Na topie

UE stawia sprawę jasno: Uber to firma transportowa

Autor:

więcej artykułów ze strefy:
Technologie i Firma

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej postanowił raz na zawsze zakończyć spór i stwierdził, że Uber to firma transportowa.

  • UE stawia sprawę jasno: Uber to firma transportowa
A A

Uber od dawna upiera się, że należy traktować go jak aplikację do łączenia pasażerów z kierowcami działającymi niezależnie, ale Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej jest innego zdania. Wydał on jasny wyrok: to firma transportowa.

Taki wyrok oznacza, że kraje członkowskie mają prawo żądać od Ubera dostosowania swojego funkcjonowania do przepisów obejmujących firmy transportowe. W pewnym sensie zrównuje więc amerykańskie przedsiębiorstwo z taksówkami.

Choć brzmi to jak poważny cios dla Ubera, ten twierdzi, że wyrok nie zmieni zbyt wiele w jego funkcjonowaniu. Przepisy obowiązujące w naszym kraju pozwalają bowiem kierowcom oferować przejazdy w ramach tzw. transportu okazjonalnego. 

Równocześnie Uber zwraca uwagę na to, że wyrok jest dobrą podstawą do prowadzenia rozmów o regulacjach prawnych. Realia transportowe bowiem się zmieniają, a to wymaga dostosowania przepisów przez Ministerstwo Infrastruktury.

Uber to bardzo popularna usługa w Polsce. Statystyki pokazują, że korzysta z niej około 1,5 miliarda pasażerów i kilka tysięcy kierowców. Wprawdzie i w naszym kraju zdarzają się protesty, ale jak dotąd nie przeszkodziły specjalnie w funkcjonowaniu amerykańskiej firmy.

Źródło: CNBC, Money. Foto: Uber

Odsłon: 5098 Skomentuj newsa
Komentarze

20

Udostępnij
  1. hex3n
    Oceń komentarz:

    3    

    Opublikowano: 2017-12-20 14:36

    Absurdem na skalę światową jest fakt że wiele krajów próbuje walczyć z Uberem. Najpierw usługa się pojawia a później zaczyna się marudzenie że coś jest nie tak. Ja nie wyobrażam sobie już powrotu do taxi. Uber pokazał że klient jest najważniejszy i trzeba dać mu jasną i tanią alternatywę.

    Skomentuj

    1. leon-san
      Oceń komentarz:

      5    

      Opublikowano: 2017-12-20 15:07

      Przekrętem na skalę światową jest jak w wielu krajach Uber starał się omijać prawo. Podstawową rzeczą, która pozwala uznać Uber za taxi (a więc i obowiązki z tego wynikające), jest fakt że to są kursy zamawiane.

      Skomentuj

      1. ElFi_
        Oceń komentarz:

        0    

        Opublikowano: 2017-12-20 15:11

        A tak z ciekawości pytam: zamawiasz kurs u Ubera czy u konkretnego kierowcy?

        Skomentuj

        1. Radical
          Oceń komentarz:

          4    

          Opublikowano: 2017-12-20 15:47

          Kurs zamawiasz na aplikacji ubera która wysyła info do najbliższego kierowcy który to musi ten przejazd zaakceptować. Dla mnie to wygląda tak samo jak taxi tylko zamiast dyspozytora jest aplikacja. Płaci też się bezgotówkowo uberowi który ściąga Ci należność z konta po kursie.

          Skomentuj

      2. SirMichael
        Oceń komentarz:

        0    

        Opublikowano: 2017-12-20 16:00

        niech omija, bo to dla nas na korzyść. Masz tanie i bezpieczne przejazdy. Lepiej jechać z uberem niż z jakimś chamem złotówą.

        Skomentuj

        1. leon-san
          Oceń komentarz:

          3    

          Opublikowano: 2017-12-20 17:04

          Mam gdzieś czy ktoś będzie jeździł złotówą, czy uberem. Jedynie chcę aby każdy kierowca miał jednakowe prawa i obowiązki.
          Obojętnie czy kierewcy ubera będą musieli mieć kasy fiskalne i parkometry, czy zwolnią taksiarzy z tego obowiązku.

          Skomentuj

          1. baca130
            Oceń komentarz:

            1    

            Opublikowano: 2017-12-22 14:16

            Teoretycznie to Uber powinien dawać paragon a nie kierowca.

            Skomentuj

      3. sn00p
        Oceń komentarz:

        0    

        Opublikowano: 2017-12-20 16:33

        Jaki ty masz Leon problem z omijaniem prawa przez Uber? Jako klient powinieneś martwić się o kasę i komfort jazdy. Uber pod tym względem wygrywa.

        Skomentuj

        1. leon-san
          Oceń komentarz:

          3    

          Opublikowano: 2017-12-20 17:02

          Taki mam problem, że gdy auto Ubera uderzy w moje auto, to ubezpieczyciel tamtego auta, się wypnie i nie zapłaci. Dlaczego? Ponieważ auto Ubera miało tylko zwykłe OC zamiast przewozowego. I będę miał problem z naprawą auta, a pasażer z odszkodowaniem za utratę zdrowia.
          Każda złotówa czy busiarz muszą płacić znacznie wyższe ubezpieczenie przewozowe. Podczas zawierania umowy OC, agent pyta się czy pojazd będzie służył do celów zarobkowych.

          Skomentuj

          1. ElFi_
            Oceń komentarz:

            1    

            Opublikowano: 2017-12-20 19:53

            Teraz jest tak, że Twój ubezpieczyciel wypłaca od razu a potem dochodzi od tamtego, więc dla Ciebie rybka.

            Skomentuj

          2. leon-san
            Oceń komentarz:

            0    

            Opublikowano: 2017-12-21 20:55

            Ale to chyba tylko dobra wola ubezpieczyciela, nie jego obowiązek.

            Skomentuj

    2. ElFi_
      Oceń komentarz:

      2    

      Opublikowano: 2017-12-20 15:10

      Taki stary a taki g....:) Nie walczą z Uberem tylko z podatkami. Taksiarz odprowadza podatki, ma obowiązkowe: liczniki, kasę fiskalną , tachograf, kamerę, gps - wszystko po to aby czasem nie przyjął złotówki bez zarejestrowania i odprowadzenia podatku. A w usłudze Uber nie ma żadnej kontroli państwa nad przepływem złotówek - wiesz już z czym walczą państwa?

      P.S. z tachografem, kamerą i gps to trochę uprzedziłem fakty - ale już niedługo:P

      Skomentuj

      1. webster58
        Oceń komentarz:

        1    

        Opublikowano: 2017-12-20 15:42

        no akurat tutaj GPS w uberze dobrze działa, Tachograf też bo wiesz ile kto i kiedy kursów zrobił -> wiesz ile pracował. A kamerka .... nie jest nigdzie jeszcze wymogiem.

        Dodatkowo bzdurą jest to co piszesz że nikt nie wie ile złotówek się przelewa bo to są WSZYSTKIE płatności kartą więc wszystkie są do ewidencji. To właśnie problem z Taxówkami że płaci się gotówką więc nigdy nie wiadomo kto i komu. Dodatkowo taksówkarz jest na karcie podatkowej, czyli płaci zryczałtowany podatek w wysokości ~22 zł , Więc niech mi taryfa nie mówi że ma źle.

        Skomentuj

        1. ElFi_
          Oceń komentarz:

          -3    

          Opublikowano: 2017-12-20 16:13

          W takim razie czemu walczą z Uberem?

          Skomentuj

          1. mr_rzeznik
            Oceń komentarz:

            0    

            Opublikowano: 2017-12-27 10:35

            Bo "Paniska" z taxi zawsze miały kasę nawet jak miały w d*** klienta, a teraz mają konkurencję i klienci im uciekają. Zauważ kto protestuje. Tylko złotówy. Każdy kierowca Ubera ma obowiązek posiadać działalność, a skoro ma działalność to odprowadza podatki od zarobionej kasy - i zauważ że tutaj nie da się oszukać bo aplikacja wszystko liczy - kto ile zapłacił. Jeśli ktoś nie ma działalności to działa w szarej strefie. Tak samo złotówy nie zawsze włączą licznik - już wiele razy taksiarz mi proponował układ w stylu "umówmy się na 30 zł, a ja nie będę włączał licznika". I tu i tu są osoby oszukujące ale nie zmienia to faktu że większość podatki odprowadza. Problemem są regulacje odnośnie ubezpieczenia i bezpieczeństwa - i to powinien rząd uregulować. Zdrowa konkurencja jest zawsze lepsza dla klientów, a nawet i dla uczciwych kierowców - chamy pozamykają interesy i wszystkim będzie się lepiej żyło.

            Skomentuj

          2. tuna007
            Oceń komentarz:

            0    

            Opublikowano: 2018-01-03 22:20

            Bo "Paniska" z taxi zawsze miały kasę nawet jak miały w d*** klienta, a teraz mają konkurencję i klienci im uciekają. Zauważ kto protestuj

            dokladnie tak

            jako zlotowa dalbym sobie spokoj z TAXI i przeszedl do UBERa

            Skomentuj

      2. jacy4
        Oceń komentarz:

        0    

        Opublikowano: 2017-12-20 16:46

        A to nie jest tak że płacąc za przejazd płacisz też podatek?

        Skomentuj

      1. Kenjiro
        Oceń komentarz:

        0    

        Opublikowano: 2017-12-20 21:20

        Punkt B wynika z obłożeń podatkowych i innych obowiązków, które nakłada na taksówkarza państwo. Obecna władza, jak i kilka poprzednich nie jest chętna, aby zlikwidować te obciążenia. Miej więc do nich pretensje, a nie do taksówkarzy.

        Co do pozostałych przypadków, to lektura przypadków w Internecie pokazuje, że Uber nie jest w tym przypadku wyjątkiem, a do tego są korporacje, w których możesz płacić kartą...

        Skomentuj

        1. silvver
          Oceń komentarz:

          2    

          Opublikowano: 2017-12-20 22:29

          Obłożeń podatkowych? Jakich?

          Stawka karty podatkowej dla taksówkarza to od 206 PLN do 253 PLN miesięcznie (zależy od liczby mieszkańców miejscowości). Wydaje Ci się to dużo?

          O jacy biedni Ci taksówkarze, bo muszą płacić max 253 PLN miesięcznie podatku... oh wait, w zasadzie to wcale nie płacą.
          Dlaczego? Bo płacą składki na ZUS i NFZ, przy czym masz prawo pomniejszyć kwotę podatku o zapłaconą składkę maksymalnie w wysokości 255,99 PLN. Jak łatwo policzyć, podatku nie zapłacą wcale.

          Zatem proszę nie wciskać ludziom, że taksówkarze płacą podatek - bo go nie płacą. (płacą za to składki, ale kierowcy Ubera na samozatrudnieniu również muszą takie składki płacić)

          Skomentuj

  2. netkret
    Oceń komentarz:

    0    

    Opublikowano: 2017-12-20 22:29

    Uber ...cenowo np: w Krakowie jest coraz mniej konkurencyjny.

    Skomentuj

Dodaj komentarz

Przy komentowaniu prosimy o przestrzeganie netykiety i regulaminu.

Aby dodać komentarz musisz być zalogowany!