Kontrolery do gier

Logitech Driving Force GT

Aktualne i powstające gry wyścigowe coraz częściej stawiają na realistyczne zachowanie prowadzonego pojazdu na torze. Zwykłe kontrolery, takie jak na przykład klawiatura lub nawet gamepad nie dają tyle przyjemności, a co najważniejsze, często utrudniają precyzyjną kontrolę nad autem w grze. Właśnie dla takich gier zostały stworzone kierownice. Jeszcze nie tak dawno temu były one przeznaczone zwykle dla elity, przede wszystkim ze względu na swoją wysoką cenę. Teraz, gdy praktycznie każdy ceniący się producent kontrolerów i akcesoriów gamingowych ma w swoim asortymencie kilka modeli kierownic, każdy użytkownik może dobrać dla siebie odpowiedni model.

Logitech Driving Force GT to następca dobrze znanego i cenionego wśród fanów elektroniczych wyścigów modelu Driving Force Pro. Kierownica powstawała przy współpracy firmy Polyphony Digital i kierowana była tylko dla posiadaczy konsoli PlayStation 3. Wszystko się zmieniło w 2009 roku, kiedy to Logitech wydał sterownik umożliwiający podłączenie kierownicy do komputera. Kierownica zyskała dużą rzeszę fanów. Czy jest się czym ekscytować? Czy kierownica spełni pokładane w niej oczekiwania? Mam nadzieję, że znajdziesz tutaj odpowiedź na te pytania.

Zestaw, w skład którego wchodzi kierownica i pedały, zapakowany został w pudełku o charakterystycznej dla firmy kolorystyce. Wszystkie elementy zestawu zostały dobrze zabezpieczone przed ewentualnymi uszkodzeniami podczas transportu. Po rozpakowaniu zestawu naszym oczom ukazuje się kierownica ze zintegorowaną dźwignią zmiany biegów oraz podstawka z pedałami – gaz i chamulec. Sama kolumna kierownicza wykonana została z niesamowitą dbałością o szegóły. Konstrukcja już na pierwszy rzut oka wydaje się być bardzo solidna, a po chwyceniu kółka w dłonie, tylko to potwierdzimy. Producent bardzo fajnie zorganizował ułożenie poszczególnych przycisków na kierownicy. Nie trzeba być użytkownikiem PS3, aby zauważyć że przyciski z pada od tej konsoli, znalaży się również tutaj.

W centralnym punkcie znajduje się przycisk imitujący klakson. Oczywiście możemy zaprogramować go do dowolnej funkcji, poprzez dołącząoną aplikację. Uwagę przyciąga czerwone pokrętło, zlokalizowane w dolnej części kierownicy. Służy ono do zmiany zaawansowanych ustawień bezpośrednio podczas wyścigu. Zapaleńców zapewne ucieszy ten fakt, ponieważ skalibrowanie kontrolera do własnych preferencji, zajmuje często wiele godzin, a częste wychodzenie gry i zamiana poszczególnych ustawień z poziomu systemu, jeszcze bardziej utrudnia to zadanie. Wszystkie przyciski są idelanie dopasowane, nie ma tutaj mowy o "latających" na wszystkie strony przyciskach.

Obręcz kierownicy, pokryta została przyjemnym w dotyku materiałem, dodatowko dobrze spełniającym swą rolę. Kierownicę trzyma się bardzo pewnie, nawet kiedy nasze dłonie są mocno spocone. Dodatkowo produkt posiada specjalnie wyżłobione miejsca na palce, pokryte materiałem imitującym skórę.

Kierownica posiada dwa, dobrze zlokalizowane uchwyty, dzięki którym zainstalujemy ją do blatu biurka. Jej montaż możliwy jest również na półokrągłym blacie. Sama kolumna trzyma się biurka niezwykle dobrze. Podstawka z pedałami jak się można było spodziewać, wykonana została równie dobrze co sama kierownica. Dzięki specjalnym gumowym podkładką, trzyma się ona dobrze drewnianych podłóg, podczas gdy specjalne zaczepy z małymi kolcami, zapewnią jej stabilność na dywanie. Producent zasłużył w tej kwestii na duże brawa!

Zainstalowane w pedałach potencjometry sprawują się nad wyraz dobrze. Hamulec działa zauważalnie ciężej od gazu, jednak dla mnie to tylko dodatowa zaleta. W przypadku pedału gazu, z łatwością będziemy mogli kontrolować obroty silnika naszej maszyny na torze. Odpowiednia odległość pedałów od siebie, zapewnia komfort z ich użytkowania. Zarówno chamulec jak i gaz, wciska się bardzo płynnie, bez jakichkolwiek przeskoków czy trzasków. W przeciwieństwie do tanich konstrukcji, pedały w DF GT na pewno przetrwają dobre kilka lat.

Kwestia podłączenia konstrukcji do komputera czy też konsoli, została rozwiązana bardzo sprawnie. Mianowicie – moduł z pedałami podłączany jest bezpośrednio do kolumny kierowniczej. Tak samo jest w przypadku zasilania. Na koniec, wystarczy tylko podpiąc do portu USB jeden kabelek, wychodzący z centralnej części kolumny. Takie rozwiązanie w pewnym stopniu ułatwia organizację okablowania pod naszym biurkiem i poprawia komfort rozgrywki.

Oczywiście nie możemy zapomnieć o świetnym systemie sprężenia zwrotnego Force Feedback. Układ ten, składa się między innymi z silniczka, symulującego oddziałowanie praw fizyki na układ kierowniczy. Na przykład, kiedy jedziemy po dołkach, to kierownica symuluje wstrząsy, których siła jest zależna od tego, po jakim terenie akurat jedziemy. To właśnie Force Feedback daje najwięcej frajdy z użytkowania kierownicy.

Gałka zmiany biegów działa bardzo dobrze, co prawda jest to 3-stopniowa skrzynia – góra, dół, środek. Jakość materiałów z akich została wykonana również stoi na wysokim poziomie. Została ona zainstalowana w dobrym miejscu. Jej użytowanie nie sprawi osobom nawet z dużymi dłońmi.



Test: Need For Speed: SHIFT

Kiedy pierwszy raz uruchomiłem NFS: SHIFT z wykorzystaniem tej kierownicy jako kontrolera, doznałem szoku. Cała rozgrywka ulega diametralnej zmianie. W tym momencie możemy również odkryć całkiem nie mały potencjał jaki drzemie w nowym NFS'ie. Na Driving force GT gra się naprawdę bardzo przyjemnie. Pkonywanie kolejnych zakrętów i wyprzedzanie następnych przeciwników, przejeżdzając na milimetry obok drugiego auta, budzi ogromne emocje i poczucie prędkości. Podczaas kiedy wpadniemy w poślizg, tracimy kontrolę nad kółkiem. Kierownica zachowuje się bardzo czule, reagując nawet na najmniejszy nasz ruch. Często, wyprowadzenie auta z poślizgu jest wręcz niemożliwe. Oczywiście, aby w pełni spersonalizować ustwienia kontrolera, w ustawieniach gry i panelu steronika, spędzimy dobre kilka godzin. Dla amatora, ustawienia domyśle w grze i sterowniku, jest wystarczzające.

Sterowniki

Logitech Driving Force GT korzysta z aplikacji Logitech Profiler. Najnowsze sterowniki dostępne są wersji 5.09.131. Można je pobrać bezpośrednio ze strony producenta.

Jeżeli chcesz pobrać najnowsze steroeniki do kierownicy, kliknij tutaj.

Po uruchomieniu aplikacji, naszym oczom ukazuje się zdjęcie kontrolera, wraz ze spisem poszzczególnych klawiszy. Możemy tutaj sprawdzić czy wszystkie przyciski działają jak należy. Wystarczy wcisnąć jakiś klawisz, aby na ekranie wyświetliła się informacja o jego aktywowaniu. Brak tej wiadomości, oznaczać może albo uszkodzenie kontrolera albo brak podłączenia dodatkowego modułu, np. z pedałami.

W ustawieniach globalnych aplikacji, określić możemy czy program ma automatycznie wybierać profil do gry, czy powinień uruchamiać się wraz ze startem systemu oraz to czy ma przeszukiwać dysk w celu odnalezienia nowych instalacji gier.

Podczas tworzenia nowego profilu, określić możemy jego nazwę, ściezkę do pliku wykonalnego (.exe) oraz ikonkę.

Sterowniki pozwalają także na zmianę bardziej zaawansowanych ustawień. Możemy określić min. maksmylany stopień do jakiego da się skręcić kierownicę, bądź też siłę efektu amortyzacji zawieszenia. Możemy także zezwolić grze na dostosowanie ustawień.

Oczywiście nie zabrakło możliwości nagrania makra, w skład którego wchodzić może każdy przycisk z kontrolera.

Póżniejsze przypisanie makra do konkretnego kalwisza, sprowadza się tylko do jego odnalezienia w panlu i wybrania adekwatnej opcji z menu podręczenego.

Logitech Game Profiler zezwala także na dokonanie zaawansowanych ustawień dla poszczególnych pedałów. Możemy zmienić czułość, strefę śmierci oraz poziom do jakiego da się wcisnąć dany pedał.

Podsumowanie

Logitech Driving Force GT to kierownica godna uwagi każdego użytkownika, nawet tego najbardziej wymagającego. Za rozsądną cenę dostaniemy w zamian produkt, który cechuje się wysoką jakością wykonania, sprawnością techniczną oraz dokładnością, dobijającą się do oczu nie tylko ze względu na walory estetyczne, ale także ze względu na precyzję w samym użytkowaniu kontrolera. Funkcjonalność Logitech DF GT to jej drugie imię. Zaczepy do dywanu i śruby montażowe kolumny kierowniczej spełniają swe zadanie doskonale. Niesamowite wrażenia obcowania na prawdziwym torze, da nam świetnie zbudowany system Force Feedback, a jakość materiałów z jakich została zbudowana obręcz jeszcze bardziej pogłębi te doznania. Kierownicę wyposażono także w świetne sterowniki, dające możliwość zmiany nawet bardzo zaawansowacnych ustawień.

Jednymi słowy, Logitech Driving force GT to kierownica z najwyższej półki, oferująca wysoką jakość za całkiem rozsądne pieniądze. Aktualnie można ją nabyć za 355 zł.

Komentarze

36
Zaloguj się, aby skomentować
avatar
Dodaj
Komentowanie dostępne jest tylko dla zarejestrowanych użytkowników serwisu.
  • avatar
    Kiziea
    Pogrążyłeś się z tym NFS, jeśli chcesz testować kierownice pomyśl o symulatorach wyścigów jak Race On czy GTR Evolution, wtedy dopiero docenisz kierownicę. Ciekawe czy włączyłeś FF, do tego powinien on być ustawiony na 80-90% możliwość, ustawia się również kąt skrętu zgodny z realizmem w wyścigach jest to zazwyczaj 270 stopni(Formuła 1 i inne serie Open Wheel), używa się również dość często 360, a najbardziej popularne jest 720 stopni. W rajdach zaś używa się tylko i wyłącznie 540 stopni, zapomniałeś o rzeczach wymaganych, recenzja denna i nic więcej.
    1
  • avatar
    Konto usunięte
    Pełno błędów, daje takie 3-4, czyli jednak kciuk w górę :]
    'kierownica ze zintegorowaną dźwignią'
    i to mega fail 'pedałami – gaz i chamulec'
    'z pada od tej konsoli, znalaży się również tutaj.'
    'Dzięki specjalnym gumowym podkładką, '
    and again 'Zarówno chamulec jak i gaz'

    Już nie wymieniałem pominięć i przesunięć liter
    Następną reckę wrzuć najpierw do Worda
  • avatar
    Konto usunięte
    Brakuje mi ogólnego podsumowania typu plusy/minusy
  • avatar
    Spikeblade
    Mało testów... a dla bardziej doświadczonego "rajdowca komputerowego" shift ma słabą fizykę... najlepsze jest skakanie samochodu na zakrętach :) by PhysX heh ^^
    Pierwsza kierownica?
  • avatar
    Bartek Żak
    Dam plusa mimo kilku błędów i trochę skromnie opisanych wrażeń z gry. Tekst jednak czytało się dobrze :)

    P.S. Mam nadzieję, że w Shifcie w opcjach wskazałeś dokładną nazwę kierownicy jaką posiadasz? Ja mając MOMO początkowo grałem z ustawieniami pada... dopiero jak znalazłem, że mogę grze powiedzieć, że mam MOMO, odczułem znaczącą różnicę w prowadzeniu auta.

    Sama gra jest całkiem udanym NFS'em, a frajda potęgowana jest kierą :D
  • avatar
    b1tzz
    Bardzo ładne zdjęcia, ale nic poza tym. :/

    -
  • avatar
    Konto usunięte
    Generalnie ok.
    @Spikeblade - podejrzewam, że większość osób grających w wyścigi i tak nie ma doświadczenia w prowadzeniu pojazdów mechanicznych xD

    - za "strefę śmierci"

    A tak +
  • avatar
    Otheim
    Fakt że do testowania najlepiej wybrać prawdziwe symulatory a nie N4S, bo to nie jest najlepsza gra do testów. Najlepiej do tego się nadaje właśnie GTR Evolution lub Race On jak to powiedział kolega wyżej @Kiziea. :)
  • avatar
    mICh@eL
    Do połowy m-r było całkiem fajnie mimo drobnych błędów, ale potem... porażka :/

    Testy kierownicy w... NFS Shift? To chyba nieporozumienie.
    Brak testów w symulatorach to także pomyłka, w dodatku ten opis FF, jakby to był system wibracji :P

    Niestety jestem zmuszony dać kciuk w dół ze względu na nowy system oceniania :(
  • avatar
    Patrick.
    Taka kierownica - dobra rzecz. Dobrze się czyta, ale myślałem że będzie więcej testów w np. jakiś symulatorach, np. Live For Speed (LFS). jest trochę błędów, ale da się przeczytać ze zrozumieniem.

    Ocena: kciuk w górę !
  • avatar
    Darxis
    cytat "Logitech Driving force GT to kierownica z najwyższej półki"
    To w takim razie z jakiej pólki jest kierownica G25/G27?

    Fajna recka daję + ale na przyszłość daj podsumowanie z + i -.
  • avatar
    severn
    Ja mam tą kiere i muszę powiedzieć że ona spełnia wszystkie moje oczekiwania. Jak za 355zł kierownica oferuje bardzo dużo. G25 to jest dla zaawansowanych użytkowników tego typu. Jakość wykonania też jest ok.

    Ja od sebie daje kciuka w górę ;)
  • avatar
    Konto usunięte
    Recenzja nie najgorsza, być może dlatego, że tematy kierownic są mi w miarę bliskie. Szkoda, że test nie został przeprowadzony na symulatorze w pierwszego zdarzenia (rFactor, LFS). Nie mniej i tak mnie to nie zniechęca przed daniem soczystego + ;)
  • avatar
    Konto usunięte
    Troszkę dupa z tymi nowymi ocenami, chciałbym dać 4, a muszę wybierać +/-. Wyobrażacie sobie szkołe gdzie byłyby tylko plusy i minusy?

    Jestem za powrotem starego systemu + możliwość zobaczenia kto ile wystawił. Dziękuje.

  • avatar
    Bakak
    zasadniczo porażka :/ Nie chce mi się pisać jeszcze raz tego samego bo większość błędów już Ci wytknięto wcześniej, a nie lubię się powtarzać :/

    pozdrawiam
  • avatar
    gootek
    To na początku napiszę, że mam G25 i wiem, o czym mówię.
    'W przeciwieństwie do tanich konstrukcji, pedały w DF GT na pewno przetrwają dobre kilka lat' Pedały z DFGT to bardzo tania konstrukcja...
    'składa się między innymi z silniczka' FF w DFGT to 2 silniczki wzorowane na tych z G25.
    'Jakość materiałów z akich została wykonana również stoi na wysokim poziomie. ' Nieprawda, to kompletna tandeta.
    'Kierownicę wyposażono także w świetne sterowniki' ... które uwielbiają się zawieszać.
    'Jednymi słowy, Logitech Driving force GT to kierownica z najwyższej półki' Tutaj to mnie rozwaliłeś :D

    Nie ma ani słowa o pseudo paddlesach, które w kierownicy za te pieniądze powinny mieć normalny kształt, wymiary i umiejscowienie, a nie być 2 zwykłymi przyciskami umieszczonymi z tyłu kierownicy.

    Test w NFS to porażka...
  • avatar
    gootek
    OK, mój błąd (co nie zmienia faktu, że akurat ten punkt nie dotyczył jakości recenzji :P, ale ok, sorry).
  • avatar
    gootek
    Nie chodzi mi o to, żeby napisać, że ta kierownica jest kiepska, nie zrozum mnie źle. Samo koło jest bardzo dobrze wykonane, nie powiedziałem, że nie. Chodzi mi o samą gałkę zmiany biegów. Nawet w G25 jest ona kiepska, w DFGT tym bardziej. Pedały przy intensywnym użytkowaniu mają tą wadę, że sypią się potencjometry (wiem to od osób, które siedzą w simracingu, a nie z własnego doświadczenia, bo nie mam DFGT, żeby tak ją dojechać :P ). Sterowniki się wysypują przy jakiejś większej zmianie ustawień, mam tak zawsze...
  • avatar
    gootek
    To nic, tylko się cieszyć :> Mówię tylko to, co wiem od posiadaczy tej kierowajki, którzy na bank mocno ją katują ;)
  • avatar
    gogo3000
    Brakuje tu podsumowania, mało wygodnie mi się czytało.. A poza tym dużo błędów. Czyli byłaby naciągana 3... Daje minusa.
    Nie wiem jak mogłeś zaawansowanego dostać jak robisz tyle błędów w recce
  • avatar
    Kiziea
    Pije z redakcją i administratorami, a dla mnie recka powinna być ściągnięta z publikacji, a autor poproszony o ponowne przeredagowanie MR.
  • avatar
    Konto usunięte
    Wystarczająca mini-recenzja kierownicy, świetne zdjęcia: łapa w górę. Ciekawe jak duża różnica jest między tą kierownicą a G25, zwłaszcza w Test Drive. Niestety prędko nie będzie mnie stać na taki kontroler...
  • avatar
    Konto usunięte
    Dobra, to teraz ja coś powiem od siebie. Po pierwsze Gutek gadasz bzdury i fajnie, że masz g25 ale recenzja dotyczy gry za 350 złotych, to nie jest porównanie jej do g25. To po pierwsze. Po drugie piszesz, że fatalne jest wykonanie kierownicy, po czym się z tego wycofujesz, bo w sumie chodziło Ci tylko o gałkę zmiany biegów.

    "Nie chodzi mi o to, żeby napisać, że ta kierownica jest kiepska, nie zrozum mnie źle. Samo koło jest bardzo dobrze wykonane, nie powiedziałem, że nie. Chodzi mi o samą gałkę zmiany biegów. Nawet w G25 jest ona kiepska, w DFGT tym bardziej".

    Trzecia sprawa. Piszesz:

    "Pedały przy intensywnym użytkowaniu mają tą wadę, że sypią się potencjometry (wiem to od osób, które siedzą w simracingu, a nie z własnego doświadczenia, bo nie mam DFGT, żeby tak ją dojechać :P )."

    I tu pudło ! Bo właśnie w DFGT ten problem został naprawiony, oczywiście nie wykluczam, że towar nie ma prawa sie zepsuć, wszystko zależy od użytkowania, ale nie dzieje się to tak nachalnie jak w momo racing force, czy DFP.

    Czwarta rzecz. Napisałeś"

    "'Kierownicę wyposażono także w świetne sterowniki' ... które uwielbiają się zawieszać.", żeby kilka postów niżej napisać coś takiego...

    " bo nie mam DFGT, żeby tak ją dojechać :P ). Sterowniki się wysypują przy jakiejś większej zmianie ustawień, mam tak zawsze...", to masz w końcu DFGT, czy nie ? A moze g 25 Ci sie tak zawiesza i piszesz o problemie nie w tym dziale ?
  • avatar
    Konto usunięte
    (ciąg dalszy)

    Czy może znowu coś gdzieś słyszałeś, w stylu "wiesz gdzie dzwony biją, ale nie wiesz w którym kościele" ? I żeby była jasność - nie jestem hejterem, który walczy o obronę DFGT, po prostu zanim gootek zaczniesz cokolwiek wyliczać w czyjejś dobrej recenzji, zastanów się czy am nie piszesz głpot, które potem zostaną wychwycone i zacytowane.

    G25 jest świetną kierownicą i zazdroszcze Ci jej, ale obecnie nie ma lepszej kiery od DFGT na rynku w tym przedziale cenowym. I za tą kasę dostaję naprawdę dobry produkt, bo idąc takim tokiem myslenia, moge wyśmiać G25 porównując ją, do profesjonalnych symulatorów F1.

    pozdrawiam.
  • avatar
    Konto usunięte
    Fajna recka, przekonala mnie do kupna tej kierownicy. Mysle ze za ta cene nie dostanie sie nic lepszego.

    pozdrawiam