Samochody elektryczne

Polski kierowca krytykuje Teslę. „Kompletnie głupi pojazd”

przeczytasz w 2 min.

Tesla Semi to odpowiedź firmy Elona Muska na nieekologiczne ciężarówki napędzane silnikami Diesla. Elektryczny ciągnik siodłowy ma jednak wady, o których mówi polski kierowca.

Tesla Semi już jest - ale wciąż niewiele o niej wiemy

Elektryczna ciężarówka Elona Muska od lat pozostawała tajemnicą. Niewiele zmieniło się po oficjalnym przekazaniu pierwszych egzemplarzy na początku grudnia 2022 roku. Wiemy, jak wygląda Tesla Semi - ale wciąż w sferze domysłów pozostaje jej specyfikacja (m.in. ładowność).

Wiemy jednak, że elektryfikacja, która zawitała właśnie do świata transportu lądowego nie jest tak kolorowa, jak mówi o tym Elon Musk. Polski kierowca, Tomasz Oryński krytykuje rozwiązania w Semi, które sprawiają, że jest ona „kompletnie głupim pojazdem”.

Co jest nie tak z Teslą Semi?

Tomasz Oryński to polski kierowca, który zdobył spore doświadczenie za kierownicą ciężarówek m.in. pracując w Szkocji. Ot, kierowca, który ma za sobą tysiące kilometrów i na świat transportu patrzy przez pryzmat lat pracy „za kółkiem”.

Zdaniem Oryńskiego, Tesla Semi jest przesycona udziwnieniami, które nijak mają się do praktycznego wykorzystania w codziennym życiu kierowcy. Ba, mają nawet przeszkadzać! Problemem są m.in. zakrzywione szyby, nieprzemyślana pozycja za kierownicą i wiele innych.

Centralna pozycja jest największym problemem

Fotel umieszczony centralnie to nie nowość w świecie motoryzacji. Podobne rozwiązanie znamy m.in. ze sportowych McLarenów, które jednak istotnie różnią się od ciężarówki Tesli. Na torze, po których bez trudu poruszają się brytyjskie hiper-samochody, centralna pozycja w kabinie jest pożądana - tam bowiem wyprzedza się zarówno z lewej, jak i prawej strony.

W przypadku Semi jest to jednak przerost formy nad treścią. Oryński zauważa, że wyprzedzanie w tym elektryku będzie wyjątkowo utrudnione, ale też niebezpieczne.

Problem wynikający z tak umieszczonego fotela dotyczy też płacenia za bramki na autostradzie. W wielu miejscach na świecie wciąż potrzebne jest pobranie fizycznego biletu, co przy centralnym fotelu w kabinie jest niewygodnym rozwiązaniem.

Tesla Semi

Problematyczne są też aerodynamiczne szyby

Opływowe i zakrzywione szyby w Tesli Semi wyglądają ładnie i nowocześnie. To jednak ich jedyne zalety. Oryński zwraca uwagę na to, że zarówno latem, jak i zimą - będą sprawiać problemy.

Zimą śnieg z dużo większą łatwością będzie osadzał się na takiej konstrukcji, a odśnieżenie z uwagi na wysokość pojazdu będzie utrudnione. Latem natomiast kabina będzie nagrzewać się szybciej - a to zdaniem Oryńskiego wymusi silniejszą pracę klimatyzacji i utratę realnego zasięgu.

Oryński krytykuje też umieszczenie drzwi do kabiny w tylnej jej części. To skutecznie zmniejsza użyteczność wnętrza (brak łóżka za fotelem).

Dodatkową wadą jest także obecność szerokich słupków przednich, które skutecznie zasłaniają część widoku kierowcy. Aby poprawić tę sytuację, Musk zastosował szereg elektronicznych lusterek-tabletów.

Problematyczne z punktu widzenia kierowcy mają być także gigantyczne lusterka Tesli Semi, które z uwagi na zwężającą się ku przedniej części auta kabinę - znajdują się daleko od kierowcy, a ich przetarcie z wewnątrz ma być niewygodne.

Elektryczne ciężarówki mogą być lepsze

Zdaniem Oryńskiego - dobre konstrukcje już istnieją. Jest to m.in. Mercedes-Benz eActros, który podobnie jak konkurencja - powstał na podstawie istniejących już modeli, a nie jako zupełnie nowa konstrukcja.

Kierowca twierdzi, że elektryczny napęd nie jest złym rozwiązaniem. Złe jest natomiast jego zaimplementowanie w konstrukcji Tesli Semi, która jest całkowicie niepraktyczna. Należu jednak pamiętać, że twór Elona Muska jest jeszcze nowością na rynku i niewykluczone, że w najbliższym czasie przejdzie ewentualne poprawki.

Źródło: Twitter @TOrynski

Komentarze

31
Zaloguj się, aby skomentować
avatar
Komentowanie dostępne jest tylko dla zarejestrowanych użytkowników serwisu.
  • avatar
    chotnik2
    9
    Hyperloopa już zbudował? xD
    • avatar
      que_pasa
      9
      Entuzjaści samochodów elektrycznych to kółko wzajemnej adoracji wzajemnie się utwierdzające w przekonaniu że nie wdepneli w kupę i że nie śmierdzi.
      • avatar
        Ruffriders1988
        8
        Kolejny elektrozłom który szybko trafi do lamusa. TIR ma mieć zasięg i moc w określonej wadze, to sie nie spina przy aktualnej technologii z baterią w elektryku. Już widzę jak USA zmieni w rok czy 2 wszystkie punkty infrastruktury ciężarowej tak aby kierowcy na postoju podpinali te złomy pod ładowarki aby wygodnie i komfortowo odpocząć w szoferce nie budząc się rano z rozładowana bateryjką. Ktos kto jest zawodowcem w USA wie ile prądu bierze osprzęt ciągnika gdy się w nim mieszka ;)
        • avatar
          Tu_Szczecin
          3
          Co multimiliarder może wiedzieć o takich sprawach? On wszystkim co robi tylko się bawi jak nierozgarnięty dzieciak. Niech posłucha PRAKTYKA i zejdzie z obłoków na ziemię.
          • avatar
            Sander Cohen
            2
            Elektrosmieci ciąg dalszy. Jest jeszcze jedno ale z punktu widzenia kierowcy. Nie da się przyoszczędzić paliwka poprzez ekonomiczna jazdę żeby mieć potem do swojego TDIka.
            • avatar
              Adrianwo
              1
              Muska zabić i już. Jako zwolennik PO warto polegać tylko na Volvo, bo Musk ufa wszystkim skrajnym prawicom!
              • avatar
                Konto usunięte
                1
                Tę teslę to chyba wszyscy zgodnie krytykują. Wraz ze mną.
                • avatar
                  studionti
                  -1
                  Głupi, bo elektryczny. Marksiści z UE wykończą i gospodarkę, i motoryzację
                  • avatar
                    Marcinis2022
                    -1
                    Pan Oryński jest chyba początkującym kierowcą zważywszy na to, że każdy kierowca osobówki po kilku miesiącach jazdy ma na liczniku przejechane tysiące kilometrów :)
                    • avatar
                      pawluto
                      -1
                      Polski kierowca nie umie pisać po Polsku ???
                      • avatar
                        Marek1981
                        -2
                        Elektryki są dobre jako wózki widłowe czy podnośniki. W pozostałych przypadkach motoryzacji to głupota lub rozwiązania awaryjne. Może jak technologia się zmieni np wodór to będzia miało jakiś sens.
                        • avatar
                          xinnty
                          -3
                          Tesla o Polaku "kompletnie głupi człowiek" i z tym się zgadzam.
                          • avatar
                            Aranda
                            -4
                            Nie wiem... W moim odczuciu trudno o kogoś głupszego na drodze w Europie jak polski kierowca....