Karty graficzne

GeForce 9800 GX2 czy Radeon 3870 X2?

Wojciech Kiełt | Redaktor serwisu benchmark.pl
Dyskutuj z nami

Obie karty w ofercie każdego z producentów są szczytem ich technologicznych możliwości. Na którą się zdecydować? GeForce 9800 GX2 oparty jest na procesorach graficznych G92, nie jest nowością z punktu

 

Premierę 9800 GX2 przekładano trzy razy. Początkowo 18 marca, później 21, a następnie 25. Ostatecznie jednak w południe 17 marca dotarła do mnie informacja, że oficjalnie nVidia znosi embargo 18 marca. Do ostatniej chwili nie wiadomo było także, na jakich sterownikach będzie można prezentować wyniki testów.
To w pewnym sensie ukazuje, jak nerwowa atmosfera towarzyszy dziś premierom nowych produktów, jak bardzo zależy producentom na jak najszybszym pokazaniu ich światu i wypuszczeniu na półki sklepowe. Z drugiej strony cieszy dążenie do optymalizacji sterowników i chęć wyciągnięcia z karty maksimum jej możliwości.

A więc GeForce 9800 GX2 czy Radeon 3870 X2? OK, wiem że karty dość znacznie różnią się ceną - odpowiednio ~2000 zł~1400 zł, ale powiedzmy że chcę do swojego komputera zainstalować najlepszą dostępną na rynku grafikę, obie karty w ofercie każdego z producentów są szczytem ich technologicznych możliwości... a przynajmniej na najbliższy miesiąc albo dwa ;)

GeForce 9800 GX2 oparty jest na procesorach graficznych G92, nie jest więc nowością z punktu widzenia technologicznego, ale próbą sprzedania technologii SLI w jednym produkcie. Tym bardziej, że GX2 to nie dwuprocesorowa karta - jak w przypadku Radeona 3870X2, ale dwie złączone ze sobą (w kanapkę, jak to zwykłem nazywać) karty z segmentu 8800GTS. NVidia zaserwowała nam już takie rozwiązanie w czerwcu 2006 roku, a była to karta GeForce 7950 GX2.

czarne wygrywa, czerwone przegrywa ;)
na górze Radeon 3870 X2, na dole GeForce 9800 GX2

Tym razem całość jest ładnie opakowana w metalową puszkę, aby niepotrzebnie nie rozbudzać skojarzeń i wyraźnie dać do zrozumienia: oto monolit, jeden produkt, jedna karta graficzna.

Na każdej z kart GPU taktowany częstotliwością 600 MHz, oraz 512MB pamięci typu GDDR3@1000 MHz, szyną o szerokości 256-bitów.

 

Radeon
3870 X2

GeForce
8800GTS SLI

GeForce
9800 GX2

ilość procesorów 
2
1 + 1
1 + 1
nazwa kodowa rdzenia
RV670
G92-400
G92-450
techn. wykonania
55 nm
65 nm
65 nm
maksymalne TDP
~200W
2x 140W
~210W
potoki renderujące
2x 16
2x 16
2x 16
ilość proces. strumieni
2x 64
2x 128
2x 128
częstot. rdzenia
Shader clock
825 MHz
650 MHz
1625 MHz
600 MHz
1500 MHz
wydajność MTtex/s
2x 26,400
2x 41,600
2x 38,400
wydajność geometr.
~1056 GFlops
~1248 GFlops
~1016 GFlops
częstotliwość pamięci
900 MHz
(efekt. 1800)
900 MHz
(efekt. 1800)
1000 MHz
(efekt. 2000)
przepustowość pamięci
2x 56 GB/sek.
2x 56 GB/sek.
2x 62 GB/sek.
rozmiar pamięci
szyna danych pamięci
2x 512 MB
256-bitowa
2x 512 MB
256-bitowa
2x 512 MB
256-bitowa

 

Z punktu widzenia praktycznego, zważywszy na taktowanie rdzenia GX2, lepszą wydajność od GX2 na pewno mogą zaoferować dwie karty 8800GTS połączone w tryb SLI. Spójrzmy więc na ceny: GX2 kosztuje około 2000 zł, dwie karty 8800GTS można mieć za 1600~1800 zł.
Ale główna przewaga GX2 na zwykłymi kartami łączonymi w tryb SLI, to po pierwsze możliwość zainstalowania na platformie nie obsługującej trybu SLI. Po drugie możliwość zbudowania 'absurdalnie' potężnej maszyny do gier, wyposażonej w dwie połączone ze sobą karty GX2. Jednak czy nVidia ma sterowniki zoptymalizowane do takiego potwora i jak wiele aplikacji będzie w stanie czerpać wymierne korzyści - adekwatne do wydanych pieniędzy - tego jeszcze nie wiemy.
Zawsze można zbudować komputer do gier wyposażony w 4 karty graficzne, 8 GB ramu, dwa procesory czterordzeniowe, wydać na to kupę siana. To właśnie nazywa się "sprzętem dla fascynatów". Zupełnie inną kwestią jest przeliczenie tej wartości na realne korzyści w FPS'ach. Bo przecież tak naprawdę o nic innego tu nie chodzi, jak tylko o 'liczbę klatek na sekundę" na ekranie monitora.