Aparaty cyfrowe

Sony A7S: dynamika i wideo 4K zamknięte w pełnoklatkowym bezlusterkowcu

z dnia 2014-04-08
Karol Żebruń | Redaktor serwisu benchmark.pl
9 komentarzy Dyskutuj z nami

Sony wkracza w świat filmu 4K cyfrówką mocnym akcentem. Pełnoklatkowa matryca o dużej dynamice i ISO sięgające 409600.

Matryca 12 megapikseli w pełnoklatkowym aparacie cyfrowym Sony A7S skłania do pytania, dlaczego „tylko” tyle? W obliczu postępu technologicznego, stosowanie tak niewielkiej liczby pikseli w dużym sensorze to już odległa przeszłość. Dla przypomnienia taką samą rozdzielczość miała matryca pierwszego pełnoklatkowego Nikona z 2007 roku, modelu D3. Wtedy Sony dopiero budowało swoją pozycję renomowanego producenta zaawansowanych aparatów cyfrowych, a o wideo w pełnej klatce, ba nawet w lustrzance, można było pomarzyć. Pierwsza lustrzankę z trybem filmowym zapowiedziano dopiero rok później. Potem pojawiły się bezlusterkowce, które z racji swojej konstrukcji świetnie nadawały się do filmowania. Ubiegłej jesieni Sony zaprezentowało pierwsze pełnoklatkowe aparaty tego typu - Sony A7 i A7R. Teraz przyszła pora na kolejnego reprezentanta tej serii - Sony A7S. To kolejny po zaprezentowanym w tym roku Panasonic Lumix GH4, systemowy kompakt z wideo 4K. O ile jednak Panasonic to system 4/3, w przypadku Sony mamy pełną klatkę. Pełną klatkę, która przy „tylko” 12 megapikselach zapowiada się rewelacyjnie.


Sony A7S poza oznaczeniem modelu na przedniej ściance jest aparatem nie do odróżnienia od pozostałych reprezentantów pełnoklatkowej serii A7.

Zastosowanie niewielkiej liczby pikseli, dwa razy mniejszej niż w Sony A7, pozwoliło osiągnąć bardzo dobrą dynamikę obrazu i to nie tylko na zdjęciach. Sony zapowiada, że niespotykaną wcześniej. Coś w tym jest, gdyż zapowiadany zakres czułości ISO, którą można wykorzystać podczas filmowania, również prezentuje się imponująco. Od ISO 200 do 102400 z możliwością rozszerzenia do aż 409600. Jeśli widzieliście wideo z kamer Canon C500, które potrafią rejestrować obraz z dużymi czułościami, od razu zrozumiecie jakie perspektywy stają przed operatorem filmowym. Bardzo wysokie ISO, nawet jeśli nie są to maksymalne wartości udostępniane przez Sony A7S, pozwala rejestrować obraz przy bardzo słabym oświetleniu, takim jakie panuje w pomieszczeniu oświetlonym świecami lub w mroku, który panuje po zachodzie słońca.

Sprawne filmowanie w ekstremalnych warunkach oświetleniowych to jedna z zalet Sony A7S. Nie jedyna. Kolejną, która przykuwa uwagę w nie mniejszym stopniu, jest tryb filmowy 4K czyli 3840 x 2160 pikseli przy tempie rejestracji 30 klatek/s lub 24 klatki/s. Piksele odczytywane są indywidualnie, a obraz jest próbkowany z 8-bitową rozdzielczością koloru i precyzją 4:2:2. Sygnał jest wyprowadzany bezpośrednio przez złącze HDMI do zewnętrznych rejestratorów. Podobnie można również wyprowadzić obraz w niższej rozdzielczości 1920 x 1080 pikseli (tryb 1080/60p, 24p).


"Tylko" 12 Mpix w przypadku Sony A7S, biorąc pod uwagę jego przeznaczenie, jest idealną rozdzielczością. Dodatkowym plusem jest indywidualny odczyt pikseli. Eliminuje to zakłócenia obrazu jakie są efektem łączenia sygnału z sąsiednich pikseli przy tradycyjnej technice rejestracji obrazu.

Ten artykuł pochodzi ze strony benchmark.pl

Lista funkcji filmowych, którymi może pochwalić się Sony A7S, jest dość długa. Warto wspomnieć o filmowaniu w trybie APS-C, przy rozdzielczości HD w tempie 120 klatek/s, zapisie w formacie XAVC-S (przepływność 50 Mbps, wymagana karta SDXC Class 10), obsługa kodów czasowych oraz profesjonalnych profili reprezentacji sygnału w zapisywanym obrazie. Podsumowanie cech zawarto w poniższej tabeli.

Sony w A7S udoskonaliło także system AF. W zaprezentowanym „filmowym” modelu ustawianie ostrości powinno działać sprawnie przy oświetleniu w zakresie od -4EV do 20 EV.

Sony A7S konfiguracja filmowa
Sony A7S w bojowej konfiguracji z adapterem wyposażonym w złącza audio zgodne ze standardem Canon XLR.

Wizualnie Sony A7S jest prawie identyczny jak A7 czy A7R. Ma taki sam wizjer, ekran funkcje bezprzewodowe i standardowe zasilania. Jednak wewnętrznie jest to inna konstrukcja, o czym świadczy minimalnie większa waga (o kilkanaście gramów), przy takich samych rozmiarach.

Każda pliszka swój ogonek chwali. Tak samo postępuje Sony. Czy słusznie? Czas pokaże. Do sklepów Sony A7S trafi latem tego roku. Ceny jeszcze nie są znane.

 
Sony A7S
Sensor
pełna klatka (35,6 x 23,8 mm)
Exmor CMOS
Efektywna rozdzielczość
12,2 Mpix
4240 x 2832 piksele (tryb 3:2)
4240 x 2384 piksele (tryb 16:9, 10 Mpix)
Rozdzielczość i przepływność wideo Urządzenia zgodne
z formatem 1080 60i
XAVC S: 1920 x 1080 (60p/50Mb/s, 30p/50Mb/s, 24p/50Mb/s),
1280 x 720 (120p/50Mb/s)
AVCHD: 1920 x 1080 (60p/28Mb/s/PS, 60i/24Mb/s/FX,
60i/17Mb/s/FH, 24p/24Mb/s/FX, 24p/17Mb/s/FH)
MP4: 1440 x 1080 (30 kl./s / 12 Mb/s), 640 x 480 (30 kl./s / 3 Mb/s)
Urządzenia zgodne
z formatem 1080 50i
XAVC S: 1920 x 1080 (50p/50Mb/s, 25p/50Mb/s, 24p/50Mb/s),
1280 x 720 (100p/50Mb/s)
AVCHD: 1920 x 1080 (50p / 28 Mb/s / PS, 50i / 24 Mb/s / FX,
50i / 17 Mb/s / FH, 25p / 24 Mb/s / FX, 25p / 17 Mb/s / FH)
MP4: 1440 x 1080 (25 kl./s / 12 Mb/s),
640 x 480 (25 kl./s / 3 Mb/s)
Procesor obrazu BIONZ X
Mocowanie obiektywu
bagnetowe, typ E
Stabilizacja zależy od zastosowanego obiektywu
Mechanizm czyszczenia
sensora
brak danych
Układ AF detekcja kontrastu (25 punktów)
czułość -4 do 20 EV (przy f/2 i ISO 100)
Pomiar światła 1200 punktowy na bazie sensora aparatu
czułość -3 do 20 EV (przy f/2 i ISO 100)
Czas ekspozycji zdjęcia: 1/8000 do 30s, Bulb
filmy: 1/8000 do 1/50s
Czułość ISO zdjęcia: 100-102400, rozszerzane w górę do 409600
filmy: 200-102400
, rozszerzane w dół do ISO 50, w górę do 409600
Tryb seryjny 2,5 kl/s
5 kl/s (priorytet prędkości)
Zapis zdjęć zdjęcia: RAW, JPEG
Zapis filmów Format XAVC S / zgodność z formatem AVCHD 2.0, MP4
Kompresja XAVC S: MPEG-4 AVC/H.264
AVCHD: MPEG-4 AVC/H.264
MP4: MPEG-4 AVC/H.264
Dźwięk XAVC S: LPCM, 2 kanały
AVCHD: Dolby Digital (AC-3), 2 kanały,
Dolby Digital Stereo Creator
MP4: MPEG-4 AAC-LC 2 kanały
Wyjście nieskompresowanego sygnału HDMI 3840 × 2160 (30p/24p, 25p) / 1920 × 1080 (60p/60i/24p, 50p/50i), YCbCr 4:2:2, 8 bitów / RGB 8 bitów
Wizjer elektroniczny, OLED TruFinder
0,5", 2 359 296 punktów
pokrycie 100% kadru
powiększenie 0,71x
Ekran LCD, 3 cale, 921 600 punktów
uchylany w górę o 90 stopni, w dół o 45 stopni
Lampa błyskowa brak wbudowanej / zewnętrzna dołączana poprzez stopkę akcesoriów
Wi-Fi i NFC wbudowane
Złącza HDMI typ D, słuchawkowe i mikrofonowe 3,5 mm
Tryby fotografowania Auto, tematyczne, Program, priorytetowe, manualny, ustawienia użytkownika, tryb filmowy
Funkcje filmowe Wyświetlanie poziomu dźwięku, regulacja poziomu nagrywania dźwięku, automatyczne wydłużanie czasu otwarcia migawki, wyświetlanie informacji HDMI (włączanie/wyłączanie), kod czasowy/bity użytkownika, reprodukcja czystego obrazu 4K
przez łącze HDMI, profile obrazu, style twórcze,
efekty wizualne, sterowanie zapisem,
zapis filmu w dwóch formatach, wstawianie znaczników
Profile obrazu Tak (Wyłączone / PP1-PP7), parametry: poziom czerni, gamma
(film, fotografia, Cine1-4, ITU709, ITU709 [800%], S-Log2),
gamma czerni, knee (zagięcie charakterystyki), tryb koloru,
poziom koloru, ogólna kolorystyka, głębia koloru, szczegół, kopiowanie, zerowani
Pamięć karty pamięci SD / SDHC / SDXC (UHS-I)
MS Pro Duo, Pro-HG Duo, XC-HG Duo
Akumulator NP-FW50
opcjonalnie zewnętrzne zasilanie  AC-PW20
Wymiary i waga 126,9 x 94,4 x 48,2 mm
  446 gramów (sam korpus)
484 gramy (z akumulatorem i kartą MS PRO Duo)

Źródło: Sony

marketplace

Komentarze

9
Zaloguj się, żeby skomentować
avatar
Dodaj
Komentowanie dostępne jest tylko dla zarejestrowanych użytkowników serwisu.
  • avatar
    bombastyczne! :D
  • avatar
    nieźle, 12 Mpix przy pełnej klatce da spore piksele a im większy piksel tym lepiej :)
  • avatar
    Dlaczego kupuje sie puszki FF? Dla małej GO, niskich szumow, duzej rozdzielczosci badz wysokiej dynamiki tonalnej.
    Z podowu konstrukcji czyli koniecznosci upchniecia pelnej klatki w malej obudowie, tracimy te zalety.

    Z drugiej strony, z koniecznosci podpinania pod taki korpus wielkich obiektywow, ktore obsluza pelna klatke, bezlusterkowiec traci zalete niewielkiego rozmiaru i porecznosci.
    Zaloguj się
    -2
  • avatar
    wszystko fajnie ale na obecnym etapie te soniacze to pusty pokaz mozliwosci poniewaz pelna klatka zamknieta w bezlusterkowcu traci swoje podstawowe atuty...
    Zaloguj się
    -5