Na topie

Tak może wyglądać polskie auto elektryczne [AKT.]

Autor:

Szef strefy Ciekawostki

więcej artykułów ze strefy:
Ciekawostki

Aktualizacja: Zobaczcie cztery finałowe prace w konkursie na najlepszy projekt polskiego samochodu elektrycznego i dajcie znać, który byście wybrali.

Tak może wyglądać polskie auto elektryczne [AKT.]

A A

Aktualizacja [13.09.2017]: Znamy już cztery finałowe projekty polskiego samochodu elektrycznego. Do kolejnego etapu dostali się Łukasz Myszyński (JUNIOR), Mateusz Tomiczek (Concept Curie), Damian Woliński (SE1) i Sebastian Nowak (Be-E). W przyszłym roku odbędą się testy zbudowanych prototypów tych samochodów.

Łukasz Myszyński – JUNIOR:

FSE JUNIOR

Mateusz Tomiczek – Concept Curie:

FSE Curie

Damian Woliński – SE1:

FSE SE1

Sebastian Nowak – Be-E:

FSE Be-E

News [20.07.2017]: ElectroMobility Poland to spółka, której celem jest stworzenie polskiego samochodu elektrycznego. Aby się to udało, ogłosiła konkurs. W pierwszym etapie wybierane jest nadwozie. Zgłoszono 66 projektów, a jury wybrało 9 najlepszych. Zobaczcie, tak może wyglądać auto elektryczne made in Poland.

Zanim same projekty, wyjaśnijmy, że ElectroMobility chce stworzyć małe auto miejskie, które będzie prezentowało się nowocześnie i będzie bezpieczne, wygodne i przyjazne w użytkowaniu oraz ekonomiczne. Na razie szczegóły techniczne nie są sprecyzowane (bo silnik będzie wybierany dopiero w kolejnym etapie konkursu).

„Szukamy małego, miejskiego auta elektrycznego, wpisanego w ogólnoświatowe trendy miasta przyszłości” – mówią przedstawiciele ElectroMobility. Oto dziewięć projektów, które zdaniem spółki najlepiej odpowiadałyby takim właśnie wymaganiom (aktualizacja: pięć odrzuconych projektów):

2sympleks sp. z o. o. – PIX:

FSE PIX

Andrzej Bożek – samochód aglomeracyjny:

FSE SA

Mariusz Nadolny – Ylectron:

FSE Ylectron

OneOneLab – Design Studio – LYNX:

FSE LYNX

Soul&Mind – Brand Design sp. z o. o. – Concept car:

FSE Concept

Który podoba wam się najbardziej?

Źródło: Business Insider, TVN24BIS. Foto: materiały prasowe ElectroMobility Poland

Odsłon: 6122 Skomentuj newsa
Komentarze

26

Udostępnij
  1. zakius
    Oceń komentarz:

    28    

    Opublikowano: 2017-07-20 15:58

    czy naprawdę projekty nowoczesnych samochodów muszą być nawet bardziej paskudne od tego co już jeździ po drogach?

    Skomentuj

    1. Michał 06
      Oceń komentarz:

      7    

      Opublikowano: 2017-07-20 18:33

      Po pierwsze ten projekt nie wypali jak każdy inny np. ten z "nowym polonezem" Ja się pytam w Polsce takie rzeczy ? he he he bujdy i marzenia :D

      Skomentuj

  2. drcocaina
    Oceń komentarz:

    3    

    Opublikowano: 2017-07-20 16:00

    Sebastian Nowak – Be-E
    Mariusz Tomiczek – Concept Curie
    Wyglądają najbardziej sensownie. Mam nadzieję, że te "plastiki napompowane" skrywają faktycznie jakieś strefy zgniotu (mam świadomość, że to (concept art).

    Skomentuj Historia edycji

    1. rahl_r
      Oceń komentarz:

      3    

      Opublikowano: 2017-07-20 20:13

      Dajcie spokój, z powodu m.in. takich głupich projektów potrzeba była Tesli aby rozruszać rynek auto elektrycznych.
      Kto to będzie kupował - ośmiolatki ? Nie mogli zaprojektować czegoś co wygląda jak samochód ?
      Junior i może Curie się nadadzą, ale te modele mikro to porażka.

      P.S. @drcocaina - sorry, to nie do ciebie - komentarz poszedł w złe miejsce.

      Skomentuj Historia edycji

      1. kombajn
        Oceń komentarz:

        2    

        Opublikowano: 2017-07-21 08:01

        Uśmiałem się z tego co napisałeś. Samochody elektryczne najlepiej pasują do miast gdzie łatwo o prąd a przejeżdżane trasy są stosunkowo krótkie wiec mieszczą się w pojemności akumulatorów. Albo jesteś maharadżą i masz szofera który martwi się o parkowanie albo nigdy nie próbowałeś po pracy zaparkować w dużym mieście. Takie małe samochody są optymalnej wielkości do miasta i powie ci to każdy kto widzi jak łatwo parkuje właściciel Smarta a ile on się musi namęczyć żeby znaleźć miejsce. Problem polega na tym że Polaków jeszcze nie stać żeby mieć samochód do jazdy po mieście i drugi na dłuższe trasy wiec wybierają auta większe jako bardziej uniwersalne. Popytaj znajomych i zobaczysz ile osób ci powie że gdyby mogli to do samej jazdy po mieście wzięli by Smarta, Toyote Aygo i tym podobne pojazdy. Szczególnie że te auta maja małe silniki o niskim spalaniu a nic tak nie wpienia jak uciekające w powietrze pieniądze gdy stoi się w korku zaraz po wizycie na stacji.

        Skomentuj

        1. germo
          Oceń komentarz:

          3    

          Opublikowano: 2017-07-21 08:26

          Sorry, ale segment A jest optymalny tylko dla singli. Każdy kto ma dziecko do miasta potrzebuje minimum segmentu B - jak Polo, Fabia, Yaris czy Corsa. Nie wyobrażam sobie aby mniejszy samochód osiągnał sukces, tak samo jak nie osiągnął go Smart, Aygo czy Up!

          Skomentuj

    2. kombajn
      Oceń komentarz:

      0    

      Opublikowano: 2017-07-21 07:49

      Junior i Lynx

      Skomentuj

  3. venom32
    Oceń komentarz:

    12    

    Opublikowano: 2017-07-20 16:03

    1 wygląda najnormalniej. Największym problemem z autami elektrycznymi jest, poza zasięgiem, tragiczny design. Czy każdy z nich musi wyglądać jak romans deski sedesowej z promem kosmicznym? Nie da się już zrobić normalnej karoserii, tylko już musi być "dizajnerska" i "fjuturystyczna"? Jedynie Elon Musk poszedł po rozum do głowy i opracował normalnie prezentującą się Teslę.

    Skomentuj

    1. Snack3rS7PL
      Oceń komentarz:

      -1    

      Opublikowano: 2017-09-13 14:42

      Tesla niby nie wygląda podobnie?

      Skomentuj

  4. bluxblix
    Oceń komentarz:

    1    

    Opublikowano: 2017-07-20 16:07

    Żodyn. No serio, nie. Zupełnie nie rozumiem tego wciskania na się pseudofuturyzmu w projekty.

    Skomentuj

  5. jaredj
    Oceń komentarz:

    1    

    Opublikowano: 2017-07-20 16:14

    Mariusz Tomiczek – Concept Curie, Soul&Mind – Brand Design sp. z o. o. – Concept car - bardzo podobne do już jeżdżących samochodów (Evoque i Cactus), >lynx podobny do VW Scirocco, Ylectron to wczesne Smarty, chyba tylko Junior i SE! jakoś do mnie przemawiają.

    Skomentuj

  6. carbo888
    Oceń komentarz:

    2    

    Opublikowano: 2017-07-20 16:33

    Polski grafen udupią ale za to będziemy jeździć chińskimi samochodami!

    Skomentuj

  7. bodziokrak
    Oceń komentarz:

    2    

    Opublikowano: 2017-07-20 19:54

    To totalne bzdury, kto to wymyślił, wprowadzą to i okaże się że infrastruktura elektryczna tego nie wytrzyma. W tym momencie latem zaczynają być problemy, miasto kraków tak się rozbudowuje jednego dnia idziesz a następnego w tym
    miejscu już stoi blok. A gdzie rozbudowa elektrowni, inwestycje w tym kierunku. Będziemy mieli swój samochód
    na pokaz jak wszystko za dobrej zmiany a prąd będziemy drogo kupować z zagranicy.

    Skomentuj

    1. rahl_r
      Oceń komentarz:

      2    

      Opublikowano: 2017-07-20 20:17

      Nie panikuj - będzie zapotrzebowanie, rozwinie się infrastruktura. Firmy energetyczne budują sieć na granicy możliwości, bo każdy zapas to większy koszt utrzymania. Tak samo jest praktycznie na całym świecie - poczytaj trochę w temacie.

      Skomentuj Historia edycji

      1. bodziokrak
        Oceń komentarz:

        1    

        Opublikowano: 2017-07-20 20:21

        A rozumiem czyli jak będzie zapotrzebowanie wybuduje się
        elektrownię. Pewnie wybudowanie elektrowni zajmie rok jak budowa byle bloku.

        Skomentuj

      2. sebmania
        Oceń komentarz:

        1    

        Opublikowano: 2017-07-21 10:29

        Ja tam dalej czekam kiedy polska zainwestuje w atom.

        Skomentuj

  8. Hel1os
    Oceń komentarz:

    4    

    Opublikowano: 2017-07-21 09:56

    Jeśli to jest 9 najlepszych projektów wybranych przez jury, to aż strach się bać jak beznadziejna musiała być reszta zgłoszonych.

    Skomentuj

  9. franiux
    Oceń komentarz:

    2    

    Opublikowano: 2017-07-21 10:16

    A nazwa tego będzie LECH
    A wersja z napędem na 4 koła - JAROSŁAW
    Z przyczepą do przewozu świń - MACIOR
    I oczywiście przyczepka kempingowa DUDUŚ z panelami słonecznymi na dachu.
    Poszczególne modele będą przydzielane przez Narodowy Urząd Transportu dla najbardziej zasłużonych obywateli Kaczogrodu.

    Skomentuj

  10. TheEquinoxe
    Oceń komentarz:

    2    

    Opublikowano: 2017-07-21 14:16

    Czemu te wszystkie nowe auta (nie mówię już nawet tylko o tych pokazanych tutaj) muszą wyglądać jak paskudne skrzyżowanie Tico ze Smartem z... z czajnikiem elektrycznym?
    Już nawet nie będę mówił czegoś w stylu, że 30 lat temu produkowali piękniejsze auta (mimo, że częściowo tak uważam) bo nawet teraz kilka firm pokazuje, że jest w stanie wypuścić naprawdę ładny model/modele, ale te wszystkie wizje auto przyszłości po prostu mnie rozwalają. Tym bardziej, że wszystko na jedno kopyto.

    Skomentuj

  11. topiq
    Oceń komentarz:

    0    

    Opublikowano: 2017-09-13 10:05

    Wracamy do ery maluchów? A bagażniki dachowe będą dostępne? http://www.klasyczny.com/wp-content/uploads/67435207461033105325.jpg

    Skomentuj

  12. Adixxx
    Oceń komentarz:

    0    

    Opublikowano: 2017-09-13 11:05

    Najbardziej sensownie wyglądają Concept Curie i SE1.
    Dla tych co tak podważają sens wprowadzania samochodów elektrycznych do Polski, moich kilka uwag...

    W Europie Zachodniej, USA i Chinach jest gigantyczne zainteresowanie elektrycznymi autami. Popyt jest gigantyczny (co przykładowo pokazuje 400 000 kupionych Tesla 3 w przedsprzedaży). Kraje będą teraz pompowały ogromne pieniądze w infrastrukturę dla aut elektrycznych. Bardzo, bardzo dobrze, że w Polsce elektryfikacja motoryzacyjna mocno się rozwija. Teraz auta elektryczne są drogie i zachodzą głównie w klasę premium, ale jeszcze kilka lat kiedy każdy producent będzie miał w ofercie przynajmniej parę elektryków. Ceny elektryków mocno pójdą w dół i zrównają się ze spalinowymi.

    Cieszy mnie inicjatywa zbudowania Polskiego elektryka. Nie udało się ze spalinowymi to być może z elektrykiem osiągniemy sukces na przestrzeni dekady. Buduje się u nas pełno podzespołów, mamy doświadczenie, mamy specjalistów, mamy designerów. Zbudujmy coś sami :)

    Skomentuj

    1. Kenjiro
      Oceń komentarz:

      0    

      Opublikowano: 2017-09-13 15:18

      Owszem, zainteresowanie jest gigantyczne. Z tym, że zapomniałeś dopisać, że wizyta w salonie rozwiewa marzenia, gdy okazuje się, że nawet po dopłatach (w niektórych krajach są) musimy zapłacić za gorsze auto dużo więcej kasy, dlatego ludzie w większości decydują się co najwyżej na hybrydy, a tylko najbogatsi kupują pełnego elektryka, którym mogą się pochwalić, np. Teslę.
      Sam bym chciał mieć auto elektryczne, ale mój profil użycia kompletnie je wyklucza, bo jeśli raz w miesiącu jadąc jednego dnia na odległość 400-800 km (w obie strony) musiałbym spędzać w sumie kilka godzin na stacjach ładowania. A używając do jazdy miejskiej, musiałbym albo posiadać własne gniazdko elektryczne przed blokiem, albo znów przesiadywać godzinami na stacjach ładowania.
      W mojej ocenie "elektryk" zacznie być sensowną propozycją, kiedy spełnią się 2 warunki:
      a) będzie mógł się naładować w 5-10 minut do pełna na każdej stacji i na jednym ładowaniu przejechać co najmniej 300 km w trybie realnym, a nie super-hiper-ekono, czyli np. połowa na autostradzie przy 130 km/h i druga połowa po mieście w korkach,
      b) będzie istnieć rynek wtórny aut co najmniej 5-letnich w dużo niższych cenach, a koszty użytkowe nie okażą się kosmiczne (np. przez konieczność wymiany akumulatorów).

      Skomentuj

      1. Adixxx
        Oceń komentarz:

        0    

        Opublikowano: 2017-09-13 20:09

        @Kenjiro, chyba zapomniałeś doczytać. Pisałem, że póki co elektryki uderzają głównie w premium. Za kilka lat pojawią się elektryki zdolne przejechać 1000km na jednym ładowaniu. Wymyślą też szybkie ładowanie lub w inny sposób rozwiążą problem.

        @germo, Tesla jest bardzo agresywną politykę inwestycyjną. Gdyby nie to nie mieliby tak zaawansowanych technologicznie samochodów. Technologicznie Tesla jest kilka kroków wprzód przed jakimkolwiek producentem na świecie.

        Tak naprawdę większość koncernów dalej bada i buduje elektryki. Z niemieckiej trójki tylko BMW ma dedykowaną linię elektryków - i3 oraz i8. Mercedes i Audi posiadają jedynie elektryczne warianty modeli.

        Koncepty są takiej jakości bo nagroda jest za mała. Polska ma całą masę świetnych i znanych na całym świecie designerów.
        Mamy specjalistów i bardzo zdolnych młodych ludzi, którzy aktywnie biorą udziały w międzynarodowych konkursach z dużymi sukcesami (NASA albo ostatnio Hyperloop).

        Polska potrzebuje wejść na rynek aut elektrycznych i sztucznej inteligencji. Polska chce iść śladami Japonii, która przecież jeszcze 100 lat temu była biednym feudalnym krajem.

        Skomentuj

    2. germo
      Oceń komentarz:

      0    

      Opublikowano: 2017-09-13 16:05

      Niestety nie podzielam optymizmu. Inicjatywa może i szczytna, ale mam kilka uwag:
      - nie należy sugerować się "sukcesem" Tesli, która regularnie przynosi straty, a istnieje już od 2003 roku i ma na koncie 4 produkcyjne modele
      - wszystko finansowane będzie z podatków, więc nie wierzę w umiejętne zarządzanie tym przedsięwzięciem
      - do pokonania są potężne koncerny, które mają ogromne doświadczenie w tworzeniu samochodów i elektryki już w ofercie (KIA, VW, Nissan, BMW, Mercedes etc.)
      - właśnie nie mamy designerów (patrz prace konkursowe), specjalistów (tacy pracują już dla zachodnich koncernów), ani doświadczenia (no chyba że Polonez...)

      Nie chcę tutaj wyjść na fatalistę - po prostu takie są fakty. Jasne, może się udać, ale prawdopodobnie kosztem miliardów wyciągniętych z portfeli podatników.
      Jakby takie plany ogłosił np. Solaris albo inna firma prywatna to może inaczej bym na to patrzył. Teraz to wygląda jakby "rząd zadekretował dobrobyt".

      Skomentuj Historia edycji

  13. Dexterr
    Oceń komentarz:

    0    

    Opublikowano: 2017-09-13 13:34

    W Polsce musiał by jeździć na węgiel.

    Skomentuj

  14. Dunny
    Oceń komentarz:

    1    

    Opublikowano: 2017-09-13 14:21

    Tylko i wyłącznie Concept Curie Mateusza Tomiczek,jeśli już. Ma najbardziej spójną bryłę i jest dosyć miły dla oka. Dla porównania Junior Myszynskiego ma dziwnie spłaszczony przód i ,,połozone'' lampy.

    Skomentuj

Dodaj komentarz

Przy komentowaniu prosimy o przestrzeganie netykiety i regulaminu.

Aby dodać komentarz musisz być zalogowany!