Technologie i Firma

Usiądź wygodnie. Twój pracodawca musi Ci to umożliwić

przeczytasz w 1 min.

Polskie władze wprowadziły w życie nowe przepisy. Do połowy maja nasze stanowiska pracy mogą się zmienić. To dobra wiadomość dla naszych pleców.

Choć nie było o tym głośno w ostatnich miesiącach, w życie właśnie weszły nowe przepisy. Dotyczą wyposażenia stanowiska pracy. Pracodawcy będą musieli zadbać o wygodne i ergonomiczne krzesła biurowe. Co się zmieni i ile czasu pracodawcy mają na dostosowanie miejsc pracy?

Zmiana przepisów - pracownicy dostaną wygodne krzesła

Nowe przepisy regulujące to, jakie funkcje musi mieć krzesło biurowe, pojawiły się 11 marca 2024 roku. Wtedy rozporządzenie Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej zmieniło wymagania dotyczące wyposażenia stanowiska pracy. Pracodawcy mają trochę czasu na dostosowanie się do nowych regulacji, ale nie pozostało go zbyt wiele.

Czas na dostarczenie pracownikom odpowiednich foteli biurowych to do 17 maja tego roku. Oczywiście, niektóre firmy już teraz mają wyposażenie, które spełnia najnowsze wymagania. W ich przypadku nie ma konieczności kupowania nowych elementów stanowiska pracy.

Pracownicy dostaną nowe krzesła z wieloma opcjami regulacji

Nowe wymagania dotyczące stanowiska pracy - obowiązują od 17 maja 2024 roku

Co się zmieniło? Nowe przepisy uwzględniają wszystkie elementy stanowiska pracy przy komputerze - biurko, fotel biurowy i inne wyposażenie. Sprzęt do pracy ma się znajdować w zasięgu ręki pracownika. Według nowych przepisów krzesło biurowe musi natomiast spełniać następujące wymagania:

  • podstawa z co najmniej pięcioma kółkami
  • regulacja wysokości siedziska
  • regulowane wysokość i kąt nachylenia oparcia
  • zmiana ustawień podłokietników
  • odpowiednio ergonomiczne wyprofilowanie siedziska i oparcia

Nowe przepisy dotyczące wyposażenia stanowiska do pracy

Kto może sprawdzić, czy wyposażenie stanowiska pracy spełnia wymogi?

Po 17 maja 2024 roku wszyscy pracownicy powinni pracować z wykorzystaniem krzeseł i foteli spełniających wymagania. Mogą to sprawdzać Państwowa Inspekcja Pracy, a także Państwowa Inspekcja Sanitarna.

Warto dodać, że stosunkowo niedawno pojawiły się też przepisy dotyczące dodatkowego monitora dla pracowników korzystających z laptopa.

Komentarze

9
Zaloguj się, aby skomentować
avatar
Komentowanie dostępne jest tylko dla zarejestrowanych użytkowników serwisu.
  • avatar
    piomiq
    0
    A co z pracownikami wykonującymi swoje obowiązki względem pracodawcy z domu? Oni też maja dostac nowe ergonomiczne krzesla?
    • avatar
      Ezowow
      -1
      I cyk fotele biurowe +50% ceny brawo
      • avatar
        Michał Starzyk
        -1
        Co proszeeee. Ergonomiczne krzesła są dla zarządu. Dla Pana panie Areczku najtańszy chińczyk.
        • avatar
          artp44
          -2
          Super, można pracować każdej temperaturze byle by tylko było wygodnie
          • avatar
            galv.
            0
            brakuje mi dostosowania krzeseł do wzrostu w przypadku wysokich osób. te standardowe zwykle są za niskie.