Sebastian Swarcewicz | 2009-05-21

Poradnik: jak wybrać kartę graficzną

kategoria: karty graficzne

producenci: ATi, nVidia

 

Podsumowanie i mała przestroga

Kupując kartę graficzną na początek zorientujmy się jakim portem dysponuje posiadana płyta główna. Jeżeli jest to AGP, mamy dwa wyjścia – karty poprzednich generacji z tzw. drugiej ręki, dedykowane pod to złącze; lub też do czego Was namawiam – nieco „głębsza” modernizacja.

Wątpliwości inwestycji w stare złącze są oczywiste – od dłuższego czasu platformy  tego typu nie są już rozwijane, a ceny kart wyposażonych w złącza AGP znacznie wyższe od swoich „expresowych” odpowiedników. Obecnie dostępne na to złącze karty (dodajmy na rynku wtórnym), zdecydowanie nie należą do demonów wydajności, a biorąc pod uwagę ich możliwości, nie należą także do tanich.

Przed inwestycją w ten stary, „wymarły” już standard, warto więc dokładnie przeliczyć czy opłaca nam się jeszcze inwestować w „reanimację” takiego komputera, czy też zakupić nowocześniejszą płytę wyposażoną w port PCI Express x16, wraz z grafiką która nie dość że będzie wydajniejsza, to również znacznie tańsza i bardziej przyszłościowa.

Z kartami przeznaczonymi do pracy na magistrali PCI Express wiąże się także mała „nieścisłość” specyfikacyjna. Wszystkie nowe, dostępne dziś modele oraz niemal wszystkie płyty główne posiadają złącze PCI-E zgodne ze standardem 2.0.

Starsze rozwiązania bazujące na GeForce 6 / 7 oraz początkowo seria 8, jak również Radeony od X300-X800 po HD2000 posiadają złącza zgodne ze specyfikacją 1.0/1.1. W tym przypadku nie ma żadnych większych przeciwwskazań w stosowaniu zamiennie kart w standardzie 2.0 z płytą 1.1, jak i na odwrót – porty są ze sobą zgodne zarówno fizycznie jak i elektrycznie.
Różnica przekładająca się na wydajność obydwu standardów, przy zastosowaniu kart z dzisiejszych najpopularniejszych segmentów, zawiera się góra w kilku %, dużo więc na tym nie stracimy.

 

W przypadku kupowania karty pod kątem gier, kierujmy się prostą zasadą – kupujmy najmocniejszą kartę na jaką nas w danej chwili stać (chodzi o układ, nie producenta), dobierając jednocześnie jej wydajność do natywnej rozdzielczości posiadanego monitora.

Zachowajmy jednak pewien umiar w sytuacji, kiedy dysponujemy słabszym procesorem. W przypadku CPU poprzedniej generacji taktowanych zegarem od 2 do 2,6GHz optymalny wybór może stanowić GeForce 9600GT lub Radeon HD3870, ale to też w zależności od przekątnej matrycy naszego monitora. Im wyższa przekątna, tym swobodna gra w rozdzielczości natywnej, wymaga mocniejszej karty.
Takie procesory można więc łączyć i z kartami pokroju Radeon HD4850 czy GeForce 9800GTX+, choć do końca ich mocy raczej nie wykorzystamy.

Najwydajniejsze serie kart, dodajmy zupełnie wystarczające do dzisiejszych gier, pokroju GeForce GTX260, czy Radeon HD4870 powinno się „wspomagać” procesorem o taktowaniu przynajmniej 3 lub więcej GHz.

Produkty przeznaczone dla entuzjastów, takie jak GeForce GTX280 oraz Radeon HD4870X2 nie obrażą się za to na podkręcone do przynajmniej 4GHz dwu- lub czterordzeniowe CPU intela z architekturą Core, czy też dobrze podkręcające się Phenomy II na jądrach Deneb i Heka.



Na koniec mała przestroga. Nie wybierajmy kart jedynie na podstawie wyższego numerka w oznaczeniu (najbardziej „drastyczny” przykład: GeForce 8800GTX vs. 9600GSO), bądź też większej pojemności pamięci, aniżeli będziemy w stanie wykorzystać. To jedne z wielu najczęściej popełnianych błędów podczas kupna karty graficznej.

Pamiętajmy, uśmiechające się do nas z kolorowych pudełek cyferki, nie zawsze oznaczają teoretycznie wyższą wydajność. Producenci ostatnio dosyć nagminnie kuszą klientów umieszczaniem niebotycznie pojemnych modułów ram w produktach typowo budżetowych, w których taka pojemność nie będzie miała okazji nigdy zostać wykorzystana. Zwracajmy zatem uwagę na to co kupujemy i przed decyzją przeglądnijmy dokładnie testy w sieci, czy prasie branżowej, a w razie dalszych wątpliwości zwróćmy swą uwagę w kierunku forów dyskusyjnych, gdzie bardziej doświadczeni użytkownicy wspomogą nas swoją cenną poradą.



odsłon: 375143

Komentarze

(65)

artp44

0 + - 2009-05-21 16:39

Szkoda że nie ma radeona hd 4770

Wojtek Kiełt

0 + - 2009-05-21 16:41

Z tym 4770 to jest ciężka sprawa. Niby jest, a jednak są powazne problemy z dostępnością.

imarid

0 + - 2009-05-21 16:47

Dla chcącego nic trudnego (wiadomo ^^).Te radki sprzedają się w 100% wyprodukowanych egzemplarzy to może dlatego takie problemy z dostępnością?

Szymon331

0 + - 2009-05-21 21:58

Skoro te karty schodzą w takich ilościach w jakich są produkowane to nic tylko nasycić rynek tymi kartami. AMD/ATI zbije krocie mimo że za pojedyncze GPU kokosów nie ma. (kokosy są ze sprzedaży w Polsce ;)

Szymon331

0 + - 2009-05-21 21:58

Skoro te karty schodzą w takich ilościach w jakich są produkowane to nic tylko nasycić rynek tymi kartami. AMD/ATI zbije krocie mimo że za pojedyncze GPU kokosów nie ma. (kokosy są ze sprzedaży w Polsce ;)

czesterfield

0 + - 2009-05-21 16:49

Brak dostepnosci karty, chyba nie jest powodem do nie testowania jej przez redakcje ;) Fajny artykuł, szkoda tylko, ze prawie w ogóle nie mozna spotkac testów w rozdzielczosciach 16:10, 16:9 mimo iz są one coraz bardziej popularne...

Mateusz Sołtysiak

0 + - 2009-05-21 16:58

Redakcja przetestowała radeona 4770, proszę, oto linki: http://www.benchmark.pl/testy_i_recenzje/Zloty_srodek_-_najnowszy_Radeon_HD_4770._Pierwsza_karta_graficzna_w_technologii_40nm-1901.html

lukasz-sz

0 + - 2009-05-21 17:11

Szkoda, że skoro karta była testowana nie została uwzględniona na wykresach wydajności i opłacalności razem z innymi.

Curinga

0 + - 2009-05-22 10:31

Dlatego powinna znaleźć się na wykresach. Skoro jej nie ma, to wygląda na to, że pewien sklep chce zareklamować karty, starszej generacji z segmentu mainstream, by pozbyć się ich z magazynu... Przynajmniej ja tak odebrałem.

Suma summarum jednak artykuł bardzo mi się podobał. Jest dobrym tutkiem dla początkujących:).

lucass3

0 + - 2009-05-21 17:06

"oraz sprzętowe wspomaganie wideo w formatach MPEG2 (DVD), oraz MPEG4-HD (Blue-Ray)."


Jeśli się nie mylę powinno być Blu-Ray, a nie Blue-Ray

bartq

0 + - 2009-05-21 17:20

Obie nazwy są prawidłowe. Blu-Ray jednak częściej się używa bo krótsze ;)

lucass3

0 + - 2009-05-21 17:24

A ja słyszałem, że właśnie specjalnie zmienili nazwę na Blu ponieważ wpisując w google Blue-Ray wyskakują wogóle inne rzeczy.

BartBMore

0 + - 2009-05-21 17:46

Na stronie 11 jest błąd w roźdźielczości - Nie 1820 tylko 1920 ;)

suntzu

0 + - 2009-05-21 17:57

Też mnie to ździwło, może jednak nie błąd?

Sebastian Swarcewicz

0 + - 2009-05-21 19:34

Tak to jest błąd, Dzięki za wskazanie. Zgłoszę do poprawienia.

Mateusz Sołtysiak

0 + - 2009-05-21 21:16

Tak, mój błąd. Ale już poprawiłem, po godzinach:D

ophiuchus

0 + - 2009-05-21 17:55

W rzeczywistości Radek HD4830 ma jeszcze większą opłacalność!
Niedawno kupiłem nową kartę marki Sapphire za 370 zł...potworka można banalnie podkręcić i w rozdziałce 1280x1024 mieli 99% gier!!! a cenowo jak poczciwy GF 9600GT :)))
Fakt że nie ma w rankingu HD 4770...ale cena wysoka i trudno dostępny...więc jeśli chodzi o opłacalność to kiepsko...

suntzu

0 + - 2009-05-21 17:56

-> Przy złączach wartałoby wspomnieć iż HDMI przesyła dźwięk+obraz... artykuł jest skierowany dla osób które się nie znają.

-> brakuje GF 250 oraz 4770, można dodać prawda?

--> Jak autor wspomniał stare stery też robią swoje. Ale nigdzie nie ma informamcji na temat tego jakie stery autor brał pod uwagę. Pod każdą kartą przydałoby się aby było to napisane, zresztą może za dużo kombinowania, bo przecierz CPU też ma znaczenie, a też się różnił chyba.

suntzu

0 + - 2009-05-21 17:59

Zapomniałem dodać, jak dla mnie to art roku:) naprawde rewelacyjnie wszystko napisane. Prosto i zrozumiale... Dobra możecie narzekać, ale przyznacie, że zestawienie całego rynku to nielada wyzwanie, a cały art jest bardzo przejżysty.

dodatkowo na plus mozna zaliczyć dodania słabszych/starszych kart takich jak 1900, dodaje to waloru.

jeomax.co.uk

0 + - 2009-05-21 18:18

Dobry artykul, ale jest jeden zgrzyt.
Niestety - spotkalem plyty glowne ze zlaczami PCI-e 2.0, w ktorych karta PCI-e 1.x po prostu nie ruszy, wiec nie stosuje sie tu reguly "stosowania zamiennego". Na co trzeba uwazac.

Sebastian Swarcewicz

0 + - 2009-05-21 20:02

Ja do tej pory spotkałem się jedynie z problemem kompatybilności kart PCI-E z szyną zbudowaną z dwóch złącz równoległych PCI (np. konstrukcje ASRocka ze złączami AGP-x8 oraz PCI-E-x4). Jakie modele płyt/chipsetów miałbyś tu myśli?

jeomax.co.uk

0 + - 2009-05-21 23:55

A zebym to ja pamietal. Czytajac ostatnio jakas specyfikacje natknalem sie wlasnie na takie malo logiczne rozwiazanie. A moze to byla karta, ktora ruszy tylko w slocie 2.0 ? Albo w slocie x16 ? Teraz to sobie dopiero zadalem seka, nie wrzucilem strony do linkow i nawet nie pamietam, o jaka firme chodzilo. Co nie znaczy, ze tematu nie ma - bo jest, tylko trzeba sie dogrzebac do zrodla...

LivePC.pl

0 + - 2009-05-21 18:24

No proszę...tym samym upewniłem się, że 4830 jest idealną kartą do mojego niskobudżetowego i mega wydajnego zestawu, który kiedyś planuję zakupić (na dzień dzisiejszy praca na Celku 2 Ghz. 1 Gb RAM i Radku 9550 - szkoda że za późno się dowiedziałem o konkursie na modernizację sprzętu u benchmarkowców - może by mi się udało załapać).

Co do artu - myślę, że niektóre rzeczy mogłyby być bardziej "łopatologicznie" wytłumaczone ale nie jest źle.
Jeżeli mogę zapytać - to ile autor zbierał/zestawiał informacje rynkowe?

Sebastian Swarcewicz

0 + - 2009-05-21 19:47

Przez jaki czas zbierałem informacje? - naprawdę trudno mi teraz powiedzieć :) Na pewno najwięcej pracy było z przeliczaniem wydajności poszczególnych kart na wartości względne. Samo zbieranie wyników z kilkunastu gier dla każdej karty to jedna z tych "przyjemniejszych" części w produkcji tego artykułu ;)
Seria poradników miała wystartować nieco wcześniej, niestety nawał pracy w ostatnim czasie nie pozwolił nam na zajęcie się tą problematyką w założonym terminie. Co do przejrzystości/łopatologii - faktycznie w niektórych miejscach wyszło może nie najlepiej (z góry przepraszam za błędy stylistyczne), ale myślę że na tyle zrozumiale aby połapać się w tym mogli także/a może przede wszystkim Ci mniej zaznajomieni z technologią PC użytkownicy.

game4you

0 + - 2009-05-21 18:53

Kupiłem ostatnio używanego GTX260 (216) za 560zł i jestem z niego bardzo zadowolony.
wydajność/cena - 10/10

licence

0 + - 2009-05-21 19:28

Artykuł zdecydowanie zalicza się do tych, które warto mieć w zakładkach.

wisniewm

0 + - 2009-05-21 19:37

bezsensowne odgrzewanie starego kotleta- nie ujeto nowych kart choc wyniki testow sa dostepne.

Sebastian Swarcewicz

0 + - 2009-05-21 19:56

Ale zauważ, że nie chodzi tu o samo zestawienie kart typu: "TOP-10 kart graficznych na dany kwartał". Podane wyniki mają charakter jedynie przykładowy - choć starałem się oczywiście umieścić jak największą liczbę kart dostępnych w momencie pisania tego artykułu. Na dobrą sprawę jest to przecież poradnik mający na celu nakierowanie tych mniej znających się osób na podejmowanie właściwych decyzji podczas zakupów. That's all ;)

steelek

0 + - 2009-05-21 20:09

A nie lepiej zamiast takiego poradnika, ktory cos napewno pomoze (chociaz jakby poszukac po necie to nawet najwiekszy mlot cos znajdzie) opublikowac nowe zestawienie kart?

Ciekaw jestem jak bedzie wygladac porownanie nowych ATI np 4770 czy nowych jakie wyjda na 45nm z 1GB on board w porownaniu z reszta.

W sumie nadal czekam na wyniki porownania. Platformy dragon z platforma prawie dragon czyli procesory i plyty amd z kartami od nvidii i ati ;]

Dzangyl

0 + - 2009-05-21 20:14

Mam pytanie do ilu muszę podkręcić procesor e6600 (2.4Ghz) aby nie spowalniał GF GTX275 ?? 3Ghz wystarczą ??

Makkk

0 + - 2009-05-21 21:44

Teoretycznie te 3.0 Ghz starczą (tak podają różne strony www o tematyce komputerowej) jednak nie wiem jak to jest w praktyce.


Wracając do tematu, bardzo ciekawy artykuł, zwłaszcza, że w niedalekiej przyszłości zamierzam wymienić mojego 8600GE na coś do grania w 1680x1050, ale full detalach (lub prawie full), a nie średnich, czy low ;p

suntzu

0 + - 2009-05-21 22:15

Tak naprawde to głupie pytanie.

Po pierwsze czy spowalnia, czy nie to zależy wyłącznie od jednej rzeczy od tego czy procesor jest potrzebny. Dla przykładu, jeżeli masz program, który korzysta wyłącznie z GPU co CPU będzie obciążony w 0% i możesz mieć nawet Atoma, który nie będzie hamował karty graficznej.


Możesz mieć DEMO EMPIRE TOTAL WAR, które korzysta z 1 rdzenia, cóż wtedy tylko i7 pomoże i to na 3,6ghz:)

--> wszystko zależy, dlatego przed podkręcaniem lepiej zorientuj się czy naprawde jest to potrzebne, bo podkręcanie skraca żywotność i może "zdestabilizować" ci komputer. Oczywiście warto podkręcać, ale lepiej wcześniej sprawdź benchmark gry w zależności od CPU.

game4you

0 + - 2009-05-22 00:11

Ja mam
E6600 @ 3.06GHz (334x9)
GTX260 (216) 675/1453/2302
i wszystko ładnie śmiga, aczykolwiek wydaje mi się z w grach procesor ogranicza kartę... przekonam się jutro, może po jutrze, wtedy przyjdzie mi nowy procesor - E7400 podkręce go do 3,5GHz przetestuje i dam zanć jak to wygląda :)

game4you

0 + - 2009-05-22 19:30

E6600 @ 3,06GHz ogranicza podkręconego GTX260 (216)
wyniki wyraźnie widać w 3DMarku06

cwirek91

0 + - 2009-05-21 22:13

Kolejny artykuł w którym brak radka 4770.

sulekb55

0 + - 2009-05-21 22:50

Kolejny artykul gdzie uswiadamiam sobie , ze moja karta graficzna to juz nadaje sie do muzeum 9 miejsce od dolu :(

mimrod

0 + - 2009-05-21 23:40

Szczerze powiedziawszy nie wiem, czemu wszyscy się tak zachwycają tym nowym radkiem (w sensie, że go brakuje w artykule). Poza tym taki poradnik, to nie tylko pokazanie doświadczonym benczmarkowcom wydajności najnowszych kart. "Statystyczny" Kowalski ma teraz trochę łatwiejsze życie, przy wybieraniu prezentu na dzień dziecka (przynajmniej w teorii). Chyba o to chodzi w takich poradnikach, prawda?
Zawsze jest też porównywarka GPU ;>
Dobry artykuł.
Pozdrawiam.

Dzangyl

0 + - 2009-05-22 16:39

Porównywarka GPU w której brakuje GTX275 xD

game4you

0 + - 2009-05-22 00:13

E6600 warto podkręcić do 3GHz bo na 2,4GHz znacznie ogranicza karte - widać to choćby po wynikacj w 3DMarku06

suntzu

0 + - 2009-05-22 09:11

znasz opcje skomentuj? pod każdym postem jest?

Czyli mam rozumieć, że grasz w 3d marka? Ciekawe.

-> Są gry, które wymagają bardzo mocnego CPU, a są gry które wymagają tylko mocnej grafy. Prawda jest taka, że cpu nie daje zwykle dużo, a zwykle to karta graficzna ograniczna.

2,4ghz to napawde wystarczy. Wszystko zależy od tytułu.
Pamiętaj, że robiąc OC zmniejszasz żywotność konstrukcji i zmniejszasz jej stabilność. Jeżeli masz Kiepski zasilacz, kiepska płytę główną+ OC procesora, to zabójstwo dla PC. Poleci ci jakiś mały drobny element i będzie płącz i zgrzytanie zębów.

Lepiej nie robić OC gdy nie jest to potrzebne, a poza tym co ci dadzą te 4 klatki na sekudne 275 do tak mocna karta ehh.

suntzu

0 + - 2009-05-22 09:12

Idać twoim tokiem rozumowania, powineś zmienić dysk z HD na SSD. Bo dysk SSD daje w 3d marku niezłego kopa, lepiej nie suegruj się markami.

LivePC.pl

0 + - 2009-05-22 09:53

No tak, ale mistrzu drogi gdyby CPU nie liczyło się równie bardzo jak całość grafy to nie podawałoby się go w wymaganiach do konkretnych produkcji, nie testowałoby się go i nie zważało na jego obciążenie. Nikt tu nie mówi o 3D Marku (a jeżeli tak to czemu nie? To tester i już, po to go się zrobiło) tylko o realiach - sam wiem o tym najlepiej.
Dysponując Radeonem 9550, który nomen omen ma kopa czuję ograniczenia nawet w starszych produkcjach. Wystarczy, że jakaś gra z 2005 roku woła 2,5 Ghz procesor a ja dysponuje ledwo 2 Ghz'owym Celkiem, mocną, wymaganą grafą i większą ilością RAMu i już leżę - o płynności mogę zapomnieć. Dlatego nie mów, że procesor jest mało ważny...

Z O/C się zgadzam - to jest działka dla zaawansowanych. Nawet internetowe tutki wszystkiego nie dadzą. No ale...zdarzają się śmiałkowie co to by nie wiadomo ile podkręcali, a potem mamę naciągają na nowe podzespoły (albo tatę, jak kto woli, mówię personalnie).
Oczywiście podkręcać można śmiało, jeżeli wie się, że procek ogranicza znacząco grafikę - a to najczęstszy błąd statystycznego Kowalskiego podczas zakupu - mocna grafa i słaby proc (plus niewiedza, zresztą celowa, u sprzedawcy). Masz babo placek.
Ktoś chce kręcić jakieś C2D - śmiało, solidny procek więc da radę. Te 0,6 Ghz jest w zasięgu ręki na BOX'owym chłodzeniu.

Krzychu2009

0 + - 2009-05-22 10:49

No tak jak zwykle spór o procesor heh na procesor są najbardziej narażeni użytkownicy produktów ati. I nvidi z grami bez physx. Procesor warto podkręcić lecz każdy powie ze ma dopiero naparstek wiedzy o tym etapie i ja też. To tak samo jak cała technika jest bardzo obszerna choć z roku na rok coraz łatwiejsze jednak mała głupota może się skończyć fiaskiem. Procesor jest ważny. Jeżeli się chce w przyszłości podkręcić trzeba za w czasu kupić dobry zasilacz i płytę główną. Bo to w większym stopniu daje stabilność.

Czaszka

0 + - 2009-05-23 18:22

" I nvidi z grami bez physx" czyli mam rozumieć że w grach bez physysx karty nvidii działają gorzej, niż w grach które wymagają physyx? A to ciekawostka, odpal mirrors edge na gefroce i włącz physyx, a potem wyłącz physyx i napisz kiedy było więcej fps.

Krzychu2009

0 + - 2009-05-29 23:12

Nie. Masz rozumieć to ze Gdzie grafika nie liczy fizyki to liczy ją procesor. Jak nie rozumiesz to czego napisałem to czytaj pomiędzy wierszami.

LivePC.pl

0 + - 2009-05-22 11:39

Mobo jest ważne, ale pierw powinno się zaopatrzyć w solidną zasiłkę i jeżeli planujemy mocny OC to jakieś lepsze chłodzenie (w ciecz nie ma co się bawić, chociaż kiedyś widziałem chłodzenie olejem...).

Ale nie o tym temat :P

MIR4G3

0 + - 2009-05-22 12:53

strasznie rzuca sie w oczy brak radeona 4770... szkoda

art bardzo dobry, zwlaszcza dla noobkow w temacie, niezle wszystko wytlumaczone. Good job :)

Treyzrazer

0 + - 2009-05-22 14:44

Kiedyś mówiło się charoszaja rabota ;)

adamusik83

0 + - 2009-05-23 17:21


1.Jak można było nie ująć w tym zestawieniu GTX 275 ?? przecież to najbardziej opłacalna karta z tych "high-end'owych".


2.Kosztuje dużo mniej niż karta GTX 285 a po podkręceniu wydajnościowo przewyższa ją.

3.Dla mnie to liczą się tylko karty 8800GTS/GTX , GTX275 ewentualnie HD4890 w zależności od wymagań lub ilości kasy do spędzenia na swoje maleństwo..

Jeżeli ktoś ma wątpliwości punkt 1 i 2 łatwo można sprawdzić (www.google.com :)

Dzangyl

0 + - 2009-05-23 17:49

Podkręciłem e6600 do 3GHz żeby nie spowalniał nowej karty (GTX275) i temperatura w stresie wynosi 59stopni (obciążone oba rdzenie w 100% programem SP2004) czy to za dużo?

morcin2

0 + - 2009-05-23 18:54

kiedys gdzies czytałem że temperatura procesora nie powinna przekraczac 50 stopni ale maja te 60 to raczej go nie spalisz jedynie szybciej sie zużyje jak zsilacz masz dobrej klasy i plyte to potrwa to kilka lat

VMAX OC

0 + - 2009-06-15 17:33

Niektóre procesory rozgrzewają się do 90C :P

PiotrJakub

0 + - 2009-05-23 19:40

Znów pokutuje nieprawdziwa opinia, jakoby karty zintegrowane w chipset klasy HD3200 jak i te klasy HD3450 były w sam raz do komputera multimedialnego. A nie są:
- jakość odtwarzanych strumieni wideo jest daleka od optymalnej - proszę znaleźć w internecie wyniki testów odtwarzania strumieni SD i HD. Dopiero karty klasy HD36xx 46xx zapewniają pełne wsparcie sprzętowe
- w sterownikach ATI Catalyst połowa funkcji związanych z poprawianiem obrazu w trybie video (np. wyostrzanie krawędzi, odszumianie, korekcja kolorów itp) jest nieaktywna. Nawet ATI wie, że te karty są za słabe.
- te karty nie wystarczą nawet do płynnego pokazu slajdów przez program Galeria Fotografii zawartego w Windows Live - co oznacza, że te karty są za słabe nawet do obsługi powłoki graficznej Windows Vista/7.
Mam taką kartę (HD3450) wiem, co piszę. Te karty to nieporozumienie. Nie kupujcie tego badziewia.

LivePC.pl

0 + - 2009-05-23 20:00

Integry zawsze były słabe...A opcje w Catalyst Control Center można aktywować :) Tylko powiedz mi, co one Ci dają? Nic.

adamski8

0 + - 2009-05-23 22:24

"Przykład: jeśli dysponujemy monitorem LCD o rozdzielczości 1680x1050, powinniśmy wybrać kartę graficzna, która oferuję dobrą wydajność w tej rozdzielczości. Przeskalowanie obrazu w dół np: do 1280x1024, często powoduje stratę w jakości obrazu."

A w jaki sposob jakosc obrazu ma sie nie zmniejszyc po zmianie proporcji tego obrazu? oO
IMAO to sa 2 glupie zdania.

_shaq_

0 + - 2009-05-25 15:48

Hi,

Ogólnie artykuł mi się spodobał.

Szkoda, że artykuł nie uwzględnia karty "Radeon 4770 HIS 512MB 2xDVI (PCI-E)" http://www.hisdigital.com/un/product2-437.shtml. W miarę tania, duża wydajność i mało prądu bierze (co dla mnie bardzo ważne).

Właśnie zamierzam przejść z "ATI ASUS 2600XT/G3 256MB" na "Radeon 4770 HIS 512MB 2xDVI (PCI-E)". Ale na razie brak towaru w sklepie. Na kartki jest czy co? ;)

Dodał bym jeszcze do tego artykułu, że ograniczeniem może być też zasilacz w komputerze. Ja jestem ograniczony przez zasilacz 420WAT. Wymiana zasilacza do dużo zmian za sobą pociąga w takiej sytuacji, chyba wtedy już bym zmienił również płytę, CPU, dodał RAM i przeszedł z Windowsa XP na Windows 7 (większe koszty całkowite).

Warto o tym pamiętać, bo niektórzy kupują kartę, a później się dziwią, że im się komputer w trakcie bardziej wymagających gier restartuje, albo wyłącza.

Ważna dla mnie informacja odnośnie złącza PCI Express to, że nie ma żadnych większych przeciwwskazań w stosowaniu zamiennie kart w standardzie 2.0 z płytą 1.1, jak i na odwrót – porty są ze sobą zgodne zarówno fizycznie jak i elektrycznie.

Pozdrawiam,
shaq

MESSER

0 + - 2009-05-30 23:51

A gdzie bezpośredni "konkurent" dla GF 6600 od ATI(układ Radeon X800,X800 GTO;)
A co do HD 4770 to można samemu sobie "wstawić" pod 4850;)

Modok

0 + - 2009-06-01 15:42

Kolejny bardzo dobry artykuł.

MAXIOR

0 + - 2009-06-03 13:37


Gf 6600 to juz dziadek w porównaniu z 8800 ultra czy gtx 285

depedro

0 + - 2009-06-06 19:32

Jeżeli decyduje się na zakup karty graficznej to wybieram model taki który pociągnie minimum 1,5 roku do 2 lat.Wiadomo że wszystko postępuje.Rośnie też cena za energię elektryczną.

manitou666

0 + - 2009-07-19 23:09

A nie mógł by być cały artykuł na 1 stronie a nie podzielony na 13 kawałków - to istna bzdura !!!

Cooler1989

0 + - 2009-09-03 22:19

Takie wykresy z opłacalnością powinny być aktualizowane co tydzień - uwzględniać wszystkie zmiany cen kart graficznych. Fajnie by było, a zadanie nie jest takie trudne jeżeli już mamy wyniki wydajności to wystarczy tylko obliczyć wydajność/nowa cena. Myślał ktoś kiedyś o tym?

brajanb

0 + - 2009-11-13 19:16

Bardzo ciekawy artykuł, ale dla osób na prawdę nie mających zielongeo pojęcia.
Zróbcie teraz jakiś dla zaawansowanych użytkowników.

Typu roznica DDR3 a DDR5 448 bit a 512 itd. ;)

Pozdrawiam

sas11

0 + - 2009-11-18 08:54

Spoko artykuł,a tak poza marginesem to kolega sie chwali ze ma ddr4 i jego hd3650 jest lepszy od mojego gts250 bo mó ma ddr3 xD

przem88

0 + - 2009-12-20 00:09

Co do temperatur mój kolega ma gigabyte radeon 4850 512mb i po 1h grania w warhammer 40000 dawn of war max detale karta miała 97stopni jak to zobaczyłem to myślałem ze już ma po karcie ale włączył wiatraki na 100% pobuczało 3min i spadło do 75 stopni. Może to wina była tego ze chciał mieć cicho i wiatraki tylko na 20% ustawił.

Co myślicie o radeonie 4890 1gb bo zamierzam zmieniać kompa czy to dobra karta?

 
zgłoś naruszenie netykiety lub złe
zachowanie

Polecamy

Konsole przenośne - jaką wybrać
Jeśli lubisz mobilną rozrywkę, konsola przenośna zapewni więcej frajdy ...
kategoria: konsole do gier producent: Sony Ocena: 9 57
AMD Llano - do czego nadaje się APU?
Sprawdzamy w działaniu większość modeli APU AMD, w tym topowy model ...
kategoria: procesory producent: AMD Ocena: 27 68
XFX Radeon HD 7970 BE Double Dissipation - test i cena
Testujemy autorską kartę XFX Radeon HD 7970, która została fabrycznie ...
kategoria: karty graficzne producent: XFX Ocena: 22 72
Lenovo IdeaPad U300s - test, cena i opinie
Podpowiadamy na co zwrócić uwagę przy zakupie ultrabooka oraz testujemy ...
kategoria: laptopy producent: Lenovo Ocena: - 22
Motorola RAZR - test, cena i opinie
RAZR ma 4,3-calowy ekran Super AMOLED i jest jednym z najcieńszych smartfonów ...
kategoria: smartfony, telefony producent: Motorola Ocena: 12 54