Sieci

Osobiste narzędzia do współpracy biznesowej

Redakcja  | Redaktor serwisu benchmark.pl
Dyskutuj z nami

Nowoczesne systemy zunifikowanej komunikacji wykorzystywane w zastosowaniach biznesowych

Cisco WebEX Meeings Server [źródło: Cisco]

W dzisiejszych czasach, zespoły pracowników wykonujących wspólne zadania niekoniecznie przebywają w jednym pomieszczeniu, czasem pracują wręcz na różnych kontynentach. Niezależnie od lokalizacji, pracownicy zawsze muszą mieć poczucie, że mają bezpośredni kontakt, który motywuje ich do wykonywania zadań na najwyższym poziomie.

aitor: Artur Czerwiński

Autor jest dyrektorem ds. Sprzedaży Rozwiązań Collaboration w Cisco Poland; http://www.cisco.com/web/PL/index.html

Obecnie, bardziej niż kiedykolwiek wcześniej, firmy muszą zapewnić każdemu pracownikowi – nie tylko dyrektorom najwyższego szczebla – narzędzia pozwalające na szybką komunikację i możliwość współpracy, pozbawioną technicznych barier. Technologie umożliwiające łatwą współpracę i wymianę informacji przez wszystkich pracowników przestają obecnie mieć status rozwiązań które „warto mieć” i stają się rozwiązaniami, które „trzeba mieć”. Zależy od tego sukces biznesu, zwłaszcza, że kolejne generacje pracowników wchodzące na rynek pracy będą zwiększały wymagania dotyczące tego gdzie, kiedy i jak może być wykonane dane zadanie.

W pogoni za idealnym środowiskiem do pracy grupowej, biurka pracowników zaczęły być zaśmiecane przez coraz większą liczbę dodatkowych elementów wykonujących najczęściej tylko jedno zadanie, takich jak na przykład telefony, kamery internetowe lub dodatkowe monitory.

Korzystanie z wielu różnych urządzeń i technologii realizujących pojedyncze zadania zwiększa koszt wyposażenia stanowisk pracy, liczbę zadań obciążających pracowników działu IT świadczących wsparcie związane ze wszystkimi elementami systemu, a często także wywołuje frustrację użytkowników, którzy w ciągu dnia pracy muszą korzystać z działających w różny sposób interfejsów, urządzeń lub programów.

Przestrzeń do pracy

Rozwiązaniem tych problemów mogą być wprowadzone niedawno na rynek nowe urządzenia biurkowe Cisco DX70 i DX80. Tak jak swego czasu smartfony zrewolucjonizowały komunikację mobilną, podobnie oparte na systemie Android urządzenia DX70 i DX80 zasadniczo upraszczają i ułatwiają codzienną pracę, zapewniając jednolity dostęp do wszystkich najważniejszych narzędzi i aplikacji wykorzystywanych w środowiskach wymagających intensywnej współpracy między pracownikami.

Terminale wideokonferencyjne Cisco z serii DX (tu: DX 70) bazują na systemie operacyjnym Android. [źródło: Cisco]

Pracujące pod kontrolą pełnej wersji systemu Android wyposażono w duże, dotykowe wyświetlacze wysokiej rozdzielczości (1080p) oraz ruchomą kamerę dokumentową. DX70 i DX80 są zbudowane w oparciu o sprawdzoną architekturę i pozwalają na korzystanie z dobrze udokumentowanych bibliotek API. W efekcie pozwalają na łatwe tworzenie nowych aplikacji zgodne ze specyficznymi wymaganiami różnych organizacji.

Terminale wideokonferencyjne Cisco z serii DX (tu: DX 70) bazują na systemie operacyjnym Android. [źródło: Cisco]

Model DX80 korzysta z nowej funkcji Intelligent Audio, która zapewnia skuteczne filtrowanie i eliminację dźwięków zakłócających rozmowę oraz synchronizację obrazu i dźwięku. Osoba odbierająca połączenie widzi i słyszy tylko użytkownika, który je nawiązuje, a dodatkowe dźwięki z otoczenia (na przykład szczekający w domu pies lub rozmawiający obok inni pracownicy firmy) są eliminowane. Urządzenia wykorzystują również wprowadzoną niedawno przez firmę Cisco technologię Intelligent Proximity. Umożliwia ona sparowanie telefonu komórkowego z wykorzystywanym przez użytkownika urządzeniem DX, co pozwala na dostęp do książki kontaktowej i historii połączeń, a także przełączanie bieżących rozmów między tymi urządzeniami. Jest to rozwiązanie podobne do stosowanego w samochodowych systemach głośnomówiących, które mogą współpracować z telefonami.

Nowe urządzenia są dobrze przygotowane do pracy w środowiskach, gdzie wymagane jest ich współdzielenie przez różnych pracowników. W ich pamięci mogą być zapisywane profile użytkowników. Każdy z nich, po zalogowaniu, uzyskuje dostęp do własnej konfiguracji, książki kontaktów, historii połączeń itd.

Miejsce spotkań w chmurze

Firma Cisco ma nie tylko doświadczenie w produkcji systemów wideokonferencyjnych, ale także zbudowała największy na świecie system chmurowy oferujący usługi współpracy w czasie rzeczywistym – Cisco WebEx. Teraz firma postanowiła połączyć potężne możliwości systemów TelePresence ze skalowalnością i elastycznością usług WebEx. W efekcie powstało rozwiązanie, które Cisco nazwało Collaboration Meeting Room (CMR), zapewniające każdemu użytkownikowi osobistą, prywatną, zawsze dostępną przestrzeń w chmurze umożliwiającą współpracę z innymi osobami przy wykorzystaniu komunikacji wideo.

Terminale wideokonferencyjne Cisco z serii DX (tu: DX 80) bazują na systemie operacyjnym Android. [źródło: Cisco]

Usługa ta pozwala na organizowanie spotkań, których uczestnicy mogą korzystać z różnych dostępnych w danej chwili urządzeń – niezależnie czy to będzie wideoterminal Cisco, zgodny ze standardami branżowymi terminal innego producenta, komputer osobisty czy urządzenie mobilne. Nawiązanie komunikacji i dołączenie do spotkania jest bardzo łatwe, wymaga tylko podania odpowiedniego, unikalnego identyfikatora URI (Uniform Resource Identifier).

Terminale wideokonferencyjne Cisco z serii DX (tu: DX 80) bazują na systemie operacyjnym Android. [źródło: Cisco]

System Cisco CMR umożliwia jednoczesną obsługę większej liczby uczestników niż inne dostępne obecnie na rynku rozwiązania klasy korporacyjnej. Oprócz tego użytkownicy mogą planować spotkania, organizować je ad hoc lub tworzyć „pokój spotkań”, który jest zawsze dostępny, wykorzystując do tego dedykowany identyfikator URI.  

Dostęp do CMR jest możliwy nie tylko przy wykorzystaniu większości znajdujących się na rynku wideoterminali – czy to urządzeń Cisco, czy też zgodnych ze standardami branżowymi terminali innych producentów – ale także z komputerów z odpowiednim oprogramowaniem klienckim, dowolnych urządzeń mobilnych z oprogramowaniem WebEx lub webowych klientów takich jak Cisco Jabber. CMR współpracuje też z systemami Lync 2010 i 2013, jak również klientami do obsługi wideokonferencji oferowanymi przez inne firmy.

Infrastruktura

Możliwości wykorzystania urządzeń klienckich i terminali do obsługi pracy grupowej zwracają coraz większą uwagę przedsiębiorstw. Infrastruktura Cisco ułatwia wdrożenie takich rozwiązań przy wykorzystaniu urządzeń do transmisji głosu i wideo, czy terminali i usług wideokonferencyjnych oferowanych przez firmę. Pozwalają one na wdrożenie efektywnego systemu komunikacji biznesowej obsługującego praktycznie każde urządzenie końcowe i użytkowników znajdujących się w dowolnej lokalizacji.

Z chmurowego systemu Cisco WebEx można również korzystać za pośrednictwem urządzeń mobilnych (Android).  [źródło: Cisco]

Z chmurowego systemu Cisco WebEx można również korzystać za pośrednictwem urządzeń mobilnych (iPad).  [źródło: Cisco]

Wprowadzane właśnie na rynek, opisane wyżej rozwiązania, zawierają udoskonalenia w kilku kluczowych obszarach, takich jak: możliwość samodzielnej konfiguracji i dopasowania funkcjonalności przez użytkownika, system jednokrotnego logowania SSO (Single Sign On), bezpieczeństwo komunikacji z urządzeniami mobilnymi, integrację z aplikacjami biznesowymi oraz umożliwiają na pracę grupową z wykorzystaniem komunikacji wideo.

Komentarze

0
Zaloguj się, aby skomentować
avatar
Dodaj
Komentowanie dostępne jest tylko dla zarejestrowanych użytkowników serwisu.

    Nie dodano jeszcze komentarzy. Bądź pierwszy!