Karty dźwiękowe

Genialna do gier, świetna do słuchania muzyki

opublikowano przez Przemysław Jankowski w dniu 2017-12-20

Mnogość trybów

Po pobraniu sterowników wraz z dedykowanym oprogramowaniem naszym oczom ukazuje się naprawdę rozbudowane okno aplikacji. Choć w sumie nazwanie oprogramowania Creative Sound BlasterX AE-5 rozbudowanym to krzywdzące uproszczenie. Ta aplikacja pozwala na skonfigurowanie dosłownie wszystkiego, od każdego aspektu dźwięku po oświetlenie karty.

O ile pewną ciekawostką są inteligentne tryby, jak Scout 2.0, który po podłączeniu urządzenia mobilnego umożliwia wizualizację pozycji przeciwnika na radarze - co działa całkiem sympatycznie, o tyle reszta konfigurowalnych ustawień to już nie ciekawostki. To opcje mające realny wpływ na jakość dźwięku, na jego rodzaj, barwę, przestrzeń.

Creative Sound BlasterX AE-5 front

Aplikacja Sound Blaster Connect podzielona jest na cztery główne zakładki. Są to kolejno: Deska rozdzielcza, Dźwięk, Głos i Oświetlenie. Zaczynając od najprostszych, w zakładce Oświetlenie skonfigurujemy oświetlenie. Super opcja, mnóstwo efektów i typów oświetlenia - zabawa na dobry weekend. W zakładce Głos wyeliminujemy szumu czy echo, poprawimy jakość rozmów, takie tam.

Najbardziej rozbudowana i efektowna wizualnie jest zakładka główna - Deska rozdzielcza. Znajdziemy w niej predefiniowane tryby pracy karty dźwiękowej. O ile cieszą i nie zaskakują niczym tryby muzyczne, jak Nocny czy Neutralny, o tyle czymś genialnym są tryby dedykowane konkretnym grom. Nie wierzyłem własnym uszom, ale po odpaleniu Battlefielda 1 w stworzonym dla niego trybie oniemiałem z wrażenia.

Creative Sound BlasterX AE-5 deska rozdzielcza

Poza wyborem trybów, których jest całkiem sporo, główna zakładka pozwala na podgląd skonfigurowanych osobiście lub włączonych/wyłączonych opcji. Mowa tu o takich udogodnieniach, jak tryb Scout 2.0, redukcja szumu lub echa czy osobista konfiguracja oświetlenia karty. Ta zakładka aplikacji to zatem, reasumując, takie małe okno podglądu wybranych ustawień.

Zakładka Deska rozdzielcza pokazuje jedną z wad oprogramowania. Poza tym, że nie jest ono najbardziej intuicyjną aplikacją na świecie - trzeba się jej nauczyć, co trwa parę minut, to smuci nieco brak całkowitego spolszczenia. To detal, ale skoro aplikacja jest po polsku to warto byłoby przetłumaczyć również opisy poszczególnych trybów. Dużo czasu i pracy by to nie kosztowało, a uatrakcyjniłoby obcowanie z programem.

Creative Sound BlasterX AE-5 Dźwięk

Konfiguruj i ciesz się dźwiękiem

Prawdziwa zabawa z Creative Sound BlasterX AE-5 zaczyna się jednak dopiero w zakładce Dźwięk. Mamy w niej możliwość zarządzania procesorem dźwięku, a nawet korektorem, gdzie można odręcznie narysować linię rozpinającą się od niskich do wysokich tonów i tym samym zmieniać charakterystykę dźwięku.

Potencjalna ilość konfiguracji jest niepoliczalna. Dosłownie! Karta może zagrać dokładnie tak, jak tego oczekujemy, niemniej wymaga to cierpliwości, bo proces personalizacji dźwięku jest długotrwały i oparty na metodzie prób i błędów. To też malutki minus. Malutki, bo wynikający ze specyfiki produktu. To nie sprzęt dla laików. Ci się zmęczą i znudzą, i przez to wiele stracą, bo dedykowane tryby muzyczne nie pokazują nawet połowy możliwości tego urządzenia.

Creative Sound BlasterX AE-5 Głos

Kilka akapitów wyżej wspominałem o wrażeniach płynących z grania z włączonymi dedykowanymi trybami. Cóż, są to wrażenia niesamowite. Grając na słuchawkach dosłownie widzimy swoje otoczenie z zamkniętymi oczami. Trudno to wyjaśnić, ale karta wydobywa dźwięki dosłownie znikąd, przestrzennie pokazuje nam gdzie jesteśmy i gdzie są przeciwnicy. Daje niesamowitą przewagę i pozwala przewidywać ruchy wroga.

Nie tylko w dynamicznych strzelankach jest świetnie. Jeśli nie stać Cię na samochód z silnikiem V8, a podoba Ci się dźwięk takich motorów, odpal sobie jakąś ścigałkę, wsiądź w Forda Mustanga i słuchaj. Jest pięknie, niskie tony wyodrębniają bulgot silników, dynamika wgniata w fotel, a przestrzenność - jakby się wsłuchać, to usłyszymy nawet złorzeczenia innych kierowców.

Creative Sound BlasterX AE-5 Oświetlenie

Podczas testów Creative Sound BlasterX AE-5 sprawdzana była na słuchawkach Sennheiser 380 pro oraz soundbarze Creative Sound Blaster X Katana i głośnikach Creative Cambridge SoundWorks Digital 2.1. W grach było miodnie, jeśli zaś chodzi o muzykę, tylko nieliczni audiofile znajdą coś do czego mogliby się przyczepić.

Przy odsłuchu testowych utworów początkowo dość płaskie i pozbawione szczegółów brzmienie, po konfiguracji dostało nieprawdopodobnego kopa i zachwyciło dynamiką i szczegółowością. Tak, jest świetnie. Poniżej kilka wrażeń z konkretnych piosenek.

donGURALesko – Dom otwartych drzwi, Apartament i inne

Niskie tony nie sprawdzają się najlepiej w domyślnych ustawieniach, w zasadzie bez względu na wybrane ustawienia predefiniowane. Po konfiguracji jednak i zabawie korektorem, okazało się, że jest bardzo, bardzo dobrze. Szczegółów słychać mnóstwo, a do tego nie zaciera ich mocny, schodzący nisko, ale unikający dudnienia bas.

Creative Sound BlasterX AE-5 obudowa

Queen – I want to break free i Bohemian Rapshody

Jest wszystko: wokal, średnica, wysokie tony, trochę basu. Po zabawie suwakami wrażenie płaskiego dźwięku znika bezpowrotnie. Świetnie się tego słuchało, również ze względu na przestrzenność i czystość dźwięku.

Daft Punk – Harder, Better, Faster, Stronger

Dynamika jest, przestrzeń jest, bas jest. Brak przesterów - pojawiają się tylko przy solidnej już głośności. Niemniej, dźwięk nadąża, nie gubi się, jest dynamiczny i zaskakująco wręcz szczegółowy.

Black Sabbath – Paranoid

Czysta radość. Trochę agresywna charakterystyka, podkreślająca dynamikę dźwięku, jaką oferuje karta niejako domyślnie, odnajduje się tu wybitnie. Nie ma co dodawać, tylko słuchać.

Pełna lista odsłuchiwanych utworów:

  • AC/DC - Hihgway to hell i Thunderstruck
  • donGURALesko – Dom otwartych drzwi, Apartament i inne
  • Jamiroquai – Virtual Insanity i Deeper Underground
  • Michael Jackson – Billie Jean i Beat it
  • Queen – I want to break free i Bohemian Rapshody
  • Daft Punk – Harder, Better, Faster, Stronger
  • Black Sabbath – Paranoid
  • Iron Maiden – Run to the Hills
  • Game of Thrones Soundtrack

Ocena końcowa Creative Sound BlasterX AE-5

Creative Sound BlasterX AE-5 nie jest sprzętem dla audiofili. Jest sprzętem dla graczy, ale po konfiguracji potrafi zaskoczyć niejednego audiofila jakością dźwięku. Nie jest to na pewno sprzęt dla laików, którzy oczekują prostych rozwiązań. Owszem, bez konfiguracji Creative Sound BlasterX AE-5 gra dobrze, ale brakuje mu detalu i oferuje płaski dźwięk. To dwa minusy, które znikają po spersonalizowaniu ustawień.

Creative Sound BlasterX AE-5 karta z pudełkiem

Po paru godzinach zabawy korektorem i zmian ustawień procesora dźwięku, Creative Sound BlasterX AE-5 staje się sprzętem idealnym. Niesamowita przestrzenność dźwięku sprawia, że w grach słyszymy dosłownie wszystko. Gdyby bohater, którym gramy miał niestwatność, też byśmy o tym wiedzieli. Innymi słowy, do gier jest to genialne urządzenie.

Jeśli zaś chodzi o muzykę czy oglądanie filmów, to absolutnie nie ma na co narzekać. Można bić brawo. Filmy ogląda się świetnie. Dynamika dźwięku i jego przestrzeń przenoszą nas w świat widowiska. Muzyka zaś, po konfiguracji, brzmi na tyle dobrze, że jeśli słuchasz muzyki głównie z komputera, docenisz możliwości Creative Sound BlasterX AE-5.

  • mnogość predefiniowanych trybów
  • świetna jakość dźwięku
  • niesamowita przestrzenność dźwięku
  • dowolność konfiguracji dźwięku
  • dowolność konfiguracji oświetlenia
     
  • domyślnie tryby muzyczne nie zaskakują i grają dość płasko
  • niespolszczone opisy trybów (drobny minusik, dla zasady)

Dobry Produkt

90%

marketplace

Komentarze

43
Zaloguj się, żeby skomentować
avatar
Dodaj
Komentowanie dostępne jest tylko dla zarejestrowanych użytkowników serwisu.
  • avatar
    Mocno sponsorowany ten test... Nic o tym co jest w środku za to pełno achów i ochów na ile to milonów kombinacji można ustawić korektor graficzny który to każdy Realtek on-board dziś ma i tyle samo kombinacji można tam ustawić. W zasadzie nie ma w niej nic czego nie miały zintegrowane Realteki na co lepszych płytach głównych, włącznie z odstępem do szumów rzędu 120dB, oddzielnym wzmacniaczem dla słuchawek z wykrywaniem impedancji, próbkowaniem rzędu 24bity/192kHz itp. itd.

    Bardziej istotne zagadnienia czy jest i czy działa DTS Connect czy DD Live w ogóle przemilczane (w Creators Update Microsoft mocno coś popsuł pod tym względem). A na screenshotach na dodatek nic nie widać.

    Taka prawda o współczesnym rynku kart dźwiękowych, że albo mamy karty zintegrowane (99% to Realtek w najróżniejszych wariantach i z różnymi DAC - wszystko zależy od ceny płyty głównej) które wystarczają 95% użytkowników albo na drugim końcu karty stereo "audiofilskie" które to mają w zasadzie obecnie postać zewnętrznych DAC podłączanych przez USB bo jako karty PCIe ten segment też praktycznie wymarł.

    Miejsca dla przewartościowanych produktów tego typu jak ten w teście miejsca już praktycznie nie ma, chyba że ktoś potrzebuje mieć podświetlenie RGB albo ma naprawdę słabą zintegrowaną dźwiękówkę.

    Kiedyś przewagą Creative było dedykowane API do obsługi dźwięku obiektowego (już zapomniałem jak się nazywało) ale wzrost mocy obliczeniowej procesorów spowodował, że sprzętowa akceleracja od strony dźwiękówki zaczęła być zbędna i Creative stracił całą swoją przewagę.

    Co ciekawe widziałem mniej "sponsorowany" test tej karty gdzie autor twierdził że wszystkie te bajery dla gracza typu Scout są praktycznie do niczego nie przydatne i nie działają jak trzeba a więc nawet gracz z nich nie skorzysta.
    Zaloguj się
    10
  • avatar
    Nic na temat tego jaki to DAC?
    Dalej brak dekoderów DTS i filmy blue-ray idą w stereo?
    Dalej wyjście optyczne wspiera tylko stereo?
    Jakie tam są op-ampy?

    Zaloguj się
  • avatar
    I co z tego że karta gra całkiem fajnie - niestety zmuszony byłem ją oddać. Powód karta jest bardzo wrażliwa na zakłócenia przez co szumi i pojawiały się mocne zakłócenia generowanego dźwięku. Problem się pojawiał po około 30 - 60 minutach grania w mocne tytuły, w wyniku czego wraz ze wzrostem prędkości obrotowej wentylatorów karty graficznej (msi gtx 1070 ti gaming), pojawiały się przedmiotowe zakłócenia. W trybie silent oraz przy niewielkich prędkościach wiatraków problem nie występował. W produkcie reklamowanym dla graczy, takie rzeczy nie powinny mieć miejsca. Całe szczęście, że towar zakupiłem poprzez internet i kartę oddałem po dwóch dniach. Nie wiem może ja trafiłem na jakąś felerną sztukę, ale dla mnie produkt okazał się porażką.
    Zaloguj się
  • avatar
    Minus za kompletnie nieczytelne zrzuty ekranu - w dodatku bez mozliwosci powiekszenia.

    Poza tym - ja zaczynalem swoja przygode z komputerami od ZX Spectrum i Amigi, a z PC - od PC AT16 MHz i "urzadzenia dzwiekowego" ktore zwalo sie Covox ;) poza tym przeszedlem przez niemal wszystkie karty Od zwyklego Sound Blaster 2.0, 16, Gravis Ultrasound, Diamond MX300 (Vortex2), Sound Blaster AWE 32, AWE 64, Audigy, Audigy 2 ZS, X-Fi Elite Pro - troche tego bylo.

    Kupujac karte dzwiekowa ostatnie czego oczekuje to swiatelka i "podswietlanie RGB 16 mln kolorow" - ale rozumiem - takie czasy ze kazda mysz i nawet podkladka musi miec swiatelka 16mln kolorow...

    Troche zabraklo mi w tej recenzji porownania do innych kart...
    Zaloguj się
  • avatar
    Czy opłaca się wymieniać Asus Xonar Essemce ST na tą karte?
    Zaloguj się
  • avatar
    Nie, żebym się jakoś super znał na sprzęcie audio, ale przede wszystkim porządne słuchawki i głośniki to podstawa. Karty dźwiękowe, czy inne Daci są oczywiście ważne, najważniejsze, żeby miały odpowiednio dużo mocy i dobrze obsłużyły słuchawki czy głośniki. Nie wierzę natomiast w jakieś mega wielkie różnice, jeśli chodzi o jakość dźwięku między nimi.
  • avatar
    Witam zabraklo najwazniejszych informacji ILE PRUNDA CIAGNIE? i jaki sa mozliwosci OC??? 650 zeta to pograc chyba sie da ledy sa heheheeh ;) Yutuby gadaja ze to najlepsza karta go grania ja myslalem ze to Titany hehehe ;) Pozdrawiam :D
  • avatar
    Panie Przemysławie, jest możliwość pomocy w konfiguracji ustawień dźwięku na tej karcie? Sam ją mam ale w ustawieniach audio jestem bardzo początkujący. Pozdrawiam :)
    Zaloguj się
  • avatar
    Jak działa Katana po podłączeniu do tej karty? Dużo lepiej niż normalnie przez USB?
  • avatar
    Ma ktoś odniesienie do AIM SC808?
    Zaloguj się
  • avatar
    Chcecie dobrą reckę to proszę bardzo:

    http://youtu.be/cwWb1n_75aM
    Zaloguj się
  • avatar
    Ja mam DAC do sluchawek Cambridge Audio XS malutki i daje rade 192khz / 24bit to i tak wiecej niz jestem w stanie uslyszec, a 500PLN za karte dzwiekowa?
  • avatar
    To i tak kupa w porównaniu do DMX 6 Fire, niestety sterowniki skończyły się na winxp/2000r. Później testowałem wszystko co wyszło od Asusa, Creative itp - wszystko do bani. Chyba trzeba będzie kupić tą nową wersję na USB.
    Zaloguj się
  • avatar
    Ale chyba lepsza od ZXRa to to nie jest ?
  • avatar
    "Po paru godzinach zabawy korektorem i zmian ustawień procesora dźwięku, Creative Sound BlasterX AE-5 staje się sprzętem idealnym."

    No proszę... a ja swojego Realtek® ALC892 nie musiałem wcale regulować i gra świetnie połączony z Behringer MS40. Wszystko wyzerowane, żeby nie sypało zniekształceniami a gra lepiej od wcale nie taniego zestawu Clarion w moim samochodzie :) Jedyne co to bas jest słabszy, ale przestrzeń większa z 2 głośników od tego co robi Clarion z 7 :P
  • avatar
    Wiecie, tak na serio to największy wpływ na odbiór dźwięku ma rozkład zniekształceń harmonicznych sekcji analogowej.
    I wcale tak nie jest, że te niskie zniekształcenia są najlepsze ;) Po prostu ma być dużo harmonicznych parzystych a mało nieparzystych :) Byle padło dobrze zagra jeśli ta zasada będzie zachowana :D
    Stąd kiepskie brzmienie niektórych strasznie kosztownych zestawów - są zbyt perfekcyjne a przecież wciąż za mało dokładne, żeby odtworzyć prawdziwy dźwięk ;)
    Nigdy nie osiągniemy absolutnej perfekcji odtwarzania - jedynie możemy tak zrobić, żeby fajnie brzmiał dźwięk podrabiany z pomocą sprzętu audio. Do tego absolutna perfekcja jest niewskazana ;)
  • avatar
    Jaką kartę polecacie do filmów 5.1 i grania w gry z dźwiękiem 5.1 po SPDIF?
    Rozumiem, że karta taka musi mieć obsługę DTS Connect, bo bez tego na spdif gra będzie tylko w stereo.
    Czy jest coś oprócz creative co daje 5.1 w grach po optyku?
    Zaloguj się
  • avatar
    Ja szukałem sobie czegoś na USB z dobrym wyjściem słuchawkowym do moich Sennheiserów HD600. Czegoś lepszego niż wyjście laptopowe.

    Jakiś czas temu kupiłem sobie Creative Labs Sound Blaster Omni Surround 5.1. Powiem szczerze, dźwięk bardzo przeciętny. Kabelek USB rozpadł się po niedługim używaniu. Jakaś ogromna ilość niepotrzebnego software'u mało co dającego. Kupiłem go, bo była opcja wyjścia optycznego.

    Do wyjścia digitalnego używam jednak zwykłego kabla HDMI i karty z laptopa.

    A sam używam FiiO E17 plus jak chcę mieć fajne basy to dokładam FiiO E09K, tylko wpięty on jest przez kabelek, a nie przez złącze stacji dokującej, które słabo przesyła dźwięk i dość szybko zaczyna słabo kontaktować. Bardzo fajna kombinacja i naprawdę niezły dźwięk. E17 ma też wyjście optyczne jeżeli jest potrzebne. Gdzieś kiedyś zamówiłem sobie domowo zrobiony wzmacniacz słuchawkowy na "srebrze" i powiem szczerze, że E09K jest lepszy.

    E17 wpina się w USB i automatycznie w Windowsie jest rozpoznawany i sobie działa. Mam USB micro na USB mini do komórki, ale przyznam się, że nie używam, kilka razy testowałem tylko.
  • avatar
    Witam

    Panie Przemysławie widzę po recenzji iż karta się sprawdza co mnie bardzo cieszy ale nurtuje mnie zagadnienie konfiguracji karty i słuchawek ...

    Otóż załóżmy że chcemy zagrać na słuchawkach w Battlefield 1 więc wybieram słuszny profil BF1 w oprogramowaniu Creative Connect oraz słuchawki i teraz najważniejsze czy ustawiam tylko te 2 rzeczy i już mogę cieszyć się grą na nowej karcie czy dodatkowo powinienem:

    1. W ustawieniach systemowych w konfiguracji karty dźwiękowej przez system Windows przestawić domyślną konfigurację z systemu 5.1 na stereo ?

    2. Czy powinienem włączyć tryb Windows Sonic dla słuchawek oraz zaznaczyć tryb 7.1 ?

    3. Czy w samej grze BF1 powinienem przestawić w opcjach ooutput configuration na surround czy stereo ? Oraz Sound preset headphones ?

    Generalnie zastanawiam się czy wszystkim zarządzać jedynie przez oprogramowanie od Creative a w grach i systemie Windows nic nie ruszać?