Samochody elektryczne

Dlaczego Polak ma chcieć kupić auto elektryczne?

przeczytasz w 2 min.

Zakup samochodu elektrycznego w Polsce będzie się wiązał z szeregiem korzyści, a infrastruktura ma być dodatkową zachętą.

Samochody elektryczne mają być obecne na polskich drogach i mają stanowić jak największą część wszystkich pojazdów. Taki jest plan rządu – ten jest jednak już dobrze znany, dlatego skoncentrujmy się na sposobach, w jaki ma on zostać zrealizowany.

Masz samochód elektryczny, masz korzyści

Tak właśnie można by podsumować zapowiedzi, które Minister Energii Michał Kurtyka przedstawił publiczności podczas zakończonych niedawno I Targów Elektromobilności. O jakich konkretnie przywilejach mowa? Wśród tych, które wzbudziły największe emocje, odnajdujemy: możliwość korzystania z buspasów oraz bezpłatnego parkowania na płatnych miejscach. Przynajmniej na początku.

Ministerstwo Energii chce również, by samochody elektryczne były zwolnione z obowiązku akcyzowego, a właściciele firm mogli liczyć na wyższe odpisy amortyzacyjne. Wspomina się również o utworzeniu niskoemisyjnych stref miejskich i ułatwieniach dla przedsiębiorstw zajmujących się wypożyczaniem lub dzieleniem się aut, jeśli te będą opierać swoją działalność na „elektrykach”.

Infrastruktura dostosowana do potrzeb

Obecnie jednym z największych problemów jest słabo rozwinięta sieć stacji ładowania samochodów elektrycznych, ale Ministerstwo Energii ma ambitne plany, by to zmienić. Konkretnie do 2020 roku na mapie naszego kraju pojawić ma się około 6,5 tysiąca takich punktów. 

„Powinniśmy się spodziewać na polskich drogach coraz większej liczby pojazdów elektrycznych. Ważnym elementem ich upowszechnienia będzie rozbudowa infrastruktury do ładowania” – powiedział minister Michał Kurtyka. Wszystko to, by „pojazd elektryczny [był] takim środkiem transportu, z którego możemy bezpiecznie, spokojnie i również bardzo ekologicznie skorzystać”.

Zadbać trzeba także o same samochody

Rządowy projekt zakłada, że do 2025 roku po polskich drogach będzie poruszać się milion samochodów elektrycznych. Te będą dostarczać producenci z całego świata, ale mają być również przygotowane polskie auta. W tym miejscu warto przypomnieć o konkursie Electromobility Poland na elektryczny samochód miejski czy e-dostawczaku Ursus ELVI, ale rozwijane są też inne modele, na przykład Syrenka Elektryczna od Przemysłowego Instytutu Motoryzacji.

Rząd chce także, by do 2025 roku co drugi pojazd we flocie administracji państwowej był elektryczny. Po polskich drogach będzie też jeździć coraz więcej elektrycznych autobusów – do 2020 roku ma ich być około 800, co stanowi jakieś 7 proc. taboru. Dostarczą je polscy producenci z niemałym doświadczeniem: Ursus i Solaris.

Wszystko to, by cel został zrealizowany. Choć dzisiaj wydaje się, że szanse na to są niewielkie.

Źródło: Dziennik Gazeta Prawna, LeftLine, ElectroMobility Poland. Foto: stux/Pixabay (CC0)

Komentarze

25
Zaloguj się, aby skomentować
avatar
Komentowanie dostępne jest tylko dla zarejestrowanych użytkowników serwisu.
  • avatar
    BARTOL48
    4
    Ministerstwo chce, daje korzyści ale co z tego jak na takiego elektryka nie stać większości ludzi. Myślę, że gdybyśmy mogli sobie pozwolić na takie auto to wielu by było zainteresowanych nawet bez tych proponowanych 'korzyści'.
    • avatar
      aaadi
      2
      Czy ktoś testował jak zmienia się zasięg auta elektrycznego w mroźną zimę? Powiedzmy przy -10 C?
      Jak spada wydajność baterii?
      Jaki procent energii zostaje zużyte na ogrzewanie auta? W aucie z napędem spalinowym mamy to 'gratis', odzyskujemy straty energii. A w elektryku?
      Czy np Tesla albo inny Leaf ruszy w ogóle przy -20C?

      Patrzcie, co znalazłem: https://forums.tesla.com/forum/forums/cold-weather-range-loss

      I ładne podsumowanie:
      https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/cold-weather-driving.64591/
      • avatar
        JusTQL
        2
        Rząd chce też byśmy byli wielodzietni, przy 3 małych dzieci potrzeba 3 foteliki. auta kompaktowe odpadają.
        Ale jak masz małe dzieci to poza fotelikami potrzebujesz też wózek dla tych dzieci. Więc kombi staje się autem domyślnym.

        Więc teraz... niech rząd zdecyduje czy promuje duże rodziny czy dajmy na to związki partnerskie.
        Projekty aut elektrycznych oferują miejsce jakie potrzebowałem jako student jadąc z paczką na imprezę.
        Nie są to auta prorodzinne. Chyba, że cofamy się do czasów, gdy królował Maluch i do auta wsiała rodzina wraz z dziadkami a ci brali jeszcze dzieci na kolana...
        • avatar
          Koriolan
          1
          Na obecnym etapie rozwoju samochodów elektrycznych mamy samochód o
          – mniejszym zasięgu
          – większej masie – niż identyczny samochód z silnikiem spalinowym
          – w cenie wywalonej w kosmos
          – o chorym czasie ładowania
          – wrażliwy na warunki zewnętrzne bardziej niż spalinowe
          – a za chwilę zmierzamy się z problemem utylizacji akumulatorów

          Mjut y malyna, panie. Brać, nie czekać.
          • avatar
            shadowman333
            0
            Czyli wychodzi na to, że na darmowe parkingi będzie stać tylko najbogatszych.
            • avatar
              radex126
              0
              TYLKO TDI POWER POLSKA JEST ZA CIEŃKA Z ELEKTRYCZNOŚCIĄ NA ŁADOWANIE DUŻEJ ILOŚCI AUT ELEKTRYCZNYCH I ZA ZIMNY KLIMAT MAMY JEDEN AUTOBUS ELEKTRYCZNY POTRZEBUJE ŁADOWACZA 200 KW I JESZCZE JEDNO 15 NAJWIĘKSZYCH TANKOWCÓW ŚWIATA PRODUKUJE WIĘCEJ DWUTLENKU WĘGLA NIŻ WSZYSTKIE SAMOCHODY NA ŚWIECIE POZDRAWIAM WSZYSTKICH WŁAŚCICIELI AUDI SQ7
              • avatar
                Kenjiro
                -1
                Ano, wspaniale. Państwo właśnie zabiera najbogatszym (zdjęcie limitu składek ZUS), a później obiecuje przywileje z tytułu zakupu elektryka... Jedna ręka zabiera, a druga udaje, że coś daje...
                A wszystko to wykonywane opierając się na technologii węglowej, która w naszym kraju jest po prostu brudna.
                • avatar
                  sebmania
                  -1
                  Jakby takie auto się opłacało ludzie by sami je montowali z wielu wkrętarek.
                  • avatar
                    Nalovp
                    -2
                    Najlepiej wprowadzić wysokie opłaty za wjazd ropniakiem do miasta...niech ludzie w końcu odetchną.
                    2% ludzi w Polsce stać pójść do salonu kupić lexusa,czy tesle...reszta będzie musiała czekać na używane lub chińskie marki.
                    • avatar
                      wojtek_pl
                      -3
                      Samochody elektryczne to ślepa uliczka. Parowe są lepsze !
                      A poza tym skąd brać prąd do tych elektryków ? Jakieś nowe elektrownie u nas powstały ?
                      Jakbym miał dom z garażem to bym się zastanowił... Jako drugie auto obok normalnego. Tylko do dojazdów do pracy, może... Ale jak tylko elektrycznych aut przybędzie to zabronią im jeździć po bus pasach i z powrotem szybciutko wprowadzą opłaty za parkowanie w centrum, bo za dużo kasy będzie uciekać.
                      Ale i tak do miasta wolę motocykl !
                      • avatar
                        moris231
                        -3
                        Niech wpierw Państwo da pieniądze i niech auta elektryczne zaczną być produkowane w Polsce. I niech do będzie Polski pomysł i marka. Państwo jest głupie i woli mieć podpisane układy w zagranicznych firmach, że jak będzie potrzeba kupna dużej ilości np autobusów czy pociągów to musi brać za granicy, niż z Polskiej dystrybucji.
                        • avatar
                          supervisor
                          -4
                          Jakoś tego nie widzę, znowu będą wybuchające akumulatory tak jak mamy wybuchające telefony. I kto za to odpowie? A co ze środowskiem? Fajnie, nie ma spalin ale za to mamy ekstremalnie toksyczne akumulatory.
                          • avatar
                            VELEX
                            0
                            Mini M2 - małe autko elektryczne dozwolone od lat 16 rozwiązuje wiele problemów poruszania się po mieście. Jest tanie, parkuje za darmo i jeździ buspasem a przejechanie 100 km to tylko 5 zł. Jako drugie lub trzecie auto w rodzinie jest super

                            Więcej na https://velex.pl/pl/240-auta-elektryczne