Na topie

Smartfon dozwolony od lat 13 - zakaz wynikający ze strachu

Autor:

Szef strefy Ciekawostki

więcej artykułów ze strefy:
Ciekawostki

Kategoria: Mobile Telefony Ciekawostki Smartfony Tematyka: społeczeństwo

Troska o zdrowy rozwój dzieci jest tylko jednym z powodów, dla których rodzice w Kolorado chcą zakazać najmłodszym korzystania ze smartfonów.

Smartfon dozwolony od lat 13 - zakaz wynikający ze strachu

A A

To, czy dzieci powinny korzystać ze smartfonów, wciąż jest kwestią sporną. Nie brakuje osób, które twierdzą, że telefony mogą wiązać się z bardzo negatywnymi konsekwencjami dla najmłodszych. Tak też uważają prawodawcy w stanie Kolorado, w którym wprowadzany jest zakaz korzystania z komórek przez osoby w wieku poniżej 13. roku życia.

Zakaz korzystania ze smartfonów przez dzieci

W Kolorado powstała grupa PAUS – Parents Against Underage Smartphones – która zażądała takiego zakazu, motywując to wspieraniem zdrowego rozwoju dzieci. Zdaniem jej członków smartfony w rękach najmłodszych mogą ograniczać ich aktywność fizyczną i kontakty z innymi ludźmi, a także powodować problemy ze zdrowiem (np. ze wzrokiem).

Być może jest to jednak „moralna panika związana z nowymi technologiami” – tak przynajmniej uważa psycholog mediów Nicholas Bowman. To mechanizm, z którym co jakiś czas mamy do czynienia i który jest naturalną reakcją społeczeństwa na wdrażanie innowacji, które mają coraz większy wpływ na życie i świat (a których nie do końca „ogół” jest w stanie zrozumieć).

Brak zrozumienia to kiepski powód

Częstym przykładem, na jaki powołują się eksperci w takich sytuacjach, jest obawa Sokratesa związana z wynalazkiem pisma (które miało nieodwracalnie osłabić ludzką pamięć). Dziś możemy na to reagować ze zdziwieniem, ale Sokrates żył w świecie, w którym zapamiętywanie było jedyną utrwaloną formą zachowania wiedzy i wspomnień.

Inny przykład pochodzi z przełomu XVIII i XIX wieku, kiedy to rodzice sprzeciwiali się drukowi powieści przygodowych, które mogłyby odrywać dzieci od obowiązków. Od lat 70. ubiegłego wieku nieprzerwanie trwa natomiast debata na temat tego, czy gry wideo mogą powodować nadmierną agresję (co jak dotąd, pomimo upływu lat, wciąż nie znalazło potwierdzenia w faktach).

Dlaczego boimy się nowych technologii?

Takie wnioski (że nowa technologia może być zagrożeniem) najczęściej wynikają z osobistych doświadczeń i błędnego rozumowania przyczynowo-skutkowego (typu: moje dziecko gra w gry i jest agresywne, więc gry powodują agresję) oraz braku zainteresowania faktycznym zrozumieniem problemu. W przypadku smartfonów problem jest tym większy, że jest to urządzenie o niezwykle szerokim spektrum zastosowań.

Czy smartfony na pewno są nieszkodliwe dla dzieci? Tego nie można powiedzieć. Aby potwierdzić lub zaprzeczyć należy przeprowadzić dogłębną analizę problemu – zobaczyć, jakie korzyści wynikają z korzystania z nich (np. pozostawanie w kontakcie ze znajomymi i możliwość szybkiej reakcji na zagrożenie), a jakie są minusy (np. dostęp do niedozwolonych treści). 

W poszukiwaniu doskonałego rozwiązania

Amerykańska Akademia Pediatryczna sugeruje, by nie zakazywać dzieciom korzystania ze smartfonów, komputerów czy telewizorów, lecz po pierwsze: wprowadzać limity czasowe, a po drugie: wspólnie (rodzice z dziećmi) opracowywać „politykę użytkowania” – tak, by potencjalne korzyści górowały nad potencjalnymi  zagrożeniami.

Zakaz często jest bowiem najgorszą z możliwości. A zakaz korzystania z technologii, która jest dziś właściwie jednym z filarów funkcjonowania społeczeństwa, może mieć bardzo negatywne skutki. Co oczywiście – raz jeszcze – nie oznacza, że zezwolenie na korzystanie z nich nie może ich mieć. 

Źródło: Quartz, inf. własna. Foto: nicedude/Pixabay (CC0)

Odsłon: 3629 Skomentuj newsa
Komentarze

18

Udostępnij

Ciekawostki w marketplace

  1. Q2hvY2hsaWs6
    Oceń komentarz:

    9    

    Opublikowano: 2017-07-13 11:09

    Hmm w ankiecie są odpowiedzi, które sugerują, że ktoś napisze komentarz a tu pusto.

    Ja ogólnie jestem przeciw zakazywaniu różnych rzeczy. Trzeba uczyć dzieci odpowiedzialności i spędzać z nimi czas, wychowywać. Wtedy żadna technologia nie jest zła i nieodpowiednia jak jest dobrze użyta. Zakazami i nakazami można wychować tylko życiową pierdołę, co potem jak bariery znikną nie będzie wiedziała co ma zrobić.

    Skomentuj Historia edycji

    1. chrismaliszewski
      Oceń komentarz:

      2    

      Opublikowano: 2017-07-13 12:55

      Podpisuję się obiema rękami!

      Skomentuj

    2. drcocaina
      Oceń komentarz:

      1    

      Opublikowano: 2017-07-13 20:23

      Zgadzam się z jednym ale - telefon dla dzieciaka powinien mieć opcję kontroli rodzicielskiej. Pewne bariery/ograniczenia trzeba stwarzać bo to uczy tak naprawdę odpowiedzialności/samokontroli.

      Skomentuj Historia edycji

  2. axelbest
    Oceń komentarz:

    -3    

    Opublikowano: 2017-07-13 11:35

    Jestem za, ale... pod warunkiem że zabronimy dzieciom korzystania z telewizji, internetu, komputera, konsol i elektronicznych paneli (m. in dotykowych) w lodówkach, pralkach, sklepach, samochodach....

    Skomentuj

  3. Q'bot
    Oceń komentarz:

    0    

    Opublikowano: 2017-07-13 11:38

    Ja byłbym za zakazem oglądania TV - więcej tam shitu niż da się odkryć za pomocą potencjalnego smartphone'a.

    Skomentuj

    1. axelbest
      Oceń komentarz:

      5    

      Opublikowano: 2017-07-13 12:42

      No tak, tylko że w tv dzieci nie mają dostępu do porno i takiej dawki przemocy.

      Skomentuj

      1. chrismaliszewski
        Oceń komentarz:

        5    

        Opublikowano: 2017-07-13 12:53

        Jako odpowiedzialny rodzic albo dasz zajęcie swojemu dziecku, aby nie musiało korzystać z elektroniki, albo jak już dajesz dostęp do takowej, to zabezpieczasz sprzęt, aby dziecko nie dorwało się do niezdrowych dla niego treści - tyle.

        W rodzinie mam rodzinę, która ma dwóch chłopaków, 5 i 7 letniego. Obaj mieli tyle telefony w ręku ile goście dali im pograć (np. ja i żona). Mają również określone godziny na wejście na internet i znaleźli im stronę z grami dla dzieci - nic więcej do życia im nie jest póki co potrzebne. Rodzince wychodzą z założenia, że dzieciństwo jest po to, aby bawić się w inny sposób niż przed ekranem. Ci chłopacy lubią biegać na zewnątrz, skakać po drzewach i stogach, bawić się w piaskownicy. Jest to coś czego nie spotyka się często w dzisiejszym świecie.

        Krótko: wszystko zależy od tego jak do wychowania swojego dziecka podejdzie rodzic.

        Skomentuj

        1. axelbest
          Oceń komentarz:

          4    

          Opublikowano: 2017-07-13 13:15

          Tak, popieram. Tylko sam przepis wg mnie jest głupi.

          Skomentuj

        2. Akatzuky
          Oceń komentarz:

          0    

          Opublikowano: 2017-07-13 21:37

          O chlopie 5 i 7 lat to jest nic przeciez to nawet jeszcze nie komunia a co dopiero dalej szkola gimbaza i szpanowanie a jak nie masz to bedziesz zniszczony albo odstawiony na bok w jakim swiecie ty zyjesz widac ze nie znasz dzisiejszych realiow 13 latki wala koks i jaraja ziolo i fajki i nie wiedza ile dni ma rok

          Skomentuj

          1. chrismaliszewski
            Oceń komentarz:

            0    

            Opublikowano: 2017-07-13 23:08

            Znowu, jeżeli nawet dostaną tego rodzaju prezenty na komunię, a na pewno ktoś da elektronikę, to od rodziców będzie zależeć jak to zostanie użytkowana.

            Wiek 13 lat jest, jak dla mnie, odpowiednim już wiekiem na posiadanie swojego własnego telefonu, by mieć kontakt ze znajomymi, być w stałym kontakcie z rodzicami.

            Jeżeli rodzic ma obawy co do tego jak dziecko go używa, zawsze może zainstalować oprogramowanie, które pomoże mu rozwijać wątpliwości, a które nie będzie przeszkadzać dziecku - mówię tutaj o zdrowej rodzicielskiej inwigilacji, a nie blokowaniu wszystkiego co się da i śledzeniu dziecka na każdym kroku. Poza tym to ostatnie może okazać się zbyteczne jeżeli odpowiednio zadba się o dobre wychowanie dziecka.

            Skomentuj

          2. Fiona
            Oceń komentarz:

            0    

            Opublikowano: 2017-07-14 07:04

            Po poście wiem że jeszcze wczoraj sam byleś dzieckiem, a dzieci nie masz.....


            Skąd wiem ???

            jesteś bardzo naiwny w sowim myśleniu

            Skomentuj

  4. Foxy the Pirate
    Oceń komentarz:

    4    

    Opublikowano: 2017-07-13 13:01

    Jestem przeciw, ponieważ jest to A) Błędne rozumowanie przyczynowo-skutkowe. B) Ucieczka przed obowiązkiem jakim jest wychowywanie dzieci.

    Skomentuj

  5. StartX_pl
    Oceń komentarz:

    -3    

    Opublikowano: 2017-07-13 13:17

    Przeciw
    - szkodliwość zdrowotna - fizyka falowa,
    - uzależnienie,
    - brak rozwoju - złodzieje czasu

    Skomentuj

  6. KENJI512
    Oceń komentarz:

    4    

    Opublikowano: 2017-07-13 13:26

    Dajcie rodzicom wychowywać dzieci, jak uważają.

    Przy okazji dajcie im wskazówki co może być dobrym pomysłem, co złym.

    Ale na pewno nie zakazujcie ani nie nakazujcie różnych czynności.

    Skomentuj

  7. Snack3rS7PL
    Oceń komentarz:

    3    

    Opublikowano: 2017-07-13 14:18

    Robienie problemu z niczego. Przecież nic nie stoi na przeszkodzie, aby rodzic zakazał swojej pociesze korzystania ze smartfonu, ale no przecież to wymaga poświęcenia, kontaktu z dzieckiem a kto ma dzisiaj na to czas prawda? Co to w ogóle jest za pomysł by w sposób odgórny zakazywać korzystać z jakiegoś urządzenia dziecku? Co innego zalecać, sugerować, ale zakazywać? I dlaczego miałoby to egzekwować Państwo? Jestem jeszcze ciekaw w jaki sposób? Oczywiście wraz z wchodzącym przepisem lawina biurokracji będzie musiała przejść i pewnie kolejne marnotrawstwo zwiększonej stawki podatkowej - bo przecież Państwo nie ma żadnych własnych pieniędzy. Przecież to jest jakiś debilizm i egoizm tych rodziców...nie szanują w żaden sposób wolności rodziców, którzy są odmiennego zdania - być może są mądrzejsi, może głupsi, to zweryfikuje życie. Co więcej ten przypadek obrazuje jakimi dziećmi są obecnie dorośli, którzy myślą, że mogą komukolwiek coś zakazać innym dorosłym jakąś durną ustawą i którzy już nie potrafią kontrolować i wychowywać swoich dzieci, tylko liczą na pomoc Państwa, które to wbrew woli niektórych(może mądrzejszych), a kierując się średnią większością zakaże coś wszystkim, nawet tym którzy tego nie będą respektować i przez to będą karani(zakładając, że teoretycznie jest możliwe zbudowanie infrastruktury kontroli dla takich poronionych pomysłów) co na pewno generuje jakieś dodatkowe koszty - to jest po prostu przerażające w każdym calu. I się potem dziwić, że panuje taka znieczulica. Skoro wszystko zwalają na garb Państwa, to nikt się niczym nie interesuje. Państwo ma dać jeść, spać, chlać, a najlepiej jakby wynajmowało jeszcze kochankę etatowo. Wtedy ten przeciętny człowiek miałby raj...

    Ja nie jestem za nic odpowiedzialny, to Państwo...a, b, c

    Skomentuj Historia edycji

  8. dziobolek
    Oceń komentarz:

    0    

    Opublikowano: 2017-07-14 13:42

    Czy naprawdę prawo musi regulować zdrowy rozsądek i odpowiedzialność rodzicielską???

    Skomentuj

  9. atteru
    Oceń komentarz:

    0    

    Opublikowano: 2017-07-14 14:42

    Nie powinno się zakazywać tylko edukować przygłupich rodziców aby to Oni kontrolowali czas jaki dziecko spędza przed komputerem, smatphonem, czy innym elektrobadziewiem.

    Amerykanie za każdym razem jak chcą czegoś zakazywać to powinni sobie przypomnieć czasy prohibicji i jakie skutki przyniosła ona wtedy.

    Zakaz używania smartfonów skończy się tym że smartphoney dla dzieci poniżej 13 roku życia staną się jak narkotyki z którymi będą się chować po kątach i jeszcze bardziej popadać w kretyński nałóg.

    Skomentuj

  10. anemus
    Oceń komentarz:

    0    

    Opublikowano: 2017-07-15 21:38

    Bosze... W USA w każdym stanie są przeróżne grupu o najkomiczniejszych i najbardziej przerażających postulatach tylko po co się nimi zajmować? Na razie w Kolorado nic takiego nie obowiązuje i wątpię by zaczęło, a że jest grupa, która do tego nawołuje? Jest też w Idaho grupa nawołująca do wprowadzenia bezwzględnej ciszy nocnej od zachodu do wschodu słońca z godziną policyjną włącznie. I co z tego?

    Skomentuj

Dodaj komentarz

Przy komentowaniu prosimy o przestrzeganie netykiety i regulaminu.

Aby dodać komentarz musisz być zalogowany!