Technologie i Firma

Analiza Big Data w marketingu - rewolucja, która stanie się standardem

Wojciech Kulik | Redaktor serwisu benchmark.pl
2 komentarze Dyskutuj z nami

Firmy, które w ciagu najbliższych lat nie zdecydują się na korzystanie z analizy Big Data, ulegną, bo nie będą w stanie pozostawać konkurencyjne.

Facebook ma 1,5 miliarda aktywnych użytkowników, którzy w ciągu każdej minuty publikują w serwisie ponad 200 tysięcy zdjęć i jeszcze więcej wpisów. I mówimy tu tylko o jednym portalu. Zostawiamy w sieci mnóstwo informacji, które aż proszą się, by wykorzystać je w celach reklamowych. Analiza i monetyzacja tych danych nie byłaby możliwa, gdy nie systemy Big Data. W jaki konkretnie sposób technologia ta może zrewolucjinozwać marketing?

Przede wszystkim analiza Big Data może pomóc firmom w czymś, co stanowi dziś ogromny problem: w zrozumieniu klientów, a w szczególności sposobu, w jaki myślą. A po co im to wiedzieć? Odpowiedź brzmi: po to, aby lepiej dostosować oferę do ich potrzeb. Poznanie, jak klient funkcjonuje, czym się interesuje, co kupił w ostatnim czasie, jakie wydarzenia miały miejsce w jego życiu itd., pozwala precyzyjnie trafić do niego z reklamą. Firma HMV, na przykład, po wdrożeniu Big Data zanotowała 70 proc. otwieralności reklamowych e-maili.

Internauci nie lubią reklam, co do zasady. Najbardziej inrytujące są jednak banery, które w żaden sposób nie są dostosowane do użytkownika, a przez to ten ma ochotę zablokować je wszystkie. Dopasowana reklama, która proponuje produkt lub usługę, które mogłyby nas zainteresować, to jednak co innego. Równocześnie takich banerów mogłoby być na stronie mniej, bo zwiększałaby się ich klikalność. Koszty kampani się zmniejszają, a zysk – zwiększa.

Big Data ogólnie jest szansą na zmniejszenie kosztów operacyjnych i poprawę jakości obsługi. Pewien bank z Indii wykorzystał dane z serwisu internetowego, aby zautomatyzować wybór języka w bankomacie, co skróciło czas korzystania z urządzeń o 40 proc.

Analiza Big Data pozwala również organizatorom kampanii wyodrębnić klientów charakteryzujących się lojalnością względem marki, ustalić ile są oni w stanie zapłacić za produkt lub usługę oraz co jest dla nich najważniejsze. To sprawia, że możliwe jest takie zareklamowanie towaru, by wydał się on atrakcyjny danemu użytkownikowi.

Spora część ekspertów stawia więc sprawę jasno: firmy, które w ciagu najbliższych lat nie zdecydują się na korzystanie z analizy Big Data, ulegną, bo nie będą w stanie pozostawać konkurencyjne.

Źródło: CloudTechnologies, inf. własna

Komentarze

2
Zaloguj się, aby skomentować
avatar
Dodaj
Komentowanie dostępne jest tylko dla zarejestrowanych użytkowników serwisu.
  • avatar
    david_89
    Precz z reklamami! "Dostosowanymi" lub nie!
    1
  • avatar
    Konto usunięte
    Słowo standard zamieniłbym słowem "monopol".
    1