Oprogramowanie

Nie tylko oszczędności – korzyści wynikające z outsourcingu IT

Redakcja  | Redaktor serwisu benchmark.pl
Dyskutuj z nami

Dodatkowe korzyści wynikające z zastosowania outsourcingu IT

[źródło: FreeDigitalPhotos]

Wśród obecnie panujących trendów w outsourcingu IT bezsprzecznie jedne z czołowych miejsc zajmują hosting i kolokacja. Kierunek ten wynika z wysokich kosztów stworzenia i utrzymania własnej infrastruktury IT.

Artykuł powstał na bazie materiałów dostarczonych przez firmę ATM

Skorzystanie z usług hostingowych lub kolokacji własnego serwera pozwala osiągnąć przynajmniej kilka z głównych celów outsourcingu. Firma zewnętrzna świadczy usługę na konkretnym, przewidzianym w kontrakcie poziomie i w zamian za wynegocjowaną stawkę. Daje więc gwarancję jakości oraz ułatwia kontrolę wydatków ponoszonych na funkcjonowanie IT. Bierze też na siebie utrzymanie zasobów, zwalniając firmę z koncentrowania się na działaniach, nieleżących w obszarze jej kluczowych celów.

Nowoczesny outsourcing w IT to jednak nie tylko oszczędności płynące ze znaczącego zmniejszenia progu inwestycyjnego i przeniesienia utrzymania zasobów na firmę zewnętrzną. Korzystanie z serwerów dedykowanych wynajmowanych w centrach danych umożliwia także, na przykład, elastyczność w doborze konfiguracji sprzętowej oraz swobodę rezygnacji z usługi w dowolnym momencie. Dzięki outsourcingowi IT uruchomienie i rozwinięcie biznesu, także tego w sieci, może kosztować nie kilkanaście tysięcy, lecz kilkaset złotych.

Optymalizacja kosztów i dostępność usług

Dotychczas główną barierą, z którą musiały się zmierzyć firmy, był wysoki próg inwestycyjny. Wybudowanie, a potem utrzymanie infrastruktury serwerowej i sieciowej oraz zapewnienie całodobowego wsparcia ze strony działów IT było zbyt kosztowne. Dziś jest inaczej. Za sprawą serwerów dedykowanych firmy nie muszą ani kupować sprzętu, ani dbać o jego techniczną sprawność. Infrastruktura IT udostępniana jest w centrach danych w formie usługi na żądanie (w ciągu godziny) i rozliczana w trybie abonamentowym.


Dariusz Wichniewicz – dyrektor Pionu Usług Telekomunikacyjnych ATMAN w firmie ATM
Budowa własnej serwerowni, nawet rozumianej jako przystosowanie pomieszczenia biurowego, może pochłonąć kilkadziesiąt tysięcy złotych lub więcej. Dla wielu małych firm tak duży wydatek jest nie do udźwignięcia. Alternatywą jest outsourcing zasobów IT, zakładający skorzystanie z dedykowanych serwerów, które za kilkaset złotych miesięcznie udostępniane są w centrach danych. Tak też jest w wypadku oferty outsourcingowej firmy ATM w postaci serwerów dedykowanych ATMAN EcoSerwer, gdzie próg inwestycyjny obniżony został do kilkuset złotych. Dzięki temu w krótkim czasie nawet najmniejsze firmy mogą uruchomić swoją e-działalność.

Wspomniana dzierżawa (wynajem) serwerów na wyłączność w centrach danych jest nie tylko tańsza, ale też bezpieczniejsza. Firmy i klienci mają zapewnioną dostępność podstawowych zasobów centrum danych (zasilanie, łącza) na poziomie przewyższającym obowiązujące normy. Dzięki temu właściciel e-sklepu nie musi obawiać się nawet chwilowej utraty dostępu do swojej strony internetowej i odejścia klienta do konkurencji.

Większe bezpieczeństwo, wydajność i elastyczność

Wysoki poziom dostępności zasobów informatycznych wymaga ciągłego zasilania centrów danych w duże moce energetyczne oraz pewnego, stabilnego i wydajnego transferu danych przez Internet. Tak też zaprojektowane są centra danych należące do firmy ATM: system zasilania jest złożony z dwóch przyłączy z miejskiej sieci energetycznej, zdwojonego systemu UPS i generatorów z kilkudniowym zapasem paliwa. Dodatkowo ATM oferuje własną krajową sieć szerokopasmową oraz umożliwia jednoczesne wykorzystywanie Centrów Danych ATMAN w Warszawie i Katowicach, a także największego w Polsce neutralnego telekomunikacyjnie Centrum Danych Thinx Poland.

[źródło: FreeDigitalPhotos]

Usługi outsourcingowe umożliwiają również swobodną konfigurację i dostosowywanie wydajności serwerów do potrzeb firmy, liczby odsłon strony internetowej czy zamówień online. Dzięki temu przedsiębiorstwa ograniczają ryzyko obniżenia poziomu obsługi klientów w sieci i mogą się dynamicznie rozwijać. W tradycyjnym modelu, opartym na serwerach zainstalowanych w siedzibie własnej firmy (często w nieodpowiednich warunkach), proces zwiększania wydajności jest bardziej czasochłonny i kosztowny.

Firmy, które zdecydują się na wyniesienie serwerów z własnego biura, mogą bez przeszkód działać w zgodzie z prawem dzięki wykorzystaniu centrów danych zlokalizowanych w Polsce. Jest to o tyle ważne, że informacje o klientach powinny być gromadzone i przetwarzane – według polskich i unijnych przepisów – z zachowaniem zasad ochrony danych osobowych.

Komentarze

0
Zaloguj się, aby skomentować
avatar
Komentowanie dostępne jest tylko dla zarejestrowanych użytkowników serwisu.

    Nie dodano jeszcze komentarzy. Bądź pierwszy!