Pojazdy

Krótsza droga hamowania. Sekret? ABS gadający z oponami

przeczytasz w 1 min.

Jak zwiększyć bezpieczeństwo na drogach? Wielu szuka odpowiedzi na to pytanie i wiele też jest potencjalnych rozwiązań. Jednym z nich na targach CES 2024 pochwaliły się firmy Goodyear i TNO.

Firmy Goodyear i TNO wpadły na pomysł, by zintegrować układ ABS z „inteligentnymi” oponami i rozpoczęły prace nad tym jeszcze w 2021 r. Krótko mówiąc, polega to na tym, że system otrzymuje informacje o typie i kondycji ogumienia, co pozwala odpowiednio optymalizować jego działanie. 

„Inteligentny” ABS dogada się z oponami

Czy ma to sens? Wyniki mówią za siebie. Podczas targów CES 2024 w Las Vegas firmy przedstawiły wnioski z testów, a prezentują się one następująco: zaproponowany system jest w stanie zwiększać wydajność układu ABS oraz skracać drogę hamowania nawet o 1,75 m (przy użyciu zimowych opon na suchej drodze przy prędkości 80 km/h). 

Projekty tego typu mają bardzo duże znaczenie. Wskazują na to choćby dane z raportu Amerykańskiej Krajowej Administracji Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego. Wskazano tam mianowicie, że w samym 2021 r. doszło do przeszło 1,7 mln wypadków z udziałem pojazdów najeżdżających z tyłu. Teoretycznie sprawniejszy system ABS mógłby zapobiec przynajmniej części z nich.

– Nasza współpraca z TNO zaowocowała bezcennymi spostrzeżeniami i nowymi możliwościami, dzięki którym możemy dostarczyć większą wartość naszym klientom oraz wspierać przyszłość mobilności – powiedział Werner Happenhofer, wiceprezes Goodyear ds. inteligencji opon i rozwiązań eMobility. – W Goodyear wierzymy, że wykorzystując inteligencję opon, możemy przyczynić się do realizacji śmiałego celu przyszłej mobilności, jakim jest ograniczenie liczby wypadków.

Źródło: Goodyear / Alert Media

Komentarze

8
Zaloguj się, aby skomentować
avatar
Komentowanie dostępne jest tylko dla zarejestrowanych użytkowników serwisu.
  • avatar
    RaphaelStarkPL
    4
    A potem w razie awarii którejś części, ten "inteligentny system", zablokuje ci możliwość dalszej jazdy, tak jak niektóre czujniki ciśnienia w oponach.
    • avatar
      jozek23
      3
      ''wiceprezes Goodyear ds. inteligencji opon'' - hahahahah
      • avatar
        pawluto
        1
        Ja pamiętam dwie sytuacje jak moje auto z ABS zatrzymało się o kilka centymetrów od auta przedemną bo system wydłużał drogę hamowania...
        Auto bez abs nie miało takich problemów i zatrzymywało się momentalnie...
        Tak...wiem że to system antypoślizgowy...Ale niestety wydłuża drogę hamowania.
        • avatar
          bankaigoku
          -1
          W zimę przy największej slizgawicy najlepszym sposobem na większe bezpieczeństwo jest wyłączenie ABS.