Gry

Max 30 fps w Need For Speed The Run

opublikowano przez tom.inter w dniu 2011-11-21

Twórcy wprowadzili limit płynności animacji

Kilka dni temu swoją premierę miała gra Need For Speed: The Run. Nowy NFS jest owocem współpracy Electronic Arts i Black Box.

Jest to pierwsza gra z serii Need For Speed, która obsługuje DirectX 10 i 11. Dzięki nim i silnikowi graficznemu Frostbite 2.0 będziemy mogli cieszyć się jeszcze lepszymi niż kiedykolwiek wcześniej widokami podczas jazdy.

Need for Speed The Run

Jest jednak jedna rzecz, która może nie spodobać się użytkownikom, którzy są fanami bicia rekordów na podstawie ilości wyświetlanych klatek na sekundę. Twórcy gry postanowili wprowadzić do niej limit płynności animacji, który bez względu na to jak wydajnym mamy komputer, pozwoli nam maksymalnie wyświetlać obraz z szybkością 30 klatek na sekundę.

Need For Speed The Run (2)

Dla ludzkiego oka taka szybkość jest wystarczająca, żeby wyświetlić płynny obraz. Nasze oczy nie zauważą efektu „pokazu slajdów” już na poziomie 24 klatek na sekundę i więcej.


Więcej o grach:

Źródło: dsogaming

marketplace

Komentarze

134
Zaloguj się, żeby skomentować
avatar
Dodaj
Komentowanie dostępne jest tylko dla zarejestrowanych użytkowników serwisu.
  • avatar
    No tak...polecam zagrac w BF3 na 30FPS i 60FPS roznica w płynnosci gry ogromna!
    Zaloguj się
    24
  • avatar
    bzdury wypisuja z tym brakiem roznic, pamietam za stary czasow Tekken-a 3 na PSX, byla wer. PAL 50fps i NTSC 60fps, roznica byla ogromna, calkowicie inny gameplay
    jeszcze rozumiem, fps, rpg, tam liczy sie plynnosc, roznica bedzie ale mniej odczuwalna, ale sciagalka? tutaj az sie prosi o 60fps, tym bardziej, ze to NFS czysta arcade, nastawiony na dynamike i predkosc
    szkoda, ze po calkiem dobry HP wydaja cos takiego, trzeba bylo ciagnac prace z poprzednim zespolem
    Zaloguj się
  • avatar
    Zdecydowanie 30fps to za mało. 24fps to granica płynności ale dla ODTWARZANEGO obrazu (film, TV) a dla zawartości tworzonej na bieżąco powinno być min. 50fps.
    Zaloguj się
  • avatar
    Silnik jest optymalizwany pod konsole w 100%. Cala EA, nawet nie chcialo im sie nic zniemic. To wyglada, tak jakby dodali na poczatku exe emulator x360, a kod pozostawili bez zmian. Po prostu obliczaja sobie "na klatke" co sie dzieje na ekranie. Jeju, EA juz od lat jest u mnie na czarnej liscie, a jeszcze sie pograzaja - niesamowite.
  • avatar
    "Nasze oczy nie zauważą efektu „pokazu slajdów” już na poziomie 24 klatek na sekundę i więcej."

    Bzdura. 24fps to granica płynności dla statycznej kamery. Do płynnej animacji z ruchomą kamerą oraz dynamiczną akcją potrzeba znacznie więcej. Widać to nawet w kinie podczas szybszego ruchu kamery w filmie.
  • avatar
    To samo jest w L.A Noire... mimika twarzy ma blokadę na 30 FPS. Wygląda to fatalnie... Ciekawe tylko, dlaczego np taki Batman, przenoszony z konsoli na PC wygląda świetnie, gra się rewelacyjnie i jeszcze wykorzystuje wszystkie możliwości kompa - PhysX, SLI, 3D Vision, AA i AF, a Run, czy L.A Noire nie... banda leniwych developerów ;P
  • avatar
    Te z ea to ślepce jakieś jak nie widzą różnicy a co im zależało żeby śmigała w 60?? Nie rozumiem tego:(
  • avatar
    W filmie tylko dlatego nie widac klatkowania bo pojedyncza klatka jest rozmyta. Zrob ktos stop motion w filmie przy szybkim ruchu. Obraz jest nie ostry.

    Natomiast jak jest jakis render w telewizji np napis Reklama kiedys byla na jakims kanale jako render 3D i szybko leciala to tak kazda klatke widac bylo ze masakra.
    Dlatego ze tutaj obraz skladal sie z "ostrych" klatek tak jak w grze komputerowej.

    Dobrze ktos napisal ze jak ktos nie wierzy niech zrobi animacje we flashu 30fps i 60fps i porowna. Tylko nie biala na czarnym tle bo wtedy na ekranach LCD z dyzym czasem reakcji efekt smuzenia zepsuje wszystko. Na CRT widac to najlepiej i roznica ogromna jest.
    Zaloguj się
  • avatar
    Matko jedyna, wiekszosc klotni sie bierze z nieporozumienia.
    Tutaj tez wydaje sie, ze ludzie nie rozumieja slowa "plynnosc". Firmie chodzi o to, aby zabezpieczyc gre na kazdym sprzecie (lub jak najwiekszej ilosci sprzetu) przed JAKIMWOLWIEK SPADKIEM FRAMERATE. Bo wlasnie framedrop-y to spadek (utrata) plynnosci, po polsku nazywa sie to "rwaniem". I nie chodzi o ciagle rwanie, tylko likwidacje kazdego lub prawie kazdego takiego rwania. Dzieki temu mamy maksymalnie mozliwa, stala plynnosc animacji.
    To raz.
    A dwa - oczywiscie, ze kazdy zauwazy roznice miedzy 30, 60, a 100 FPS. Tylko trzeba to odpowiednio pokazac. Ci, ktorzy to widza - nie maja problemu. Natomiast Ci, ktorzy SADZA, ze tego nie widza - nie patrza dokladnie, nie maja tzw. "eye to detail". Wystarczy dobrze poruszyc DOBRA myszka, aby spowodowac ruch kamery dookola osi i juz bedzie widac roznice na ekranie 60 Hz oraz 100 Hz. Tylko na litosc boska - tego juz nie nazywajcie PLYNNOSCIA, bo sie wszystko popiep**y w nazewnictwie - plynnosc to sprawa nr 1. Tutaj mamy do czynienia ze "smooth" animacji, czego nie ma przetlumaczone w jezyku polskim. Wiekszosc ludzi nazywa to mniejsza lub wieksza plynnoscia, stad bledne przekonanie, ze chodzi o SPADEK PLYNNOSCI, lub nawet wrecz o PLYNNOSC w stanie zero-jedynkowym, a wiec ze jest, albo jej nie ma (punkt 1), co jest oczywistym nieporozumieniem i klotnia gotowa.
  • avatar
    widać silnik mało zoptymalizowany skoro wprowadzili 30fps'ów max.
  • avatar
    Powyżej 60fps raczej nie zobaczę różnicy ale te 30 to raczej nieporozumienie. Pewnie zaraz ktoś mądry i tak opracuje "patcha" zdejmującego ten limit.
    Zaloguj się
  • avatar
    W RAGU okroili grafikę tak żeby było 60 fps, nie wszyscy twórcy idą na taki kompromis...
  • avatar
    Irytuje mnie to 30 fps.....
    Zaloguj się
  • avatar
    Ja tam odczuwam gdy fps spada mi poniżej 30 klatek/s, ''rwania'' jest więcej, płynność na granicy, oczy po chwili bardziej mi się męczą... itp, itd.
  • avatar
    Po co takie ograniczenie ?
  • avatar
    jeszcze troche popracowali by nad fizyka jazdy i modelem zniszczeń a zblizyli by sie grywalnością do NFS porsche unleashed. Szkoda ze pomimo tak duzego uplywu czasu nadal wolal bym klepnąć w stare porsche niz nowy "run".
  • avatar
    Jak ktoś ma możliwość podłączenia pada do PC, to niech sobie odpali dowolną grę, w której można swobodnie obracać kamerą i ustawi gałkę w jakimś stałym położeniu.
    Gdy mamy jednostajny, troszkę szybszy ruch, to różnica między 30 a 60 fps jest masakryczna.

    Co do filmów to ja osobiście też widzę olbrzymią różnicę, wystarczy popatrzeć na tło gdy kamera jest jednostajnie obracana. Mnie to strasznie irytuje a im większy ekran tym bardziej widać. W kinie to już porażka.
    Wystarczy scena z podjeżdżającym autem, gdy kamera jest obracana i popatrzymy na szybciej przemieszczające się obiekty 2 i 3 planowe albo nawet samo tło to porażka. Na kanałach "pseudo" hd efekt jeszcze bardziej widoczny.

    Ludzie przyzwyczaili się już do tych wszystkich MotionFlow i innych dupereli i myślą że obraz jest płynny a w rzeczywistości dupa...
    Proponuję wyłączyć te bajery i obejrzeć kilka filmów.

    Czasem w relacjach na żywo obraz jest nadawany z większą liczbą fps, np. podczas beatyfikacji naszego kochanego papieża, obraz był bardzo płynny.
  • avatar
    A ja tam nawet nie sprawdzałem ile jest fps bo działa całkiem znośnie. Wg mnie wygląda często gorzej niż Hot Pursuit ale efekty i dynamika sprawiają że gra jest najlepszym nowym NFS'em w jaki grałem.
  • avatar
    Sory ale muszę to napisać, nie czytajcie tego. Jestem setny!!!
  • avatar
    Przecież 30fps to jest płynnie w grze - kamery i filmy wideo też są w np. Full HD i maja tylko 30klatek/s
  • avatar
    BEEEEEEEEEEEEEZ SPINY FANI ZNAJDĄ OBEJŚCIE :()
  • avatar
    Jak komuś nie pasuje 30 fps to niech po prostu nie gra w ta grę :) po co ma się niepotrzebnie spinać jak koledzy wyżej mówiący ze 30fps to slajdy.... Polak zawsze i wszędzie znajdzie dziurę,lukę by się do czegoś doczepić..... szkoda gadac
  • avatar
    najlepszy nfs byl underground II, moze jeszcze carbon... szkoda ze odchodza od tuningu aut...
  • avatar
    Przez chwile myślałem że gościu z filmiku użył hamulca, ale nie, myliłem się to był dopalacz włączony na zakręcie:)
    W końcu to NFS, nie używa się takich głupot jak hamulce:).

    30 klatek do takiej gry pewnie wystarczy, w simsy 24 też da płynność,więc nie ma co się sugerować klatkami z perspektywy shooterów. Zresztą niektórzy tak wolno grają że nawet 20 klatek im w najszybszym FPSie wystarczają
  • avatar
    I po co ten "news" nie ma o czym pisac?
    Nie dosc, ze temat durny to jeszcze glupoty w newsie...
    Zaloguj się
    -1
  • avatar
    graja w gry typu bf3, black ops i inne tego typu 30 klatek jest zbyt mala bynajmniej jak dla mnie...
    Zaloguj się
    -1
  • avatar
    Polecam wszystkim ekran kineskopowy 60Hz skoro różnicy w miganiu nie widzą.
    Osobiście nie jestem w stanie odróżnić 80Hz i więcej na ekranie kineskopowym.
    Więc oko dostrzega takie różnice mimo że nie jest w stanie przetworzyć więcej niż 24 kl/s.

    A to co kto widzi jest subiektywne i każdy widzi inaczej!
    Więc jednym to przeszkadza a innym nie.
    Zaloguj się
    -2
  • avatar
    Wszystkim tym ktorzy nie wiedza jak dziala luzdie oko i dlaczego tylko 24 klatki na sekunde potrafi zarejestrowac chcialbym przedstawic maly wyklad.

    Ludzkie oko nie posiada odswierzania obrazu a jedynie ciagle rejestrowanie go i przetwarzanie. Dziala podobnie jak monitor LCD z 24 Hz w odswierzaniu. Jestesmy spokojnie w stanie powiedziec ze widzielismy 3 pojedyncze klatki na obrazie wyswietlanym z 100Hz. Chodzi o to ze nasze oko potrafi wylapac 24 PELNE klatki czyli w takim stanie ze pamiec o poprzedniej klatce zostanie wyczyszczona a nowa klatka zostanie w pelni zarejestrowana. Obraz komputerowy ma to do siebie ze jesli nie zastosujemy w nim blura to jest nienaturalnjy dla oka i jestesmy w stanie okreslic czy istnieja w nim jakies "skaczace krawedzie". Plynnosc przy 30FPS bedzie juz istniala ale pod warunkiem ze obraz bedzie oszukiwal nasze oko i rozmazywal sie tak jakby mial 100Hz a zostal sciety do 30Hz a polklatki zostalyby wplecione tak aby nadawaly efekt rozmycia.

    widac to wszystko najbardziej w przypadku gdy mamy do czynienia z suwistym ruchem animacji gdzie oko porusza sie ruchem jednostajnym. Wtedy wlasnie jestesmy w stanie dostrzec ze klatka zaczela sie zmieniac i zaraz pojawila sie obok mimo ze obraz jest plynny. Dla nas jest to efekt teleportu. Tak jak patrzymy na ludzkie oko i mamy wrazenie ze sie teleportuje z jednego kierunku na drugi. Ciezko wytlumaczyc bo trzeba troche testowych obrazow zobaczyc zeby zrozumiec i nie wszyscy wiedza od razu o co chodzi.
    Zaloguj się
    -3
  • avatar
    PSX wyświetlał 24 FPS.Przynajmniej w GT.A co do 30 klatek jeśli wartość jest stała to jest bardzo dobrze.Jeśli z wyższej wartości spada nawet do 30 to wtedy dopiero odczuwa się spadek płynności.
    Jeżeli ktoś nie umie grać przy wartości 30 albo nawet 24 i potrzebuje
    50 czy 60 to niestety dla mnie jest noobem bo jego mózg jest zbyt wolny aby to ogarnąć.

    A teraz zagadka.Jak jest ilość klatek przy jeździe 100KM/H a jaka przy
    300KM/H?
    Zaloguj się
    -3
  • avatar
    żebyś się pytał...
  • avatar
    NIE!!!To zależy od tego jak gra jest zrobiona i od tego czy twój mózg ogarnia to co się dzieje na ekranie.

    I tu wychodzi na jaw ciekawostka - Assassin's Creed działa płynnie nawet przy 25 klatkach na sekundę. Taka jest moja obserwacja i nie mogę tu zgodzić się z tym, że płynny obraz uzyskuje się dopiero przy 30 i więcej FPS.

    Kolega dał recke na stronie.Niby 25 mało?Tylko że mnie jak goniło 10 muzułmanów i musiałem manewrować w małych uliczkach do tego obracać kamerą to miałem zapas.Ja ogarniam małą liczbę klatek.Jeśli ktoś nie to ma za słaby mózg.

    Mniejsza liczba klatek jest lepsza ponieważ w życiu tak jest że im wolniej tym więcej masz czasu na reakcję.
    Zaloguj się
    -4
  • avatar
    Zaraz się tu pojawią "nadludzie" którzy są w stanie odróżnić 30 fps od 50 fps a nawet 100 fps :):):)
    Zaloguj się
    -26
  • avatar
    Slaba plynnosc animacji moze i jest lekko irytujaca ale nie bardziej niz slimacze tempo samej gry. Wskakujesz za kierownice pojazdu wykrecajacego 350 km/h i 2.5 sekundy do setki a czujesz sie jakbys prowadzil starego poloneza. Swoja droga co za idiota w ea wymyslil, ze policja aby zatrzymac sciganego strzela z armatek po stokach gor wywolujac kontrolowana lawine? ROTFL zalosne...
  • avatar
    Tym białym mustangiem oraz jego klasyczną wersją pojeździłbym nawet i w 25 klatkach na sekundę ;)
  • avatar
    o ile na grafe mozna przymknac oko to na model jazdy [kierowania pojazdem] juz nie, z kazda kolejna czescia gry jest gorzej.
    Zaloguj się
  • avatar
    ps. do gier to sie ma odświeżanie ekranu.
  • avatar
    Więc nici z 3D z trzydziestoma fpsami...
  • avatar
    Rozmawialem ze znajoma ktora w EA pracuje, na pytanie dlaczego moj komputer a ktorym gram wyswietla 30fps w grze, ze karta graficzna obciazona do polowy i to samo procesor, odpowiedziala ze tak jest i ze to ze wzgledu na port.

    Tyle w temacie ;]
    Zaloguj się
  • avatar
    to 30 fps to kpina, choć raczej nie zagram w tego NFS to takie podejście uważam za bulwersyjące
  • avatar
    Najlepszym rozwiązenie byłoby dać opcje : włącz/wyłącz 30 fps limit
    Limitowanie klatek do 30 fps może się przydać dla osób ze słabszym sprzętem. Zamiast rozchwiannego frameratu 25-40 fps masz mniej zaułwarzalny 25-30 fps. Chodzi oto że jak grasz z v-syncem (no chyba że lubisz efekt rozrywania ekranu;) to w pierwszym przypadku część klatek będzie renderowanych co 16,7ms , 33,4ms a jak spada poniżej 30 fps to masz nawet 50,1 ms. W przypadku gier wyścigowych może to naprawde denerwować. Pamiętam że w TDU2 najlepiej mi się grało na wymuszonych 30fps bo bez tego miałem skoki 30-45fps. Efekt brak jednostajnej płynności obrazu.
  • avatar
    Spróbujcie zagrać w TheRun na innym sprzęcie niż Dusigrosz Microsofta ja mam PS2 Gamepad wszystkie gry obsłóguje bajecznie np. NFS udergroud2 czy GTR 1,2,3 a w tym za nic nie chciał gra do kitu ta marka dawno zeszła na psy (niestety) a szkoda !!!!
    Zaloguj się
  • avatar
    A pozatym chłopaki tak naprawdę do miłego grania wystarczy 60fps,
    Jeżeli chodzi o animację komputerową w grach fakt że im więcej tym lepiej ale różnice zacierają się przy ok 100fps i > wtedy zauważasz tzw. efekt że jest tak w mgnieniu oka
  • avatar
    Za czasów gdy dysponowałem odpowiednim komputerem byłem zadowolony z działania gry tylko, gdy generowała ona stałe 60 klatek na sekundę (vsync). Plazma idealnie się z tym zgrywała w trybie "gra", a "technologia 400Hz" czyniła cuda... pod warunkiem dostarczenia 60 klatek - spadek do 50-ciu i widać że coś jest nie tak.
  • avatar
    Uwaga, spoiler!!! Niech mi ktoś powie, czy aluminiowe Porsche, wzmocnione nierdzewną stalą, można złapać magnesem?
  • avatar
    Wymuszanie takich 30fps jest dobre na konsolach, lepiej miec stale 30fps niz 30-45-20fps, na samym poczatku jak wlaczylem gre to rzucalo sie w oczy ze gra nie jest taka plynna, ale po dluzszym graniu, milym graniu zapomnialem calkiem o tym i gralo sie naprawde swietnie, mialem wrazenie ze z czasem gra zaczyna chodzic coraz plynniej, ale to bylo moje złudzenie ;)))

    Ale nie ma co ;] niech daja stale 60fps nie bede narzekal ;)
  • avatar
    Świat się kończy, bieguny się odwracają idzie 6 wymarcie jak 300tys lat temu co było ostatnie wyginęły wtedy Mamuty i tygrysy szblozębne. Teraz historia się powtarza a oni są zamiast bardziej ludzcy coraz mniej (##!!!) Kasa,Kasa i jeszcze raz kasa.
    A wiecie że kiedyś gry tworzyli Ludzie dla Ludzi i to za darmo !!
    Potem te łachy dojrzały w tym dojna krówkę i się skończyło.
    Ale oni nie wejdą na Nibiru !!!! Ha Ha HA !!!
  • avatar
    mogli by w koncu zrobić normalnego nfs-a (seria underground) a nie coraz gorsze gry wypuszczają.

    od czasów Carbona nic nie zrobili, olali markę
  • avatar
    Mogliby w końcu zrobić NFS z szerokimi możliwościami tuningu, coś w rodzaju underground 2. Bo ściganie samochodami fabrycznymi już mi się znudziło a lubiłem pobawić sie w tuning w nfs.
    Zaloguj się
  • avatar
    ja przeszlem wieska 2 na 10 fps i jakos sie dało ;P
    Zaloguj się
  • avatar
    Dali niepotrzebnie to ograniczenie do 30 fps,jak już mieli je dać to do 60-70 fps i było by dobrze... imo tym zwalili gre...Pozatym nie gra się tak super jak miało się grać.
    Zaloguj się
  • avatar
    Uciekać i zamykać oczy:P
    Jak grać nie umiesz z małym fpsem to twój problem.

    Tylko ze zmniejszenie ilosci wyswietlanych klatek na sekunde nie ma znaczenia z predkoscia gry, zobaczysz poprostu obraz ktory wyswietla mniej klatek na sekunde.

    benchmark crysisa jest innym.Im more fps tym szybciej się kończy
  • avatar
    Moja opinia jest taka, że ta gra to totalna przelipa. Na siłę i bez pomysłu.
    Pzdr
  • avatar
    jeden z niewielu naprawdę dobrych NFS, The Run bardzo mi się podoba! grafika na enginie FB2, efekty na trasach szczególnie śnieżne są super, i do tego jedne z najlepszych i najciekawszych tras w grach jakie widziałem, wreszcie porządny NFS po paru latach a że grafika w 30fps? trudno, przeżyć można, to jeszcze zależy czy między klatkami w grze jest efekt rozmycia czy nie, jeśli tak to nawet 24fps starczy jeśli nie to dopiero 40 lubi więcej fps jest fajne dla oka
    Zaloguj się
  • avatar
    MEW
    Gdyby gra była świetna to nikt by złego słowa o niej nie powiedział. A jakby powiedział to zostałby zmieszany z błotem. Chcecie mieć coraz mniejsze wymagania względem jakości z roku na rok? Kupujcie więcej crapowatych gier.
  • avatar
    a zapowiadała się tak dobra gra, zjebali tym FPS'em oraz grafika postaci jest żenująca jak na tak nową grę....
  • avatar
    No tak tylko ja nie powiedzialem ze nie umiem grac w gre ktora wyswietla 30fps, ale dlaczego nie moge skorzystac z mozliwosci swojego sprzetu i np miec 60fps i jeszcze plynniej i przyjemniej grac ?

    Co do benchmarka crysisa i wiele innych benchmark'ow a granie w gre to 2 rozne rzeczy, jak wlaczysz gre wyscigowa, to jak zmiejszysz detale i rozdzielczosc by miec wiecej fps, to samochod bedzie jechal szybciej ???

    ps. TO pytanie retoryczne.
  • avatar
    ps. TO mialo byc do STANISŁAWA ANIOŁA ;]
  • avatar
    Mam takie pytanko instalowal ktos moze NFS-a na deweloperskiej wersji win 8 ?? Bo jestem ciekawy czy dziala :P
  • avatar
    A co to ma na celu.
  • avatar
    Tak sie tylko z ciekawosci pytam czy ta wersja deweloperska umozliwia granie w jakiekolwiek gry bo sciagnalem by wyprobowac i troche sie oswoic z nowym produktem M$ :P ale wracajac do sedna NFS moim zdaniem ma tylko i wylacznie przyszlosc jesli powroci do udanych jak dla mnie serii Underground gdyz rewolucje w wyscigach jaka zapaczatkowali mogli by ciagnac z powodzeniem do dzis bo wahlaz mozliwosci tuningu poszczegolnych aut byl spory i sam tuning dawal wiele radosci. shift 2 tez oferuje mozliwosc tuningu moze nie tak spektakularny ale milo posiedziec w garazu NFD-a i bodrasowac woz :D
  • avatar
    Dziwne posunięcie z tym 30 fps limiterem. W poprzedniej części było 60fps. Ale... miałem styczność z grą i jechałem sobie autkiem. Fraps pokazywał stałe 30 fps, nic się nie grzało (CPU, GPU) i wiatraczki cicho pracowały a płynno0śc była w porządku i mozna był spokojnie wykonywac manewry. Tak więc nie ma co panikować :)
    Zaloguj się
  • avatar
    Uczepiliście się tych 30fps jak by to nie wiem co było... jak by chodziło o dajmy na to 15-20fps, to by było przez zwykłego śmiertelnika widoczne i było by się o co kłócić.
    Gra jest chyba najgorszym nfs-em w historii polegająca niemal wyłącznie na wciskaniu gazu do podłogi od czasu do czasu skręcaniu i wyprzedzaniu przeciwników, no i jeszcze całość z niewiadomego powodu pocięta na fragmenty co by się tak szybko nie przejechało (bo trzeba poczekać na wczytanie się następnego odcinka). Dodatkowo masa krótkich filmików których oczywiście nie da się pominąć i fizyka jazdy, tak aby dzieciaki z 1-2 podstawówki nie miały problemu z przejściem gry od pierwszego posiedzenia.
    Osobiście grę odsprzedałem po 2 dniach od zakupu, bo wstyd aby coś takiego na półce stało.