Internet

Facebook - czy należy zaakceptować nowy regulamin?

opublikowano przez Wojciech Kulik w dniu 2018-04-24

Facebook wysyła do użytkowników w Europie prośbę o akceptację zaktualizowanych warunków korzystania z serwisu. Czego dotyczy nowy regulamin i czy należy go zaakceptować?

Facebook wygrzebuje się powoli po serii nieciekawych newsów: od afery z Cambridge Analytica, przez informacje o zbieraniu danych ze smartfonów i (przypadkowym) zapisywaniu nieopublikowanych filmów, po monitoring Messengera. Ważnym krokiem w kierunku odbudowywania zaufania (a przede wszystkim elementem przygotowywania się na wejście w życie rozporządzenia RODO/GDPR) jest publikacja nowego regulaminu.

Jeśli korzystacie z tego portalu, bardzo możliwe, że odebraliście ostatnio wiadomość e-mail o tym, że przygotowany został nowy Regulamin Facebooka, który należy zaakceptować do 25 maja, czyli właśnie wejścia w życie RODO. Równocześnie zaktualizowane zostały inne dokumenty: Zasady dotyczące danych oraz Zasady stosowania plików cookie. 

Facebook ma nowy regulamin – czego dotyczy? Jakie zmiany?

Nowy regulamin jest obszerniejszy i zawiera szczegółowe informacje na temat tego, co wolno, a czego nie wolno. W rozdziale o mowie nienawiści możemy na przykład przeczytać, jakich zwrotów nie należy używać, a w sekcji poświęconej fake newsom – o zasadach dotyczących ich udostępniania. Nie ma tam jednak właściwie niczego zaskakującego.

Dodatkowo Facebook szczegółowo opisuje nowe funkcje w serwisie i wyjaśnia zasady funkcjonowania systemów przetwarzających materiały. I właśnie na tym nalezy się zatrzymać...

Nowy regulamin Facebooka – czy zaakceptować?

W przypadku tego nowego regulaminu Facebook pozwala nam zadecydować i albo zaakceptować część zmian, albo odmówić zgody.

Pojawiła się między innymi informacja o możliwości wykorzystania danych użytkowników w celach reklamowych – chodzi między innymi o poglądy polityczne czy wyznanie. Do personalizacji treści marketingowych mogą posłużyć także informacje z zewnętrznych stron i aplikacji. Nie trzeba jednak wyrażać na to zgody (można wcisnąć przycisk „Zarządzaj ustawieniami danych” i odmówić Facebookowi).

Facebook regulamin 1

W kolejnym okienku jesteśmy informowani o możliwości włączenia lub wyłączenia technologii rozpoznawania twarzy na zdjęciach i filmach (na których jesteśmy, ale nas nie oznaczono). Jest to kolejna opcja, którą można, ale której nie trzeba zaakceptować.

Facebook regulamin 2

Facebook nie pyta (i nie umożliwia wyłączenia tej opcji), ale zaznacza również w regulaminie, że daje sobie prawo do wykorzystania w celach reklamowych informacji o zachowaniach użytkowników wewnątrz serwisu. Zgodę wyrazić trzeba albo nie będzie można dalej korzystać z Facebooka. Właściwie tutaj zgadzamy się na to, na co zgadzaliśmy się do tej pory, więc jeśli dotychczas wam to nie przeszkadzało, to można kliknąć „Akceptuję i chcę kontynuować” bez obaw. 

Facebook regulamin 3

Facebook (nie) ucieka przed RODO

Przejrzysty regulamin i możliwość wyłączenia niektórych opcji to coś, co pozwalałoby wierzyć, że Facebook nie zamierza uciekać przed odpowiedzialnością i zamierza respektować przepisy zawarte w RODO/GDPR. Równocześnie jednak docierają do nas informacje, że internetowy gigant zdecydował się na przeniesienie danych 1,5 miliarda użytkowników z serwerów w Irlandii do tych w Stanach Zjednoczonych.

Trudno powiedzieć, jaki ma to tak naprawdę cel. Obywatel Unii Europejskiej, a właściwie jego dane muszą być chronione niezależnie od tego, na jakich serwerach się znajdują. Zwraca się jednak uwagę na to, że z drugiej strony kontrolowanie tego może być dzięki temu (czy raczej: przez to) utrudnione. I choć brzmi to jak doszukiwanie się sensacji, trudno nie odnieść wrażenia, że Facebook dał powody, by to robić.

Źródło: Facebook, inf. własna

marketplace

Komentarze

13
Zaloguj się, żeby skomentować
avatar
Dodaj
Komentowanie dostępne jest tylko dla zarejestrowanych użytkowników serwisu.
  • avatar
    Na szczęście mnie to nie dotyczy:)
    Zaloguj się
  • avatar
    A gdzie ja "sram żarem"?
    Zaloguj się
  • avatar
    a tam FB, a M$ co robi ????
    od 2 tyg. o.......ć idzie.
    nie masz konta załóż konto
    na pytanie po co mi kolejne
    bo tak trzeba inaczej s-kupe nie będzie działał
    a najlepsza jest pętelka na potwierdzeniu że jestem rodzicem nie zbokiem
    logowanie na konto malolata aby potwierdzić ze ja to ja, sorry memory nie masz uprawnień :)
    hmmmmm
    ale po tygodniowej batali, no aby konto kajtka działało , muszę potwierdzić, żem dorosły i 2PLN, szkoda tylko M$ nie sprawdza ,że od 14 lat robię tam zakupy jako dorosły :P
    Zaloguj się