Samochody elektryczne

Nowy samochód Formuły E to prawdziwe cudeńko

przeczytasz w 2 min.

Jest szybszy, lżejszy, mocniejszy i efektywniejszy niż którykolwiek z jego poprzedników. Oficjalny bolid Formuły E 3. generacji to prawdziwa perełka zarówno dla świata motoryzacji, jak i nowych technologii.

Formula E Gen3 – elektryczny superbolid

Formuła E zyska wkrótce niezwykły samochód trzeciej generacji. Będzie to wyjątkowo szybka, lekka i efektywna maszyna. Supernowoczesny bolid z napędem elektrycznym został zaprezentowany w Monte Carlo i na wielu zrobił olbrzymie wrażenie.

Ma tę moc… dzięki 2 silnikom

W obecnym sezonie bolidy Formuły E są wyposażone w silniki elektryczne o mocy 335 KM, umożliwiające rozwijanie prędkości dochodzących do 280 km/h. Samochody 3. generacji będą pod tym względem dużym krokiem naprzód: otrzymają motory o mocy 469 KM i rozpędzą się nawet do 322 km/h

Formuła E Gen3 1Formuła E Gen3 2

Pojawi się również drugi silnik, którego celem będzie jednak nie tyle przyspieszanie, co zatrzymywanie bolidu. Bo właśnie – jedną z cech, robiących szczególnie duże wrażenie jest, wyższy poziom hamowania regeneracyjnego. Dwusilnikowy układ napędowy jest w stanie przechwytywać tak dużo energii, że tylne hamulce hydrauliczne stają się zbędne. Szacuje się, że aż 40% całej energii wykorzystywanej podczas wyścigów będzie pochodzić właśnie z systemu regeneracji

„Zielona” alternatywa dla Formuły 1

Podwozie bolidu zaprojektowali specjaliści ze Spark Racing Technology. Tym razem wyjątkowo zdecydowali się na wykorzystanie w dużej mierze włókna węglowego z recyklingu, w tym pochodzącego z samochodów drugiej generacji. Genialne w swojej prostocie i jeszcze wyraźniej pokazujące, że Formuła E to prawdziwie zielona alternatywa dla Królowej Sportów Motorowych. 

Formuła E Gen3 3Formuła E Gen3 4 

Akumulatory dostarczy Williams Advanced Engineering, a opony – nie Michelin (jak wcześniej), lecz Hankook. Ta ostatnia firma również postawiła na ekologiczne rozwiązania, tworząc ogumienie z recyklingowanych włókien (w 26%) oraz obiecując poddanie recyklingu wszystkich zużytych obręczy. 

Przesuwania granic ciąg dalszy

„Z każdą generacją przesuwamy granice możliwości technologii samochodów elektrycznych i trzecia generacja jest naszym najbardziej ambitnym projektem do tej pory. Z dumą prezentujemy ten samochód” – powiedział Alejandro Agag, założyciel i prezes Formuły E, której historia rozpoczęła się w 2014 roku. 

Formuła E Gen3 5

Samochód trzeciej generacji zadebiutuje już w najbliższym, dziewiątym sezonie Formuły E (2022-23). Producenci i organizatorzy mają nadzieję, że pomoże w poprawie widowiska – lżejszy i szybszy bolid umożliwić ma zwiększenie liczby manewrów wyprzedzania na torze. Brzmi nieźle!

Źródło: FIA, New Atlas, Engadget, informacja własna

Komentarze

12
Zaloguj się, aby skomentować
avatar
Komentowanie dostępne jest tylko dla zarejestrowanych użytkowników serwisu.
  • avatar
    Maryja
    1
    I kto ma lepszą furę ten wygra?
    Wolę jakby było że każdy ma dokładnie taki sam wóz i walczymy o pole position
    • avatar
      Dragonik
      -2
      Kiedy skończy się promowanie tej elektrycznej patologii?
      • avatar
        Kapitan Nocz
        0
        Ciekawe jak rozwiążą sprawę doładowania akumulatorów? Nie widźże tu innej możliwość na ten moment, jak wymiana na nowy komplet, bo jak bolid ma stać 15min w boxie i sie ładować to wyścig wtedy bardziej przeniesie się do pitstopów niż na tor, a kto opanuje szybsze łądowanie ten będzie rządził na torze :D
        • avatar
          pawluto
          0
          A zasięg ???
          bo nie wyobrażam sobie pitstopu i ...stoi tam bolid kilka minut by naładować akumulatory...:)