Karty graficzne

Nvidia tłumaczy pobór mocy kart graficznych [AKT. Nvidia zawyżyła TDP konkurencji]

opublikowano przez Paweł Maziarz w dniu 2019-06-14

Producent zestawił parametry modeli GeForce RTX 2000 "Turing" i konkurencyjnych Radeon RX 5700 "Navi" - pod tym względem lepiej wypadają karty "zielonych".

W końcu doczekaliśmy się zapowiedzi kart graficznych AMD Navi – na rynku mają zadebiutować modele Radeon RX 5700 i Radeon RX 5700 XT. Nvidia szybko zareagowała na prezentację konkurencji i odniosła się do kwestii poboru mocy.

„Zieloni” na jednej ze swoich prezentacji doprecyzowali pojęcia związane z poborem energii elektrycznej przez karty graficzne, co oczywiście miało na celu jeszcze bardziej podkreślić różnice między generacjami.

Nvidia GeForce RTX 2000 - TDP i TGP

Parametr TDP (Thermal Design Power) określa pobór mocy samego układu graficznego, natomiast TGP (Total Graphics Power) odnosi się do poboru mocy całej karty graficznej. Niezależnie czy porównywalibyśmy układy graficzne czy całe karty, nowe konstrukcje AMD cechują się większym zapotrzebowaniem na energię elektryczną względem konkurentów Nvidii (aczkolwiek i tak producent uczynił tutaj spory postęp względem poprzednich generacji Polaris i Vega).

AMD Radeon RX 5700 i RX 5700 XT - parametry

Czy AMD błędnie określa pobór mocy swoich kart graficznych? Nie. Producent już od pewnego czasu używa parametru TBP (Total Board Power), który jest tożsamy z TGP. Zastanowienie może jednak budzić to skąd Nvidia ma informacje o TDP układów Navi, skoro karty jeszcze oficjalnie nie zadebiutowały na rynku...

Aktualizacja 14.06.2019 18:15

Do przedstawionych informacji Nvidii odniósł się Igor Wallossek – dziennikarz z wieloletnim doświadczeniem, który od lat zajmuje się testami kart graficznych (w tym również pomiarami poboru energii elektrycznej).

Igor Wallossek - TDP
Wartości TDP wyliczone przez Igora Wallosska - w przypadku modeli Nvidii wartości są zbliżone, ale w modelach AMD dużo niższe niż podała Nvidia

Według Wallosska, pomiar współczynników TDP i TGP/TBP różni się w kartach Nvidii i AMD (zainteresowanych szczegółami odsyłamy do artykułu). O ile współczynnik TDP w modelach GeForce RTX 20 został dobrze wyliczony przez Nvidię, tak w modelach Radeon RX 5700 został mocno zawyżony. Przypadek? Celowe zagranie? Na tę chwilę trudno powiedzieć.

Źródło: HardwareLuxx, Tom's hardware

marketplace

Komentarze

37
Zaloguj się, żeby skomentować
avatar
Dodaj
Komentowanie dostępne jest tylko dla zarejestrowanych użytkowników serwisu.
  • avatar
    Jest na youtube facet liczyl ze jezeli prad kosztuje 1 zl za kwh to roznica pomiedzy radeonem a 1080 po roku czasu wynoszi 30 zl. A wy tu pierdzielcie o jakis nie wiem jakich kwotach. O 12 piwach w zgrzewce chyba na rok. Boze co za cherrypicking crap.
    Zaloguj się
  • avatar
    Przypadek :)))) trudno powiedzieć :))) no nie róbcie jaj
  • avatar
    Przepchanki o cyferki na które zwykły uzytkownik nie zwraca uwagi.Kupuje to na co go stać.
    Zaloguj się
  • avatar
    Pewnie UV sporo zmieni tak jak to w "vedze" było. Zobaczymy pożyjemy
  • avatar
    nVidia znowu oszukuje? Który to już raz?.

    Po smrodzie z GPP powiedziałem "dość!". Sprzedałem Pascala GTX1060/3GB, kupiłem Polarisa RX480/8GB + monitor 1440p z FreeSync i jest miodzio.
    A gdy przyjdzie czas na upgrade będzie to Vega56 albo jakiś średni Navi.
    Zaloguj się
  • avatar
    Oj coś się zielonym ciepło zrobiło, że tak kiepskich manipulacji się chwytają ...
    A końcowy użytkownik płaci za prąd w/g TDP jednego układu, czy też TGP całej karty panowie marketingowcy ?
    jak będzie trochę więcej brała za trochę większe osiągi to zadecyduje cena ... którą pora najwyższa urealnić droga Nvidio :)
    Zaloguj się
  • avatar
    Czyżby 5700 XT była "wodowana" i trafiona butelką szampana? :-X
    Zaloguj się
  • avatar
    jak by nie patrzeć to amd podaję tdp jako tylko power draw gpu a nie całej karty

    Zaloguj się
    -5