Karty graficzne

Ashes of the Singularity: pierwsze gra DirectX 12 - Radeon R9 390X vs GeForce GTX 980

opublikowano przez Paweł Maziarz w dniu 2015-08-18

Kilka redakcji przeprowadziło testy wydajności kart i procesorów w Ashes of the Singularity, a więc pierwszej grze wykorzystującej DirectX 12.

Ashes of the Singularity gra

DirectX 12 przyniesie poważne zmiany w wydajności podzespołów komputerowych, bo rewolucjonizuje system komunikacji procesora centralnego (CPU) z układem graficznym (GPU) i tym samym rozwiązuje problem z ograniczaniem GPU przez słabsze CPU. Tak przynajmniej wskazywały teoretyczne zapowiedzi, ale ostatnio zostały one potwierdzone przez testy w Ashes of the Singularity – pierwszej grze, która korzysta z dobrodziejstw nowoczesnego interfejsu programowania.

Na uwagę zasługują testy portalu PC Perspective, który zestawił osiągi kart graficznych GeForce GTX 980 i Radeon R9 390X w konfiguracjach z różnymi procesorami – w porównaniu znalazły się więc bardzo wydajne modele Intel Core i7-5960X i Core i7-6700K, jeden z najwydajniejszych modeli w ofercie AMD: FX-8370, a także średnio wydajne układy Intel Core i3-4330 i AMD FX-6300.

Testy przeprowadzono w rozdzielczościach 1920x1080 i 2560x1600 pikseli, przy niskich i wysokich (bez AA) ustawieniach graficznych oraz oczywiście w dwóch trybach graficznych – DirectX 11 i DirectX 12.

Ashes of the Singularity gra - screen
Ashes of the Singularity to jeden z najgorętszych tytułów gatunku massive-scale RTS

Przy porównaniu kart graficznych warto zwrócić uwagę na ceny obydwóch modeli – GeForce GTX 980 kosztuje około 2200 złotych, podczas gdy za Radeona R9 390X trzeba zapłacić około 1900 złotych (czyli 300 złotych mniej). Obydwa modele w najpopularniejszych grach oferują mniej więcej zbliżone osiągi (mowa oczywiście o trybie DirectX 11).

Ashes of the Singularity - wydajność karty Radeon R9 390X w DirectX 11 i DirectX 12

Widać zatem, że DirectX 12 pozwala rozwinąć skrzydła karcie Radeon R9 390X – zwłaszcza jeżeli chodzi o konfiguracje z dwoma wydajniejszymi procesorami Intela. Wprawdzie efekty są bardziej spektakularne przy niskich ustawieniach graficznych (gdzie kluczową rolę odgrywa procesor), ale wyniki w ustawieniach wysokich (bardziej istotnych z punktu widzenia gracza) też pokazują potencjał architektury GCN.

Ashes of the Singularity - wydajność karty GeForce GTX 980 w DirectX 11 i DirectX 12

W przypadku modelu GeForce GTX 980 sytuacja wygląda inaczej, bo nowe API nie przynosi aż tak spektakularnych wzrostów wydajności. Ba, w niektórych przypadkach można nawet zaobserwować lekki spadek płynności animacji.

Ashes of the Singularity - porównanie wydajności kart GeForce GTX 980 i Radeon R9 390X w DirectX 11 i DirectX 12

Warto jednak zwrócić uwagę na jeszcze jedną rzecz – bardzo słabe wyniki Radeona w trybie DirectX 11. Jak już wspominaliśmy, obydwie karty ogólnie reprezentują mniej więcej ten sam poziom wydajnościowy, natomiast w Ashes of the Singularity karta AMD znacznie odstaje od modelu Nvidii. Wychodzi więc na to, że gra ma jeszcze problemy z optymalizacją wydajności Radeona w trybie DirectX 11.

Zainteresowanych szczegółami odsyłamy do oryginalnego artykułu (w języku angielskim). Podobne testy przeprowadziło kilka serwisów komputerowych i praktycznie we wszystkich przypadkach wnioski są identyczne. Można zatem powiedzieć, że za sprawą DirectX12, czyli duchowego spadkobiercy Mantle API, rozwój gier zaczyna wracać na właściwe tory, czyli wydajność i funkcjonalność graficzna w danej grze zależy od dewelopera gry, a nie od producenta karty graficznej.

Warto jednak pamiętać, iż pomiary bazują na wczesnej wersji gry i wyniki mogą jeszcze ulec zmianie – wskazuje na to np. Nvidia, która stoi w tym przypadku raczej na straconej pozycji. Finalna wersja Ashes of the Singularity ma pojawić się jeszcze w tym roku, więc nie będziemy musieli długo czekać na potwierdzenie lub zaprzeczenie owych rewelacji.

Źródło: PC Perspective, WCCFTech, inf. własna

marketplace

Komentarze

40
Zaloguj się, żeby skomentować
avatar
Dodaj
Komentowanie dostępne jest tylko dla zarejestrowanych użytkowników serwisu.
  • avatar
    Radki zyskują we wszystkim zielone dużo traci. GCN górą :)
    Zaloguj się
  • avatar
    "Można zatem powiedzieć, że za sprawą DirectX12, czyli duchowego spadkobiercy Mantle API"
    Duchowym spadkobiercą Mantle jest Vulkan a nie DX12.
    Zaloguj się
  • avatar
    w tekście jest błąd. autor pisze o 980 ti a na wykresach jest zwykła 980

    "warto zwrócić uwagę na ceny obydwóch modeli – GeForce GTX 980 Ti kosztuje około 2200 złotych, podczas gdy za Radeona R9 390X trzeba zapłacić około 1900 złotych"
    Zaloguj się
  • avatar
    GeForce GTX 980 Ti kosztuje 2200zł gdzie???? bo biorę w ciemno :P
  • avatar
    Oby wraz z dx12 cena radosławów nie poszła w górę :)
  • avatar
    Pomijając wzrost wydajności grafik wytłumaczy mi ktoś jak to możliwe że zwykła i3 jest wydajniejsza od jednego z najmocniejszych AMD? 2 rdzenie + HT vs 8 (4 moduły po 2 jaja) a Intel i tak góra???


    Mogli by jeszcze zrobić testy na APU od AMD i samej HD Graphics od Intela.
    Zaloguj się
  • avatar
    Pomozcie zrozumiec, bo artykul mowi, ze dx12 ma rozwiazac "problem z ograniczaniem GPU przez słabsze CPU". Natomiast z pierwszego wykresu widac, ze to te najwydajniejsze CPU znacznie ograniczaja FPSy. Np. i7 =78 vs. 43, czyli spadek o 40%, a taki i3 = 40 vs. 29, czyli 30%.
    Dla mnie wniosek jest taki, ze oczywiscie wzorst wydajnosci jest, ale najwiecej zyskaja MOCNE CPU.
    Cos mi tu nie gra z okresleniem "problem z ograniczaniem GPU przez SLABSZE CPU"
    Zaloguj się
  • avatar
    "Głównym usprawnieniem i najważniejszą funkcją DirectX 12 ma być lepsza współpraca z procesorami wielordzeniowymi i odciążenie ich"
    Cytat ze strony Microsoftu.To chyba można ich do sądu podać:)
    Bo procesory AMD jeszcze gorzej dostają po du...!
  • avatar
    "Obydwa modele w najpopularniejszych grach oferują mniej więcej zbliżone osiągi (mowa oczywiście o trybie DirectX 11)." hahaha 980ti i 390x ? :D dobra beka, nie mam do was pytań co za kłamstwo.
  • avatar
    Szkoda że strategiczny syf jest pierwszą grą zgodną z Directx 12. Wolałbym aby to był jakiś pełnokrwisty FPS, gdzie krew, odlatujące kończyny i flaki fruwają w powietrzu!
    Zaloguj się
    -13
  • avatar
    Ło matko i córko toż to mini rewolucja :)
  • avatar
    Oczywiście testy kicha bez najbardziej popularnego procka czyli i5