Na topie

Tomek Stiller | 2009-10-21

Gigabyte GA-MA785GT-UD3, chipset AMD 785G, Radeon HD4200 i podkręcanie Athlona II X4

kategoria: karty graficzne, procesory, płyty główne

Producenci: LG

 

Podsumowanie


Podkręcanie Athlona II X4

Komplet testów mamy już za sobą. Na wykresach widać, że pozbawiony cache L3 Athlon II X4 jest w stanie skorzystać z potencjału pamięci DDR3. O ile w przypadku Phenoma II różnice były w zasadzie marginalne, tutaj widać zysk o co najmniej 3-4%. Cieszy to szczególnie w momencie, gdy okazuje się, że ceny pamięci DDR3 spadły do odpowiedniego poziomu.

Jeśli chodzi o podkręcanie, to Phenom II przyzwyczaił nas, że bez większych problemów uzyskujemy 3,8 GHz, a lepsze egzemplarze podkręcały się nawet do ponad 4 GHz. Athlon II X4 oparty jest na rdzeniu Propus, który ma nieco mniejsze możliwości O/C. Pomimo że teoretycznie powinno być odwrotnie - jest przecież pozbawiony cache L3.
Nasz egzemplarz dał się stabilnie podkręcić do 3,2 GHz, czyli o 600 MHz, co daje około 23%. Nie jest to wynik rewelacyjny i być może ma związek z tym, że płyta Gigabyte nie była projektowana do O/C.
Procesor można kręcić wyłącznie przy pomocy magistrali HTT, ponieważ wszystkie modele mają zablokowany mnożnik, a do tego przydałaby się przynajmniej płyta na 790X.

Z drugiej strony, czytając inne recenzje w sieci, można dojść do wniosku, że zegar 3,5 GHz jest w zasięgu reki. Niewykluczone, że trafił nam się nieco słabszy egzemplarz. Cóż, warto w tym przypadku przypomnieć sobie, że mamy do czynienia z procesorem relatywnie tanim.

 

Płyta Gigabyte GA-MA785GT-UD3

To nowoczesna, wykorzystująca w zasadzie wszystkie nowinki technologiczne ze stajni AMD płyta gówna. Oczywiście ma kilka niedociągnięć, jednak można ją dostać za nieco ponad 300 zł, a przy końcowej ocenie bezapelacyjne należy wziąć to pod uwagę.

GA-MA785GT-UD3 to płyta główna dla wszystkich, którzy chcą złożyć tani komputer do obsługi internetu, nauki, czy do biura. Świetnie radzi sobie w parze z tanim procesorem czterordzeniowym. Również potencjalni nabywcy komputerów typu HTPC powinni być zadowoleni z tej płyty.

Zaintegrowana karta graficzna Radeon HD 4200 w zupełności wystarczy, aby pograć sobie w minimalnych ustawieniach w mniej wymgające gry. Ale jak każda zintegrowana grafika, raczej nie nadaje się do wyczynowego grania. Oczywiście zawsze możemy zainstalować dedykowaną kartę w slocie.

Reasumując, GA-MA785GT-UD3 to bardzo uniwersalna płyta główna, mająca większość komponentów potrzebnych do uruchomienia komputera. Po instalacji zewnętrznej karty graficznej bez problemu sprawdzi się u rasowego gracza. Płyta jest wyposażona we wszystkie najnowsze zdobycze techniki ze stajni AMD, a przy tym ma bardzo przystępną cenę. 

  Moja ocena: GA-MA785GT-UD3  
  plusy:
Niska cena za kompletne rozwiązanie - karta graficzna w cenie
Gniazdo AM3 i pamięci DDR3
Obsługa procesorów 140 W
Cena
 

minusy:
drobne problemy z układem komponentów

Orientacyjna cena w dniu publikacji testu: do 350 zł


odsłon: 115276

Komentarze

(31)

19arek93

0 + - 2009-10-21 19:14

Nawet na upartego idzie pograć przy zintegrowanej grafice. Co do płyty to faktycznie rażą sloty na pamięci tuż przy samym gnieździe procesora.

Szkoda jedynie tak marnego O/C procesora. Te 3.2Ghz można by spodziewać się po Phenomach pierwszej generacji, czy Athlonach. Ale tutaj mamy do czynienia ze świeżą konstrukcją.

Tomek Stiller

0 + - 2009-10-22 11:52

Tak. W starsze gry przy ustawieniach Low, oraz z niższej rozdzielczości.

aello

0 + - 2009-10-21 19:24

Na 1 stronie w tabelce jest błąd. hd4200 ma standardowe taktowanie 500MHz a nie 700MHz.

19arek93

0 + - 2009-10-21 19:27

Przypomniałeś mi - 2'ga strona, drugie zdjęcie od góry. Czy po kliknięciu na nie nie powinno być większe?

Curinga

0 + - 2009-10-22 09:40

Mój HD3300 na płycie M4A78E-T też na dzień dobry pracował z częstotliwością 500MHz! W biosie zmieniłem od razu na 700, a teraz mam 820 ustawione. Pamięci niestety nie dały się kręcić, ale i tak Wiedźmin na minimalnie minimalnych ustawieniach w rozdzielczości full HD śmiga bez zarzutu (jak na integrę oczywiście ;))

Tomek Stiller

0 + - 2009-10-22 11:44

Macie rację. Sprawdziłem -> Jest 500 MHz, zatem był błąd w tabelce.

aello

0 + - 2009-10-21 19:38

A tak wogóle to brakuje mi testów integry po o/c. Kręcenie integry może sie wydawać śmieszne, ale po o/c do 1 GHz dostaje niezłego kopa (wynik prawie 2x większy)

Tomek Stiller

0 + - 2009-10-22 11:47

Szczerze, to nie przyszło mi to do głowy. Niemniej przy kolejnym teście na pewno poruszę ten temat. Szczególnie, jeśli faktycznie podkręca się tak dobrze jak mówicie.

Jeśli chodzi o grafikę na tej płycie, to największa bolączka to moim zdaniem brak sideport memory.

Damian Szymański

0 + - 2009-10-24 14:08

Ja proponuję zrobić test płyt opartych o 785G z sideportem i bez niego.
Widziałem już sporo płyt i ich możliwości są zaskakujące.

tunczyk1

0 + - 2009-10-21 20:14

dokładnie. mialem asrocka a780gxh/128m i HD3200 dostawał niezłego kopa ) po wymianie chlodzenia na na zalmana integra faktycznie prawie 2x wyajniesza

kajotte

0 + - 2009-10-21 22:29

Również jestem zwiedzony brakiem OC integry gdyż ma niezły potencjał. Nawet w najtańszym Asrocku bezproblemowo chodzi u mnie na 900...
Myślałem o tym procku ale widzę, że OC nie zaskakuje...

mszark

0 + - 2009-10-22 07:40

Rzeczywiście albo tak słaba płyta albo kiepski egzemplarz procka wam się trafił. Na płycie GIGABYTE GA-MA770-UD3 (Rev. 2.0) procek startuje z napięciem 1.4V i na takim napięciu mam 3.315MHz z włączonym C'n'Q. Więcej nie próbuje ze względu na boxowe chłodzenie.

Tomek Stiller

0 + - 2009-10-22 11:48

W między czasie wyjaśniła się sprawa O/C. Zerknij na poprzedni artykuł mojego autorstwa - ten o Athlonie II X3. Na tym samym egzemplarzu płyty udało się do podkręcić do 3.8 GHz. Zatem to ewidentnie nie wina płyty, tylko słabego egzemplarza CPU. Cóż, zdarza się.

torture

0 + - 2009-10-22 10:25

Lubię takie artykuły, dla normalnych ludzi :) A płyta ma tak blisko sloty RAM ze względu na oszczędności. Nie ma ona pełnego wymiaru ATX i musieli trochę pościskać :)

rupiec

0 + - 2009-10-22 10:44

Jestem za! Artykuły dla normalnych ludzi. Śmieszy mnie czasami testowanie gier na wykręconych w kosmos komponentach, które zwykły szary gracz zobaczy może po 2 latach :) Jak tu miarodajnie przyjąć liczbę FPSów ze słupka skoro nie ma odniesienia do zwykłej rzeczywistości? Pzdr

Tomek Stiller

0 + - 2009-10-22 11:51

Zobaczymy jaką poczytność będzie miał ten art. Na razie z tego co widzę jest dość cienko :)

t0mci0

0 + - 2009-10-22 11:04

na mojejGA-MA78G-DS3H (Rev. 1.0)chodzi na 3300MHz a jak wystartowałem z 533 to dobiłem do 3600MHz płyta podobna budowa do mojej :) gdyby nie moje kiepskie pamięci (800) procek poszedł by spokojnie wyżej :)

ViiRUs

0 + - 2009-10-22 11:35

Można na tej płycie odblokować rdzenie w phenomach II?

Tomek Stiller

0 + - 2009-10-22 11:51

Opcja "Advanced Clock Calibration" jest w biosie. Czy działa? Tego nie wiem - nie mam pod ręką podatnego na odblokowanie CPU.

maraf

0 + - 2009-10-22 12:36

Mam dwa pytania:
1. Jak ustawione były pamięci (ile MHz) przy testach bez podkręcania i z podkręcaniem?
2. Czy sprawdzaliście może stabilność płyty przy podnoszeniu częstotliwości NB? Mój egzemplarz znosi tylko domyślne 2000MHz, już przy 2200MHz są błędy RAM-u, nawet przy podniesieniu napięcia NB do 1,4V, przypadłość tą niestety potwierdzają użytkownicy na wielu forach, a bez podnoszenia częstotliwości NB, wzrost wydajności RAM-u od 1066 do 1600 jest praktycznie niezauważalny. Ciekaw jestem czy bios F3 rozwiązał te problemy.

Jeśli chodzi o odblokowanie Phenomów, to płyta teoretycznie ma wszystko co trzeba, niestety mój procesor się nie odblokowuje (czarny ekran i tylko zworka reset na płycie pomaga). Czy to wina procesora czy płyty, tego już niestety nie wiem.

Tomek Stiller

0 + - 2009-10-22 12:47

Nie robiłem osobnych testów wydajności, ale taktowanie NB podnosiłem do 2400 MHz bez większych problemów.

maraf

0 + - 2009-10-22 12:58

To muszę spróbować z nowym biosem, może przy okazji dodania obsługi procesorów rewizji C3, poprawili też stabilność przy podnoszeniu taktowania NB.

dareko

0 + - 2009-10-23 13:51

Ja również podpinam się pod pytanie o ustawienia pamięci w czasie testów. Z jaką częstotliwością wystartowały na auto? U mnie pamięci DDR3 1800 domyślnie wystartowały na 1066 (obecnie dały się ustawić na 1600 7-7-7-20).

Co do odblokowania Phenomów na tej płycie, to mój x2 550BE bez żadnych problemów wystartował jako x4 (no ale mam serię, która prawie w 100% przypadków się odblokowuje).

Tomek Stiller

0 + - 2009-12-31 15:59

Pamięci na auto wystartowały na 1333 MHz.

zeniu

0 + - 2009-10-22 17:00

Integra nawet po podkręceniu przegrywa z najtańszym 4350.
Sideport dodaje z 15% wydajności. Jak będziecie mieć płytę z Sideportem, to dla porównaia można w biosie przełączac czy ma używac Sideport, czy ma wyłączyć Sideport i używac UMA (jak płyty bez sideportu). Pozatym Sideport ma tylko 128MB, wiec jak tekstury ustawi sie w grze na medium lub high to nie zmieszczą sie one w 128MB, wiec podejrzewam że ewentualny wiekszy zysk z Sideportu to tylko przy teksturach ustawionych na low (co w nowych grach może być trochę trudne, bo nowe gry nawet przy low teksturach wymagają juz czasem 256 MB pamięci na karcie).
Możecie tez sprawdzić jak na wydajnośc integry wpływają te różne opcje w biosie dotyczące pamięci (bank interleaving, channel interleaving, DCT, dual / single channel, itp).
Porównanie wydajności CPU na DDR2 i DDR3. Moglibyście porównać do DDR3 1333, bo skoro teraz na DDR3 1800 jest tak niewielka różnica, to na DDR3 1333 mogłoby być wolniej niż na DDR2 800.

kajotte

0 + - 2009-10-25 12:38

A nie ma się czemu dziwić... 2-krotnie mniejsza liczba MTU, SP i od tego 32bitowa przepustowość zabija w niej wydajność.

Tomek Stiller

0 + - 2009-12-31 16:00

Jasna sprawa, trzeba mieć na uwadze że integra do grania nadaje się raczej średnio. Do HTPC i owszem, do biura super, do pracy rewelacja, ale nie do grania.

dnetsky

0 + - 2009-11-24 08:29

nie ma to jak se potestować procesory z tej samej stajni.

Kiedy Wy się w końcu nauczycie że testuje się dla ludzi a nie dla wyników

podajcie w zestawieniach najbardziej popularne procesory ze stajni Intela i ich wyniki, przede wszystkim te 2 rdzeniowe bo to one teraz dominują na rynku

nie porównać tych Athlonów do Core2Duo E8xxx, E4xxx, E7xxx, E5xxx to już lekka przesada

to po co ten test !!??

PRzeciez ludzie chcą wiedzieć czy ewentualna przesiadka będzie się im opłacała !!!

Tomek Stiller

0 + - 2009-12-31 16:06

Problem w tym, że to nie jest test procesora, tylko płyty głównej :) Dodatkowo chcieliśmy pokazać jak podkręca się Athlon II X4. To wszystko.

Grzegorz_12

0 + - 2009-11-29 13:10

Popieram w pełni wypowiedź dnetsky. W końcu po co robić sztukę dla sztuki. Każdy powinien uzyskać rzetelną informację czy opłaca się mu modernizować stary komputer czy nie.
Takie testy nie mają żadnego sensu, jeżeli nie ma żadnych odniesień do starszych procesorów. Pamiętam z przeszłości, że przyjmowało jakiś punkt odniesienia np. procesor Pentium III, jego wydajność określano na 100 a cała reszta procesorów była o odpowiednią ilość punktów lepsza. Dlaczego dziś tak się nie czyni?

pitersz15

0 + - 2010-04-07 19:13

Klasyczny błedzik na końcu zdania "To nowoczesna, wykorzystująca w zasadzie wszystkie nowinki technologiczne ze stajni AMD płyta GÓWNA" dział podsumowanie/Płyta Gigabyte GA-MA785GT-UD3

 
zgłoś naruszenie netykiety lub złe
zachowanie

Polecamy
Polecane klawiatury. TOP 10 - maj 2016
Szukasz najlepszej klawiatury? W TOP 10 polecamy wyróżniające się lub ...
kategoria: klawiatury producent: A4Tech Ocena: - 12
Samsung Galaxy S4 mini - sukces w mniejszej skali?
S4 mini ma wielkość zbliżoną do S2, ale wydajnościowo konkurować może z ...
kategoria: producent: - Ocena: - 34
Nokia Lumia 520: jak tani może być dobry Windows Phone 8?
Najnowszy budżetowy smartfon Nokii sprzedaje się jak ciepłe bułeczki. ...
kategoria: smartfony, telefony producent: Nokia Ocena: 13 28
LG Swift G: gdyby przy tworzeniu Nexusa 4 nie maczało rąk Google
Niepozorny na pierwszy rzut oka smartfon, Nexus 4 tak jak widzi go LG, który ...
kategoria: smartfony, telefony producent: LG Ocena: 9 16
Grid 2 – optymalne karty graficzne i recenzja gry
Świetna oprawa audiowizualna i rozgrywka bardziej w klimatach arcade niż ...
kategoria: gry producent: Codemasters Ocena: 6 57