Na topie

Ashes of the Singularity: pierwsze gra DirectX 12 - Radeon R9 390X vs GeForce GTX 980

Autor:

więcej artykułów ze strefy:
Karty graficzne

Kilka redakcji przeprowadziło testy wydajności kart i procesorów w Ashes of the Singularity, a więc pierwszej grze wykorzystującej DirectX 12.

Ashes of the Singularity gra

AA

DirectX 12 przyniesie poważne zmiany w wydajności podzespołów komputerowych, bo rewolucjonizuje system komunikacji procesora centralnego (CPU) z układem graficznym (GPU) i tym samym rozwiązuje problem z ograniczaniem GPU przez słabsze CPU. Tak przynajmniej wskazywały teoretyczne zapowiedzi, ale ostatnio zostały one potwierdzone przez testy w Ashes of the Singularity – pierwszej grze, która korzysta z dobrodziejstw nowoczesnego interfejsu programowania.

Na uwagę zasługują testy portalu PC Perspective, który zestawił osiągi kart graficznych GeForce GTX 980 i Radeon R9 390X w konfiguracjach z różnymi procesorami – w porównaniu znalazły się więc bardzo wydajne modele Intel Core i7-5960X i Core i7-6700K, jeden z najwydajniejszych modeli w ofercie AMD: FX-8370, a także średnio wydajne układy Intel Core i3-4330 i AMD FX-6300.

Testy przeprowadzono w rozdzielczościach 1920x1080 i 2560x1600 pikseli, przy niskich i wysokich (bez AA) ustawieniach graficznych oraz oczywiście w dwóch trybach graficznych – DirectX 11 i DirectX 12.

Ashes of the Singularity gra - screen
Ashes of the Singularity to jeden z najgorętszych tytułów gatunku massive-scale RTS

Przy porównaniu kart graficznych warto zwrócić uwagę na ceny obydwóch modeli – GeForce GTX 980 kosztuje około 2200 złotych, podczas gdy za Radeona R9 390X trzeba zapłacić około 1900 złotych (czyli 300 złotych mniej). Obydwa modele w najpopularniejszych grach oferują mniej więcej zbliżone osiągi (mowa oczywiście o trybie DirectX 11).

Ashes of the Singularity - wydajność karty Radeon R9 390X w DirectX 11 i DirectX 12

Widać zatem, że DirectX 12 pozwala rozwinąć skrzydła karcie Radeon R9 390X – zwłaszcza jeżeli chodzi o konfiguracje z dwoma wydajniejszymi procesorami Intela. Wprawdzie efekty są bardziej spektakularne przy niskich ustawieniach graficznych (gdzie kluczową rolę odgrywa procesor), ale wyniki w ustawieniach wysokich (bardziej istotnych z punktu widzenia gracza) też pokazują potencjał architektury GCN.

Ashes of the Singularity - wydajność karty GeForce GTX 980 w DirectX 11 i DirectX 12

W przypadku modelu GeForce GTX 980 sytuacja wygląda inaczej, bo nowe API nie przynosi aż tak spektakularnych wzrostów wydajności. Ba, w niektórych przypadkach można nawet zaobserwować lekki spadek płynności animacji.

Ashes of the Singularity - porównanie wydajności kart GeForce GTX 980 i Radeon R9 390X w DirectX 11 i DirectX 12

Warto jednak zwrócić uwagę na jeszcze jedną rzecz – bardzo słabe wyniki Radeona w trybie DirectX 11. Jak już wspominaliśmy, obydwie karty ogólnie reprezentują mniej więcej ten sam poziom wydajnościowy, natomiast w Ashes of the Singularity karta AMD znacznie odstaje od modelu Nvidii. Wychodzi więc na to, że gra ma jeszcze problemy z optymalizacją wydajności Radeona w trybie DirectX 11.

Zainteresowanych szczegółami odsyłamy do oryginalnego artykułu (w języku angielskim). Podobne testy przeprowadziło kilka serwisów komputerowych i praktycznie we wszystkich przypadkach wnioski są identyczne. Można zatem powiedzieć, że za sprawą DirectX12, czyli duchowego spadkobiercy Mantle API, rozwój gier zaczyna wracać na właściwe tory, czyli wydajność i funkcjonalność graficzna w danej grze zależy od dewelopera gry, a nie od producenta karty graficznej.

Warto jednak pamiętać, iż pomiary bazują na wczesnej wersji gry i wyniki mogą jeszcze ulec zmianie – wskazuje na to np. Nvidia, która stoi w tym przypadku raczej na straconej pozycji. Finalna wersja Ashes of the Singularity ma pojawić się jeszcze w tym roku, więc nie będziemy musieli długo czekać na potwierdzenie lub zaprzeczenie owych rewelacji.

Źródło: PC Perspective, WCCFTech, inf. własna

Odsłon: 15894 Skomentuj newsa
Komentarze

34

Udostępnij
  1. LukisK
    Oceń komentarz:

    6    

    Opublikowano: 2015-08-18 18:23

    Radki zyskują we wszystkim zielone dużo traci. GCN górą :)

    Skomentuj

      1. AkaRyupl
        Oceń komentarz:

        0    

        Opublikowano: 2015-08-18 19:40

        Tylko pod tym względem są lepsze, bo już awaryjność mają na tym samym poziomie, jak nie gorszym od Catalystów (sam się przekonałem o tym)...

        Skomentuj

        1. ohoho
          Oceń komentarz:

          0    

          Opublikowano: 2015-08-19 04:09

          Na mojej starej 9600GT sterownik padał co 2 godziny...

          Skomentuj

        2. FozzY
          Oceń komentarz:

          1    

          Opublikowano: 2015-08-19 07:37

          z radeonami mam styczność od dawna (pierwszy model 3850) teraz mam r9 280x i na żadnej karcie sie nie zawiodłem czy też sterownikach.

          Skomentuj

          1. kitamo
            Oceń komentarz:

            0    

            Opublikowano: 2015-08-21 11:05

            zawiedziesz sie jak odpalisz cycles pod blenderem - a niby opencl jest wydajniejszy wielokrotnie na kartach AMD

            Skomentuj

      2. Zero-Cool
        Oceń komentarz:

        -2    

        Opublikowano: 2015-08-19 15:15

        Raczej w końcu DX nie ogranicza mocy kart Radeona, tylko zastanawia mnie ten spadek wydajności Geforca chociaż od dawna wiadomo że najlepsze tandemy to Intel + Radeon albo AMD + Geforce (chociaż tego drugiego na tym teście nie widać).

        Skomentuj

        1. xpawelx777
          Oceń komentarz:

          1    

          Opublikowano: 2015-08-22 12:25

          G**** prawda. To co napisałeś, jest zwykłym stereotypem - ktoś tak napisał, reszta to powtarza.
          Obecnie mam q6600 + hd5770, od poniedziałku będzie już i5 6600k + r9 390 i naprawdę takie coś możesz wcisnąć sobie między bajki.

          Skomentuj

    1. koloalien
      Oceń komentarz:

      1    

      Opublikowano: 2015-08-18 18:58

      Na pewno zyskają bo teraz cały czas na wszystkim tracą.

      Skomentuj

    2. szynszyl1337
      Oceń komentarz:

      0    

      Opublikowano: 2015-08-18 21:36

      Mi nie odpowiada TDP radków, dlatego zmieniłem R9 290X na GTX 980.

      Skomentuj

    1. Paweł Maziarz
      Oceń komentarz:

      5    

      Opublikowano: 2015-08-18 19:06

      Nie do końca, bo Mantle było pierwszym API rozwiązującym problem "wąskiego gardła" CPU

      Skomentuj

        1. Labovsky
          Oceń komentarz:

          3    

          Opublikowano: 2015-08-18 22:03

          Vulkan to nie jest duchowy spadkobierca, tylko faktyczny, bo to de facto Mantle 2.0. Natomiast DX12 jest jak najbardziej duchowym spadkobiercą, bo czerpał inspirację z Mantle, zwłaszcza że AMD teraz rekomenduje deweloperom skupienie się na Vulkan i DX12.

          Skomentuj

    2. PrEzi
      Oceń komentarz:

      0    

      Opublikowano: 2015-08-18 22:39

      http://extreme.pcgameshardware.de/attachments/815077d1427839168-deutliche-aehnlichkeiten-zwischen-dx12-und-mantle-entdeckt-cbbu9cowwaapzzb-1-.jpg

      Skomentuj

  2. komputerowynoob
    Oceń komentarz:

    -6    

    Opublikowano: 2015-08-18 18:39

    "Obydwa modele w najpopularniejszych grach oferują mniej więcej zbliżone osiągi (mowa oczywiście o trybie DirectX 11)." hahaha 980ti i 390x ? :D dobra beka, nie mam do was pytań co za kłamstwo.

    Skomentuj

  3. limera1n
    Oceń komentarz:

    4    

    Opublikowano: 2015-08-18 18:46

    w tekście jest błąd. autor pisze o 980 ti a na wykresach jest zwykła 980

    "warto zwrócić uwagę na ceny obydwóch modeli – GeForce GTX 980 Ti kosztuje około 2200 złotych, podczas gdy za Radeona R9 390X trzeba zapłacić około 1900 złotych"

    Skomentuj

    1. Paweł Maziarz
      Oceń komentarz:

      1    

      Opublikowano: 2015-08-18 19:05

      Fakt, w jednym miejscu pojawiło się Ti - już poprawione ;)

      Skomentuj

    2. Stasiek_Zabojca
      Oceń komentarz:

      -3    

      Opublikowano: 2015-08-18 19:19

      Też zwróciłem na to uwagę :D

      Skomentuj

  4. damianox89
    Oceń komentarz:

    1    

    Opublikowano: 2015-08-18 18:47

    Oby wraz z dx12 cena radosławów nie poszła w górę :)

    Skomentuj

  5. bakczysaraj
    Oceń komentarz:

    4    

    Opublikowano: 2015-08-18 18:56

    GeForce GTX 980 Ti kosztuje 2200zł gdzie???? bo biorę w ciemno :P

    Skomentuj

  6. Dudi4Fr
    Oceń komentarz:

    1    

    Opublikowano: 2015-08-18 19:26

    Pomijając wzrost wydajności grafik wytłumaczy mi ktoś jak to możliwe że zwykła i3 jest wydajniejsza od jednego z najmocniejszych AMD? 2 rdzenie + HT vs 8 (4 moduły po 2 jaja) a Intel i tak góra???


    Mogli by jeszcze zrobić testy na APU od AMD i samej HD Graphics od Intela.

    Skomentuj

    1. AkaRyupl
      Oceń komentarz:

      3    

      Opublikowano: 2015-08-18 19:45

      Zwykła i3 to dwurdzeniowy procesor o rdzeniu o wiele mocniejszym od najmocniejszych i7 (oczywiście mówimy o niepodkręconych procesorach). i3 ma o wiele wyższą wydajność jednordzeniową jak wszystkie procesory na rynku (teraz pojawiły się nowe więc trochę się zmieni). HT tylko tyle daje, że programy wymagające 4 wątków będą na nim działać, a nie jak na Pentiumie - nie ruszą i kicha.
      Co do różnic - 8 rdzeni o słabym pojedynczym rdzeniu nie daje zbyt wiele (programy wykorzystują max 1-4 rdzeni) i dla tego AMD porzuciło już modułowe procesory.

      Skomentuj

      1. ALEKS_D_RAVEN
        Oceń komentarz:

        2    

        Opublikowano: 2015-08-18 20:15

        Mantle pokazało w multi battlefield ze FXy też dostają skrzydła a tutaj nie. Pewnie sama gra nie jest wielowątkowa.

        Skomentuj

        1. AkaRyupl
          Oceń komentarz:

          1    

          Opublikowano: 2015-08-18 22:52

          Pewnie tak. Na ten moment niestety większość gier nie jest robiona pod kilka wątków - maksymalnie 2 (choć się to w końcu zmienia). W tedy taki i3 dostaje skrzydeł, bo jest dwurdzeniowym procesorem (i to mocnym).

          Skomentuj

        2. NoobIsAlwaysWithYou
          Oceń komentarz:

          -1    

          Opublikowano: 2015-08-18 23:32

          Tyle że Mantle w Battlefield 4 powodowało więcej problemów niż zysków, gra często zaliczała freezy, jakiś crashe (sterownik przestał działać). Koniec końców mój kolega ma na r9 280x więcej problemów na Mantle niż ja z GTX970 na zwykłym DX11.

          Skomentuj

        3. BariGT
          Oceń komentarz:

          -3    

          Opublikowano: 2015-08-19 08:13

          Gra nie jest wielowatkowa? Pewnie dlatego 6700K daje ok 2x wiecej klatek niz i3. Na pocieszenie dla AMD wypada dodac, ze ten FX8370 dogania 8 rdzeniowce intela pod wzgledem TDP :D

          Skomentuj

      2. piotr.potulski
        Oceń komentarz:

        0    

        Opublikowano: 2015-08-21 20:41

        HT, to nie żadne cztery wątki żeby programy ruszyły. Dzięki HT przełączanie się pomiędzy 2 procesami / wątkami może następować dużo szybciejbo w czasie gdy jeden wątek jestwykonywany, drugi czeka sobie grzecznie w osobnych rejestrach procesora.

        Skomentuj

  7. TranceForever
    Oceń komentarz:

    -13    

    Opublikowano: 2015-08-18 20:53

    Pokaż komentarz zakopany przez użytkowników

    Szkoda że strategiczny syf jest pierwszą grą zgodną z Directx 12. Wolałbym aby to był jakiś pełnokrwisty FPS, gdzie krew, odlatujące kończyny i flaki fruwają w powietrzu!

    Skomentuj

    1. witoldsz
      Oceń komentarz:

      3    

      Opublikowano: 2015-08-18 21:04

      Sam jesteś strategiczny ......... :-)

      Skomentuj

    2. prime27pl
      Oceń komentarz:

      4    

      Opublikowano: 2015-08-18 21:15

      Chyba nie ogarniasz gatunku skoro tak piszesz .Strategie to cud miód i orzeszki .

      Skomentuj

      1. ALEKS_D_RAVEN
        Oceń komentarz:

        1    

        Opublikowano: 2015-08-18 22:16

        Zalerzy ale na pewno wymagające dla CPU wiec dx12 jak najbardziej się tu przyda.

        Skomentuj

    3. szynszyl1337
      Oceń komentarz:

      4    

      Opublikowano: 2015-08-18 21:39

      Strategie to świetny gatunek i najlepiej pokazuje różnice, natomiast FPS'y nie są tak wymagające pod względem CPU.

      Skomentuj

  8. ygdersil
    Oceń komentarz:

    0    

    Opublikowano: 2015-08-18 23:09

    Ło matko i córko toż to mini rewolucja :)

    Skomentuj

  9. dziks
    Oceń komentarz:

    1    

    Opublikowano: 2015-08-19 12:44

    Pomozcie zrozumiec, bo artykul mowi, ze dx12 ma rozwiazac "problem z ograniczaniem GPU przez słabsze CPU". Natomiast z pierwszego wykresu widac, ze to te najwydajniejsze CPU znacznie ograniczaja FPSy. Np. i7 =78 vs. 43, czyli spadek o 40%, a taki i3 = 40 vs. 29, czyli 30%.
    Dla mnie wniosek jest taki, ze oczywiscie wzorst wydajnosci jest, ale najwiecej zyskaja MOCNE CPU.
    Cos mi tu nie gra z okresleniem "problem z ograniczaniem GPU przez SLABSZE CPU"

    Skomentuj

    1. Paweł Maziarz
      Oceń komentarz:

      0    

      Opublikowano: 2015-08-19 15:02

      Złożenia DX12 mówią o eliminacji "wąskiego gardła", ale w Ashes of the Singularity ewidentnie widać problem ze współpracą Radeonów w DX11

      Skomentuj

  10. palamander
    Oceń komentarz:

    0    

    Opublikowano: 2015-08-19 13:18

    "Głównym usprawnieniem i najważniejszą funkcją DirectX 12 ma być lepsza współpraca z procesorami wielordzeniowymi i odciążenie ich"
    Cytat ze strony Microsoftu.To chyba można ich do sądu podać:)
    Bo procesory AMD jeszcze gorzej dostają po du...!

    Skomentuj

Dodaj komentarz

Przy komentowaniu prosimy o przestrzeganie netykiety i regulaminu.

Aby dodać komentarz musisz być zalogowany!