Motoryzacja

Systemy wspomagania jazdy

opublikowano przez Piotr Potarzycki w dniu 2014-08-25

Elektronika stosowana w motoryzacji nie pełni oczywiście jedynie funkcji nawigacji, zestawu głośnomówiącego czy odtwarzacza multimediów. Równie ważną rolę ma do odegrania w kontekście wspomagania kierowcy podczas jazdy, a w szczególności zwiększenie bezpieczeństwa oraz komfortu podróżowania. Oto przegląd najważniejszych systemów elektronicznych, które znajdziemy w Leonie ST:

Automatyczne sterowanie wycieraczkami – czujniki deszczu zlokalizowane w górnej części szyby czołowej po wykryciu opadu atmosferycznego automatycznie aktywują wycieraczki. Co ważne analizowana jest również intensywność opadów, co przekłada się na włączenie odpowiedniego trybu pracy wycieraczek.

Automatyczne sterowanie oświetleniem – na podobnej zasadzie funkcjonuje czujnik oświetlenia, którego odczyty przekładają się na automatyczne zapalenie świateł mijania po wykryciu zmierzchu lub po wjechaniu do tunelu. Jednocześnie nawigacja przełącza się w tryb nocny, który polega na ściemnieniu wyświetlacza i zastąpienie jasnych barw ciemniejszymi. Kierowca może skorzystać również z funkcji automatycznego wyłączania świateł drogowych po wykryciu innego pojazdu jadącego z przeciwka.

Seat Leon ST FR - reflektor

Czujnik ciśnienia powietrza w oponach – element ten jest szczególnie istotny w przypadku niskoprofilowych opon. Czasem na pierwszy rzut oka ciężko jest określić stan opony, a stacja benzynowa z działającym kompresorem nie zawsze jest po drodze. Po skalibrowaniu czujnika, o wszelkich anomaliach z ciśnieniem w danej oponie będziemy informowani stosownym komunikatem.

Czujniki parkowania – testowany przez nas egzemplarz był wyposażony w przednie i tylne czujniki parkowania. Po wykryciu przeszkody, na wyświetlaczu obok ikonki samochodu prezentowana jest animacja sygnalizująca miejsce jej występowania oraz emitowany jest dźwięk. Użytkownik może wybrać odmienną częstotliwość dźwięku dla odczytów z przednich i tylnych czujników, dzięki czemu będzie mógł szybciej zlokalizować przeszkodę.

System ESC - (Electronic Stability Control) system elektronicznej kontroli stabilności pojazdu w skład które wchodzą inne podsystemy takie jak ABS, ASR czy HBA. W ogólności system ma za zadanie wspomóc kierowcę w nietypowych sytuacjach na przykład konieczności gwałtownego hamowania czy podczas wpadnięcia w poślizg na zakręcie. Poprzez przeniesienie bądź zredukowanie napędu danego koła oraz korekty wychylenia przednich kół stabilizowany jest tor jazdy samochodu.

Seat Leon ST FR - grill

Lane Assist – system wykorzystujący kamerę wideo do określenia naszej pozycji względem oznakowania poziomego. Zgodnie z wyborem kierowcy podczas zmiany pasa bez włączonego kierunkowskazu możemy być ostrzegani przez asystenta pasa ruch lub wychylenie kierownicy będzie automatycznie korygowana tak aby utrzymać pojazd na środku pasa.

Seat Leon ST FR - bok

Aktywny tempomat – funkcja szczególnie przydatna podczas długich podróży przebiegających głównie po trasach szybkiego ruchu. Po aktywowaniu tempomatu samochód rozpędzi się do zadanej prędkości i będzie ją utrzymywał. Jeśli zostanie wykryty pojazd jadący przed nami z mniejszą prędkością to nasz samochód zacznie hamować, a jeśli jest wyposażony w automatyczną skrzynię biegów, to dodatkowo będą redukowane biegi. Odczyty zbierane są z czołowego radaru. Kierowca może samodzielnie określić bezpieczną odległość jaka ma go dzielić od innego pojazdu. Podczas testów system bardzo szybko reagował na zmianę intensywności ruchu na drodze i był wstanie łagodnie wyhamować pojazd nawet z dużych prędkości.

  Podsumowanie
  plusy:
intuicyjne menu systemu multimedialnego
menu kontekstowe wyświetlanie po zbliżeniu ręki
obsługa zdjęć przypisanych do kontaktów
szczegółowość map i komunikatów nawigacyjnych
obsługa głosowa wspiera język polski
rewelacyjna jakość nagłośnienia
estetycznie dobrane wykończenia
aktywny tempomat z funkcją automatycznego hamowania
aktywne doświetlanie zakrętów
Lane Assist
cztery tryby jazdy
duże przyspieszenie od najniższych obrotów
  minusy:
dość mały bagażnik
ilość punktów POI w nawigacji
Orientacyjna cena w dniu publikacji testu: ok. 140 tys. zł
Dla kogo dedykowany jest ten samochód? Seat Leon ST FR to uniwersalny pojazd o bardzo atrakcyjnej stylistyce, który jest zwinny, przestronny i naszpikowany elektroniką. Może pełnić zarówno rolę auta rodzinnego jak i zadziornej bestii dla osób czerpiących frajdę z jazdy.

Foto: Jakub Kuczma

marketplace

Komentarze

72
Zaloguj się, żeby skomentować
avatar
Dodaj
Komentowanie dostępne jest tylko dla zarejestrowanych użytkowników serwisu.
  • avatar
    Z tą ceną to poszaleli... Za 115tys zł mamy na maksa wypasioną mazdę 6 , która jest większa , półkę wyżej i wygląda lepiej no i to japoński samochód.
    Zaloguj się
    14
  • avatar
    Ludzie tu prosza blagaja przestancie testowac cos na czym sie nie znacie...
    Pelno brakow i niedomowien w artykulach o samochodach, same slogany reklamowe, bo sami nie potraficie ocenic czy cos co wam samochod oferuje jest dobre czy zle, poprawnie skonstruowane a i pewnie roznic miedzy jedna FRka nie zalapiecie a inna ze slabszym silnikiem i gorszym wyposazeniem.
    Faktycznie samochod to ciekawostka jakbysmy byli w 1900 roku..
  • avatar
    Wersja ktora prezentuja to 2.0 CR 184 KM START/STOP, DSG ktora zaczyna sie od 115 tys zł plus wypasili ja na maxa:
    Pakiet SPORT+
    509 zł Pakiet praktyczny
    3.531 zł System nawigacji
    2.152 zł Aktywny tempomat (ACC) (zawiera System Kontroli Odstępu)
    694 zł Łopatki do zmiany biegów przy kierownicy dla DSG
    1.249 zł Alarm
    273 zł Pakiet diodowego oświetlenia wnętrza
    295 zł Pakiet schowków
    2.267 zł Czujniki parkowania z przodu/tył z OPS (optyczny system parkowania)
    2.942 zł Pakiet Dynamiczny
    1.388 zł Pakiet wspomagania jazdy
    6.895 zł Skórzane fotele czarne-czarne / czarne wnętrze - wraz z pakietem zimowym
    602 zł Pakiet bezpieczeństwa
    Warto byloby o tym wszystkim wspomniec ale czemu od was tego wymagac skoro jestescie TYLKO benchmark.pl a nie autocentrum.pl.

    Kolejna sprawa, samochod wsrod kompaktow jest swietny ale bez DCC, ze zwyklym manualem, z tylu belka skretna, skrzypi jak uzywany samochod, skrzynia haczy lub ma problemy z wrzuceniem wstecznego, aktywny tempomat z radarem ma swoje trzaski, a navi jest dosc wolna.
    Gdybym mial drugi raz wybierac swoja FR'ke 1.4 TSI 122KM to mysle ze bym jeszcze raz ja wybral mimo mankamentow i niedorobek produkcyjnych bo za tym samochodem kazdy sie ogladnie a za mazda 6 juz raczej nie plus jest to najlepiej sportowo zestrojony kompakt i nawet Golf jest grzeczniejszy. A z takim wypasem jak ta FRka mazdy nie dostaniesz- cena tak wyposazonej 6tki to 152 tys zł. Mazda 3 w ogole nie ma diesla a jej benzyny sa mulowate- mowie tu o 2.0 165 ktory nie dorasta do piet mojemu 1.4 tsi 122KM w spalaniu jak i elastycznosci nie wspominajac o slabszych silnikach
    Zaloguj się
  • avatar
    Ale wy tak serio?z tym artykułem?Czy to może 1 kwietnia?a może serwis informacyjny o Samochodach ?Sorry ale komuś się w głowie po przewracało z tym artykułem.Benchmark.pl w sumie nazwa ma wiele wspólnego z samochodami:):)))...OMG
  • avatar
    Portal komputerowy pisze o samochodach. Gratulacje.
    Zaloguj się
  • avatar
    Mega zabawne wydaje mi sie oferowanie bryki za 140k w kraju ze srednimi zarobkami 2k, ale to tylko moje zdanie
    Zaloguj się
  • avatar
    Jest juz do kupienia na komputronik.pl ?
  • avatar
    Sportowe kombi jest tylko jedno Audi RS6 Avant reszta to tylko klekoty do wożenia dupy...

    Zresztą za ta cenę kupie EVO X 2-3letnie reszta kasy pójdzie na serwis nowe lacze i konkretna instalacje LPG jak ma być tanio... EVO wciągnie hiszpańskiego szmelcwagena przepustnicą i wysra turbiną... Klekotów i nowych aut nigdy nie kupie....
  • avatar
    Dlaczego uwazasz, ze to jedna wielka reklama?
    Tekst jak tekst. Moim zdaniem jest to raczej przedstawienie technologii jakie znajduja sie w aucie. Ocena jest pozostawiona czytelnikom.
    Zaloguj się
  • avatar
    Moja srednia to 5.9 z 3.500 km, a biegi zmieniam miedzy 2-3k obrotow majac od 1400-4000 taki moment obrotowy kiedy Twoja mazda ma go przy 4 w dodatku raz przez chwile:D. Zapomnij ze 2.0 zejdzie Ci w sredniej ponizej 7, chyba ze wierzysz w dane katalogowe i komputer pokladowy:D. Ciekawe bo w dwoch pobliskich moich miastach po 100 tys jezdzi max 10 razem wzietych z obydwu. Gwarantuje Ci ze w nocy bys zjechal na prawy pas widzac mnie w lusterku szybciej niz widzac kazdy-majace bixenony bo bys nawet nie wiedzial ze to mazda.
  • avatar
    Normalnie portal LOGO się tu robi:)
  • avatar
    U góry strony są różna zakładki "laptopy", "karty graficzne" itd - gdzie są samochody ? A może to mój Firefox....
    Zaloguj się
  • avatar
    Może i wypasionego, ale co najmniej kilkuletniego i bez gwarancji.
    Dostrzegasz różnicę?
    Zaloguj się
  • avatar
    Jeśli starasz się udowodnić, że używany produkt jest tańszy, to Ci się udało.
    Wciąż nie rozumiem po co zestawiasz nowe i używane auta rożnych producentów i pewnie też różnych klas.

    Z tym Lexusem, to nie bądź taki pewien, bo jak się zacznie sypać, to Ci mina w serwisie zrzednie.
    Zaloguj się
  • avatar
    Owszem, ale auto używane zacznie sypać się zazwyczaj wcześniej.
    Zaloguj się
  • avatar
    Ogólnie rzecz biorąc 140k za auto klasy średniej to za dużo w stosunku do średnich zarobków w tym kraju.
    Zaloguj się
  • avatar
    Nie rozumiem, skąd minusy... Za pisanie prawdy? Tak się składa, że prowadzę wypożyczalnie samochodów premium - a więc jestem z branży. Ten Seat to kompletna kupa finansowa, czysta abstrakcja. Zakładam, że opisywana jednostka to 1.8t 180KM DSG. Cennikowo - 100k. Doposażona za 40k. Wartość rezydualną liczymy osobno dla ceny bazowej i osobno dla wyposażenia. Zakładamy sprzedaż po 3 latach i 90k KM łącznego przebiegu. Koszty eksploatacji i wartość rezydualna wyglądają następująco:

    Koszty:
    Spadek wartości bazowy (30/20/10%) - 49 600,00 PLN brutto
    Spadek wartości wyposażenie (45/30/15%) - 26 910,00 PLN brutto

    Wartość rezydualna po 3 latach:
    140 - 49,6 - 26,91 = 63 490,00 PLN brutto

    Koszty eksploatacji (nie liczę usterek nieplanowych i wzrostu ubezpieczenia z naszej winy):
    Utrata wartości - 76 510,00 PLN brutto
    Koszt ubezpieczenia 3 lata (OC/AC/NNW+Assistance) (4,5%) - 13 653,00 zł
    Paliwo (producent podaje kosmiczne 5,7l/100km, załóżmy bardziej realne ale dalej niskie 7,0l, przebiek 90k km, Pb 95 koszt 5,50 PLN) - 34 650,00 zł
    Serwis (zakładam standard dla VW Group - duży/mały co 15k km, za 1 500,00 i 750,00, wyjdą 3 duże i 3 małe) - 6 750,00 PLN brutto

    ŁĄCZNIE przez 3 lata / 90k km, podróżowanie tak drogim kompaktem będzie nasz kosztować 131 563,00 PLN brutto.

    Teraz możecie minusować dalej. A ja, jeśli chcecie, przedstawię Wam kalkulację na, dajmy na to, BMW 520d - i naprawdę będziecie zaskoczeni.
    Zaloguj się
  • avatar
    @ mihas66 (...) kupie EVO X 2-3letnie (...)konkretna instalacje LPG jak ma być tanio.

    Hahah wez nie badz zalosny. Przerabiac kultowe auto na kuchenke gazowa rotfl lol, przy odsprzedazy tracisz 99% klientow bo nikt nie kupi Ci zagazowanego evo'ka. To tak jakbys przerobil F-16 na wersje bez dopalaczy bo taniej:D. Takie burackie txty to schowaj gdzie indziej na pudelek.pl a nie osmieszaj i nie obrazaj marki evo ani zadnego innego samochodu ktory wywodzi sie z WRC
    Zaloguj się
  • avatar
    czyżby twój 1.4 122km zużywal mniej niż 5,7l/100km ? :) bo taki wynik osiąga Mazda 6 2.0 165km ;p faktem jest to że seat zaraz się ludziom znudzi, u mnie w mieście jeździ już z 15 sztuk - miasto 70tys mieszkańców, a drugie tyle pewnie wokół miasta ... Mazd 6 są tylko 4, 1 w kolorze Soul Red, 2 czarne i jedna moja - aluminiowa :) Wszyscy się oglądają gdy widzą Mazdę, na początku nawet nie wiedzą co to za auto ;p
  • avatar
    @ XaRaDaS
    Wyposazylem ja tak samo jak leona benchmark.pl i ni cholery cena nie moze zejsc nizej:D. Ale to nadal skoda i octavia bleee nudna do bolu i nijaka gdzie wszedzie te skody sa choc przyznam praktyczniejsza jest i bardziej fukcjonalna
  • avatar
    Ja to w ogóle podziwiam i nie rozumiem ludzi, którzy kupują nowe auta. 140k za taki samochód ? :-D
    Za 60k mogę kupić wypasionego Merca, Lexusa itp. I jeszcze mi zostanie na serwis, paliwo i takie tam.
    Pzdr
  • avatar
    Hmmm Kolejna reklama od VAGiny. Ale dlaczego nie jest na pierwszej stronie? Żałosne.
  • avatar
    żenujące są te testy tera każdy redaktorek czuje się specem od moto i to na portalu komputerowym

    ja coś czuje że zgłosze się do redakcji czasopisma dla chirurgów będe tam opisywał transplantacje serca
  • avatar
    Fajnie poczytać czasami coś innego o innej tematyce na tym samym portalu.
    Zaloguj się
    -2
  • avatar
    Sakramentalne pytanie na koniec:
    "Dla kogo dedykowany jest ten samochód?"
    Ja dodam nieśmiało - Dla KOGO dedykowany jest ten artykuł? Kto jest sponsorem artykułu? Czy na pewno wpisałem w przeglądarkę benchmark.pl czy AutoMotoCoto.pl?
    Wśród szczęśliwców , którzy udzielą prawidłowe odpowiedzi na wszystkie powyższe pytania, rozlosowany zostanie samochód. Zgadnijcie jaki ?!
    Zaloguj się
    -3
  • avatar
    1. "emitowane przez nie światło jest bardziej zbliżone do naturalnego" - od kiedy to okolice zimnego 5 500K jest zbliżona do naturalnego??

    2. 140k za kompakt...Dużo - niedużo, kupowałem sporo droższe, ale nie o to chodzi... 140k za kompakt to 2x za dużo (moja osobista opinia). Za 140k mamy rodzinne kombi segmentu D (dobrze wyposażone), lub możemy rozglądać się za czymś z E (promocja lub democar, nawet auta typu A6 czy BMW 5. 140k za C klasowego Leona? Absurd do kwadratu. A spadek wartości *1,5 minimum (45/30/15) i po 3 latach mamy kompakta wartego rynkowo jakieś 45k - a więc 100k poszło w dym jeżdżąc KOMPAKTEM!
  • avatar
    Golfa Varianta nie dostanie sie z takim silnikiem a jesli juz bedzie cenowo podobny i bedzie wygladac jak to golf...nudnie i poprawnie
  • avatar
    Zreszta to tak jakbys porownywal bmw serii 3 z seria 5 i mowil ze 5tka lepsza. Chyba mylisz pojecia i klasy samochodowe i oczywiste jest ze wyzsza srednia jest lepsza niz kompaktowa.
  • avatar
    @ XaRaDaS
    Wyposazylem ja tak samo jak leona benchmark.pl i ni cholery cena nie moze zejsc nizej od leona:D. Ale to nadal skoda i octavia bleee nudna do bolu i nijaka gdzie wszedzie te skody sa choc przyznam praktyczniejsza jest i bardziej fukcjonalna
    Zaloguj się
  • avatar
    Czemu szybsza? Wybrałeś 2.0 184 dsg nie ma mocniejszej wersji a frka ta testowana to wlasnie ma ten sam silnik co octavia. Wieksza i bardziej rodzinna tak to prawda. Gdybym mial rodzine(moja FRka to wersja SC wiadomo dlaczego:P) to bym wybral kombiaka:)
  • avatar
    a żeby przeciąć spekulacje, czy ten artykuł jest ok czy zupełnie nie na miejscu, to przydałby się takowa pozycja w sondzie.... tak ? :)
    Zaloguj się
  • avatar
    O widzę, że strona ma aspirację rozwijać się w kierunku portalu motoryzacyjnego, Czekam aż zaczniecie publikować przepisy kulinarne i testy środków na infekcje intymne grzybicze lub bakteryjne.
    Zaloguj się