Na topie

SMS-y Premium - czas się z nimi rozprawić

Autor:

więcej artykułów ze strefy:
Technologie i Firma

Ministerstwo Cyfryzacji proponuje zmianę prawa w taki sposób, by abonent mógł się w pełni uchronić przed SMS-owymi oszustwami.

SMS-y Premium - czas się z nimi rozprawić

A A

SMS-y Premium to jedno z najchętniej wykorzystywanych narzędzi przez oszustów. Wystarczy zachęcić nieświadomego użytkownika do wysłania wiadomości i już pieniądze lecą na konto. Walkę z tym postanowiło podjąć Ministerstwo Cyfryzacji.

Ministerstwo Cyfryzacji vs SMS-y Premium

Resort, na którego czele stoi Anna Streżyńska, ma kilka pomysłów na to, jak zmniejszyć problem wyłudzeń za pomocą SMS-ów Premium. Jednym z nich jest danie abonentom prawa do (nieodpłatnego) ustalenia limitu środków na usługi premium w danym okresie rozliczeniowym. Domyślnie będzie to 35 złotych miesięcznie, ale klient ma mieć możliwość zmiany tej kwoty, w tym zmniejszenie jej do poziomu „0”, co będzie oznaczało stuprocentową ochronę.

To nie wszystko. Kolejnym pomysłem Ministerstwa Cyfryzacji jest wprowadzanie zasady „podwójnej zgody”. Polega ona na tym, że użytkownik, który będzie chciał skorzystać z usługi o podwyższonej opłacie, będzie musiał dodatkowo potwierdzić swoją wolę operatorowi. Oczywiście takie potwierdzenie (lub jego brak) będzie miało miejsce przed obciążeniem abonenta opłatami.

Problem z SMS-ami Premium

Rozwiązanie to – SMS-y Premium – powstało po to, by abonenci mogli na przykład opłacać abonament na usługi dodatkowe lub korzystać z różnego rodzaju serwisów. Szybko jednak stało się ono narzędziem oszustów. Wiadomości w stylu „wygrałeś samochód, wyślij TAK na numer [taki i taki], a nagroda będzie twoja” do dziś są rozsyłane z ogromną częstotliwością, a nieświadomi zagrożenia użytkownicy dają się na nie nabrać.

Problem jest realny i aż dziw bierze, że do tej pory nic z nim nie zrobiono. Pozostaje żywić nadzieję, że pomysły Ministerstwa Cyfryzacji faktycznie wejdą w życie.

Źródło: Bankier. Foto: StockSnap/Pixabay (CC0)

Odsłon: 5911 Skomentuj newsa
Komentarze

23

Udostępnij
  1. musslik
    Oceń komentarz:

    -5    

    Opublikowano: 2017-07-10 15:07

    a to tak ciężko sobie wyłączyć sms premium u operatora?
    Przecież nikt z tym problemu nie robi...

    Skomentuj

    1. Silver
      Oceń komentarz:

      6    

      Opublikowano: 2017-07-10 15:24

      Większość ludzi nawet nie o takiej możliwości. Po za tym nie daje Ci to gwarancji. Mojej mamie znikąd przyszły takie smsy, że musiała zadzwonić na infolinię. Co prawda zapłaciła za nie te parenaście złotych, ale nie zmienia faktu, że włączenie takiej ochrony pełnej skuteczności nie da. Więc sam projekt ustawy to dobre zabezpieczenie. Może z tego tytułu naciągacze i inni oszuści będą pociągani do konsekwencji i kar.

      Skomentuj

      1. tls01
        Oceń komentarz:

        2    

        Opublikowano: 2017-07-10 17:27

        Jak to "nie daje gwarancji"? I jak to "SMS premium przychodzi znikąd"?
        Osobiście ustaliłem sobie limit na ~6 PLN per SMS i max. 20 PLN/msc i wszystko działa jak należy. I teraz co do tego drugiego - jeśli nie zadziała, to operator może mnie olać, bo nie mam gwarancji na to, że to zabezpieczenie zadziała?
        Nie wydaje mi się też, że takie SMS przychodzą "znikąd". W każdym razie - nigdy o takim przypadku nie słyszałem.

        "Większość ludzi nawet nie o takiej możliwości."
        Popraw literówkę, bo nie wiadomo, o co chodzi.

        Skomentuj

        1. Silver
          Oceń komentarz:

          0    

          Opublikowano: 2017-07-10 22:43

          *Nawet nie wie o takiej możliwości (z kontekstu można wywnioskować) :P
          15 minut jest tylko na poprawę komentarza.

          Skomentuj Historia edycji

  2. Q'bot
    Oceń komentarz:

    -16    

    Opublikowano: 2017-07-10 15:09

    Pokaż komentarz zakopany przez użytkowników

    Ehh... Po co traktować obywateli jak stano nieświadomych baranów? Kto chce wyśle, a kto nie wie czym to grozi straci parę złotych z karty i przekona się na własnej skórze...

    Skomentuj

    1. Foxy the Pirate
      Oceń komentarz:

      4    

      Opublikowano: 2017-07-10 16:25

      kek.
      Dlaczego policja traktuje mnie jak debila? Przecież jeżelim inteljgentny to nie zagrodzę złodziejowi wejścia do domu, a jeżeli już to uczynię, to szybko się przekonam o swojej ignorancji.

      Weź ty gimna....podstawówkę skończ zanim się do polityki weźmiesz, ponoć nawet macierewicz ją skończył (choć w to trudno jest uwierzyć).

      Skomentuj

      1. AmigaPPC
        Oceń komentarz:

        5    

        Opublikowano: 2017-07-10 16:36

        Skończył, ale chyba sprzątać.

        Skomentuj

      2. Hugues de Payns
        Oceń komentarz:

        -4    

        Opublikowano: 2017-07-10 18:23

        Twoje kompetencje Foxy nie uprawniałyby cię do tego żeby nawet zastać pucybutem Macierewicza.

        Skomentuj

        1. chotnik2
          Oceń komentarz:

          1    

          Opublikowano: 2017-07-10 19:52

          Przeciez juz jednego pucybuta aptekarza ma, po co by mu byli kolejni...

          Skomentuj

        1. Foxy the Pirate
          Oceń komentarz:

          2    

          Opublikowano: 2017-07-11 14:04

          Nie zesraj się tylko.

          Skomentuj

        2. AmigaPPC
          Oceń komentarz:

          1    

          Opublikowano: 2017-07-11 17:06

          Zmień Miśka, rydzykowego bękarta pod biurkiem Maciorewicza.

          Skomentuj

  3. Tomecek
    Oceń komentarz:

    9    

    Opublikowano: 2017-07-10 15:46

    Niech się wreszcie rozprawią z telemarketingiem, gdzie dzwonią do ciebie w sprawie garnków i odkurzaczy, a na pytanie skąd mają mój numer mówią "wylosowaliśmy". Z tym syfem się nie da walczyć, bo za każdym razem dzwonią z innego numeru.

    Skomentuj

    1. david_89
      Oceń komentarz:

      -4    

      Opublikowano: 2017-07-10 16:05

      Da się walczyć. Wystarczy patrzeć co się podpisuje, czy to w banku czy na ubezpieczenie. Numeru z powietrza nie biorą. O podawaniu numeru na FB już nawet nie wspominam

      Skomentuj

      1. gormar
        Oceń komentarz:

        4    

        Opublikowano: 2017-07-10 18:14

        Z powietrza nie, ale ze starych książek telefonicznych już tak.

        Najciekawsze jest, że obecnie nie można dzwonić z ofertą bez uprzedniej zgody abonenta. Ale obchodzą te prawo twierdząc, że dzwonią na losowe numery :(.

        Skomentuj

      2. Tomecek
        Oceń komentarz:

        3    

        Opublikowano: 2017-07-10 19:02

        Bardzo tego pilnowałem (miałem spokój kilka lat), ale odkąd przeszedłem do Orange, to dzwonią do mnie z natury relaxu itp. syfu. Zgody na marketing nie wyraziłem, ale ktoś ukradł bazę danych z Orange i nic z tym się nie zrobi.

        Skomentuj

      3. Q2hvY2hsaWs6
        Oceń komentarz:

        0    

        Opublikowano: 2017-07-11 15:21

        Miałem jeden numer w Orange potem NjuMobile przez prawie 10 lat. I w sumie nie udało mi się uchronić przed jakimiś losowymi numerami dzwoniącymi do mnie z przeróżnymi ofertami. Co najgorsze zrezygnowałem z numeru i już niecały miesiąc po tym ktoś napisał do mnie, że próbował się do mnie dodzwonić, ale odebrał jakiś inny gość. Tak więc mój numer po 10 latach bycia moim w niecały miesiąc później przejął jakiś gość. I teraz zapewne będzie odbierał te same telefony co były wcześniej do mnie. I wcale nie musiał tego numeru podawać nikomu, a i tak już gdzieś jest na liście. To teraz pomyśl ilu ludzi korzysta z numeru na kartę miesiąc czy pół roku po czym ten numer wraca do puli dostępnych i dostaje go następna osoba.
        Choćbyś się zesrał to jak dostajesz teraz nowy numer to jest praktycznie niemożliwe, abyś nie dostał numeru po kimś i nie wiesz gdzie ten numer był używany i w jakiej bazie jest. I tak jak pisał @Tomecek szkoda, że nie da się nic z tym zrobić, bo interesowałem się w Orange co mogę zrobić, to jedyne co mi zaoferowali to blokadę wszelkich numerów zastrzeżonych i nie odbierać nieznanych. Dzięki, ale nie.

        Skomentuj Historia edycji

    2. Kotowaru
      Oceń komentarz:

      0    

      Opublikowano: 2017-07-10 19:13

      Wystarczy powiedzieć: "Proszę mnie wpisać na listę Robinsona" :)
      Także bardzo pilnowałem się gdzie i komu podaję numer, ale niestety nie zawsze wina będzie leżała po naszej stronie. Od kiedy wypowiedziałem konsultantowi to magiczne zaklęcie (czyli jakoś na początku tego roku), od wtedy ani razu nikt nie zadzwonił do mnie z żadną mega ciekawą ofertą.

      Skomentuj

    1. gormar
      Oceń komentarz:

      0    

      Opublikowano: 2017-07-10 18:22

      Nie politykuj tutaj. Anna Streżyńska już była przez 5 lat prezesem UKE (2007-2012) i jakoś wtedy nie wpadła na pomysł takiego prawa.

      Poza tym sami operatorzy porozumieli się w tej kwestii kilka lat temu i z tego co wiem mieli wprowadzić dokładnie to co jest opisane powyżej. U mojego aktualnego operatora mogę z poziomu panelu WWW ustalić maksymalna kwotę jaką chcę zapłacić za pojedynczy SMS o podwyższonej opłacie jak i sumę kosztów w danym miesiącu. Do tego wszelkiego rodzaju płatne subskrypcje są potwierdzane SMS zwrotnym na który trzeba odpowiedzieć, aby doszło do aktywacji opłaty. Trochę szkoda, że nie dotyczy to pojedynczego zdarzenia, ale jest to zabezpieczenie przed cyklicznymi płatnościami, które mogły by umknąć mojej uwadze.

      W sumie to nie wiedziałem, że takie zachowanie nie zostało wymuszone na wszystkich operatorach, ale jeżeli operator jest uczciwy to już dawno powinien tak postąpić bez potrzeby przymuszania go zmianami legislacyjnymi.

      Skomentuj Historia edycji

  4. Aloyz
    Oceń komentarz:

    3    

    Opublikowano: 2017-07-10 18:38

    Blokada wszelkich usług premium to pierwsza rzecz jaką robię po podpisaniu umowy (druga to pozbycie się wszelkich dodatkowych płatnych usług). Działa to bezbłędnie w każdej sieci (jak do tej pory sprawdzone w Play, Plusie i Tmobile).
    Inną sprawą jest to, że nie wszyscy mogą o tym wiedzieć. Szczególnie mam tutaj na myśli ludzi w wieku 60+ i ich przed hochsztaplerami niestety chronić trzeba.

    Myślę, że dobrym pomysłem byłoby aby tego typu usługi były domyślnie wyłączone i to użytkownik miałby decydować czy je włączyć, a nie odwrotnie.

    Skomentuj

  5. sebmania
    Oceń komentarz:

    4    

    Opublikowano: 2017-07-10 18:47

    Zawsze mam takie dziwne wrażenie że politycy wpadają na takie pomysły tylko jeśli oni lub ktoś z rodziny ma taki problem.

    Skomentuj

    1. PITUCH1
      Oceń komentarz:

      0    

      Opublikowano: 2017-07-12 17:47

      bo życie uczy :)

      Skomentuj

    2. PITUCH1
      Oceń komentarz:

      0    

      Opublikowano: 2017-07-12 17:58

      pewnie jakaś babcia musi zapłacić
      20000 PLN
      :P

      Skomentuj

  6. PITUCH1
    Oceń komentarz:

    1    

    Opublikowano: 2017-07-12 17:52

    Od góry lecąc:
    - żadnej gwarancji nie ma, wyobraźcie sobie sytuacje nagle ktoś z waszych znajomych zmienia numer na premium, dzwonisz do zioma czy ziomalki po 15 zeta za minute , tak tak tak taka opcja jest !!!
    - to samo z sms'ami
    - "Myślę, że dobrym pomysłem byłoby aby tego typu usługi były domyślnie wyłączone i to użytkownik miałby decydować czy je włączyć, a nie odwrotnie." tak kiedyś było !!!!!!!!!!!!
    - dalej , teraz o operatorach, oni z tego żyją, tu nie ma się co oszukiwać ....

    Ja jestem za :
    1. dzwonisz nr PREMIUM, powinna być informacja "dzwonisz na numer premium, koszt taki i taki jeśli się zgadzasz wciśnij 987654321 : (dla tych po używkach"")
    2. podobnie z sms. potwierdź odsyłając 123456789 ""
    3. j/w odgórnie powinno być zablokowane !

    PS. kolejna sytuacja, zwaracajcie uwagę :
    odeślij sms XXXX za 2.44, coś ta, wygrasz. ale w sms już nie ma info ze wykupujesz subskrypcję !!!

    Skomentuj

Dodaj komentarz

Przy komentowaniu prosimy o przestrzeganie netykiety i regulaminu.

Aby dodać komentarz musisz być zalogowany!