_nick_ | 2009-07-19

Wpływ ustawień pamięci DDR2 na wydajność komputera

kategoria: RAM

typ tekstu: test

 

Zapewne wielu z was zastanawia się jaką kupić pamięć, czy ją podkręcić, czy wymienić na szybszą lub większą. Mój test pamięci ma za zadanie pomóc takim osobom. Przeprowadzę test wpływu ustawienia: taktowania, CL, wielkości pamięci, Single/Dual Channel na rzeczywistą wydajność komputera. Zapraszam do lektury.

 

K O N F I GU R A C J A   T E S T O W A


Wszystkie testy zostały wykonane na następującej konfiguracji sprzętowej:

Procesor
Intel Core 2 Duo E4400 2,0GHz
Chłodzenie
AC Freezer 7 Pro PWM
Płyta główna
DFI Infinity 975X/G
Pamięć RAM
GEIL ULTRA 2x1GB 800MHz 4-4-4-12
GOODRAM PRO 2x512MB 900MHz 5-5-5-15
Karta graficzna
ATI Radeon PowerColor 3870 512MB DDR3
Dysk Twardy
Samsung SpinPoint 320GB SATA-II 16MB cache
Napęd optyczny
LG DVD+-RW 20x DL LightScribe
Obudowa
Sharkoon Rebel 9 value
Zasilacz
Corsair 450W
karta dźwiękowa Creative SB Audigy 2ZS 7.1 Gold
Inne Kontroler Obrotów Akasa 3.5"+USB, wiatraki: 3x120mm,1x80mm,1x250mm 

 

 

Zainstalowany był system Windows XP Profesional, w tle uruchomiony był Firewall, antywirus i antyspyware został wyłączony.

W testach pamięci procesor ma zawsze to samo taktowanie (2GHz) i szynę (800MHz). Karta graficzna nie była podkręcana, pracowała z częstotliwością 777/1800 MHz.

Do testów użyłem trzech aplikacji: Everest 5.0, 3DMark 2006, Crysis oraz F.E.A.R. 3DMark 2006 był uruchamiany na domyślnych ustawieniach,  F.E.A.R. ustawiony był na maksymalnych detalach w rozdzielczości 1024x768, AA4x oraz Anizo16x. Crysis był w trybie DX9, ustawienia Very High with tweaks.

Timmingi były ustawiane: dla CL5 - 5-5-5-15, dla CL4  - 4-4-4-12, dla CL3 - 3-4-4-10.

Przed uruchomieniem testów na jednym ustawieniu pamięci uruchamiałem komputer ponownie.

 

T A K T O W A N I E


Wiele osób poleca wysoko taktowany RAM, sprawdzę jaki dokładnie wpływ ilości MHz ma na wydajność. W tych testach pamięci ustawione były na CL5.

 

3D Mark 2006

 

 

 

 

 


Wnioski


Taktowanie pamięci RAM nie ma wielkiego wpływu na wydajność, max. przyrost wydajności z taktowania z 400MHz (200MHz DDR) do 800MHz (400MHz DDR) wyniósł  8% w średnim fps w F.E.A.R. oraz o 33% min fps w Crysisie, poza tym różnice były skromne. Różnice więc zobaczymy tylko w nowszych grach.

Gdy RAM jest dość wysoko taktowany te różnice topnieją jeszcze bardziej (porównanie 667MHz vs 800MHz - zysk jest znikomy).

 

T I M M I N G I


CL i inne timmingi to, zaraz po taktowaniu, jeden z głównych czynników, według którego wybieramy pamięć. Zobaczymy jak bardzo jest to istotny parametr. RAM przetestowałem przy 667MHz (tutaj mogłem zejść nawet do CL3) oraz 800MHz.


Wnioski

Jak widać na powyższych wykresach zysk z wyższych timmingów nie jest duży, możemy więc spokojnie kupować pamięci z CL5, modele o niższych timmingach są droższe, a zysk niewielki, więc po co przepłacać?

 

W I E L KO Ś Ć   P A M I Ę C I   I   K A N A Ł O W O Ś Ć



Mówią, że im więcej pamięci tym lepiej :) i to prawda, ale czy zysk jest tak duży? Oraz czy lepiej jest mieć więcej pamięci w Single Channel, czy mniej w Dual Channel? Przekonamy się o tym ;)

 

Wnioski 

Jak widać ilość pamięci ma niebagatelne znaczenie w nowych grach. W Crysis min. ilość fps dla 1GB i 1.5GB wynosiła tylko 0 fps! Było to spowodowane tym, że gra nie mogła już korzystać z szybkiej pamięci i wykorzystywana była pamięć wirtualna (a jak wiadomo dysk jest ok. 1000 razy wolniejszy). Przy 2GB już jest nieźle, ale min fps na poziomie 6-8 klatek nie jest satysfakcjonującą wartością. Dopiero przy 3GB można powiedzieć że jest znośnie - min fps na poziomie 16 klatek.

W grze F.E.A.R. ilość pamięci nie miała znaczenia, prawdopodobnie 1GB wystarczy do grania na najwyższych detalach bez straty wydajności.

Jak się okazuje tryb Dual Channel nie daje praktycznie wzrostu wydajności (max 3%), wyjątkiem jest min fps w Crysis, gdzie odnotowałem przyrost 2 klatek na sekundę.

 

P O D S U M O W A N I E

Największy wpływ na wydajność ma ilość pamięci, pozostałe atrybuty nie są aż tak istotne. Ważne żeby nasza pamięć nie była zbyt nisko taktowana, timmingi oraz dwukanałowość nie daje dużego zysku. Zachęcam więc do kupowania np. 4GB wolniejszego RAM niż 2GB szybszego. Bardzo wysokie taktowanie jest istotne tylko przy ekstremalnym OC, gdzie niżej taktowane pamięci mogłyby nas ograniczać.

Mam nadzieję, że moje testy okazałe się pomocne i rozwiały wątpliwości związane z ustawieniami pamięci i ich wpływem na wydajność. Wszelkie konstruktywne uwagi do recenzji są mile widziane :)

 



odsłon: 8211

Komentarze

(37)

torture

0 + - 2009-07-19 14:23

Dziwna sprawa z tym kontrolerem pamięci u Intela. Na P35 jest to samo praktycznie. Zrobiłem tylko pobieżne testy i różnice są znikome. Przydałby się jeszcze jakiś test na platformie AMD, tam na pewno jest lepiej.

Ode mnie 5 :)

Gonzo

0 + - 2009-07-19 14:49

Zaraz się okaże, że CL5, CL6, CL7 1066, 1600, 2000 MHz to tylko marketingowy bełkot, a rzeczywista różnica w wydajności jest tak znikoma, że... oczywiście żartuję :P Przydało by się porównanie jakiegoś topowego modelu 1600Mhz lub 2000 z jakimś budżetowym goodramem :D (budżetowym znaczy tyle, że najtańszą firmową kością pamięci, a nie, że traktuje markę goodram jako margines ;) )

Daję 5

entuzjasta789

0 + - 2009-07-19 15:00

artykuł dobry ale jak dla mnie zbyt monotonny ,może to wina pogody- nie wiem, ale za to że się napracowałeś daję z czystym sumieniem 4:)

Malcolm Feth

0 + - 2009-07-19 18:04

fajnie, takiego porownania mi trzeba bylo, bo zawsze bylem ciekaw jak to faktycznie wyglada, a jakos nigdy nie mialem fantazji zeby takowe testy porobic :)

Rysioo

0 + - 2009-07-19 18:16

super recenzja :) tylko jakoś dziwnie wyszło z tym Dual Channelem kiedyś widziałem podobne porównania ale pamięci działające w dualu dawały xx% przyrosty tak czy siak 5 ode mnie :)

_nick_

0 + - 2009-07-19 22:47

też się zdziwiłem że Dual channel nie dał wyraźnego przyrostu wydajności, chociażby w everest. Jak kiedyś jam miałem AMD 64 3000+ i 3700+ to dual channel dawał przyrost wydajności w evereście.

Dzięki wszystkim za oceny :) trochę się przy tym napracowałem - te przekładanie pamięci, zmiany ustawień i testy.

W każdym razie wniosek jest jeden: nie widzę sensu kupowania topowych pamięci - wystarczą takie które nie będą nas blokować przy OC.

Czaszka

0 + - 2009-07-19 22:56

I tu się zgodzę, kupowanie corsair dominatorów to już chyba tylko dla szpanu, w zupełności starczą średniej półki OCZ albo np crucial ballistix itp.

TheSpeed

0 + - 2009-07-19 18:53

Świetna recka! Sporo testów i wykresów, ładna prezentacja różnic ;)

Brawo, ode mnie 5 :)

matej

0 + - 2009-07-19 19:22

Takie recki aż chce się czytać. Oczywiście 5 ;]

KuliG

0 + - 2009-07-19 20:40

5 ;p

_nick_

0 + - 2009-07-19 23:09

Przed dwoma wykresami zapomniałem napisać, że chodzi o 3D Marka 2006 :) (na początku rodzaju testu)

Jaszczur227

0 + - 2009-07-19 23:30

kolejna recka (z niewielu xd) które czytałem z zaciekawieniem, dobra robota :p 5!!!

19arek93

0 + - 2009-07-20 09:07

6/5 :)
Bez zbędnego bełkotu, tylko czytelne wykresy.

hunio

0 + - 2009-07-20 09:15

Trochę błędów, chaos w recenzji. Ogólnie jednak fajnie.

_nick_

0 + - 2009-07-20 09:24

A możesz sprecyzować ten chaos i jakie błędy zrobiłem ? :)

Promilus

0 + - 2009-07-20 14:48

Choćby to że raz na wykresach zaczynasz od DDR2 800MHz a raz z drugiej strony (od 400MHz). Wystarczająco by się pogubić. Co do wniosków to niekonkretne, a dlaczego? Ano mógłbym ci powiedzieć, że na platformie AMD zarówno dual channel jak i CL mają większe znaczenie (in plus) - to samo zresztą dotyczy i7 czy lepszych chipsetów intela dla LGA775 z odpowiednio szybkimi procesorami i kartami graficznymi - w końcu z RAMu przez PCIE lecą różne ilości danych dla GF8600GT i crysis na medium oraz 9800GTX w SLI z crysisem na vhigh.

_nick_

0 + - 2009-07-20 14:54

z wykresami to coś mi pakeit biurowy szwankował, po posrotowaniu danych ciągle wykres wyglądał tak samo :(

Wiem że na innych platformach to może wyglądać inaczej, czekam na testy osób z i7 i AMD phenom/athlon.

hunio

0 + - 2009-07-20 21:07

Jak wyżej + różne czcionki i przerwy między wyrazami. Trochę chaosu jest też przy konfiguracji testowej. No i znalazłem przynajmniej jedną literówkę ;p

19dobrzyk64

0 + - 2009-07-20 09:33

Recka bardzo dobra. Na pewno się napracowałeś w tym przekładaniu w to nie wątpię. Wyniki powiem że lekko mnie zdziwiły, ale takie są realnie czasem nie warto przepłacać.

ChooseN

0 + - 2009-07-20 10:07

Fajna recenzja, przyjemnie się czyta.Nic dodać, nic ująć tylko 5!

Qpers

0 + - 2009-07-20 10:10

Nie rozumiem kompletnie: w konfiguracji testowej masz podane dwa różne komplety pamięci, a w testach MHz nie sprecyzowałeś, których kości użyłeś.

Zresztą jeśli testy były przeprowadzane mieszając te moduły, to margines błędu pomiaru jest dość spory...

_nick_

0 + - 2009-07-20 10:17

To jakich pamięci użyłem nie ma znaczenia, ważne są ich ustawienia, bo Geil 800 5-5-5-15 będzie miał identyczną wydajność co Goodram 800 5-5-5-15.

Zapomiałem tylko napisać o ostatniej kategorii testów: wszystkie pamięci pracowały z częstotliwością 800MHz i CL5.

Promilus

0 + - 2009-07-20 14:49

Nie, nie będzie miał. To są tylko podstawowe parametry, DDR2 ma ich jeszcze jakieś 10 innych z czego każdy w pewnym stopniu wpływa na wydajność.

_nick_

0 + - 2009-07-20 14:52

kiedyś to sprawdzali (nie pamiętam na jakim protalu) i pozostałe timmingi mają jeszcze bardziej marginalne znaczenie.

Promilus

0 + - 2009-07-20 21:08

Taa, szczególnie Command Rate ;)

Qpers

0 + - 2009-07-20 20:18

Nie mogę się z tobą zgodzić, Nick... Pamięci różnych producentów charakteryzują się dość wyraźną różnicą w wydajności - poprzeglądaj recenzje różnych portali, gdzie porównuje się pamięci o "tych samych" parametrach.

mICh@eL

0 + - 2009-07-20 10:31

Fajny artykuł, jednak ze względu na FSB ustawione na 'jedynie' 800MHz jest trochę bez sensu, bo to właśnie przepustowość FSB jest kulą u nogi - pamiętaj, że kontroler pamięci jest w NB u Intel C2D!

No i ze względu na to, że u AMD kontroler pamięci jest w procesorze, to ten test mi się zbytnio nie przyda. Może sam kiedyś zrobię podobny na AMD :P

Ode mnie mocna czwórka :)

_nick_

0 + - 2009-07-20 10:42

Zachęcam Cię do zrobienia takiego testu na AMD, jestem ciekaw jakie będą wyniki :)

Ciekawe też jak jest na i7 (też procek ma wbudowany kontroler).

Promilus

0 + - 2009-07-20 14:51

Ja już kiedyś sprawdzałem, z CL jest różnie, niektóre specyficzne kombinacje CL i freq działają lepiej niż teoretycznie szybsze pamieci z mniejszymi timingami. Ale to już sprawka samego kontrolera pamięci w CPU. Co do single/dual channel wszystko zależy od aplikacji. Mogę tylko powiedzieć, że w przypadku phenomów i phenom II pamięć na 64 bitach wyraźnie już daje o sobie znać w aplikacjach wielowątkowych (czyt. nie wyrabia)

sebastianruzam

0 + - 2009-07-20 20:04

mozna by jeszcze pokazac zaleznosc miedzy ustawieniami fsb na wydajnoscia pamieci ;)

grzesiekmos

0 + - 2009-07-21 09:08

Ja do recenzji nic nie mam ;) Jeśli _nick_ miałby więcej sprzętu do dyspozycji to porobiłby więcej testów. Ale testy robił tylko na swoim sprzęcie i zrobił wszystko co mógł zrobić ;)
Super recenzja 5/5

Krawiec

0 + - 2009-07-21 15:11

dobra recenzja - ode mnie 5
jedna rzecz tylko - powinno się pisać timingi
nie mogę się przyczepić do niczego innego

keep up the good work :)

_nick_

0 + - 2009-07-23 13:00

wszędzie w necie piszą timmingi ... więc i ja tak napisałem.

Majkelp

0 + - 2009-07-21 15:47

Bardzo fajna recenzja, ode mnie 5 rowniez.
Mam tylko taka mala sugestie, (pewnie wszyscy to wiedza-chodzi mi o czytajcych)
Podany jest czas dostepu tych pamieci, tylko nie napisales w czym... (zakladam ze chodzi o [ns]) - testy Everest.

Pozdrawiam.

;)

_nick_

0 + - 2009-07-21 23:55

Masz rację, powinienem o tym wspomnieć - czas dostępny jest mierzony w ns, odczyt i zapis w MB/s a pozostałe w klatkach/s (czyli fps).

game4you

0 + - 2009-07-22 22:12

5

_nick_

0 + - 2010-01-18 17:33

Chciałem tylko zapowiedzieć, że zamierzam zrobić podobną reckę ale o DDR3, wrzucę tam wyniki w:

- 3d mark 2006
- 3d mark vantage
- everest
- Crysis
- UT-03
- F.E.A.R.

RAM postaram się ustawić na 1066,1333,1600,1833 (jeśli ram wytrzyma) i po OC procka na inne wartości. CL jak się uda ustawię na: 6,7,8,9. Wyniki z i7 na 2.66 oraz jakąś wartość między 3.5 a 4.0 GHz.

Sprawdzę tryb single vs dual vs triple channel :)

Jeśli macie jakieś rady co do recki to walcie śmiało :)

 
zgłoś naruszenie netykiety lub złe
zachowanie

O autorze miniRecenzji

Nick: _nick_

Imię: Dominik

Nazwisko:

Wiek: 76

Status: zwykły

Punkty: 3

Specjalizacje usera:

  • karty graficzne
  • komputery
  • procesory

Ulubieni producenci usera:

  • 3COM
  • A-DATA
  • A4Tech

  pokaż więcej

Zobacz komputer usera:

  • Main
  • Ostatnie miniRecenzje
walassios | 2012-02-13

Athlon II X4 631 FM1 - najtańszy czterordzeniowiec ever!

kategoria: procesory

Jaki jest obecnie najtańszy natywnie czterordzeniowy procesor na rynku? Oczywiście jest to Athlon ii x4 631 dedykowany pod socket FM1

 

ocena

433

odsłon: 7862

42

redakcja | 2012-02-11

Sprzęt do testów, informacje, regulamin...

kategoria: inna

Sprzęty i produkty dostępne do testów.

 

ocena

32120

odsłon: 107662

82