Internet

Czy Amazon oszukał swoich polskich klientów? UOKiK oskarża firmę.

przeczytasz w 1 min.

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów oskarża europejską jednostkę Amazona o nieuczciwe praktyki sprzedaży i dostaw. Możliwe, że gigant e-commerce dostanie kolosalną karę.

Nieuczciwe praktyki Amazon

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wziął pod lupę oddział Amazona działający na naszym podwórku. Zgodnie z zebranymi danymi Amazon EU traktował opłacone zamówienia otrzymane za pośrednictwem serwisu Amazon.pl jako niewiążące i możliwe do anulowania w wypadku, na przykład, braku produktu na magazynie. Dla firmy zamówienie było oficjalnie uznane za „sprzedane" dopiero od momentu wysyłki towaru do klienta.

Według UOKiK używanie widocznych na stronie Amazon.pl zwrotów takich jak „kup teraz" albo „przejdź do kasy" sugeruje klientom, że dokonują oni zakupu i transakcja odbywa się natychmiast po dokonaniu płatności. Warunki sprzedaży zostały podane na stronie Amazona, jednak urząd zwrócił uwagę, że ich rozmieszczenie i czytelność utrudniają konsumentom ich odczytanie. Problem mieliby też konsumenci, którzy w przypadku opóźnienia dostawy chcieliby uzyskać od firmy zwrot pieniędzy.

Urząd oskarża Amazon EU

Gdyby konsumenci wiedzieli, że złożenie zamówienia nie jest zakupem, a dostępność produktów i terminy dostaw są tylko szacunkowe, być może nie korzystaliby z usług tej firmy.
-prezes UOKiK, Tomasz Chrostny

UOKiK informuje, że wszczął postępowanie wyjaśniające w prawie praktyk Amazona we wrześniu 2021, po otrzymaniu pierwszych skarg od konsumentów, czyli kilka miesięcy po uruchomieniu polskiego serwisu Amazona. W przypadku udowodnienia oskarżenia UOKiKu może to skutkować nałożeniem na Amazon EU kary w wysokości do 10% jego obrotu. Czy zetknęliście się z problemami wynikającymi z tych praktyk Amazona?

Źródło: Reuters, UOKiK 

Komentarze

7
Zaloguj się, aby skomentować
avatar
Komentowanie dostępne jest tylko dla zarejestrowanych użytkowników serwisu.
  • avatar
    piterk2006
    5
    To samo robi popularny sklep z marketplace. Przyjmuje zamówienia i płatności za towar którego nie ma, czekasz tydzień aż łaskawie anulują i oddadzą hajs. Typowe zachowanie w wielu sklepach np. sklep z komputerami sprzedający karty graficzne "na jutro" a potem się okazuje, że trzeba czekać tydzień. Mija tydzień i trzeba czekać dwa...
    • avatar
      piomiq
      3
      Nie wiem jak w Amazon, ale nasz najpopularniejszy serwis też na "A", ma informacje o czasie dostawy, zatem jeśli widzimy "dostawa z Chin" to możemy się spodziewać, ze szybko nie otrzymamy produktu, nawet jeśli klikniemy "Kup teraz". Czasem też jest podawany czas dostawy, np. "pojutrze" i z doświadczenia mogę powiedzieć, że sprzedający raczej dotrzymują tych terminów. To tak o konkurencji. Nie wiem jak to wygląda w Amazon.
      • avatar
        xmexme
        -1
        Ja spotkałem się z jeszcze bardziej drastyczną sytuacją. Amazon.com za mnie dokonał zakupu bez mojego klikania pobrał z karty kasę i wysłał mi sprzęt który wcześniej oglądałem i dodałem do koszyka ale finalnie po policzeniu kosztów odpuściłem sobie. Co prawda to było w prahistorycznych czasach gdy jeszcze nie było Amazon pl, kart walutowych i początki popularności zakupów za granicą aliexpres itp.. Finalnie pobraną kasę z karty po długiej korespondencji mi zwrócono ale i tak straciłem sporą kwotę przez podwójne przewalutowanie. Bez względu na przygody z Amazon i tak Amazon to dziwaczne miejsce jak dla nie nazwał bym tego sklepem internetowym i nie wygląda na to aby chcieli się zreformować ucywilizować. Tkwią nadal w stylu księgarni internetowej.
        • avatar
          Keyser_
          0
          Trochę to dziwne, u mnie Amazon (obojętnie pl czy de czy inny) blokuje środki na karcie (na rachunku kwota ma status zablokowane) ale pobiera je w chwili wysyłki towaru, dopiero w tym momencie pojawia się na rachunku transakcja. Zanim Amazon wyśle towar można kliknąć anulowanie zakupu i środki są zwolnione, nie trzeba czekać na zwrot etc.