Volvo i przyszłość zwana autonomią

przeczytasz w 3 min.

Firma Volvo po cichu prowadzi prace nad rozwiązaniami, które mogą okazać się przyszłością motoryzacji.

Gdybyśmy zostali zapytani o producenta samochodów wypełnionych nowoczesnymi technologiami, większość z nas odpowiedziałaby pewnie BMW, Tesla Motors lub Mercedes. Tymczasem najbardziej skoncentrowaną na innowacyjnych rozwiązaniach firmą może być jednak Volvo. Szwedzko-chiński producent rzadko chwali się swoimi nowatorskimi pomysłami, ale może to być cisza przed burzą. Cel podstawowy: Autonomia.

Firma Volvo od dekad pracuje na to, by być kojarzona przede wszystkim z wygodą, niezawodnością i bezpieczeństwem. Teraz inwestuje w technologie i podpisuje kontrakty, które mogą sprawić, że jej samochody będą jeszcze lepsze. Choć w wielu tematach producent zachowuje milczenie, sklejając kolejne elementy układanki, można zauważyć, że łączą się one w jeden ogromny plan.

Najpierw półautonomia

Tym, w co Volvo inwestuje największe pieniądze, są technologie jazdy autonomicznej. Obecne samochody tego producenta są wyposażone w Pilot Assist, który może przejmować kontrolę nad kierownicą i pedałami przy prędkości do 50 km/h. Od przyszłego roku (w S90 i XC90) będzie to 130 km/h. Choć oczywiście dotyczy to tylko szerokich, raczej niezbyt krętych dróg, to mimo wszystko może to być spore ułatwienie dla kierowców. 

Volvo Pilot

To system półautonomiczny. Firma Volvo pracuje jednak także nad koncepcją w pełni samokierującego się samochodu. Projekt nazywa się Intellisafe Autopilot i już w przyszłym roku rozpoczną się jego publiczne testy. W 2018 roku po drogach jeździć ma już 100 takich samochodów, by dwa lata później system ten został wprowadzony powszechnie do aut.

Inwestycje i partnerstwa

Volvo inwestuje duże pieniądze w technologie sztucznej inteligencji i uczenia maszynowego. Nawiązało także współpracę z firmą Nvidia i będzie wykorzystywać platformę Drive PX2. To „samochodowy superkomputer”, który obserwuje i analizuje informacje, oblicza najefektywniejszą trajektorię jazdy, ciągle się uczy, szybko reaguje na nietypowe zdarzenia, a w dodatku wszystko to robi niezależnie od warunków pogodowych i oświetleniowych.

Firma Volvo ogłosiła także partnerstwo z Uberem. Oba podmioty zainwestowały po 300 milionów dolarów w projekt, którego celem jest opracowanie autonomicznych samochodów. Uber dzięki temu będzie mógł obniżyć ceny przejazdów, Volvo zaś otrzyma cenne dane do rozwoju swojej technologii Intellisage Autopilot.

Volvo Uber

Najważniejsze jest bezpieczeństwo

Aby autonomiczne technologie mogły stać się rzeczywistością, producent będzie musiał zagwarantować niezawodność i pełne bezpieczeństwo. Firma Volvo twierdzi, że jest w stanie tego dokonać, czego potwierdzeniem może być oświadczenie, że po 2020 roku nikt nie zginie w jej samochodzie. Warto też dodać, że jako jeden z nielicznych producent ten ogłosił, że jeżeli jego samochód spowoduje kolizję podczas jazdy w trybie autonomicznym, weźmie on całą winę na siebie.

Volvo ręce

Bezpieczeństwo objawiać ma się także dostępem do najnowszej wersji oprogramowania i aktualnych map. Ma to być możliwe dzięki nowemu systemowi, który aktualizuje wszystko na bieżąco, za pośrednictwem chmury. Producent ciągle rozwija też swoje rozwiązania, o czym możecie przeczytać w newsie Bezpieczeństwo w aucie według Volvo.

Autonomicznie i elektrycznie

Firma Volvo stawia nie tylko na autonomię, ale też na napędy elektryczne. Jej pierwszy samochód w pełni opierający się na tej technologii ma wyjechać na drogi już w 2019 roku. Do 2025 natomiast co dziesiąte auto wyjeżdżające z fabryki tego producenta ma mieć silnik elektryczny.

Volvo prąd

To nie wszystko. „Elektryfikacja” Volvo sięga bowiem znacznie dalej. Szwedzko-chiński producent chce stworzyć hybrydową wersję każdego nowego modelu. W ciągu najbliższych czterech lat światło dzienne ujrzeć mają takie edycje pojazdów z serii 90, 60 i 40.

Ale autonomia to nie wszystko

Sporym niedopowiedzeniem byłoby jednak stwierdzenie, że Volvo koncentruje się tylko na technologiach, które sprawią, że jazda autonomiczna stanie się faktem. Producent chce także, by wszystkie jego (a najlepiej nie tylko jego) samochody były połączone w jedną globalną sieć. Takie rozwiązanie to przede wszystkim zwiększone bezpieczeństwo, ale też poprawiony komfort jazdy (zmniejszenie korków czy brak konieczności czekania na zielone światło).

Volvo app

Firma Volvo widzi też, że smartfon jest dzisiaj naszym podstawowym narzędziem. Producent chce, by za pomocą aplikacji można było sprawdzić lokalizację samochodu, ale też zdalnie otrzymać dostęp do takich informacji jak: poziom napełnienia baku, blokada drzwi i status alarmu czy też otwarcie okien. Ba, Volvo twierdzi nawet, że smartfon może zastąpić kluczyk.

Współpraca z firmą Microsoft może natomiast zmienić sposób, w jaki kupujemy samochody. Dzięki goglom rzeczywistości rozszerzonej HoloLens klient w salonie będzie mógł dokładnie przyjrzeć się samochodowi i, na przykład, wybrać najlepszy jego zdaniem kolor. Zobaczcie poniżej prezentację tego rozwiązania:

Trudno nie docenić wysiłków Volvo w rozwój autonomicznych technologii, które najpewniej staną się przyszłością motoryzacji. Ale czy tak rzeczywiście się stanie – to się dopiero okaże.

Źródło: Business Insider, Volvo, SlashGear, Engadget, inf. własna

Komentarze

6
Zaloguj się, aby skomentować
avatar
Komentowanie dostępne jest tylko dla zarejestrowanych użytkowników serwisu.
  • avatar
    Konto usunięte
    1
    Ciekawe czy Volvo ma zamiar usunąć kierownicę ze swoich autonomicznych samochodów czy raczej będzie to na zasadzie włącz/wyłącz autopilota kiedy chcesz. Ciekawi mnie to dlatego, że na początku tego roku Volvo robiło badania wśród swoich klientów i około 90% powiedziało, że chce mieć możliwość prowadzenia, więc Volvo chyba nie strzelało by sobie w kolano? a sam pomysł otwierania aut za pomocą smartfona mi się podoba, bo zawsze to jedna rzecz mniej w kieszeni, ale pytanie co z bezpieczeństwem takiego rozwiązania.
    • avatar
      StartX_pl
      -5
      A jest jakieś info czy da się ten syf wyłączyć? Bo tak to równie dobrze można zacząć produkować samochody bez kierownicy.
      • avatar
        Konto usunięte
        0
        Dla mnie to jest oczywiste, ze kazdy system bedzie mozna dowolnie wylaczac lub zmieniac jego poziom. Powiedzmy, ze na pierwszym poziomie system bedzie tylko pilnowal, by nie doszlo do wypadku.