Internet

Jak szybki internet do gier?

z dnia 2018-09-01
Redakcja  | Redaktor serwisu benchmark.pl
36 komentarzy Dyskutuj z nami

Miłośnicy gier MMO lub sieciowych shooterów, do czerpania satysfakcji z takiej zabawy, potrzebują nie tylko dobrego sprzętu, ale również dobre, szybkie łącze.

W dynamicznych rozgrywkach, nawet opóźnienie (lag) rzędu pół sekundy, może zadecydować o nieudanej akcji. Dobrze zapoznać z wymaganiami co do szybkości transferu danych, jakie mają najpopularniejsze tytuły. W przeciwieństwie do oglądania filmów czy przeglądania stron www, tutaj ważna jest nie tylko prędkość pobierania danych (DL), ale także ich wysyłania (UL).

Najpopularniejsze gry sieciowe – jak szybkie łącze jest potrzebne i da pełną satysfakcję?

Szybkość, jaką powinno się mieć do udanej gry sieciowej, zależy od jej rodzaju oraz tego, ile osób może jednocześnie uczestniczyć w zabawie. Dlaczego? Otóż każda postać to dane, które nasze urządzenie musi pobrać, aby odzwierciedlić na ekranie jej położenie, zachowanie oraz interakcję z otoczeniem. Zależnie od tego jak zoptymalizowana jest gra i jak działa jej silnik sieciowy, czasami im bardziej zaawansowana grafika, tym większa ilość informacji musi zostać pobrana. Gdy gra sieciowa laguje, niekiedy sposobem na wyeliminowanie opóźnień może być obniżenie efektów i rozdzielczości.

W standardowej grze sieciowej należy założyć jako minimum szybkość DL na poziomie 4Mb/s, a UL 1Mb/s.

Aktualnie grą sieciową, która bije rekordy popularności, jest Fortnite: Battle Royale, zwana w skrócie po prostu Fortnite. Codzienne dziesiątki tysięcy graczy walczą ze sobą na rozmaitych arenach, a w największej batalii może równocześnie uczestniczyć nawet setka graczy.

Jeśli chcemy cieszyć się wszystkimi możliwościami w tym trybie, dla Fortnite rekomendowane jest łącze o szybkości od 5MB/s, a najlepiej 10 Mb/s i wyższe.

Inne tytuły, jak na przykład FIFA, PES, Counter Strike: GO, League of Legends, World of Warcraft czy World of Tanks, mają mniejsze wymagania, jednak w każdym przypadku im szybsze łącze, tym lepiej. Dla tych gier można przyjąć minimalne łącze internetowe o szybkości 2Mb/s i 512Kb/s – odpowiednio dla DL i UL, choć przy tych parametrach z płynnością może być różnie.

Ping ma znaczenie

Jednym z istotniejszych czynników, które wpływają na jakość rozgrywek, jest ping. Pozwala na sprawdzenie, czy istnieje połączenie pomiędzy hostami testującym i testowanym, a także zmierzenie liczby zgubionych pakietów oraz opóźnień w ich transmisji – czyli lagów. Im niższy jest ping i bardziej stabilny – tym lepiej. Standardowo powinien mieści się w zakresie 30-60ms. Na wysokość tego czynnika wpływają takie rzeczy, jak jakość sygnału od dostawcy łącza, rodzaj połączenia (a w tym podatność na zakłócenia, zwłaszcza przypadku Wi-fi) oraz obciążenie łącza.

Wysoki PING w grze sieciowej uniemożliwia rozgrywkę

Co się dzieje, jeśli łącze internetowe jest za wolne?

Skoro już wiemy, jaka powinna być szybkość łącza, aby grać komfortowo, to co się stanie, jeśli nie spełniamy warunków? Cóż, w takiej sytuacji możemy spodziewać się kilku niedogodności, zaczynając od utraty synchronizacji kontrolerów (myszki, klawiatury, pada) z obrazem na ekranie, zmiany dynamicznej zabawy w „pokaz slajdów”, po ciągłe wyrzucanie z serwerów gry. Dlatego jeżeli szybkość łącza nie jest odpowiednia dla danej zabawy, zamiast przyjemnego spędzania czasu i pozytywnych emocji, otrzymamy frustrację i rozczarowanie.

Jeśli nie jesteś pewien, jaka jest szybkość twojego łącza, warto przeprowadzić test online lub za pomocą aplikacji, który rozwieje wszelkie wątpliwości. Nie należy tez zapominać, że każda gra sieciowa ma również swoje wymagania sprzętowe – posiadanie choćby jednego podzespołu poniżej minimalnych może skutkować negatywnymi efektami w rozgrywce, a nawet uniemożliwić jej rozpoczęcie.

marketplace

Komentarze

36
Zaloguj się, żeby skomentować
avatar
Dodaj
Komentowanie dostępne jest tylko dla zarejestrowanych użytkowników serwisu.
  • avatar
    Nie chodzi o szybkość tylko stabilność!
  • avatar
    Jak szybki internet do gier?
    Kablowy
    Zaloguj się
    19
  • avatar
    w większości do gier dalej wystarczy 512Kb/s z niskim pingiem
  • avatar
    Genialne są te pseudo-artykuły co tydzień o jakości internetu, które odsyłają do sponsorowanego testu prędkości z reklamami produktów...
  • avatar
    Zupełnie nie rozumiem polityki i logiki ISP. Oferty "przyśpieszają", ale infrastruktura leży i kwiczy - poza dużymi miastami.
    Orange (TP), Netia (Dialog) sprzedadzą światłowód tam gdzie go nie ma. 2 lata temu doprowadzono światłowód do pobliskiego zakładu, ale powstałe 5 lat temu osiedle domków jednorodzinnych, budynki wielorodzinne i powstające szkoły wyższe muszą posiłować się radiówką lub Polsatem.
    Zaloguj się
  • avatar
    Lag compensation i tak wszystko niszczy.
  • avatar
    Oto poradnik na dobre granie.

    Pierwsza zasada - gramy tylko po kablu !
    Granie po wifi to strata na pingu.

    Druga zasada - Czy niższy ping tym lepiej.
    Do 10 20 30 no może i 40 - jest dobrze.

    Trzecia zasada - Download minimum 10 mb a upload minimum 1 mb.

    Oczywiście łącze stabilne a nie że rozłącza sesje po 20 minutach.

    Na koniec - Sprawdzić czy walą błędy crc - jeśli walą to od razu wiadomo że i pingi są większe.
    Brak błędów - pingi mniejsze.

    I tyle.

    Należy pamiętać - Jak grasz to nie ściągasz w tle filmy i nie masz uruchomionego w tle komunikatora czy telefonii internetowej.
  • avatar
    Od niedawna mam FFTH, ale jeszcze nie skorzystałem. Zaraz mnie koś nazwie burżujem :v
    Zaloguj się
    -1
  • avatar
    600Mb/s po swiatlowodzie a i tak trafiam na serwer gdzie ktoś przyjdzie z pingiem 600ms i psuje wszystkim zabawe :)
    Zaloguj się
    -3
  • avatar
    Przy graniu przez internet nie liczy sie szybkosc ale jakosc polaczenia to ping i stabilne lacze jest najbardziej pozadane podczas grania , grajac w league of legends czesto widze kolesi z pingiem 6-7 gdzie ja mam 32 i podczas gry widac roznice ich postacie szybciej reaguja na komendy.

    Mialem okazje pograc na aero2 kiedy zmienialem operatora internetu , aero2 to darmowy internet ale w porywach wiatru ma 512 kb przepustowosci a najlepsze jest to ze internet udostepnialem z telefonu poprzez tethering na routerboard a z tamtad dopiero do komputera , dzialalo to zadziwiajaco sprawnie.

    Oczywiscie o ogladaniu yt mozna bylo zapomniec ale grac sie dalo czy to w lola czy star trek online.

    Niestety o ile w wowa grac sie dalo bez problemow o tyle podczas raidow gdzie roznego rodzaju addony gromadzily dane z raidu i wymienialy sie tymi danymi z innymi uzytkownikami w raidzie "25 osob" to juz 512 kb lacze bylo stanowczo za slabe i trzeba bylo najbardziej obciazajace powylaczac , nawet 2 megabitowe z wszystkimi addonami bylo dosc mocno obciazone.

    Tak wiec jakie lacze do grania? zalezy w co , jesli w gry na wlasnym kompie czy konsoli czy smartfonie to definitywnie z najnizszym pingiem i stabilnoscia "bez utraty pakietow" jesli z uslug typu nvidia now to juz trzeba dodac do tego dosc szybkie lacze w zaleznosci od rozdzielczosci , znajomy dostal klucz testowy i gral w fortnite w 4k i 60fps na laptopie ktory ta gre ledwo w fullhd na minimalnych detalach uciagnie nie wiem ile taka gra wymaga przepustowosci ale on ma 300mbit lacze i mieszka dosc blisko wezla...
  • avatar
    Jak szybki internet do gier? Żadnej konkretnej odpowiedzi. Same ogólniki, o których chyba wszyscy wiedzą. Padło pytanie w tytule, a artykuł na nie nie odpowiada. Jakie avatar redakcji, takie redaktory. Dla pieniędzy z reklam potracili głowy.
  • avatar
    Orange 300mb i wystarczy, nie używam płyt więc nie muszę długo czekać by mi się jakaś gra ściągnęła. W grach an pingi też nie narzekam. Oczywiście wszystko podłączone po kablu.
  • avatar
    Światłowód to piękna rzecz. W LTE w Battlefield 1 na europejskich serwerach miałem niestabilne 35-70 pingu, podczas gdy na światłowodzie mam 15-20 niezależnie od pogody i godziny.
  • avatar
    Mieszkam w centrum miasta 300tys mieszkańców i jestem skazany na internet 20/0.5 z czego normalna prędkość to 14-16/0,35-0,4

    Dodatkowo w neti reklamacje można zgłaszać tylko gdy spadek prędkości jest znaczny 40%

    Dodatkowo problem jest z zgłaszaniem utraty pakietów bo przecież połączenie jest ...