Motoryzacja

Testy pierwszej „inteligentnej drogi” w Europie

opublikowano przez Wojciech Kulik w dniu 2015-08-11

Droga przyszłości testowana jest w Hamburgu. Jeśli chcesz, możesz sam to sprawdzić.

smart road
foto: Cisco

Pierwsze „inteligentne drogi” w Europie są już testowane w Niemczech, a dokładnie w Hamburgu. Tamtejsi zarządcy nawiązali współpracę z firmą Cisco i wspólnie zaprojektowali jezdnię łączącą trzy ulice i most Kattwykbrücke – jej budowa zajęła cztery miesiące. Droga została oddana do użytku kilka tygodni temu i jak na razie wszystko idzie zgodnie z planem.

Na pozór jezdnia jak każda inna – szara, dwupasmowa… W rzeczywistości jednak wzdłuż niej umieszczonych zostało mnóstwo kamer i czujników. Jedną z najważniejszych funkcji zauważymy gdy tylko zapadnie zmierzch – oświetlenie LED-owe „podąża” bowiem za przechodniami i rowerzystami: latarnie świecą tylko wtedy, gdy jest taka konieczność. Plusy są dwa: zwiększone bezpieczeństwo i zmniejszone zużycie energii.

smart road latarnie
foto: HPA - Project Smartroad

Oświetlenie, które działa dzięki czujnikom ciepła, to tylko jeden z kilku elementów składających się na „inteligentną drogę”. Kolejnym jest monitorowanie ruchu. Kamery liczą pojazdy, aby następnie informować kierowców o natężeniu ruchu, jak również przesyłać informacje do infrastruktury miejskiej, na czele z sygnalizacją świetlną. Dzięki temu podobno nie uświadczymy tutaj korków.

Zbierane na bieżąco informacje umożliwiają też sprawniejsze zarządzanie mostem Kattwykbrücke. Jest on podnoszony raz na dwie godziny, a moment ten dostosowywany jest w taki sposób, by ruch miejski jak najmniej ucierpiał. Oczywiście wszyscy uczestnicy są informowani o tym kiedy most zostanie podniesiony.

smart road most
grafika: Cisco

Na razie testy przebiegają bardzo pomyślnie. Jeśli chcecie sprawdzić jak „inteligentna droga” wygląda w rzeczywistości, możecie udać się do Hamburga. I wcale nie musicie się spieszyć – testy potrwają bowiem aż do kwietnia przyszłego roku. Jeżeli zakończą się sukcesem, podobne rozwiązania zostaną wdrożone na kolejnych drogach.

Źródło: Audi, SlashGear

marketplace
avatar
Dodaj
  • avatar
    U nas nie stać na dobry asfalt a co dopiero jakieś czujniki ...
    Zaloguj się
  • avatar
    Jak nie będą po nocach świeciły lampy sodowe, to jak zamierzają wykorzystać nadmiarową moc elektrowni atomowych. Jakoś nie słyszałem o masowej budowie elektrowni szczytowo pompowych w Niemczech, ani o odkrywczych technologiach magazynowania energii na skale przemysłową.
    Zaloguj się
  • avatar
    a jak czujnik nie zadziala i cos sie spierniczy co... :D