Karty graficzne

NVIDIA wprowadza wygładzanie SRAA

z dnia 2011-01-31
Kamil Myzia | Redaktor serwisu benchmark.pl
54 komentarze Dyskutuj z nami

Mamy odpowiedź na technologię wygładzania krawędzi MLAA, wprowadzoną przez firmę AMD w akceleratorach graficznych Radeon. NVIDIA przedstawiła swój własny odpowiednik, kryjący się pod nazwą SRAA.

Ranking kart graficznych
www.benchmark.pl/t/karty_graficzne

Warto przeczytać:
GeForce GTX 560 Ti - premiera
  Radeon HD 6850 - test 4 kart

 

Antyaliasing (Anti-Aliasing, AA) to, jak niejednokrotnie opisywaliśmy na benchmarku, "technika przetwarzania obrazu, która odpowiada za poprawienie sceny, którą widzimy na ekranie monitora. Polega ona na wygładzeniu ostrych krawędzi widocznych obiektów, tzw. ząbków."

Kilka miesięcy temu, gdy światło dzienne ujrzały układy graficzne z serii AMD Radeon HD 6000, pojawił się też nowy standard wygładzania krawędzi obiektów w grach - MLAA (Morphological Anti-Aliasing). Technologia ta pozwala włączyć wygładzanie grafiki w grach, które zostały oparte na silnikach deferencyjnych. W tych produkcjach standardowe wygładzanie, np. MSAA (MultiSample Antialiasing), zazwyczaj nie działa w ogóle, lub działa niepoprawnie. Za przykład może tutaj posłużyć choćby czwarta część serii GTA.


Przykład zastosowania antyaliasingu w karcie graficznej Radeon

NVIDIA właśnie poinformowała o opracowaniu podobnej technologii wygładzania krawędzi o nazwie SRAA - Subpixel Reconstruction Antialiasing.

SRAA nie jest jednak zupełną kopią technologii AMD. Przetwarzanie obrazu z wykorzystaniem tej techniki wygładzania dokonywane jest z dokładnością do subpiksela, zaś MLAA - piksela. O ile w przypadku obu technologii wykorzystuje się post-processing, to dodatkowym atutem wygładzania w przypadku rozwiązania NVIDII może okazać się stosowanie mapy głębokości i bufora map normalnych. Aktywacja SRAA w grach ma powodować tylko nieznaczny spadek wydajności. Za to obraz bez poszarpanych krawędzi będzie o niebo lepszy.

Według NVIDII, SRAA jest lepsze od konkurencyjnej technologii obsługiwanej przez Radeony, ale wszystko wyjdzie na jaw dopiero podczas pierwszych testów w grach. Na razie brak informacji na temat oferowanych trybów wygładzania SRAA. Wiadomo natomiast, że nowa metoda wygładzania ma się pojawić w sterownikach wydanych jeszcze w lutym.

Nowość NVIDII zapewne wywoła uśmiech na twarzach polskich fanów kart graficznych. Mamy już CUDA, przyszła kolej na SRAA. Sami jesteśmy ciekawi, jaką kolejną ciekawą technologią zaskoczy nas korporacja z Santa Clara :)
 

Źródło: NVIDIA

Polecamy artykuły:    
GeForce GTX 580
najszybsza w rodzinie

GeForce GTX 570
lepszy niż GeForce GTX 480

GeForce GTX 560 Ti - premiera

 

marketplace

Komentarze

54
Zaloguj się, żeby skomentować
avatar
Dodaj
Komentowanie dostępne jest tylko dla zarejestrowanych użytkowników serwisu.
  • avatar
    Normalnie Nvidia SRAA CUDAmi.
    Zaloguj się
  • avatar
    a czy sub pixele nie zależą tylko i wyłącznie od monitora?
    Zaloguj się
  • avatar
    subpikselowe SRAAnie :D
  • avatar
    MLAA było dostępne dla Radków HD 5xxx w którychś z poprzednich Catalystów (tych "tasiemców" z poprawkami abcde), w 11.1 wciąż nie ma. Co jest do cholery?!?
    Zaloguj się
  • avatar
    SRAA-nie w banie xD
  • avatar
    Nazwa słabo medialna w Polsce. Jak widać po komentarzach powoduje, swego rodzaju, radość u niektórych użytkowników...

    Jak Vista wychodziła to podobnie było na Litwie albo Łotwie. też coś to śmiesznego znaczyło. Ale nie pamiętam co... chyba "kura" :)

    Co do samego SRAA to ja mam AA na stałe w sterowniku wyłączone i generalnie to SRAA/MLAA/AA mam w miejscu, gdzie światło dociera z trudnością. I święty spokój z tym :)
  • avatar
    wygladzanie duzo nie daje.. tez mam wylaczone w sterowniku, czasami jak aplikacja szybko chodzi to odpale x2 czy cos [radek 4850]
  • avatar
    NVidia znowu górą! ;)
  • avatar
    Posiadanie karty graficznej Nvidii to luksus który sobie cenię :)
    Zaloguj się
  • avatar
    Czy nvidia ma zamiar udostępnić tę technologię dla kart z serii GTX 2xx?
  • avatar
    Jeśli parametry karty ustawimy na 1680-1050 nie wyświetli ona ani 0.5 piksela więcej. Piksel jest najmniejszy, subpiksel to wogóle inna bajka, jest on odpowiedziany za KOLORY piksela a nie jego rozmiar. Dlaczego zdjecia satelitarne są w pikselach a nie subpikselach :) chca nabrac ludzi, że ich karty, wygładzajac krawędzie biora pod uwagę subpiksele każda karta to robi bo wygładzanie krawędzi polega na niczym innym jak zmiane kolorów pikseli, obok ich "braci sasiadujacych" ludzkie oko widzi wtedy w przybliżeniu zamazaną a z dlszej odległości prostą linię. Ponieważ im dalej znajduje się ludzkie oko od ośrodka odbijającego światło tym mniej jest w stane rozróżniś kolorów na tym samym polu powieżchni podzumowując jest to jedna wielka marketingowa ściema to SRAA NVIDII.
    Zaloguj się
  • avatar
    noooo maja chlopaki talent w nazewnictwie :D
  • avatar
    Zieloni nie mają szczęścia co do nazw swoich technologii. :D
  • avatar
    Najpierw osram zrobili teraz sraa ciekawe co jutro będzie??? Postawił klocka? hehe
  • avatar
    Korekcja Układu Promienia Aktywnego;-D
  • avatar
    To i tak nie przebije żarówek "OSRAM we wszystkich kolorach" ;p
  • avatar
    Ktoś by mógł zapytać się "Ile SRAA"? ;)
    Zaloguj się
  • avatar
    Ja tam zdejmuje okulary i mam wygładzanie krawędzi x512 :P
    Zaloguj się
  • avatar
    Moglibyście napisać, które modele kart NVIDII są wyposażone w tą technologię. GTX560ti to ma?
    Zaloguj się
  • avatar
    No to tylko czekać, aż prawnicy obu firm (AMD i NVidia) wezmą się za łby. Skoro firma AMD wymyśliła "to widoczne coś" jako pierwsza, to według najnowszego trendu pokrętnego tłumaczenia i nazywania rzeczy tym czym nie są, firma AMD może pozwać firmę NVidia do sądu za ... plagiat. Bo czy ważne jest na jakich instrumentach i iloma palcami gra się jakiś utwór muzyczny lub jakim pędzlem maluje płótno (które później określa się jako własne), skoro efekt audio lub wizualny jest taki sam (lub bardzo podobny) ?. Nie zdziwiłbym się więc, gdyby w skrzywionych do rozmiarów absurdu umysłach prawniczych, taka myśl zaświtała (bo wszystko można przecież jakoś sobie wytłumaczyć, a już na pewno wtedy gdy chodzi o pieniądze ;).
  • avatar
    mnie tam takie pierdoły do obsługi okienek nie są potrzebne, mam leciwego radeona mobile 9600 i styka , nawet czciąki wygładza, bez zająknięcia, taki sprzęt ;]
  • avatar
    SRATY TATY GACIE W KRATY :P
    Zaloguj się
  • avatar
    "MLAA, opracowaną przez firmę AMD "
    bzdura
    Zaloguj się
  • avatar
    Nvidia SRAA CUDA'mi xD a AMD na to MLAA'ska xD haha
  • avatar
    Opracował to INTEL kupił AMD i przerobił ( ulepszył) , NV nie chciała być gorsza kupiła tak samo, twierdząc jak zwykle że wymyślili coś nowego podobnie było z Physx przejęli firmę która to opracowała.
  • avatar
    coś to wygładzanie poSRAAne
  • avatar
    TUSK KUPIŁ KARTE Z CUDA...ale teraz sie SRAA :D sorka za dwa pod rząd