Na topie

Ashes of the Singularity: pierwsze gra DirectX 12 - Radeon R9 390X vs GeForce GTX 980

Autor:

więcej artykułów ze strefy:
Karty graficzne

Kilka redakcji przeprowadziło testy wydajności kart i procesorów w Ashes of the Singularity, a więc pierwszej grze wykorzystującej DirectX 12.

Ashes of the Singularity gra

AA

DirectX 12 przyniesie poważne zmiany w wydajności podzespołów komputerowych, bo rewolucjonizuje system komunikacji procesora centralnego (CPU) z układem graficznym (GPU) i tym samym rozwiązuje problem z ograniczaniem GPU przez słabsze CPU. Tak przynajmniej wskazywały teoretyczne zapowiedzi, ale ostatnio zostały one potwierdzone przez testy w Ashes of the Singularity – pierwszej grze, która korzysta z dobrodziejstw nowoczesnego interfejsu programowania.

Na uwagę zasługują testy portalu PC Perspective, który zestawił osiągi kart graficznych GeForce GTX 980 i Radeon R9 390X w konfiguracjach z różnymi procesorami – w porównaniu znalazły się więc bardzo wydajne modele Intel Core i7-5960X i Core i7-6700K, jeden z najwydajniejszych modeli w ofercie AMD: FX-8370, a także średnio wydajne układy Intel Core i3-4330 i AMD FX-6300.

Testy przeprowadzono w rozdzielczościach 1920x1080 i 2560x1600 pikseli, przy niskich i wysokich (bez AA) ustawieniach graficznych oraz oczywiście w dwóch trybach graficznych – DirectX 11 i DirectX 12.

Ashes of the Singularity gra - screen
Ashes of the Singularity to jeden z najgorętszych tytułów gatunku massive-scale RTS

Przy porównaniu kart graficznych warto zwrócić uwagę na ceny obydwóch modeli – GeForce GTX 980 kosztuje około 2200 złotych, podczas gdy za Radeona R9 390X trzeba zapłacić około 1900 złotych (czyli 300 złotych mniej). Obydwa modele w najpopularniejszych grach oferują mniej więcej zbliżone osiągi (mowa oczywiście o trybie DirectX 11).

Ashes of the Singularity - wydajność karty Radeon R9 390X w DirectX 11 i DirectX 12

Widać zatem, że DirectX 12 pozwala rozwinąć skrzydła karcie Radeon R9 390X – zwłaszcza jeżeli chodzi o konfiguracje z dwoma wydajniejszymi procesorami Intela. Wprawdzie efekty są bardziej spektakularne przy niskich ustawieniach graficznych (gdzie kluczową rolę odgrywa procesor), ale wyniki w ustawieniach wysokich (bardziej istotnych z punktu widzenia gracza) też pokazują potencjał architektury GCN.

Ashes of the Singularity - wydajność karty GeForce GTX 980 w DirectX 11 i DirectX 12

W przypadku modelu GeForce GTX 980 sytuacja wygląda inaczej, bo nowe API nie przynosi aż tak spektakularnych wzrostów wydajności. Ba, w niektórych przypadkach można nawet zaobserwować lekki spadek płynności animacji.

Ashes of the Singularity - porównanie wydajności kart GeForce GTX 980 i Radeon R9 390X w DirectX 11 i DirectX 12

Warto jednak zwrócić uwagę na jeszcze jedną rzecz – bardzo słabe wyniki Radeona w trybie DirectX 11. Jak już wspominaliśmy, obydwie karty ogólnie reprezentują mniej więcej ten sam poziom wydajnościowy, natomiast w Ashes of the Singularity karta AMD znacznie odstaje od modelu Nvidii. Wychodzi więc na to, że gra ma jeszcze problemy z optymalizacją wydajności Radeona w trybie DirectX 11.

Zainteresowanych szczegółami odsyłamy do oryginalnego artykułu (w języku angielskim). Podobne testy przeprowadziło kilka serwisów komputerowych i praktycznie we wszystkich przypadkach wnioski są identyczne. Można zatem powiedzieć, że za sprawą DirectX12, czyli duchowego spadkobiercy Mantle API, rozwój gier zaczyna wracać na właściwe tory, czyli wydajność i funkcjonalność graficzna w danej grze zależy od dewelopera gry, a nie od producenta karty graficznej.

Warto jednak pamiętać, iż pomiary bazują na wczesnej wersji gry i wyniki mogą jeszcze ulec zmianie – wskazuje na to np. Nvidia, która stoi w tym przypadku raczej na straconej pozycji. Finalna wersja Ashes of the Singularity ma pojawić się jeszcze w tym roku, więc nie będziemy musieli długo czekać na potwierdzenie lub zaprzeczenie owych rewelacji.

Źródło: PC Perspective, WCCFTech, inf. własna

Odsłon: 15328 Skomentuj newsa
Komentarze

39

Udostępnij
  1. LukisK
    Oceń komentarz:

    6    

    Opublikowano: 2015-08-18 18:23

    Radki zyskują we wszystkim zielone dużo traci. GCN górą :)

    Skomentuj

    1. Atak-Snajpera
      Oceń komentarz:

      17    

      Opublikowano: 2015-08-18 18:27

      Radki zyskują bo wreście sterownik nie musi lecieć na jednym rdzeniu. NVidia ma lepiej napisane sterowniki pod wielordzeniowość to dlatego różnica nie jest aż tak spektakularna.

      Skomentuj

      1. AkaRyupl
        Oceń komentarz:

        0    

        Opublikowano: 2015-08-18 19:40

        Tylko pod tym względem są lepsze, bo już awaryjność mają na tym samym poziomie, jak nie gorszym od Catalystów (sam się przekonałem o tym)...

        Skomentuj

        1. ohoho
          Oceń komentarz:

          0    

          Opublikowano: 2015-08-19 04:09

          Na mojej starej 9600GT sterownik padał co 2 godziny...

          Skomentuj

        2. FozzY
          Oceń komentarz:

          1    

          Opublikowano: 2015-08-19 07:37

          z radeonami mam styczność od dawna (pierwszy model 3850) teraz mam r9 280x i na żadnej karcie sie nie zawiodłem czy też sterownikach.

          Skomentuj

          1. kitamo
            Oceń komentarz:

            0    

            Opublikowano: 2015-08-21 11:05

            zawiedziesz sie jak odpalisz cycles pod blenderem - a niby opencl jest wydajniejszy wielokrotnie na kartach AMD

            Skomentuj

      2. Zero-Cool
        Oceń komentarz:

        -2    

        Opublikowano: 2015-08-19 15:15

        Raczej w końcu DX nie ogranicza mocy kart Radeona, tylko zastanawia mnie ten spadek wydajności Geforca chociaż od dawna wiadomo że najlepsze tandemy to Intel + Radeon albo AMD + Geforce (chociaż tego drugiego na tym teście nie widać).

        Skomentuj

        1. xpawelx777
          Oceń komentarz:

          1    

          Opublikowano: 2015-08-22 12:25

          G**** prawda. To co napisałeś, jest zwykłym stereotypem - ktoś tak napisał, reszta to powtarza.
          Obecnie mam q6600 + hd5770, od poniedziałku będzie już i5 6600k + r9 390 i naprawdę takie coś możesz wcisnąć sobie między bajki.

          Skomentuj

    2. koloalien
      Oceń komentarz:

      1    

      Opublikowano: 2015-08-18 18:58

      Na pewno zyskają bo teraz cały czas na wszystkim tracą.

      Skomentuj

    3. szynszyl1337
      Oceń komentarz:

      0    

      Opublikowano: 2015-08-18 21:36

      Mi nie odpowiada TDP radków, dlatego zmieniłem R9 290X na GTX 980.

      Skomentuj

  2. Atak-Snajpera
    Oceń komentarz:

    6    

    Opublikowano: 2015-08-18 18:24

    "Można zatem powiedzieć, że za sprawą DirectX12, czyli duchowego spadkobiercy Mantle API"
    Duchowym spadkobiercą Mantle jest Vulkan a nie DX12.

    Skomentuj

    1. Paweł Maziarz
      Oceń komentarz:

      5    

      Opublikowano: 2015-08-18 19:06

      Nie do końca, bo Mantle było pierwszym API rozwiązującym problem "wąskiego gardła" CPU

      Skomentuj

      1. Atak-Snajpera
        Oceń komentarz:

        2    

        Opublikowano: 2015-08-18 20:57

        Kod Mantle został przekopiowany do Vulkana w 99%. Ja nie pisałem kto pierwszy był z niskopoziomowym api tylko że Mantle to teraz tak naprawdę Vulkan. Dx12 powstawał niezależnie (ponoć) od Mantle.

        Skomentuj

        1. Labovsky
          Oceń komentarz:

          3    

          Opublikowano: 2015-08-18 22:03

          Vulkan to nie jest duchowy spadkobierca, tylko faktyczny, bo to de facto Mantle 2.0. Natomiast DX12 jest jak najbardziej duchowym spadkobiercą, bo czerpał inspirację z Mantle, zwłaszcza że AMD teraz rekomenduje deweloperom skupienie się na Vulkan i DX12.

          Skomentuj

    2. PrEzi
      Oceń komentarz:

      0    

      Opublikowano: 2015-08-18 22:39

      http://extreme.pcgameshardware.de/attachments/815077d1427839168-deutliche-aehnlichkeiten-zwischen-dx12-und-mantle-entdeckt-cbbu9cowwaapzzb-1-.jpg

      Skomentuj

      1. Atak-Snajpera
        Oceń komentarz:

        0    

        Opublikowano: 2015-08-19 11:27

        Tak już to widziałem i dlatego napisałem
        "Dx12 powstawał niezależnie (ponoć) od Mantle"

        M$ oficjalnie tak twierdzi że powstawał niezależnie od Mantle.

        Skomentuj

  3. komputerowynoob
    Oceń komentarz:

    -6    

    Opublikowano: 2015-08-18 18:39

    "Obydwa modele w najpopularniejszych grach oferują mniej więcej zbliżone osiągi (mowa oczywiście o trybie DirectX 11)." hahaha 980ti i 390x ? :D dobra beka, nie mam do was pytań co za kłamstwo.

    Skomentuj

  4. limera1n
    Oceń komentarz:

    4    

    Opublikowano: 2015-08-18 18:46

    w tekście jest błąd. autor pisze o 980 ti a na wykresach jest zwykła 980

    "warto zwrócić uwagę na ceny obydwóch modeli – GeForce GTX 980 Ti kosztuje około 2200 złotych, podczas gdy za Radeona R9 390X trzeba zapłacić około 1900 złotych"

    Skomentuj

    1. Paweł Maziarz
      Oceń komentarz:

      1    

      Opublikowano: 2015-08-18 19:05

      Fakt, w jednym miejscu pojawiło się Ti - już poprawione ;)

      Skomentuj

    2. Stasiek_Zabojca
      Oceń komentarz:

      -3    

      Opublikowano: 2015-08-18 19:19

      Też zwróciłem na to uwagę :D

      Skomentuj

  5. damianox89
    Oceń komentarz:

    1    

    Opublikowano: 2015-08-18 18:47

    Oby wraz z dx12 cena radosławów nie poszła w górę :)

    Skomentuj

  6. bakczysaraj
    Oceń komentarz:

    4    

    Opublikowano: 2015-08-18 18:56

    GeForce GTX 980 Ti kosztuje 2200zł gdzie???? bo biorę w ciemno :P

    Skomentuj

  7. Dudi4Fr
    Oceń komentarz:

    1    

    Opublikowano: 2015-08-18 19:26

    Pomijając wzrost wydajności grafik wytłumaczy mi ktoś jak to możliwe że zwykła i3 jest wydajniejsza od jednego z najmocniejszych AMD? 2 rdzenie + HT vs 8 (4 moduły po 2 jaja) a Intel i tak góra???


    Mogli by jeszcze zrobić testy na APU od AMD i samej HD Graphics od Intela.

    Skomentuj

    1. AkaRyupl
      Oceń komentarz:

      3    

      Opublikowano: 2015-08-18 19:45

      Zwykła i3 to dwurdzeniowy procesor o rdzeniu o wiele mocniejszym od najmocniejszych i7 (oczywiście mówimy o niepodkręconych procesorach). i3 ma o wiele wyższą wydajność jednordzeniową jak wszystkie procesory na rynku (teraz pojawiły się nowe więc trochę się zmieni). HT tylko tyle daje, że programy wymagające 4 wątków będą na nim działać, a nie jak na Pentiumie - nie ruszą i kicha.
      Co do różnic - 8 rdzeni o słabym pojedynczym rdzeniu nie daje zbyt wiele (programy wykorzystują max 1-4 rdzeni) i dla tego AMD porzuciło już modułowe procesory.

      Skomentuj

      1. ALEKS_D_RAVEN
        Oceń komentarz:

        2    

        Opublikowano: 2015-08-18 20:15

        Mantle pokazało w multi battlefield ze FXy też dostają skrzydła a tutaj nie. Pewnie sama gra nie jest wielowątkowa.

        Skomentuj

        1. AkaRyupl
          Oceń komentarz:

          1    

          Opublikowano: 2015-08-18 22:52

          Pewnie tak. Na ten moment niestety większość gier nie jest robiona pod kilka wątków - maksymalnie 2 (choć się to w końcu zmienia). W tedy taki i3 dostaje skrzydeł, bo jest dwurdzeniowym procesorem (i to mocnym).

          Skomentuj

        2. NoobIsAlwaysWithYou
          Oceń komentarz:

          -1    

          Opublikowano: 2015-08-18 23:32

          Tyle że Mantle w Battlefield 4 powodowało więcej problemów niż zysków, gra często zaliczała freezy, jakiś crashe (sterownik przestał działać). Koniec końców mój kolega ma na r9 280x więcej problemów na Mantle niż ja z GTX970 na zwykłym DX11.

          Skomentuj

        3. BariGT
          Oceń komentarz:

          -3    

          Opublikowano: 2015-08-19 08:13

          Gra nie jest wielowatkowa? Pewnie dlatego 6700K daje ok 2x wiecej klatek niz i3. Na pocieszenie dla AMD wypada dodac, ze ten FX8370 dogania 8 rdzeniowce intela pod wzgledem TDP :D

          Skomentuj

      2. piotr.potulski
        Oceń komentarz:

        0    

        Opublikowano: 2015-08-21 20:41

        HT, to nie żadne cztery wątki żeby programy ruszyły. Dzięki HT przełączanie się pomiędzy 2 procesami / wątkami może następować dużo szybciejbo w czasie gdy jeden wątek jestwykonywany, drugi czeka sobie grzecznie w osobnych rejestrach procesora.

        Skomentuj

  8. TranceForever
    Oceń komentarz:

    -13    

    Opublikowano: 2015-08-18 20:53

    Pokaż komentarz zakopany przez użytkowników

    Szkoda że strategiczny syf jest pierwszą grą zgodną z Directx 12. Wolałbym aby to był jakiś pełnokrwisty FPS, gdzie krew, odlatujące kończyny i flaki fruwają w powietrzu!

    Skomentuj

    1. witoldsz
      Oceń komentarz:

      3    

      Opublikowano: 2015-08-18 21:04

      Sam jesteś strategiczny ......... :-)

      Skomentuj

    2. prime27pl
      Oceń komentarz:

      4    

      Opublikowano: 2015-08-18 21:15

      Chyba nie ogarniasz gatunku skoro tak piszesz .Strategie to cud miód i orzeszki .

      Skomentuj

      1. ALEKS_D_RAVEN
        Oceń komentarz:

        1    

        Opublikowano: 2015-08-18 22:16

        Zalerzy ale na pewno wymagające dla CPU wiec dx12 jak najbardziej się tu przyda.

        Skomentuj

    3. szynszyl1337
      Oceń komentarz:

      4    

      Opublikowano: 2015-08-18 21:39

      Strategie to świetny gatunek i najlepiej pokazuje różnice, natomiast FPS'y nie są tak wymagające pod względem CPU.

      Skomentuj

  9. ygdersil
    Oceń komentarz:

    0    

    Opublikowano: 2015-08-18 23:09

    Ło matko i córko toż to mini rewolucja :)

    Skomentuj

  10. dziks
    Oceń komentarz:

    1    

    Opublikowano: 2015-08-19 12:44

    Pomozcie zrozumiec, bo artykul mowi, ze dx12 ma rozwiazac "problem z ograniczaniem GPU przez słabsze CPU". Natomiast z pierwszego wykresu widac, ze to te najwydajniejsze CPU znacznie ograniczaja FPSy. Np. i7 =78 vs. 43, czyli spadek o 40%, a taki i3 = 40 vs. 29, czyli 30%.
    Dla mnie wniosek jest taki, ze oczywiscie wzorst wydajnosci jest, ale najwiecej zyskaja MOCNE CPU.
    Cos mi tu nie gra z okresleniem "problem z ograniczaniem GPU przez SLABSZE CPU"

    Skomentuj

    1. Paweł Maziarz
      Oceń komentarz:

      0    

      Opublikowano: 2015-08-19 15:02

      Złożenia DX12 mówią o eliminacji "wąskiego gardła", ale w Ashes of the Singularity ewidentnie widać problem ze współpracą Radeonów w DX11

      Skomentuj

  11. palamander
    Oceń komentarz:

    0    

    Opublikowano: 2015-08-19 13:18

    "Głównym usprawnieniem i najważniejszą funkcją DirectX 12 ma być lepsza współpraca z procesorami wielordzeniowymi i odciążenie ich"
    Cytat ze strony Microsoftu.To chyba można ich do sądu podać:)
    Bo procesory AMD jeszcze gorzej dostają po du...!

    Skomentuj

  12. HoseArkadioMorales
    Oceń komentarz:

    0    

    Opublikowano: 2015-09-22 15:19

    Oczywiście testy kicha bez najbardziej popularnego procka czyli i5

    Skomentuj

Dodaj komentarz

Przy komentowaniu prosimy o przestrzeganie netykiety i regulaminu.

Aby dodać komentarz musisz być zalogowany!