bit
częstotliwości: GPU=500MHz, DDR=500MHz



GeForce 7300GT Gigabyte 256MB
procesor graficzny: G73 (ShaderModel 3.0)
8 potoków Pixel Shader, 4 potoki Vertex Shader
DDR2 z szyną 128-bit
częstotliwości: GPU=450MHz, DDR=400MHz



GeForce 7600GS Palit 256MB Sonic
procesor graficzny: G73 (ShaderModel 3.0)
12 potoków Pixel Shader, 5 potoków Vertex Shader
DDR2 z szyną 128-bit
częstotliwości: GPU=400MHz, DDR=400MHz



Radeon X1050 Asus 256MB
procesor graficzny: RV370 (ShaderModel 2.0)
4 potoki Pixel Shader, 3 potoki Vertex Shader
DDR2 z szyną 128-bit
częstotliwości: GPU=400MHz, DDR=200MHz



Radeon X1300 Pro Gigabyte Silent Pipe II 256MB
procesor graficzny: RV515 (ShaderModel 3.0)
4 potoki Pixel Shader, 2 potoki Vertex Shader
DDR2 z szyną 128-bit
częstotliwości: GPU=600MHz, DDR=400MHz



Radeon X1550 Asus 256MB
procesor graficzny: RV515 (ShaderModel 3.0)
4 potoki Pixel Shader, 2 potoki Vertex Shader
DDR2 z szyną 128-bit
częstotliwości: GPU=600MHz, DDR=400MHz



Radeon X1600 Pro Gigabyte 128MB
procesor graficzny: RV530 (ShaderModel 3.0)
12 potoki Pixel Shader, 5 potoki Vertex Shader
DDR2 z szyną 128-bit
częstotliwości: GPU=550MHz, DDR=500MHz

Mamy tu między innymi dwie identyczne grafiki GeForce 7300GS, różniące się jedynie ilością pamięci - 128 vs 256MB. Dowiemy się więc, czy w tym pułapie cenowym wielkość RAM odgrywa jakies znaczenie.

Są też dwa modele GeForce 7300GT - z różnymi częstotliwościami GPU i pamięci - Palit 500/500MHz i Gigabyte 450/400MHz. Na tym przykładzie zobaczymy jakie korzyści wynikają z podkręcania.

Na koniec karty o niemal identycznych cechach i możliwościach, różniące się wyłącznie sklepową nazwą - Gigabyte Radeon X1300 Pro i Asus Radeon X1550. To z kolei najlepszy przykład na to, że 'lepsze' i nowsze nie zawsze znaczy wydajniejsze.