Ciekawostki

Rewolucyjny autobus, pod którym można przejechać, staje się faktem

przeczytasz w 1 min.

Ruszyły testy prototypu TEB-1 - autobusu-tunelu chińskiej myśli technologicznej. Czy tak wygląda przyszłość transportu miejskiego?

Pamiętacie prezentowany w maju chiński pomysł na transport miejski. Wtedy była to tylko makieta – dziś, okazuje się, jest już działający prototyp. W Państwie Środka wystartowały testy autobusu-tunelu.

Rewolucyjny autobus TEB-1 ma 22 metry długości i 7,8 metra szerokości, a we wnętrzu mieści nawet 300 pasażerów. Jednocześnie w ogóle nie blokuje ruchu – jest pod nim dość miejsca, by inne auta (o wysokości do 2 m) mogły przejechać swoim normalnym tempem.

TEB-1 wygląd

Od innych pojazdów TEB-1 różni się nie tylko z zewnątrz, ale też wewnątrz. W środku nie wygląda jak w typowym autobusie, lecz raczej jak na małej stacji – jest bardzo dużo miejsca zarówno dla siedzących, jak i stojących pasażerów, a niewielka przechadzka nie powinna stanowić żadnego problemu.

TEB-1 wnętrze

Autobus TEB-1 nie jest jeszcze gotowy, by wziąć udział w publicznych testach. Na razie jest poddawany próbom jedynie na 300-metrowym torze. Od czegoś jednak trzeba oczywiście zacząć. A co czeka na końcu tej drogi?

Niewykluczone, że projekty, takie jak TEB, odegrają ważną rolę w przyszłości transportu miejskiego. Choć wymagają pewnych modyfikacji infrastruktury, są one wielokrotnie tańsze niż budowa, na przykład, linii metra. Takie autobusy znajdą zastosowanie przede wszystkim w dużych, często zakorkowanych miastach.

Na finalny projekt przyjdzie nam jeszcze pewnie sporo poczekać, ale plany robią wrażenie. Inżynierowie chcą, by przyszłe wersje autobusu TEB mogły zabierać na pokład ponad 1000 pasażerów i rozpędzać się do 65 km/h. 

Źródło: SlashGear, news.cn

Komentarze

9
Zaloguj się, aby skomentować
avatar
Komentowanie dostępne jest tylko dla zarejestrowanych użytkowników serwisu.
  • avatar
    AntySyjon
    8
    hahah to jest zaje>>ste, pytanie tylko ilu debili zbyt wysokimi samochodami się wepchnie pod to i spowoduje wypadek, tak jak lubią kretyni w wiadukty zahaczać
    • avatar
      Gonsiorr
      3
      Wspaniały pomysł, szczególnie sprawdzi się w miejscach gdzie grunt jest z miękki do budowy metra. Ale jestem ciekawy o ile będzie to tańsze rozwiązanie.
      • avatar
        BluePandoraBox
        3
        by dostarczyć pracowników do dużych fabryk na obrzeżach miast musieli coś wymyślić i muszę przyznać że wypadło to całkiem nieźle
        nie dziwią mnie też plany budowy busów zabierających po tysiąc osób, na jednej zmianie w wielu fabrykach pracuje znacznie więcej osób
        za to dziwi mnie że te busy są dwukierunkowe, jakoś nie wyobrażam sobie by taki bus jechał w przeciwną stronę na drodze niż inne pojazdy, chyba że ich możliwości manewrowe są bardzo ograniczone ale i tak reakcja kierowców na początku będzie trudna do przewidzenia gdy bus będzie się przemieszczać w przeciwnym kierunku, zwłaszcza gdy tych busów w rzędzie będzie kilkanaście