Dlaczego dostępność IT w biznesie ma kluczowe znaczenie?
Technologie i Firma

Dlaczego dostępność IT w biznesie ma kluczowe znaczenie?

Przemysław Jankowski | Redaktor serwisu benchmark.pl
Dyskutuj z nami

Sprawdź dlaczego współcześnie to właśnie nieograniczona dostępność IT w biznesie decyduje o konkurencyjnej przewadze na rynku.

Największe światowe metropolie to miasta i centra biznesowe, o których przyjęło się mówić, że nigdy nie śpią. Dziś podobnie można powiedzieć o nowoczesnych przedsiębiorstwach. Wymogi rzeczywistości rynkowej drugiej dekady XXI wieku sprawiają, że firmy muszą funkcjonować non stop. Bez zdolności do zapewnienia dostępności IT w biznesie czy, w wielu przypadkach, również nieprzerwanego dostępu do internetu, zarówno stacjonarnie, jak i mobilnie, nie ma jednak mowy o zachowaniu ciągłości biznesowej.

Podmioty gospodarcze mające problem z wyeliminowaniem przestojów mogą przegrać walkę o klientów z konkurentami, którzy nie unikają inwestowania w niezawodność swoich systemów przetwarzania danych. Czy to wystarczający argument, który przekona wszystkich opornie podchodzących do kwestii nowoczesnych technologii w biznesie? Trudno powiedzieć, niemniej zdecydowanie należy tłumaczyć i informować o nieprzecenionych zaletach nowoczesnych technologii informacyjnych.

Dostępność systemów informatycznych jednym z filarów gospodarki cyfrowej

Cyfryzacja gospodarki powoduje, że klienci oczekują całodobowego dostępu do danych, aplikacji czy serwisów transakcyjnych. Jest to szczególnie zauważalne w takich branżach, jak handel elektroniczny czy bankowość. Nikogo nie dziwi już, że klienci korzystają z możliwości robienia e-zakupów bez względu na porę oraz miejsce pobytu, ponieważ mogą zalogować się do wybranego serwisu za pośrednictwem internetu i urządzenia mobilnego. Jeśli dany sklep internetowy byłby nieczynny, to konsument po prostu wyszuka inną ofertę spośród setek dostępnych w porównywarkach cen.

Każda niedostępność usług, każdy przestój w ich świadczeniu, w tak konkurencyjnej rzeczywistości będzie powodować olbrzymie straty dla firmy. Dlatego przedsiębiorstwa coraz większe znaczenie przykładają do kwestii bezpieczeństwa IT, które warto rozumieć dużo szerzej niż tylko jako zabezpieczenie systemów informatycznych przed cyberzagrożeniami. W odniesieniu do bezpieczeństwa nowoczesnej organizacji równie ważne okazuje się zagwarantowanie nieprzerwanej dostępności danych i usług IT w biznesie oraz szybkie i skutecznie przywracanie ich do działania w przypadku awarii.

Tomasz Krajewski

Tomasz Krajewski – Szef zespołu inżynierów na Europę Wschodnią, Veeam Software

Zarówno dostępność usług teleinformatycznych, jak i wynikającą z niej ciągłość biznesową, można zapewnić jedynie przez inwestycje w nowoczesne centrum danych. Składa się na nie technologicznie zaawansowany sprzęt, jak też innowacyjne oprogramowanie. Warto przy tym wspomnieć o procedurach optymalizujących działania, dzięki którym działy IT i całe przedsiębiorstwa mogą w pełni wykorzystać możliwości oferowane przez nowoczesne centra danych.

Niedostępność usług IT w biznesie przyczynia się do strat finansowych i utraty reputacji

Jak wskazują wnioski z badania Veeam Data Center Availability Report 2014, duże przedsiębiorstwa, które wciąż korzystają wyłącznie z tradycyjnego backupu danych, nie są w stanie zagwarantować ciągłości biznesowej. W takich firmach awarie aplikacji zdarzają się średnio 13 razy w roku, a nieplanowane przestoje powodują straty sięgające nawet 2,3 mln dolarów rocznie. Przeciętny koszt dla organizacji wynikający z jednej godziny niedostępności usług wynosi około 110 tysięcy dolarów.

Utrata przychodów wynika w tego typu przypadkach m.in. ze spadku produktywności i niewykorzystanych możliwości biznesowych. Tradycyjny backup nie gwarantuje też pełnej ochrony, ponieważ jedna na sześć prób przywrócenia danych z kopii zapasowej kończy się niepowodzeniem. Wymiar strat finansowych w podmiotach sektora MSP jest zapewne odpowiednio niższy, jednak w odniesieniu do ich przychodów i zysków może zaważyć o tym, czy dana firma będzie w stanie utrzymać się na rynku.

Warto dodać, że nie tylko z racji wymiernych strat finansowych przedsiębiorstwa nie mogą pozwolić sobie na wspomniane wcześniej zakłócenia działalności. Przestoje powodują także trudny do oszacowania uszczerbek wizerunkowy, którego skutkiem może być trwałe odwrócenie się klientów od niesolidnego dostawcy usług, sprzedawcy lub kontrahenta. By to zrozumieć wystarczy postawić się na miejscu klienta i wyobrazić sobie, jak sami reagujemy, gdy ktoś uniemożliwi nam dostęo do treści, za które przecież zapłaciliśmy.

IT w biznesie

Nowoczesne centrum danych zadba o zapewnienie dostępności IT

Pod pojęciem nowoczesnego centrum danych kryje się szerokie spektrum technologicznie zaawansowanych urządzeń oraz aplikacji, które nimi zarządzają. W ramach fizycznej infrastruktury możemy mówić o całej gamie mechanizmów pamięciowych, serwerowych, sieciowych czy podtrzymujących zasilanie. Warto jednak przyjrzeć się bliżej równie ważnemu elementowi tej układanki, jakim jest innowacyjne oprogramowanie, z wykorzystaniem którego można zbudować nowoczesne centrum danych oraz zoptymalizować te już użytkowane.

Coraz więcej przedsiębiorstw dostrzega wady tradycyjnego backupu danych i decyduje się go porzucić. W jego miejsce dwrażane są rozwiązania najnowszej generacji, zapewniające dostępność środowisk IT w nowoczesnych centrach danych. Spostrzeżenia te potwierdzają wyniki tegorocznego raportu Gartner Magic Quadrant dotyczącego korporacyjnego oprogramowania do backupu i urządzeń zintegrowanych. Autorzy raportu wskazują, że firmy coraz częściej wybierają rozwiązania producentów, którzy oferują rozszerzone możliwości ochrony danych w porównaniu z tradycyjnym.

Jakie rozwiązania najczęściej wybierają organizacje zdecydowane na unowocześnienie swojego centrum danych? Często korzystają one z wirtualizacji, funkcji ochrony danych zintegrowanych w pamięciach masowych oraz archiwizacji w chmurze. Te trzy elementy stanowiące strukturę nowoczesnego centrum danych, wsparte odpowiednim oprogramowaniem pozwalają zapewnić dostępność usług IT w biznesie. W gospodarce, w przypadku awarii, firmy muszą być zdolne do odtworzenia danych i aplikacji w ciągu sekund lub minut, a nie godzin i dni.

Priorytetem dla wszystkich dostawców, w tym również i dla Veeam jest umożliwienie osiągnięcia wskaźnika czasu i punktu przywracania (RTPO) nieprzekraczającego 15 min dla wszystkich aplikacji. To nieporównywalnie wręcz lepszy wynik niż możliwości tradycyjnych rozwiązań do backupu, dzięki któremu klienci mogą spokojnie realizować swoje cele biznesowe, unikając ryzyka kosztowych przestojów czy niejednokrotnie fatalnej w skutkach utraty danych.

Dostępność IT w biznesie

Nowoczesne rozwiązania, czyli sposób na zniwelowanie deficytu dostępności

Nawet firmy inwestujące w modernizację centrów danych, muszą mierzyć się z nowymi wyzwaniami, które związane są m.in. z gwałtownym przyrostem ilości danych, sięgającym nawet 50 proc. rocznie. To w połączeniu z rosnącymi oczekiwaniami użytkowników, którzy żądają nieprzerwanego dostępu do aplikacji i danych, rodzi tzw. deficyt dostępności. Jest to rozbieżność między wymogami działalności non stop a zdolnością działów IT w biznesie do zapewnienia dostępności.

Według badania przygotowanego na zlecenie Veeam Software, aż 82 proc. dyrektorów ds. informatyki twierdzi, że dostępność zapewniana przez ich działy nie spełnia oczekiwań. Remedium pomagającym zniwelować deficyt dostępności mogą być specjalistyczne rozwiązania, wykorzystujące zalety wirtualizacji czy oferujące gotowe do uruchuomienia kopie chronionej maszyny wirtualnej, co pozwala błyskawicznie zareagować na wypadek awarii maszyny produkcyjnej.

Przy wyborze odpowiedniego, nowego rozwiązania dla swojego przedsiębiorstwa, warto upewnić się, że powyższego rodzaju replikacja w żaden sposób nie wpłynie na śrowodowisko produkcyjne. Ponadto, niezmiernie wygodną funkcjonalnością jest możliwość zaplanowania działań z poziomu zwykłej aplikacji na komputerze osobistym.

Dodajmy, że wdrożenie najnowocześniejszych technologii informatycznych może być niewystarczające, jeśli firma nie będzie konsekwentnie stosować odpowiednich procedur. Eksperci zalecają, by działy IT przestrzegały zasady 3-2-1, mówiącej o tym, że zawsze należy posiadać trzy kopie danych, które są zapisane na dwóch różnych urządzeniach lub nośnikach, a jeden z nich przechowywany jest poza siedzibą firmy. Spełnienie trzeciego ze wspomnianych wymogów można osiągnąć bez potrzeby inwestowania w zewnętrzną infrastrukturę i rozwiązania administracyjne, wybierając odpowiedniego dostawcę usług.

W przeszłości backup był zazwyczaj postrzegany jako polisa ubezpieczeniowa, która pozwalała zredukować straty w przypadku nieszczęśliwego zdarzenia losowego lub błędu ludzkiego. Rozwój technologii zasilającej nowoczesne centra danych oraz narzędzi do zapewniania ciągłości biznesowej, jakie oferuje Veeam, sprawiły, że dziś backup jest coraz częściej utożsamiany z gwarantowaniem nieprzerwanej dostępności.

Kopie tworzone są automatycznie w krótkich, regularnych odstępach czasu, a zdolność do ich skutecznego przywracania monitorowana w czasie rzeczywistym. Nowoczesne centrum przetwarzania danych, wsparte odpowiednim oprogramowaniem gwarantuje, że w przypadku awarii przywrócenie systemu do działania będzie kwestią sekund lub maksymalnie minut. W rezultacie przedsiębiorstwo może realizować swoje plany non stop, zaś klienci nawet w przypadku wystąpienia incydentu informatycznego po prostu go nie zauważą.

Autor: Tomasz Krajewski – Szef zespołu inżynierów na Europę Wschodnią, Veeam Software

Może Cię zainteresować:

Komentarze

0
Zaloguj się, aby skomentować
avatar
Dodaj
Komentowanie dostępne jest tylko dla zarejestrowanych użytkowników serwisu.

    Nie dodano jeszcze komentarzy. Bądź pierwszy!