Mocne pecetowe granie czyli moja przygoda z Creative Sound BlasterX AE-5 Podzespoły

Mocne pecetowe granie czyli moja przygoda z Creative Sound BlasterX AE-5

opublikowano przez Maciej Piotrowski w dniu 2018-12-09

Nostalgia to potężna rzecz. Mnie wystarczyło pojawienie się w redakcji Creative Sound BlasterX AE-5 bym, wiedziony dobrymi wspomnieniami, zapragnął przetestować tę kartę dźwiękową. Po kilku tygodniach świetnej zabawy mogę zaś powiedzieć jedno – „Wow, chyba czas na zmianę”.

marketplace
Ocena benchmark.pl
Plusy

- mnogość predefiniowanych trybów,; - świetna jakość dźwięku,; - niesamowita przestrzenność dźwięku,; - dowolność konfiguracji dźwięku,; - dowolność konfiguracji oświetlenia.

Minusy

- domyślnie tryby muzyczne nie zaskakują i grają dość płasko,; - niespolszczone opisy trybów (drobny minusik, dla zasady).

Sam już nie pamiętam kiedy zapakowałem do pudełka swojego ostatniego Sound Blastera X-Fi Titanium Fatal1ty i zawierzyłem rozwiązaniom audio wbudowanym w płyty główne ASUS ROG (bo takie ostatnio przewijają się przez mój komputer). Dość powiedzieć, że już na tyle długo gram na integrze, że chyba przyzwyczaiłem się już do generowanego przez nią brzmienia w grach. Nie oznacza to jednak wcale, że nie chciałbym podkręcić swoich wrażeń słuchowych. 

Gdy więc nadarzyła się okazja i w redakcji zagościły dwie karty firmy Creative – zewnętrzny Sound BlasterX G6 (jego recenzję mogliście niedawno u nas przeczytać) oraz wewnętrzny Sound BlasterX AE-5 (którego test pojawił się na łamach Benchmarka rok temu), po  prostu żal było z takiej okazji nie skorzystać. 

Odezwała się we mnie mocno skrywana potrzeba sprawdzenia czy „integra” na mojej płycie ASUS ROG Maximus VIII Formula  faktycznie wyrabia się z dostarczeniem mi możliwe najlepszych wrażeń słuchowych. 

I cóż, wynik starcia SupremeFX 2015 vs Creative Sound BlasterX AE-5 był raczej do przewidzenia. Nie spodziewałem się jednak, że różnica w grach będzie aż tak kolosalna. Ech, gdzie ja miałem uszy przez te ostatnie lata.

Creative Sound BlasterX AE-5 - pudełko
Kliknij by powiększyć zdjęcie!

Niech stanie się światłość

Opisując własne doświadczenia z Creative Sound BlasterX AE-5 nie da się pominąć pierwszego wrażenia jakie wywołuje ta karta, zaraz po wyciągnięciu jej z pudełka, nawet jeśli za moment i tak wyląduje ona we wnętrzu komputera. 
Jak już zapewne wiecie, Creative Sound Blaster AE-5 to pierwsza wewnętrzna karta dźwiękowa z podświetleniem RGB. Jest to też pierwsza nowa konstrukcja tego producenta od dobrych kilku lat. Zadbano więc o to by wyglądała na tyle interesująco, by każdy chciał choć przez chwilę przyjrzeć się jej bliżej. 

Creative Sound BlasterX AE-5 - podświetlane logo na grzbiecie karty
Creative Sound BlasterX AE-5 - widok przedniej pokrywy

Nie da się zaprzeczyć, że na metalowej pokrywie karty podświetlony napis Sound BlasterX wygląda kozacko. Podobnie jak owe dwa boczne paski systemu Aurora Reactive. Podświetlenie można sobie oczywiście dowolnie ustawić z poziomu aplikacji Sound Blaster Connect 3, pobawić się kolorkami, efektami, kierunkiem ruchu i szybkością zmian. Mnie jednak już po paru minutach zaczęło dręczyć pytanie – po co to wszystko?

Gdyby jeszcze była opcja synchronizacji podświetlenia z odtwarzaną muzyką to zrobiłbym sporo, by tylko móc cieszyć się tą opcją. Pewnie nawet przeniósłbym komputer z podwyższenia na podłodze wprost na biurko i ustawił okienkiem w stronę wejścia do mojego pokoju. Ba, postarałbym się pewnie nawet wyprowadzić ów dodatkowa taśma z programowalnymi diodami LED (która znalazła w pudełku z kartą) poza obudowę i być może przylepiłbym go z tyłu monitora. 

Wówczas mógłby być prawdziwy czad,  a tak całe to podświetlenie bawiło mnie może z kilka minut, a potem najzwyczajniej w świecie o nim zapomniałem. No ale z pewnością znajdą się osoby, dla których porządne oświetlenie „budy”, szczególnie tej stojącej na biurku to podstawa. 

Dla mnie osobiście ważniejsze było to co usłyszę w głośnikach i słuchawkach po uruchomieniu Battlefield 5, Heroes of the Storm, The Long Journey Home, My Memory of Us czy choćby Fortnite’a. I tu dopiero Creative Sound BlasterX AE-5 faktycznie pokazał pazury.

Creative Sound BlasterX AE-5 - Sound Blaster Connect - opcje zmiany podświetlenia
Opcje zabawy podświetleniem w Sound Blaster Connect

Jest moc, jest przestrzeń

Odkąd zainstalowałem w komputerze nową kartę Creative’a praktycznie w każdej uruchamianej grze odkrywałem dodatkową głębie. Czasami różnice były dość subtelne, a czasami zaskakiwały tak potężnie że wydawało się jakby grał w zupełnie inną grę. 

Nie da jednak ukryć, że ogromna w tym zasługa oprogramowania Sound Blaster Connect 3, w którym znalazło się niemal wszystko o czym tylko można sobie zamarzyć – od regulacji dźwięku przestrzennego i poprawy czystości brzmienia, poprzez mocniejsze basy i uwydatnianie dialogów, po  cały szereg profili przygotowanych na różne okazje. 

Nie mogło też oczywiście zabraknąć opcji stworzenia własnego profilu, dostosowanego do danej gry i posiadanych głośników bądź słuchawek. W przypadku tych ostatnich jesteśmy nawet w stanie nieco podrasować dość przeciętne brzmiące modele. Swój pełen potencjał Sound BlasterX AE-5 ujawnia jednak na słuchawkach z wyższej półki. Nie na darmo na karcie umieszczono dwa osobne wzmacniacze słuchawkowe Xamp, gdzie każdy z kanałów wzmacniany jest indywidualnie. Wystarczy zresztą spojrzeć na specyfikację techniczną by stwierdzić, że w tym aspekcie Creative naprawdę się przyłożył.

Creative Sound BlasterX AE-5 - gniazda

Specyfikacja techniczna:

  • Procesor dźwięku: Sound Core3D
  • Układ DAC: Sabre 32 Ultra (ESS ES9016K2M)
  • Maksymalne próbkowanie natywne: 32bit/384kHz
  • Dynamika (DNR): 122 dB
  • Wzmacniacz słuchawkowy: Xamp Discrete
  • Impedancja obsługiwanych słuchawek: 16 – 600Ω (przy wyjściowej impedancji na poziomie 1Ω)
  • Dodatkowe funkcje: niezależne wyjście słuchawkowe, podświetlenie RBG (system Aurora Reactive), taśma LED w komplecie

Creative Sound BlasterX AE-5 - napis na przedniej pokrywie

To co mi się podoba w Sound Blaster Connect to  drobiazgowość instalacji głośników. Oprócz wybrania pasującej nam konfiguracji (5.1, Stereo, Bezpośredni, Słuchawki 7.1 i Direct HP) mamy tu możliwość określenia typów głośnika (komputer stacjonarny, półkowe, wieża bądź własne ustawienia użytkownika), a także dokładnej ich kalibracji w przestrzeni. Dzięki temu mogłem ustawić właściwe odległości od poszczególnych głośników i zwiększyć głośność tych leżących nieco dalej. Dało to nadzwyczaj dobry efekt końcowy.

Z kolei miłą ciekawostką jest funkcja Scout 2.0, w skład której wchodzą tryb Scout oraz powiązany z dedykowana aplikacją mobilną – Scout Radar. Ten drugi w zamyśle twórców wyświetlać ma na wymownym radarze pozycje przeciwników na podstawie generowanych przez nich dźwięków. I byłoby to niezłym patentem…gdyby faktycznie dobrze działało. No ale wychodzi to raczek średnio, także dlatego że „radar” zbiera inne odgłosy dochodzące z tła. 

Creative Sound BlasterX AE-5 - panel główny Sound Blaster Connect
Panel główny Sound Blaster Connect - centrum sterowania kartą dźwiękową
Creative Sound BlasterX AE-5 - opcje zmiany rejestrowanego głosu w Sound Blaster Connect

I chyba nawet lepiej, że tak to wygląda, bo po pierwsze to nie wyobrażam sobie emocjonującej gry, w czasie której co chwilę spoglądałbym na umieszczony poniżej monitora telefon, a po drugie – czuję w kościach, że za chwilę pojawiłyby się zarzuty, że takie wspomaganie się w grze to oszukiwanie. 

Na tle tego rozwiązania znacznie lepiej wypada tryb Scout, który podbija niektóre dźwięki tak aby mocniej wyróżnić je z otoczenia. Dzięki temu mamy lepiej słyszeć skradającego się wroga, jego kroki bądź prowadzone rozmowy. O dziwo, działa to całkiem nieźle, choć nie na przewagę w sieciowych  potyczkach w Call of Duty: Black Ops 4 bądź Battlefield 5 nie ma raczej co liczyć. Po prostu za dużo tam się dzieje i wyłapywanie takich odgłosów, choć jest możliwe, to w ogniu walki (o ile gdzieś nie „kampimy”) przestajemy aż zwracać na to uwagę.

Creative Sound BlasterX AE-5 - karta z kablem

Najważniejsze są jednak ogólne wrażenia odsłuchowe. I cóż mogę powiedzieć, po dobrych kilkudziesięciu godzinach zabawy czuje się wręcz oczarowany. Przez ekran przewinęły mi się najróżniejsze gry - od strzelanin pokroju wspomnianego Battlefielda 5, poprzez MOBĘ Blizzarda– Heores of the Storm, aż po strategię i indyczki takie jak choćby Two Point Hospital, Far: Lone Sails czy Return of the Obra Dinn. Wszędzie czułem, że brzmienie jest pełniejsze, a jego jakość znacznie lepsza.

Dźwięk, owszem, jest głośniejszy, ale absolutnie niczego mu nie brakuje. Nic tu się nie zlewa, nic nie odstaje. Separacja jest wprost znakomita. Cała scena dźwiękowa wydaje się szersza, bogatsza, a przede wszystkim czystsza od tego co wcześniej doświadczyłem na integrze.

W czasie mojej zabawy ani razu nie pojawiły się zniekształcenia, choć muszę zaznaczyć, że nie bawiłem się w wyprowadzanie kabla do przedniego panelu audio. Po prostu i tak zawsze korzystam z gniazd umieszczonych z tyłu karty.

Creative Sound BlasterX AE-5 - złącze molex

Sound BlasterX AE-5? Biorę trzy!

Oczywiście żartuje, choć nie ukrywam, że karta Creative’a zrobiła na mnie bardzo dobre wrażenie. Zdaje sobie sprawę z tego, że nie jest to sprzęt tani i zainteresowani będą nim pewnie w większości audiofile próbujący osiągnąć dźwiękową nirwanę. Niełatwo obecnie zmusić pecetowych graczy, by dołożyli coś więcej do swoich komputerów poza nową grafiką, gdy przyjdzie na to pora. Wiem, bo sam tak miałem.

A jednak te niemal 3 tygodnie zabawy z grami i Sound BlasterX AE-5 sprawiły, że zacząłem się zastanawiać dlaczego w ogóle zrezygnowałem z mojego dawnego X-Fi Fatal1ty i zamiast niego postawiłem na układ wbudowany w płytę główną. Czy to faktycznie wygoda czy zwykłe niedopatrzenie? Trudno teraz jednoznacznie stwierdzić.

Jedno wiem na pewno - dzięki Creative Sound BlasterX AE-5 znów poczułem potrzebę modernizacji mojego komputera. I coś mi się widzi, że tym razem bez wewnętrznej karty dźwiękowej się nie obejdzie.

Creative Sound BlasterX AE-5 - karta na czarnym tle

avatar
Dodaj
  • avatar
    "Zdaje sobie sprawę z tego, że nie jest to sprzęt tani i zainteresowani będą nim pewnie w większości audiofile próbujący osiągnąć dźwiękową nirwanę."

    Zdanie z MOCNYM przymrużeniem oka i żartami. Audiofile nie kupują takich kart.

    Ale owszem, od integry zawsze będzie to lepiej grać i sam polecam tego typu rozwiązania.

    Jako iż sam siedzę na Sound Blaster ZXR bardzo zastanawia mnie jakość dźwięku w grach/filmach/muzyce pomiędzy moją a tym nowym produktem.

    Miał ktoś może takie porównanie już?
    Odpowiedz
  • avatar
    Widać że Creative mocno się wziąl za artykuły sponsorowane. Już drugi "test" piejący samymi zachwytami.
  • avatar
    Miałem "gamingową" dźwiękówkę Asusa (Xonar Phoebus) ale wyleciała po zakupie zewnętrznego DACa Aune X1S i porównaniu ich możliwości. Mimo, że Aune jest tylko i wyłącznie urządzeniem "pod muzykę" to do sporadycznego grania również się nadaje, co więcej różnicy w "przestrzenności" dźwieku niema. Zatem jeżeli dźwiękówki to tylko muzyczne, jeżeli wewnętrzne do Asus Xonar STX II ale napewno nie "gamingowe" choinki a najlepiej to w ogóle tylko i wyłącznie zewnętrzne rozwiązania stricte muzyczne.
    Odpowiedz
  • avatar
    mialem kilka dzwiekowek w swoim zyciu podpietych w bude, ale jakos zadna, aboslutnie zadna nie grala i nie gra tak jak nawet w podobnych pieniadzach podpiety DAC. Nie mowie to u jakims topowym sprzecie, ale w tych pieniadzach mozna nawet przenosne dac'i zakupic i cieszyc sie naprawde swietnej jakosci dzwiekiem.
  • avatar
    Po pierwsze zanim zaczniemy kupować sprzęt muzyczny to powinniśmy zrobić badanie słuchu. Wiele osób ma niestety problemy ze słuchem. W takim wypadku wydatek kilku tysięcy na sprzęt dla audiofilów to wyrzucone w błoto pieniądze. Po drugie warto wybrać się do sklepu ze sprzętem muzycznym i na własne uszy posłuchać jak grają różne sprzęty. Z doświadczenia wiem, że większość ludzi lubi przerysowane brzmienia i kolory.
    Odpowiedz
  • avatar
    Co do sterowników to się w 100% zgadzam o ile karty graficzne dostają aktualizacje w miarę systematycznie i przez dłuższy czas tak w przypadku kart muzycznych jest tragedia.
    Ja miałem Sound Blaster X-Fi Titanium HD (bardzo dobra karta) którego musiałem porzucić ze względu na brak sterowników na rzecz ROG Xonar Phoebus, który od roku jedzie na sterownikach beta znalezionych na jakimś chińskim serwerze bo Asus nie potrafi ich umieścić oficjalnie.
    Odpowiedz
  • avatar
    Fajna recenzja. Szkoda, że brak np. informacji o tym, po co ten molex? Karta wymaga dodatkowego zasilania? Oświetlenie go wymaga? Sama karta (dźwięk) działa bez tego?

  • avatar
    Artykuł sponsorowany czy rzeczywiście ta karta jest warta tych pieniędzy?
    Odpowiedz
  • avatar
    Podobno sama karta nie wymaga dodatkowego zasilanie. Molex jest potrzebny jak podłączymy do karty taśmy z ledami.
    Odpowiedz
  • avatar
    Aaaaaeeee Czy ja dobrze widzę ?
    Czy to pierwsza karta dzwiękowa korzystająca z dodatkowego zasilania , niczym karta grafiki ???
    Karta napewno dobra ale cena odstrasza od kupna.
    W swoim życiu z PC (personal computers a nie porozumienie centrum...żart ) nigdy nie korzystałem z tzw. integry czyli karty dzwiękowej wbudowanej w płytę główną.
    Zawsze miałem karte na PCI przeważnie soundblaster od creative - teraz mam SB Audigy - zawsze byłem wierny tej marce i nie zawiodłem się ani razu...
    No może raz, po przesiadce na win7 bo brak oryginalnych sterowników do Audigy na win7 ale i tak gra super na zastępczych.
    Ostatnio mam pomysł na złożenie nowego kompa i jest tam miejsce na nowy soundblaster Z ...
    Teraz wyskakujecie z nową kartą AE...
    chyba poczekam aż cena spadnie i zrobię przesiadkę na AE-5 :)
    Odpowiedz
  • avatar
    Używam wyłącznie wyjścia optycznego do amplitunera. Jaki format dźwięku ta karta przez to wejście (bitstream) jest w stanie dostarczyć??
    DTS 5.1, 7.1, itp...???
    W teście słowa na temat tego wyjścia chyba dość popularnego nie ma..
    Odpowiedz
  • avatar
    No Panie ;) ale X-Fi Fatal1ty jest na 100% lepszy od KAŻDEJ integry...
    Co do dźwiękówek, to miałem SB X-Fi Gamer potem SB-Zx a teraz (zamiast AE-5) czekam na nowego SB z ATMOS
    Z obsługą 7.1.4 inaczej skok duży nie będzie.
    Słuchawki Sennheiser™ G4ME ONE a sprzęt chwilowo 5.1 z Magnatami i Jamo podpiety do SB-Z.
  • avatar
    AIM SC808 ją zjada we wszystkim
    Odpowiedz
  • avatar
    Miałem DACi, sraki, AIM sc 808 i Xonary, dźwięk słaby i tylko same problemy z tą chińszczyzną. Jak nie wywalana po 3 uruchomieniu komputera to jakieś szumy. W końcu kupiłem SB Z i jestem zachwycony. Dobre do muzyki i do wszystkich gier.
  • avatar
    A ja tam korzystam z optycznego złącza S/PDIF i nie wierzę tym komputerowym DAC'om ;)
    Odpowiedz
  • avatar
    Ilu ludzi tyle opinii. Każdy tu widzę ma swoją wizję. W sumie jak to zwykle przy tematach o sprzęcie grającym.
  • avatar
    Co raz częściej odczuwam chęć przesiadki się na headsety bezprzewodowe w trakcie korzystania z PC (a na nim tylko gram). Ciekaw jestem ile tak naprawdę bym stracił między dobrą kartą dźwiękową + słuchawkami na jack a takim headsetem bezprzewodowym.
    Odpowiedz
  • avatar
    Największą wadą takich kart to wyłapywanie wszelkiego rodzaju szumów z PCta (szczególnie z karty graficznej). Dodatkowo na bank z czasem będą występowały problemy ze sterownikami gdy producent zakończy wsparcie.
    Odpowiedz
  • avatar
    A co do szumów to rzeczywiście najlepiej zamiast inwestować 500 - 1000 zł w kartę muzyczną lepiej puścić dźwięk z integry po optyku na amplituner i po bólu. Nawet średniej klasy amplituner da lepszy efekt.
  • avatar
    Osobiście byłem z tej karty bardzo niezadowolony, miałem 2 dni i oddałem. Co z tego jak po 30 minutach grania, karta przekazywała trzeszczący i zniekształcony dźwięk. Prawdopodobnie była źle zabezpieczona przed wentylatorami karty graficznej (gtx 1070 ti msi gaming).