Ciekawostki

Całkowicie wirtualny kokpit samochodu od Nvidia

opublikowano przez Wojciech Kulik w dniu 2014-03-31

Nvidia zapowiada - koniec z fizycznymi przyciskami i regulatorami.

Nvidia Tegra K1 kokpit wygląd

Firma Nvidia od jakiegoś już czasu ma z branżą motoryzacyjną wiele wspólnego. Jej systemy paneli samochodowych spotkać można już w Tesla Model S, a także nowym Audi A3. Amerykański koncern ma jednak większe ambicje, czego dowodem jest prezentacja możliwości procesora Tegra K1, którego jednym z zastosowań jest stanowienie podstawy tzw. wirtualnych kokpitów. Pokaz odbył się podczas ubiegłotygodniowego GTC 2014 na przykładzie samochodu marki Jeep.

Oparty na technologii Nvidia Tegra system w samochodzie Tesla Model S koncentruje się wyłącznie na dotykowym panelu i cyfrowej desce rozdzielczej. Podczas GTC 2014 firma pokazała co można osiągnąć, gdy w pojeździe – w tym przypadku Jeepie – zastosuje się zarówno sprzęt, jak i oprogramowanie Nvidia. 

Firma Nvidia postanowiła porzucić klasyczne rozwiązania i zastąpiła standardową deskę rozdzielczą. W miejscu tablicy rozdzielczej znalazł się wyświetlacz z najważniejszymi zegarami, które mogą być dopasowane do preferencji użytkownika. Centralny punkt stanowi natomiast duży, 17-calowy pojemnościowy ekran dotykowy w orientacji pionowej. 

Nvidia Tegra K1 kokpit ekran

Ten drugi nie tylko jest multimedialnym centrum samochodu, ale też zastępuje wszystkie regulatory i przełączniki. I tak, na ekranie wyświetlane mogą być między innymi ustawienia HVAC (ogrzewanie, wentylacja, klimatyzacja), odtwarzacz audio/video, nawigacja GPS, przeglądarka internetowa czy podgląd z kamery cofania. Jak powiedział David Anderson, Senior Automotive Solutions Architect w Nvidia Automotive Business Unit – jedyne fizyczne przyciski służą do otwierania schowków.

Nvidia Tegra K1 kokpit HVAC

Przyjrzyjmy się jednak nieco bliżej temu ekranowi, który – jak już wspominaliśmy – stanowi centralny punkt samochodu. W standardowym ustawieniu został on podzielony – w górnej części znajduje się nawigacja, podczas gdy dół przeznaczony jest do kontroli multimediów i warunków panujących w pojeździe. W środkowej części znajduje się natomiast przełącznik pomiędzy poszczególnymi zakładkami multimedialnymi. 

Nvidia Tegra K1 kokpit media

Wyświetlacz o wysokiej rozdzielczości znajdujący się za kierownicą, poza aktualną prędkością i obrotomierzem może pokazywać różnego typu informacje. Między innymi: powiadomienia o nadchodzących manewrach, szczegóły przychodzącego połączenia, podgląd odtwarzacza oraz co najciekawsze – informacje o ustawieniach zawieszenia.

Nvidia Tegra K1 kokpit tablica

Firma Nvidia podkreśla, że duża waga przywiązana jest do możliwości personalizacji. Dlatego też użytkownik może dopasować do swoich preferencji kolorystykę i dodatkowe elementy, jak również modyfikować poszczególne ustawienia interfejsu. Przyciski , kontrolki i zegary mogą być dowolnie dodawane, przesuwane i usuwane.

Wraz z tym wszystkim przychodzą technologie firmy Nvidia. Wśród nich znajduje się aparat śledzenia twarzy, który w czasie rzeczywistym sprawdza, czy kierowca nie jest przypadkiem zmęczony lub rozproszony. Gdy jest – wyświetla stosowną informację.

Nvidia Tegra K1 kokpit twarz

Opracowywane są również technologie identyfikacji środowiska. Mowa tutaj między innymi o systemie rozpoznawania znaków, przede wszystkim tych o ograniczeniach dozwolonej prędkości. Monitorowanie ruchu natomiast może ostrzegać kierowcę w momencie gdy samochód przed nim zwalnia szybciej niż można by się tego spodziewać, a nawet automatycznie wcisnąć hamulec (jeśli na taką opcję zdecyduje się producent).

Nvidia Tegra K1 kokpit system

Samochody z nowym systemem wirtualnych kokpitów opartym na Nvidia Tegra K1 powinny wejść na rynek w przeciągu najbliższych miesięcy.

Źródło: SlashGear

marketplace

Komentarze

23
Zaloguj się, żeby skomentować
avatar
Dodaj
Komentowanie dostępne jest tylko dla zarejestrowanych użytkowników serwisu.
  • avatar
    Naprawdę próbuję zrozumieć i nie potrafię. Po co ten wielki wyświetlacz? Po to żeby podczas odtwarzania muzyki nie mieć dostępu do świateł awaryjnych i ustawień ogrzewania oraz regulacji powietrza? Po to żeby podczas jazdy biegać po jakimś systemie operacyjnym i szukać podstawowych funkcji samochodu? Co projektanci tego czegoś próbują udowodnić? Wyższość panela dotykowego nad fizycznymi przyciskami?
    Zaloguj się
  • avatar
    Ciekawe co ma zrobić kierowca jak mu w trakcie jazdy wyrzucie BSOD :P
    Zaloguj się
  • avatar
    Żeby te nowe gówna były jeszcze równie długowieczne i bezawaryjne, to ten postęp technologiczny miałby jakiś sens. A oni wszystko wyliczą, nawet czas zużycia się części w określonych warunkach. Ile to już razy słyszałem, że jakiś tam producent musi wymień cześć w samochodzie, bo się okazała nietrwała (czyt. za słaba na dane warunki?).

    Oczywiście w starszych samochodach też są komputery, lecz nie ma co porównywać ich z sobą, nie mówiąc już o stopniu awaryjności tych systemów. Jak wsadzą Androida, to będzie beka :)
  • avatar
    Hmmmm face trak no ir... hehe....
  • avatar
    I już widzę custom ROM'y do takich aut... :D Tajuning pełną gębą. :D
  • avatar
    Jak ja to widzę?
    Jedyne racjonalne rozwiązanie, to sterowanie głosem - ale bez połączenia z serwerem przetwarzającym nasze polecenia (prywatność, to podstawa!). To powinno działać również w drugą stronę, nasz samochód powinien potrafić komunikować się głosowo z nami, informując o zagrożeniu na drodze i usterkach technicznych pojazdu.
    To jedyny, najszybszy, znany człowiekowi sposób wprowadzania i wymiany danych.
    Kolejnym etapem ewolucji, będzie telepatia (jeszcze szybszy sposób) - no ale do tego potrzeba mózgu, a jak widać po obecnych wynalazkach, ten narząd chyba powoli zanika ;)

    Panele dotykowe w samochodzie ? Czysty absurd...

    Jeszcze trochę, a niedługo będziemy rozkminiać nad tym, czy wzywać mechanika, czy elektronika / informatyka? ....bo samochód nie chce odpalić. Sic!
  • avatar
    Mnie nurtuje jedna kwestia, mianowicie jak włączyć awaryjne przy zgaszonym silniku i wyjętym ze stacyjki kluczykiem?
  • avatar
    "Wśród nich znajduje się aparat śledzenia twarzy, który w czasie rzeczywistym sprawdza, czy kierowca nie jest przypadkiem zmęczony lub rozproszony. Gdy jest – wyświetla stosowną informację."

    Żeby jeszcze bardziej rozproszyc?:D
    Zaloguj się
  • avatar
    Producenci nigdy chyba nie zrozumieją że pokrętła są lepsze, skoro pakują wszędzie dotyk, może jeszcze niedługo to stacyjka będzie na dotyk?
    Zaloguj się
  • avatar
    A w angry birds na tym zagra?
    Zaloguj się
  • avatar
    Ok od dziś zmieniam cennik instaluję windowsa w samochodzie za 100:) taniej niż w domu :)
  • avatar
    Wkurza mnie w tych ekranach to,że trzeba "dokładnie dotykać" bo inaczej nie reaguje-jak tani telefon na androidzie.