Na topie

AMD też pracuje nad technologią Ray-tracing

Autor:

więcej artykułów ze strefy:
Karty graficzne

Kategoria: Komputery Podzespoły Karty graficzne Tematyka: AMD Radeon CES 2019 Producenci: AMD

Dr. Lisa Su potwierdziła, że AMD pracuje nad implementacją w swoich kartach technologii śledzenia promieni w czasie rzeczywistym. Rozwiązanie ma być jednak częścią całego ekosystemu.

  • AMD też pracuje nad technologią Ray-tracing
A A

Ray-tracing to jeden z głównych atutów kart graficznych Nvidia Turing. Wiadomo jednak, że konkurencja nie zamierza zostawać w tyle i też pracuje nad technologią śledzenia promieni w czasie rzeczywistym.

Dr. Lisa Su spotkała się z grupką dziennikarzy po prezentacji karty Radeon VII. W odpowiedzi na pytanie jednego z zainteresowanych:

„Gdzie AMD stoi z Ray-tracingiem? Jakość wizualna może zastąpić walkę o FPSy.”

Szefowa AMD potwierdziła prace nad nową technologią:

[...] Sądzę, że śledzenie promieni jest ważną technologią; to też coś, nad czym pracujemy, zarówno z punktu widzenia sprzętu, jak i oprogramowania. [...]

[…] To jedna z ważnych technologii, istnieje jednak wiele innych ważnych technologii i później usłyszysz więcej o tym, co robimy ze śledzeniem promieni. Wiesz, na pewno dużo kombinujemy, zarówno za sprzętem, jak i oprogramowaniem, wypuścimy cały ekosystem.”

Kiedy zobaczymy pierwsze karty graficzne AMD z obsługą technologii Ray-tracing? Tego jeszcze nie wiadomo. Nie spodziewalibyśmy się jednak szybkiej implementacji, bo wizja producenta przewiduje jej dostępność również dla słabszych układów graficznych (a przynajmniej kiedyś na to wskazał David Wang - szef Radeon Technologies Group).

Źródło: PC World, 4Gamer

Odsłon: 5710 Skomentuj newsa
Komentarze

38

Udostępnij
  1. BILInek
    Oceń komentarz:

    9    

    Opublikowano: 2019-01-14 09:58

    Pytanie powinno brzmiec kiedy zobaczymy konkurencyjne karty od AMD w high end? Sam bym chetnie podziekowal Nvidii za to co zrobili z cenami kart... choc sami siebie zabili tym pazerstwem wystarczy spojrzec na notowania akcji :)

    Skomentuj

    1. awesome1337
      Oceń komentarz:

      -6    

      Opublikowano: 2019-01-14 10:11

      >wystarczy spojrzec na notowania akcji

      które nie maja nic wspolnego z Turingiem? (sprzedaż jest dobra)

      cała branża leci w dół a nvidia dodatkowo ma spadek wartosci po boomie na bitcoin który umarł (boom, nie bitcoin)

      to jest głowna przyczyna spadku wartosci ich akcji a nie jakies smieszne karty dla graczy

      Skomentuj Historia edycji

      1. kitamo
        Oceń komentarz:

        -2    

        Opublikowano: 2019-01-14 11:57

        wiesz niektorzy mysla ze karty dla graczy to cały rynek kart graficznych.

        Skomentuj

      2. owatanka
        Oceń komentarz:

        3    

        Opublikowano: 2019-01-14 15:49

        Spory ten spadek jakby nvidia produkowala conajmnoej polowe kart na rynek koparkowy...

        a tak na powaznie to jaki caly sektor leci? nvidia spadla o 55% intel o niecale 3% amd okolo 4% to intel i amd razem wziete nie stracily tyle co nvidia.

        Skomentuj

        1. awesome1337
          Oceń komentarz:

          -1    

          Opublikowano: 2019-01-14 17:22

          >Spory ten spadek jakby nvidia produkowala conajmnoej polowe kart na rynek koparkowy...

          nvidia ma ponad 70% market share, to jest ich jedyny (w sensie GPU) biznes wiec to chyba jasne że spadek wartości bitcoina uderzył w nich najbardziej

          >a tak na powaznie to jaki caly sektor leci? nvidia spadla o 55% intel o niecale 3% amd okolo 4% to intel i amd razem wziete nie stracily tyle co nvidia.

          AMD i Intel to nie są jedyne firmy w branży
          samo AMD zresztą straciło 50% w październiku tylko że ich zejście było z około 32$ do 16$ wiec nikt o tym nie pisze tak jak o nvidi która w szczycie miała prawie 290$ (teraz ~148$)

          mamy teraz coś takiego co nazywa sie bear market
          wiele firm w branży ogólnie elektronicznej traci na wartości i to sporo niezależnie od tego jakie (dobre czy złe) decyzje podejmują, apple straciło sporo takie np. taketwo wydawca Red Death Redemption 2 stracił ponad 30% i to dosłownie 2-3 dni po premierze RDR2 który okazał się gigantycznym hitem i sprzedaje się świetnie

          Skomentuj

    2. Przeme742
      Oceń komentarz:

      1    

      Opublikowano: 2019-01-14 14:18

      Odpowiedź brzmi: 7 lutego

      Skomentuj

      1. awesome1337
        Oceń komentarz:

        -3    

        Opublikowano: 2019-01-14 14:50

        zapomniałes dodac że 2020

        Skomentuj

  2. Eternal1
    Oceń komentarz:

    -3    

    Opublikowano: 2019-01-14 10:17

    Punkt dla nVidii za inicjatywę, lecz cała reszta to już...

    AMD komentowało temat twierdząc że wypuszczą śledzenie w czasie rzeczywistym dla gier - gdy wydajność pozwoli na użytkowanie również na układach GPU średniego segmentu.
    Słowa kluczowe: GPU, średni-wyższy, konsole, NAVI, RealTime-RayTracing, (...)

    Skomentuj

    1. JanuszJestem
      Oceń komentarz:

      -11    

      Opublikowano: 2019-01-14 10:59

      Pokaż komentarz zakopany przez użytkowników

      Czyli może za 4 lata kiedy Nvidia będzie wypuszczać trzecią generację kart z RT.

      Dziwię się skąd się biorą tacy ludzie co dalej nie widzą, że AMD jest daleko w tyle i to Nvidia pcha rynek do przodu i wdraża innowacje (poniekąd konkurując sama ze sobą). A AMD tylko cały czas stara się dorównać z paroletnim opóźnieniem. Ten Radeon VII przecież to żal, żeby robić kartę, która dorówna 1080Ti po 2 latach od jego premiery. Nie dość, że Nvidia miała taką wydajność 2 lata temu, to teraz ma jeszcze wydajniejsze karty i wprowadza nowe technologie.

      Spoko Nvidia przetrze szlaki, będzie popularyzować i pompować kasę w rynek gier, a AMD przyjdzie na gotowe. Tak czy inaczej nie będzie miało szans, bo Nvidia jest cały czas co najmniej 2 kroki do przodu.

      Skomentuj

      1. owatanka
        Oceń komentarz:

        3    

        Opublikowano: 2019-01-14 15:46

        Ciekawe dlaczego titan V ktory nie posiada jednostek obliczeniowych RT ma podobna wydajnosc jak RTX titan ktory juz ma dedykowane jednostki i jest nowsza konstrukcja...

        Radeon dostanie wsparcie dla obliczen raytracking ale nie oznacza to zaraz ze pojawi sie nowa karta z dedykowanymi jednostkami , tak jak titan V uzywa czystej mocy obliczeniowej tak radeony identycznie beda mialy zaimplementowana obsluge RT.

        Skomentuj

        1. awesome1337
          Oceń komentarz:

          -2    

          Opublikowano: 2019-01-14 17:29

          >Ciekawe dlaczego titan V ktory nie posiada jednostek obliczeniowych RT ma podobna wydajnosc jak RTX titan ktory juz ma dedykowane jednostki i jest nowsza konstrukcja...

          po raz kolejny piszesz ta bzdurę, to nie jest prawda
          Titan V ledwo dobija do poziomu 2080ti a nie Titana RTX (wyjątek to mapa w bf5 na której nie ma praktycznie ray tracingu bo wszędzie jest śnieg i szaro) w wielu miejscach bliżej mu do zwykłego 2080 a nie Ti

          a to wszystko tylko dlatego że jest potężna karta wydajniejsza od Titana RTX i sporo od 2080ti
          i swoje też kosztuje, w całym tym ray tracingu od nvidi chodzi o to żebyśmy doszli do poziomu gdzie karta za 1300pln go odpali, i w tym maja pomoc RT cores bo są dużo tańsze i efektywniejsze niż same CUDA cores ,oczywiście do tego daleka droga wiec w tym momencie jest to nadal droga technologia ale docelowo ma nie być


          >Radeon dostanie wsparcie dla obliczen raytracking ale nie oznacza to zaraz ze pojawi sie nowa karta z dedykowanymi jednostkami , tak jak titan V uzywa czystej mocy obliczeniowej tak radeony identycznie beda mialy zaimplementowana obsluge RT.

          bardzo możliwe tylko że nvidia pokazała jak efektywne są dedykowane rdzenie do RT wiec nie zdziwił bym się gdyby amd poszło tą sama drogą

          Skomentuj

          1. Chiny_X
            Oceń komentarz:

            0    

            Opublikowano: 2019-01-14 22:38

            Są bardzo efektywne.
            Szczególnie w zbijaniu FPS-ów.

            Skomentuj

          2. awesome1337
            Oceń komentarz:

            -1    

            Opublikowano: 2019-01-14 23:30

            chyba nie rozumiesz jak ciezko było wyrenderować cokolwiek używajac ray tracingu jeszcze kilka lat temu

            mówiliśmy o klatkach na minute a nie na sekunde

            Skomentuj

  3. Po1nter
    Oceń komentarz:

    -1    

    Opublikowano: 2019-01-14 10:46

    Zauważyłem, że AMD często posługuje się argumentem "producent przewiduje jej dostępność również dla słabszych układów graficznych". Jaki to ma cel? Skoro oczywistym jest, że nowe technologie wymagają dużej mocy to po co na siłę implementować to do słabszych układów. Albo będzie musiało być to w jakiś sposób okrojone albo działać bardzo kiepsko. Już według mnie takie rozwiązania powinny zostać do obsługi najmocniejszych konstrukcji. Przełożyło by się to i tak na to samo. Bo dwie generacje dalej karty ze średniej półki były by na poziomie wydajnościowym obecnych topowych kart. A przynajmniej mieli by już na czym pracować i co udoskonalać.

    Skomentuj

    1. awesome1337
      Oceń komentarz:

      -4    

      Opublikowano: 2019-01-14 11:01

      amd sprzedaja bardzo mała ilosc high endowych gpu (albo wcale, tak jak teraz bo po prostu nie maja)
      nie stac ich wiec na R&D które nie zwroci sie w sprzedaży

      wychodza ze słusznego zalożenia że ray tracing masowo ma sens wtedy kiedy karty z sredniego segmentu beda wstanie go obslużyc
      w teorii moga po prostu przeczekać nvidie która rozwiąże problemy wieku dziecięcego RT i pokazac karty z RT dopiero kiedy rzeczywiscie ludzie beda mieli je jak wykorzystać

      nvidia jako dużo bogatsza firma jest tutaj wstanie wylożyc kase na rozruszenie i popularyzacje ray tracingu
      amd nie ma takich funduszy

      Skomentuj

    2. JanuszJestem
      Oceń komentarz:

      -4    

      Opublikowano: 2019-01-14 11:01

      Wiesz, jak AMD wypuści karty z RT - nawet jak będą jakoś go obsługiwać karty z niższej półki - to i tak Nvidia będzie miała już karty XX60 wydajności obecnej RTX2080.

      Skomentuj

  4. Eternal1
    Oceń komentarz:

    4    

    Opublikowano: 2019-01-14 11:02

    @ Po1nter
    "Zauważyłem, że AMD często posługuje się argumentem "producent przewiduje jej dostępność również dla słabszych układów graficznych". Jaki to ma cel? "

    Odpowiedź: konsole i GPU segmentu "średni-wyższy".
    Dopiero gdy devsi na konsolach zaczną pracować z RTRT, technologia naturalnie rozwinie się na PC.

    Skomentuj

    1. JanuszJestem
      Oceń komentarz:

      -10    

      Opublikowano: 2019-01-14 11:08

      Pokaż komentarz zakopany przez użytkowników

      "Dopiero gdy devsi na konsolach zaczną pracować z RTRT, technologia naturalnie rozwinie się na PC."

      Nie, technologia na PC już się rozwija i jak zwykle z paroletnim opóźnieniem trafi do konsol. Oczywiście Sony będzie to reklamować jak nową jakość i fanbojk Sony będą klaskać uszami. A użytkownicy PC podniosą co najwyżej brew z politowania.

      Skomentuj

      1. Eternal1
        Oceń komentarz:

        7    

        Opublikowano: 2019-01-14 11:43

        Sama technologia ma już na karku wieeeele lat. Lecz jej implementacja w czasie rzeczywistym wymaga ogromu mocy obliczeniowej.
        Nawet DICE (jedni z grona mistrzów optymalizacji) nie potrafią wycisnąć z RTX-ów rozsądnej jakości przy rozsądnej wydajności.

        Battlefield5? Szczerze? Gdyby mi ktoś nie powiedział że to hybrydowy RT momentami nawet bym nie zgadł - tak daleko DICE musieli obniżyć jakość aby wydobyć jakąkolwiek wydajność i to z koszmarnie drogich kart. To wciąż są powijaki.

        Skomentuj Historia edycji

        1. JanuszJestem
          Oceń komentarz:

          -8    

          Opublikowano: 2019-01-14 12:46

          Po pierwsze DICE nie jest jakimś guru optymalizacji.

          Po drugie wiadomo, że Ray Tracing nie jest niczym nowym w świecie renderowania grafiki komputerowej i jasnym chyba jest, że w kontekście artykułu piszę o Ray Tracingu w czasie rzeczywistym.

          Po trzecie jakość RT w Battlefield 5 jest bardzo dobra. Sam efekt w tak dynamicznej grze i w tak małym spektrum zastosowania (tylko odbicia) jest raczej czysto na pokaz, że się da niż miałoby zmienić postrzeganie grafiki w tej grze. Swoją drogą DICE zrobiło dobrą robotę i bez RT, żeby te odbicia wyglądały realistycznie. Nie każdy silnik będzie na to pozwalał i nie każdy deweloper będzie się tak starał.

          Po czwarte RT w BF5 to nie tylko kwestia dobrej optymalizacji, ale też dobrej współpracy ze sterownikiem i DXR i silnikiem gry. Wcale nie jest powiedziane, że DICE wycisnęło wszystko co się dało, a niektórzy zakładają z góry, że tak. W tym roku pojawi się parę tytułów z RT wtedy będzie można spekulować co dalej, czy to mocy za mało czy może ów implementacja nie jest idealna.

          Po piąte, w dalszym ciągu real-time RT wprowadzi i spopularyzuje Nvidia, gdzie AMD będzie tylko próbować dogonić ich za rok może, dwa lata...

          Skomentuj

          1. xbk123
            Oceń komentarz:

            2    

            Opublikowano: 2019-01-14 12:53

            Jak same odbicia robione z wykorzystaniem RT tak siadają na wydajność to pomyśl co będzie jak dorzucą jeszcze cienie w RT. To nie jest rozwiązanie na dzisiejsze gpu jeszcze.

            Tak przy okazji to moim zdaniem DICE odwalił bardzo dobrą optymalizację w BV. Gra na ultra wygląda bardzo ładnie i nie wymaga nie wiadomo jakiego sprzętu (bez RT).

            Oprócz Metro co jeszcze jest w planach na 2019 z RT?

            Skomentuj

          2. JanuszJestem
            Oceń komentarz:

            -5    

            Opublikowano: 2019-01-14 14:29

            Co do planów to póki co nie wiadomo, ale mamy dopiero drugi tydzień stycznia. Coś na pewno wyjdzie. Nie mówię, że będzie to gra AAA.

            Nie ma co się sugerować jednym tytułem jakie są możliwości tych kart w RT. Oczywiście, że BF jest dobrze zoptymalizowany, ale to nie oznacza, że implementacja RT jest zrobiona równie dobrze.

            Skomentuj

  5. Yaceek
    Oceń komentarz:

    0    

    Opublikowano: 2019-01-14 11:16

    Skoro Nvidia podobno pracowała nad swoim turingiem przez 10lat to ile zajmie to AMD? A jeżeli tylko rok, to kto tu kłamie? A jeżeli nikt nie kłamie to czy Nvidia i AMD są w zmowie technologicznej? Tyle pytań, brak odpowiedzi.

    Skomentuj

    1. awesome1337
      Oceń komentarz:

      -4    

      Opublikowano: 2019-01-14 11:34

      10 lat pracowali nad ray tracingiem a nie Turingiem
      to duża róznica
      wiele z tego to nie tyle praca nad samym ray tracingiem co praca nad rozwojem technologi które pozwola na to w real time albo czekanie aż hardware bedzie w stanie to pociagnac

      amd nawet jak nie pracowało bezposrednio nad RT to rozwija też technologie które im pomoga

      Skomentuj

  6. kitamo
    Oceń komentarz:

    -2    

    Opublikowano: 2019-01-14 11:56

    " wypuścimy cały ekosystem"

    czekaj czekaj.. ja już to kiedyś słyszałem.
    Ahhh, no tak. Mantle.

    Skomentuj

    1. Eternal1
      Oceń komentarz:

      4    

      Opublikowano: 2019-01-14 14:07

      No i zarówno MS jak i Khronos wydali niskopoziomowe API.
      Mantle spełniło swoje zadanie w 100%.

      A że przejście na oferujące wyższe możliwości ACZ wymagające więcej pracy API posuwa się powoli w środowisku PC to już inna kwestia, DX12 i Vulkan są wciąż rozwijane.

      Skomentuj

  7. axelbest
    Oceń komentarz:

    -4    

    Opublikowano: 2019-01-14 12:22

    Aż musiałem się chwilę zastanowić czy to facet czy kobieta. Bez urazy, mimo wszystko ważne żeby intelekt był.

    Skomentuj

  8. Spichris
    Oceń komentarz:

    4    

    Opublikowano: 2019-01-14 13:01

    Tak czytam i nie wierzę - naprawdę wszyscy zapomnieli iż AMD już od dawna oferuje narzędzia do raytrackingu? Poszukajcie sobie informacji o Radeon ProRender (wcześniej AMD FireRays). Powstała nawet gra Claybook oparta o te rozwiązanie. Może i AMD ma słabsze karty, może i nie promuje swoich technologii tak mocno jak Nvidia ale zanim coś napiszecie warto sprawdzić czy przypadkiem nie mija się to z prawdą. Co zaś się tyczy przytaczanego dosłownie wszędzie Battlefielda V i RT to nie zapominajmy iż liczone są tam tylko i wyłącznie odbicia a i to nie do końca, ponieważ liczy się tylko niektóre piksele a ich wartość później jest uśredniana. A gdzie światła i cienie? No ale nie ma to jak kreatywny marketing i robienie wrażenia iż Nvidia jako jedyna pracuje nad technologią a gry wydane pod jej znaczkiem wspierają każdy aspekt raytrackingu...

    Skomentuj

  9. Dunny
    Oceń komentarz:

    2    

    Opublikowano: 2019-01-14 13:27

    Na dzisiaj RT w kartach to łabedzi spiew gąsiora. Co komu po RT jak to ledwo chodzi na najdrozszych kartach? Ile tych kart sie sprzedaje? Ile jest gier ,które to wykorzystują ? I wreszcie
    czym się podniecać skoro nie jest to to pełny RT ? Tylko taki oszukiwany jak to nvidia ma w zwyczaju .Na dzisiaj NIE ! Dopóki RT nie bedzie chodził na najtanszych kartach w pełni swoich mozliwosci nie ma sensu tego promować. Tyle na temat.

    Skomentuj Historia edycji

    1. germo
      Oceń komentarz:

      0    

      Opublikowano: 2019-01-14 16:26

      Pamiętam jak mówili tak o DX10.

      Skomentuj

  10. Blackshadow
    Oceń komentarz:

    4    

    Opublikowano: 2019-01-14 14:16

    Przeciętny Janusz nie zauważy zupełnie żadnej różnicy pomiędzy grą z RT a bez. Więc ta technologia, to zwykłe marnowanie mocy obliczeniowej.

    Skomentuj

    1. awesome1337
      Oceń komentarz:

      -5    

      Opublikowano: 2019-01-14 14:23

      a skąd to wiesz? póki co mamy jedną grę z RT dorzuconym na ostatnią chwilę, efekty można będzie oceniać za rok dwa

      Skomentuj

      1. Blackshadow
        Oceń komentarz:

        4    

        Opublikowano: 2019-01-14 15:02

        Wiem bo znam osoby które nie widzą różnicy w grafice pomiędzy ps3 a ps4, i takich osób jest naprawdę sporo.

        Skomentuj

        1. awesome1337
          Oceń komentarz:

          -7    

          Opublikowano: 2019-01-14 15:06

          znasz samych emerytów?

          Skomentuj

    2. Spichris
      Oceń komentarz:

      2    

      Opublikowano: 2019-01-14 15:07

      Na dzień dzisiejszy zapewne tak, tylko jak rozwijać taką technologię bez udostępnienia sprzętu? To samo miałeś z DX8, DX9, DX10 itd. Każda nowa wersja ledwo zipała na pierwszych kartach a dzisiaj mało kto już pamięta rewolucje które wprowadził DX8 takie jak PixelShader. Kto z Was pamięta czasy 3DMark 2001 SE? :)

      Skomentuj

      1. rahl_r
        Oceń komentarz:

        1    

        Opublikowano: 2019-01-14 20:04

        Hehe - ja pamiętam demo Second Reality - pierwsza wprawka do 3DMark.

        Skomentuj Historia edycji

  11. rahl_r
    Oceń komentarz:

    0    

    Opublikowano: 2019-01-14 20:00

    RT to konieczność dla AMD od czasu kiedy MS(pod naciskiem Nvidii) przyśpieszył wprowadzenie tego rozszerzenia do DX.
    Może technologia na dzień dzisiejszy nie daje wiele, ale poczekajcie do końca roku. Każda licząca się gra na kolejne święta będzie to obsługiwać.

    P.S. Nowe konsole będą obsługiwać RT, więc pytanie nie brzmi czy w ogóle AMD go wprowadzi w sowich produktach, ale kiedy to zrobi.

    P.S.2 Początki zawsze są trudne, gdyby to zrobiło AMD to od razu byłyby Ohy i Ahy. Ale, że to nvidia to od razu zło.
    Pisałem już w trakcie premiery 2080Ti, że obecna generacja jest za słaba i dopiero druga iteracja tej technologii w 7nm (czyli trzecia w kolejności - RTX40xx ? Navi2 ?) Będzie miała wystarczającą wydajność).

    Skomentuj Historia edycji

  12. entropic
    Oceń komentarz:

    0    

    Opublikowano: 2019-01-15 17:27

    szczerze to dopoki amd nie zrobi jakichs otwartych bibliotek RT i odpowiedniego sprzetu ktory wyladuje w konsolach to bedzie to tylko taki dodatek, chwyt marketingowy

    Skomentuj

Dodaj komentarz

Przy komentowaniu prosimy o przestrzeganie netykiety i regulaminu.

Aby dodać komentarz musisz być zalogowany!