Gry

Co to jest sprzętowy koder Open Broadcaster (OBS)?

opublikowano przez Paweł Maziarz w dniu 2019-03-25

Tłumaczymy co to jest sprzętowy koder i dlaczego warto z niego korzystać przy streamowaniu rozgrywki w OBS na przykładzie nowego rozwiązania Nvidii.

Open Broadcaster (OBS) to jeden z najlepszych programów do nagrywania i streamowania rozgrywki w grach. Aplikacja współpracuje z najpopularniejszymi serwisami streamingowymi, oferuje sporo przydatnych funkcji, a przy tym jest darmowa. Wysoka jakość przesyłanego materiału wymaga odpowiednio wydajnego komputera, ale można tutaj wykorzystać również sprzętowy koder obrazu. Dlaczego warto zwrócić uwagę na to rozwiązanie?

Streamerzy podczas transmitowania swojej rozgrywki muszą znaleźć odpowiedni kompromis między jakością przesyłanego obrazu a obciążeniem komputera. Lepsza jakość zachęci widzów, ale będzie wymagać większej mocy obliczeniowej i spowolni działanie komputera.

OBS - konfiguracja z dwoma komputerami

Jeszcze do niedawna jednym z najpewniejszych sposobów było zaangażowanie dwóch komputerów, z których jeden odpowiadał za uruchomienie gry, a drugi za przechwytywanie obrazu. Alternatywą było wykorzystanie jednego komputera wyposażonego w grabber wideo. Niestety, obydwa rozwiązania wymagały dodatkowych nakładów finansowych i często były trudne w konfiguracji.

Co to jest sprzętowy koder Open Broadcaster (OBS)?

Lepszym pomysłem okazało się wykorzystanie układu graficznego w roli sprzętowego kodera, który obciążył główny procesor komputera, a przy tym zapewnił dobrą jakość przesyłanego materiału i nie wymagał dodatkowych inwestycji. Można tutaj wyszczególnić technologię Intel Quick Sync Video (QSV) bazującą na zintegrowanym układzie graficznym w procesorach Intela oraz Nvidia NvEnc bazującą na karcie graficznej Nvidia GeForce GTX.

Warto zwrócić uwagę na to drugie rozwiązanie, szczególnie, że niedawno zostało ono dodatkowo usprawnione.

Nvidia NvEnc OBS

Przy okazji premiery kart graficznych GeForce GTX 16 i RTX 20 z generacji Turing, Nvidia wprowadziła usprawniony, sprzętowy koder NvEnc, który został zoptymalizowany specjalnie z myślą o aplikacji OBS. Co ważne, nowy pakiet również radzi sobie jeszcze lepiej z przetwarzaniem transmitowanego materiału.

Nvidia NvEnc Turing - obciążenie procesora

Nowa wersja aplikacji i nowy koder NvEnc zapewniają dużo mniejsze obciążenie procesora, co przekłada się na mniejsze spadki wydajności. Z optymalizacji wprowadzonych w aplikacji mogą też korzystać posiadacze starszych kart z generacji GeForce GTX 600, 700, 900 i 10.

Fortnite - kodowanie OBS

Koder NvEnc z generacji Turing oferuje również dużo lepszą jakość transmitowanego materiału. Producent chwali się, że nowe karty zapewniają o 15% wyższą wydajność w stosunku do kart graficznych poprzedniej generacji Pascal. Oznacza to, że można tutaj ustawić o 15% niższy bitrate przy zachowaniu tego samego poziomu jakości obrazu.

Nvidia NvEnc Turing - jakość transmisji

Mało tego, użytkownicy mogą również uzyskać jakość obrazu porównywalną z kodowaniem x264 Medium, która do tej pory była dostępna tylko dla konfiguracji składających się z dwóch komputerów.

Źródło: Nvidia, Open Broadcaster Software, inf. własna

marketplace
avatar
Dodaj
  • avatar
    h264? Ile można męczyć tak stary i niewydajny standard, już chyba czas najwyższy przeskoczyć na h265... nie mówcie tylko że to wymaga jakiś niebotycznych mocy obliczeniowych, telefony o TDP pewnie 1W jak nie mniej ogarniają nagrywanie w 4k 60fps 40 Mbps a gdzie tu takie wielkie maszyny obliczeniowe jakimi są komputery PC.
    Zaloguj się
  • avatar
    Odnoszę wrażenie, że autorowi zieloni sypnęli pod stołem, bo jako-tako wiedzę na temat to ma znikomą.

    Koder NVidii nie nadaje się do streamowania, nie ważne jak bardzo by go nie ulepszali. Bo co z tego, że odciążamy procesor, gdy podczas grania obciążenie GPU jest równie ważne, a nawet bardziej?
    Zaloguj się
    -5