Karty graficzne

XFX GeForce 6600 DDR2

  XFX GeForce 6600 DDR2
seria
GeForce 6600 (8-ptoków)
częstotliwość GPU
350 MHz
fabrycznie podkręcony do 400 MHz
częstotliwość pamięci
DDR 400 MHz (800 MHz)
ilość i typ pamięci
256 MB DDR2 128-bit
2.5 ns
wyjścia
D-Sub, DVI, TV HDTV
chłodzenie
aktywne GPU
oprogramowanie
-
wyposażenie
instrukcja w j.angielskim,
przejciówka DVI, kabel S-Video
podkręcanie
410/825 MHz
jakość wykonania
4/5
głośność chłodzenia
względnie cicha

Nowa propozycja nVidii z rodziny 6600 jest bezpośrednią odpowiedzią na wydaną kilka tygodni temu najnowszą kartę ATi Radeon X1300 Pro. W testach wydajności X1300 Pro bez problemu pokonał GeForce 6600 i na reakcję konkurenta ATi nie trzeba było długo czekać. Przepis okazał się wyjątkowo prosty: zwiększyć częstotliwość rdzenia do 350 MHz, wyposażyć kartę w 256MB lepszych pamięci DDR2 taktowanych tą samą co X1300 Pro częstotliwością - 400 MHz (efektywne 800).

Początkowo X1300 Pro przy taktowaniu rdzenia @ 600 MHz i 4-potokach renderujących oferował taką samą wydajność Fillrate co GeForce 6600 z 8-potokami @ 300 MHz - 2400 Megatexeli/sekundę, a także większą o 4 GB/s przepustowość pamięci. Nowy twór nVidii oznaczony przydomkiem 'DDR2' ma już ciut wyższy Fillrate - 2800 MP/s i taką samą przepustowość pamięci.

 
GeForce 6600
Radeon X1300 Pro
GeForce 6600 DDR2
GeForce 6600 GT
rdzeń
NV 43
RV515
NV 43
NV 43
technologia
110nm
90nm
110nm
110nm
Silnik graficzny
Pixel 3.0
i Vertex 3.0
Pixel 3.0
i Vertex 3.0
Pixel 3.0
i Vertex 3.0
Pixel 3.0
i Vertex 3.0
Direct X
DirectX 9.0c
DirectX 9.0c
DirectX 9.0c
DirectX 9.0c
liczba potoków render.
8
4
8
8
liczba proces. vertex
3
3
3
3
częstotliwość taktowania
300 Mhz
600 Mhz
350 Mhz
500 Mhz
wydajność
2400 MP
2400MP
2800 MP
4000 MP
pamięci
275 MHz
128 MB DDR
~4 ns
400 MHz
256MB DDR2
2.5ns
400MHz
256MB DDR2
2.5ns
500 MHz
128 MB GDDR3
2.0ns
przepustowość
~8,6 GB/s
~12,5 GB/s
~12,5 GB/s
~15,5 GB/s
szyna do pamięci
128-bit
128-bit
128-bit
128-bit

Cechą charakterystyczną 'nowych', szybszych kart GeForce 6600 DDR2 są mniejsze, prostokątne pamięci. W tym wypadku mamy do czynienia z kostkami Infineon z czasem 2.5 ns, czyli ciut wolniejszymi niż w 6600GT.

Pod względem architektury nic się nie zmieniło. Procesor NV43 ma 8 potoków renderujących i 3 jednostki Vertex Shader.

GeForce 6600 DDR2 nie ma fabrycznie zdefiniowanych trybów 2D i 3D - oba początkowo mają tą samą częstotliwość taktowania, ale nic nie stoi na przeszkodzie, aby samemu ręcznie zmniejszyć taktowanie rdzenia dla trybu 2D, np: do 250 MHz. Chip co prawda będzie wydzielać mniej ciepła, ale niestety prędkość wiatraczka nie zmniejszy się z tego powodu. Ten 6600 nie ma sprzętowej regulacji, jak w serii 6600 GT.

Podkręcenie GPU do 350 MHz i zwiększenie przepustowości pamięci z 8.5 do 12.5 GB/s dało karcie dużego kopa. Wydajność w stosunku do 'starego' 6600 wzrosła aż o 25%. W 3DMarku 2003 jest o około 5% szybszy od Radeona X1300 Pro.



W 3D Marku 2005 prawie mu dorównuje.

W grze Doom3 - czyli 'ulubionej' grze nVidii i jej kart - jest dużo, dużo wydajniejsza od X1300. Różnica dochodzi do ponad 40%.

Jeszcze trzy tygodnie temu byliśmy skłonni bez wahania polecić Wam jako świetną kartę, dysponującą znakomitym współczynnikiem ceny do wydajności, Radeona X1300 Pro. Dziś za sprawą nowej serii 6600 DDR2 znowu nic nie jest takie oczywiste, aczkolwiek nVidia nie ma już tak mocnej pozycji, jak dwa miesiące temu, gdy wyprzedzała produkty konkurenta zgodnością z ShaderModel 3.0. Jednak przypomnijmy jeszcze raz to, co napisaliśmy po testach X1300 Pro : nVidia nadal nie korzysta z potencjału G70 w przedziale średnim i low-endowym, a mimo to, korzystając ze stosunkowo starych już GPU, może zaproponować równie wydajne karty.

Komentarze

0
Zaloguj się, aby skomentować
avatar
Komentowanie dostępne jest tylko dla zarejestrowanych użytkowników serwisu.

    Nie dodano jeszcze komentarzy. Bądź pierwszy!