Pojazdy

Euro 7 przegłosowane. Unia Europejska zaostrza wymogi środowiskowe dla samochodów

przeczytasz w 1 min.

Unia Europejska zaostrza przepisy dotyczące wymogów środowiskowych samochodów osobowych, dostawczych, autobusów, ciężarówek i przyczep. Parlament Europejski chce w ten sposób promować zakup pojazdów elektrycznych.

Samochody elektryczne cieszą się coraz większym zainteresowaniem klientów, jednak nadal nie są one tak popularne, jak pojazdy z napędem spalinowym. Parlament Europejski chce przyspieszyć transformację.

Rada UE zatwierdziła wprowadzenie normy Euro 7, czyli jeszcze bardziej rygorystycznej normy emisji zanieczyszczeń powietrza dla pojazdów z silnikami spalinowymi. Nowe przepisy niedługo wejdą w życie, będą dotyczyć nowych pojazdów i podzespołów. Tłumaczymy, jak wprowadzone zmiany wpłyną na posiadaczy samochodów.

Norma Euro 7 - co to jest?

Nowa norma ma na celu zmniejszenie emisji spalin z samochodów osobowych, dostawczych, autobusów, ciężarówek i przyczep. Warto jednak zaznaczyć, że w przypadku samochodów osobowych i dostawczych utrzymane zostaną obecne warunki testowe z normy Euro 6 (limity będą bardziej rygorystyczne w przypadku autobusów i ciężarówek).

Nowa norma wprowadza jednak limity emisji cząstek stałych (PM10) dla samochodów osobowych i dostawczych. Oprócz tego wprowadzono minimalne wymagania dotyczące trwałości akumulatorów w samochodach elektrycznych i hybrydowych.

Ekologiczny paszport pojazdu

Nowa norma wprowadza także ekologiczny paszport pojazdy, który będzie zawierał wszelkie informacji dotyczące efektywności środowiskowej w momencie rejestracji:

  • limitów emisji zanieczyszczeń
  • emisji CO2
  • zużycia paliwa/energii elektrycznej
  • zasięgu elektrycznego
  • trwałości akumulatora

Od kiedy obowiązuje norma Euro 7?

Norma Euro 7 ma promować zakup pojazdów elektrycznych, spełniających dobre normy żywotności baterii, przyspieszyć wdrażanie infrastruktury cyfrowej i elektrycznej oraz zmniejszyć zależność energetyczną UE od podmiotów zagranicznych.

Nowe przepisy formalnie wejdą w życie 20 dni po opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym UE, ale ich stosowanie będzie zależne już od konkretnego typu pojazdu - w przypadku nowych typów samochodów osobowych i dostawczych będzie to 30 miesięcy, a w przypadku ogólnie nowych samochodów osobowych i dostawczych 42 miesięcy. w przypadku nowych układów, komponentów lub oddzielnych zespołów technicznych montowanych w samochodach osobowych i dostawczych będzie to 30 miesięcy.

Źródło: Parlament Europejski, foto: Adobe Stock

Komentarze

29
Zaloguj się, aby skomentować
avatar
Komentowanie dostępne jest tylko dla zarejestrowanych użytkowników serwisu.
  • avatar
    ooooo
    11
    Jak chce promować pojazdy elektryczne to niech tworzy reklamy, a nie zakazuje sprzedaży innych rodzajów napędów. Już teraz te ciężkie elektryki niszczą nasze ulice, dodatkowo mamy więcej startych opon i klocków hamulcowych w powietrzu. Fizyki się nie oszuka, ale biurokraci chyba nadal myślą, że się da.
    • avatar
      Daj chipsa
      11
      Niby wolna europa, ale nie możesz mieć domu jaki chcesz, samochodu jaki chcesz, nie możesz ogrzewać czym chcesz a nawet nie możesz mieć odkurzacza jaki chcesz.
      • avatar
        KENJI512
        7
        Lobbing.
        • avatar
          sabaru
          6
          No cóż będziemy do roboty jeździć rowerami ale zaraz się okaże i że one nie są ekologiczne.
          • avatar
            BariGT
            5
            Wiekszosc uwierzyla w to, ze jak zaplaci podatek to pogoda sie poprawi. Z perspektywy czasu wydaje mie sie, ze lewacka eko-szajba jest oplacana przez Chinczykow. Po co konkurowac z Europa skoro moze sie ona po prostu samozaorac bo "planeta plonie" XD
            • avatar
              MartineZ
              4
              Przekupni ludzie tak myślę
              • avatar
                FunkyKoval
                1
                A czym jeżdżą "lewusy" wymyślające te brednie ? Większość z nich ma duże auta, do roboty latają samolotami a jak chca kampanię zrobić, to jadą jednorazowo na pokaz do biura w Bruskeli z hotelu w pobliżu jakimś tramwajem czy rowerem. W tramwaju czytają 5 rok z rzedu tą sama książkę (jak Trzaskowski) a dojazd zajmuje 10 minut.
                • avatar
                  denali
                  1
                  wszystko super fajnie tylko że szkoda że w USA i Chinach nic sobie z tego nie robią
                  • avatar
                    LordAnpu
                    0
                    Nowa norma wywinduje tylko ceny nowych samochodów spalinowych i jak już się zrównają z ceną elektryków to wtedy już nie będzie płaczu, że elektryki są za drogie. Elektryki są ok (nie niedopracowany chińczyk żeby było taniej, tylko coś od Renault, Stellantis, BMW albo VW), ale ich zasięg i ładowanie jest słabe. Do tego spółdzielnie nie udzielają pozwoleń na montaż ładowarek w garażach, a ładowanie na ładowarkach komercyjnych nie jest opłacalne (chyba że odpowiednik 15l/100km jest ok). No i wisienka, ilu Polaków jest stać na nowe auto za 200k+? (elektryczny Duster z 20sec do 100 i zasięgu 80km się nie liczy). Dlatego u nas jeździ to co jeździ i tak co 4-5 samochód pali wiecej oleju lub płynu chłodniczego niż paliwa albo po chipie (byle by mocy było więcej) walą w atmosfere którą oddychamy tyle szkodliwych substancji, że można się przerazić. O wycinaniu DPFów i katalizatorów to już nawet szkoda pisać bo jest tego sporo. Na elektryka nie jest nas stać, na nowe spalinowe zaraz też nie będzie, a jak wprowadzą rzetelne badania techniczne to na naprawę aktualnych też wielu nie będzie stać lub będzie to nieopłacalne. Pozostanie elektryczny autobus, rower albo z buta (i tak ostatnie dwie grupy mają więcej praw na drodze niż płacący podatki drogowe kierowcy samochodów).
                    • avatar
                      Komar_2
                      -1
                      G*** prawda UE już myśli o wycofaniu się z zakazu sprzedaży aut spalinowych bo europejski firmy są w tyle technologicznym za autami elektrycznymi z Chin i dla ratowania gospodarki Niemiec ma nie wejść przepis o zakazie aut spalinowych bo firmy motoryzacyjne zapewniająponad 20% PKB
                      • avatar
                        RafiXll
                        0
                        Samochody elektryczne cieszą się coraz większym zainteresowaniem klientów... Artykuł z dupy standardowo. Nikt bez dopłat nie chce już brać tego szajsu a wy jak zwykle po swojemu... Dżizas ten portal to szajs...
                        • avatar
                          Marek1981
                          0
                          Proszę pamiętać jakie partie za tym głosowały i omijać w głosowaniu ue. Może wtedy by się jełopy zastanowiły nad swoim postępowaniem. Niestety polak był jest i będzie głupi. Na 3-6mc przed wyborami politycy się malują jako antyimigracyjni czy nie są zwolennikami elektryfikacji czy ets a po wyborach robią swoje.
                          • avatar
                            saser
                            0
                            Oj tam... oj tam...
                            Takie samochody z Euro 7 są już dostępne od bardzo dawna.
                            Proszę, o to dowód:

                            https://wykop.pl/cdn/c3201142/comment_16524533306p3zhxD3gf4BJgUd7d5ftD,w800.jpg