Ciekawostki

Czwarte światło na sygnalizatorze. Co będzie oznaczać?

przeczytasz w 2 min.

W przyszłości, dodanie czwartego światła do sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniach może przyczynić się do optymalizacji ruchu drogowego.

Naukowcy proponują, aby zbliżające się do skrzyżowania samochody autonomiczne tworzyły grupy, a następnie komunikowały się ze sobą i z sygnalizacją. Badacze z Karoliny Północnej przeprowadzili eksperyment, który wykazał, że w pewnych okolicznościach, dodatkowe białe światło ma duże znaczenie.

Z jednej strony, dodatkowe światło może poprawić bezpieczeństwo i zmniejszyć zatory na najbardziej ruchliwych skrzyżowaniach miasta. Z drugiej strony, sygnalizacja świetlna może również wpływać na płynność ruchu, głównie ze względu na opóźnioną reakcję kierowców, którzy czekają nie tylko na zaświecenie zielonego światła, ale także na ruszenie samochodów przed nimi.

Eksperci z branży motoryzacyjnej są przekonani, że autonomiczne samochody, które poruszają się samodzielnie, poprawią płynność ruchu. Jest to możliwe, ponieważ eliminowany jest najbardziej nieprzewidywalny element systemu, czyli człowiek. Autonomiczne auto, w przeciwieństwie do kierowcy, nie będzie się rozpraszać ani zwlekać z reakcją dłużej niż to konieczne.

Pomysł na czwarte światło w sygnalizacji świetlnej

Mimo że samo pojawienie się autonomicznych samochodów przynosi znaczne korzyści, naukowcy z Uniwersytetu Stanu Karolina Północna (NCSU) wpadli na pomysł, który może jeszcze bardziej poprawić płynność ruchu na skrzyżowaniach. Okazało się, że wystarczy dodać czwarte światło do sygnalizacji świetlnej.

Dodatkowe, białe światło, które uzupełniałoby standardowy zestaw czerwone-żółte-zielone, miałoby się aktywować na skrzyżowaniu, gdy znajdzie się na nim odpowiednia liczba samochodów autonomicznych. Ale jak miałoby to działać?

Znaczenie białego światła w sygnalizacji

Skoordynowanie tego procesu pozwoliłoby na jak najszybsze i najbardziej efektywne pokonywanie skrzyżowań. Samochody nie byłyby zatrzymywane bez potrzeby i nie czekałyby na swoją kolej dłużej niż to konieczne.

Białe światło miałoby informować o tym, że w danym momencie ruch na skrzyżowaniu jest kontrolowany przez samochody autonomiczne. Dla kierowców tradycyjnych samochodów byłaby to jasna informacja, że powinni podążać za samochodem przed nimi i naśladować jego działania. Jeśli samochód przed nimi się zatrzyma, powinni się zatrzymać, jeśli jedzie, powinni jechać.

Czyli: czerwone oznacza "stój", zielone oznacza "jedź", a białe oznacza "rób to, co robi samochód przed tobą". Tak miałoby to wyglądać w skrócie. Mimo że może to wydawać się skomplikowane, naukowcy z Uniwersytetu Stanu Karolina Północna są pełni entuzjazmu. Optymistycznie patrzą w przyszłość, mając na uwadze przeprowadzone symulacje.

Przepływ ruchu może poprawić się nawet o 90%

"Symulacje pokazują, że samochody autonomiczne poprawiają płynność ruchu niezależnie od tego, czy zastosujemy dodatkowe białe światło, czy nie. Jego wprowadzenie jednak dodatkowo poprawia przepływ ruchu" - skomentował prof. Ali Hajbabaie z NCSU. Naukowiec zwrócił również uwagę na redukcję zużycia paliwa, która jest tym większa, im więcej na skrzyżowaniu jest samochodów autonomicznych.

Wraz ze wzrostem liczby samochodów autonomicznych na drogach, zużycie paliwa maleje, a opóźnienia są mniejsze. Przy 10% autonomicznych samochodów, płynność ruchu zwiększa się tylko o około 3%, ale gdy co trzecie auto na skrzyżowaniu jest autonomiczne, czwarte światło pozwala zwiększyć przepływ o ponad 10%. Co więcej, niektóre bardziej skomplikowane symulacje pokazały poprawę płynności ruchu nawet o 90%.

Na koniec warto dodać, że choć naukowcy w swoich symulacjach użyli białego światła, mogłaby to być dowolna inna barwa. To nie ma większego znaczenia.

Komentarze

16
Zaloguj się, aby skomentować
avatar
Komentowanie dostępne jest tylko dla zarejestrowanych użytkowników serwisu.
  • avatar
    Fa_sol
    14
    Przepływ ruchu można też poprawić w inny sposób. Np zmodernizować system sterowania oświetleniem. W Holandii na każdym skrzyżowaniu są czujniki wykrywające pojazdy dojeżdżające do sygnalizacji. W ciągu dnia Wszystkie światła są zaprogramowane na działanie w jedną sekwencję (wyjątkiem mogą być bardzo duże skrzyżowania na głównej drodze przelotowej w mieście) więc i kierowcy wiedzą czego się od nich spodziewać, i w ten sposób bardzo łatwo można kierować ruchem w mieście. W nocy i gdy nie ma (jakimś cudem) ruchu na skrzyżowaniu, czujniki wykrywają pierwszy pojazd dojeżdżający do świateł i to temu pojazdowi udostępniają pierwszeństwo. Główne "przelotówki" w miastach mają też sekwencje "zielonej fali" więc jak się dostosuje do dozwolonej prędkości, to nie trzeba będzie się zatrzymywać co skrzyżowanie. Wszystko działa całkiem dobrze. A np w Polsce? Każde skrzyżowanie żyje własnym życiem i nie raz w większych miastach, w godzinach szczytu, szybciej się przejdzie pieszo z punktu A do B niż przejedzie się samochodem.
    • avatar
      RedFox01
      8
      Lepiej niech dodadzą czujniki jak w UK, nie ma ruchu, to masz zielone
      • avatar
        J.B FIN
        5
        Lepiej dolozyc czujniki ruchu I dynamicznie sterowac ruchem. To biale swiatlo nigdy nie wejdzie do uzytkowania.
        • avatar
          paseo
          0
          a co robi zolte w takim ukladzie ?
          • avatar
            pablo11
            -1
            W Polsce są miasta, w których jest dynamicznie sterowany system świateł. Problem, że nie wszystkie. W Rzeszowie to funkcjonuje od bardzo dawna. Może nawet wcześniej, niż w tej waszej "zagranicy", bo co najmniej kilkanaście lat, w tym czasie były modernizacje.
            To że w niektórych miastach te cosie na skrzyżowaniach to fotoradary, nie oznacza, że wszyscy mają we władzach miast debili... W Rzeszowie zmienił się już niestety prezydent (poprzedni już umarł).
            • avatar
              Ravmaster
              0
              Wystarczy, żeby auta rozpoznawały aktualne światła co nie wydaje się zbytnim problemem skoro są w stanie rozróżnić wiele innych rzeczy. A tak to tylko zwiększony koszt obsługi oświetlenia drogowego i jego komplikacja. Samochód przejedzie na czerwonym to autonomiczny podąży za nim? No chyba musi rozróżniać to co tam jest powyżej.
              • avatar
                J.B FIN
                0
                W Polsce swiatla zyja wlasnym zyciem, zero dynamicznej kontroli. Zapraszam do nas do Finlandii, tu sa dynamicznie sterowanr sygnalizatiry
                • avatar
                  xmexme
                  0
                  Ja też dodam swoje "Lepiej niech" -Lepiej niech tego nie robią, automatyczne samochody nie będą potrzebowały świateł. Sygnalizacja jest dla ludzi. Taniej będzie na skrzyżowani zawiesić dwie kamery + system do oceny sytuacji i sterowania światłami. Można w ten sposób rozwiązać mnóstwo problemów np. robić zielone światła dla pojazdów komunikacji miejskiej dzięki temu można o 1/3 skrócić czas przejazdu trasy, zapobiegnie się niepotrzebnemu staniu na światłach w godzinach gdy nie ma ruchu i miejscach o małym ruchu gdzie nie można zlikwidować świateł. Można automatycznie wyhamowywać szaleńców mocno przekraczających dozwoloną prędkość lub robiących sobie wyścigi po mieście itd.
                  • avatar
                    mardun
                    0
                    widzę 12 newsów jednocześnie, WOŚP oczywiście wybaczam, zostaje 11. 7 z nich nie dotyczy w ogóle komputerów (LEGO, STADION, WYMIANA DO, CZUJNIK CZADU, ZAKAZ GAZU, TAŃSZE OGRZEWANIE, ŚWIATLO NA SYGNALIZATORZE.

                    Na 12 newsow TYLKO 2 dotyczą czegoś związanego z komputerami - INTEL BMAGE i 4070 TI Super.


                    DOKĄD WY DĄŻYCIE ???? Przykro to mówić, ale stajecie się śmieciowym serwisem.
                    • avatar
                      Bonaducci
                      0
                      Wszystko fajnie tak długo, jak każdy pas ma wyłącznie jeden kierunek ruchu. Czyli coś takiego ma prawo działać wyłącznie na dużych skrzyżowaniach. No chyba, że człowiek nie ma prawa decyzji i jak autonomiczny przed nim skręca w lewo, to "rób to, co on".
                      • avatar
                        vacotivus
                        0
                        > mogłaby to być dowolna inna barwa. To nie ma większego znaczenia.

                        Ma ogromne znaczenie. Białe światło jest przejawem rasizmu i białej supremacji. Potrzebne jest czarne światło, by odpokutować za wieki niewolnictwa i kolonializmu /s