| 2010-12-27

Testy monitorów LCD: BenQ VW2420H i BL2400PT

kategoria: monitory, TV

Producenci: inny

 

24" BenQ BL2400PT - Ocena

Czas reakcji, kąty widzenia, pobór prądu, ocena końcowa

Używając programu Pixel Persistence Analyzer i testu Streaky Pictures sprawdziliśmy czy występuje smużenie. Efekt ten był widoczny przy tempie 10 - na monitorze można więc  grać w gry, które cechują się dość wysoką dynamiką oraz oglądać filmy akcji nasycone efektami specjalnymi. Smużenie w zdecydowanej większości przypadków nie będzie widoczne.

Kąty widzenia są bardzo dobre. Wprawdzie w czasie zmiany kąta patrzenia widać lekkie zmiany w barwach, ale i tak jest o niebo lepiej niż w przypadku tańszych rozwiązań TN. Zobacz różnice w matrycach LCD.

Pobór prądu

Pobór energii [W]
Spoczynek

BenQ BL2400PT 0,1
Samsung BX2235 0,2
BenQ VW2420H 0,2
Hyundai T236LD 0,2
iiyama E2410HDS 0,3
Hyundai T270WH 0,3
LG W2363D 0,4
BenQ M2700HD 0,4
iiyama PLE2271HDS 0,4
BenQ E2420HD 0,4
Hanns G HZ381 0,4
Asus ML248H 0,4
Acer T231H 0,5
Asus VE276Q 0,5
Acer S273HL 0,7
LG M2380DF 1,0

 

Pobór energii [W]
Pulpit Win 7 (luminancja 140 cd/m2, kontrast 50%)

iiyama PLE2271HDS 15
Samsung BX2235 17
iiyama E2410HDS 18
Hyundai T236LD 19
BenQ VW2420H 21
Acer S273HL 22
Asus ML248H 23
BenQ BL2400PT 25
Hyundai T270WH 26
BenQ E2420HD 26
Acer T231H 28
LG W2363D 30
BenQ M2700HD 32
LG M2380DF 35
Hanns G HZ381 43
Asus VE276Q 51

 

Pobór energii [W]
Wyświetlanie czarnego obrazu (jasność i kontrast 100%)

iiyama PLE2271HDS 21
Samsung BX2235 22
Asus ML248H 24
BenQ VW2420H 26
Hyundai T236LD 28
iiyama E2410HDS 28
Acer S273HL 33
BenQ BL2400PT 34
LG M2380DF 36
BenQ E2420HD 41
Acer T231H 43
LG W2363D 45
Hyundai T270WH 46
BenQ M2700HD 49
Asus VE276Q 55
Hanns G HZ381 78

 

Podczas typowej pracy i optymalnej luminancji monitor zużywa niespełna 25 watów energii elektrycznej. Jest to dobry wynik w klasie 24-calowych monitorów podświetlanych diodami LED. Wyświetlając czarny obraz z kontrastem i jasnością ustawionymi na maksimum pobór prądu podskoczył do około 34 watów, co już jest rezultatem gorszym, ale od razu zaznaczyć warto, że dłuższa praca na takich ustawieniach nie jest ani komfortowa, ani zdrowa dla oczu.

Ocena końcowa

 

BenQ BL2400PT w ostatecznym rozrachunku okazuje się monitorem bardzo godnym polecenia. Pierwszym z jego dużych plusów jest znakomita ergonomia, rzadko spotykana w monitorach w przedziale cenowym poniżej 1000 złotych, przeznaczonych do odbiorcy domowego lub do biur. Konstrukcję dopasować można z łatwością do każdego stanowiska pracy, dzięki czemu zachowamy optymalną pozycję za biurkiem, a o nasze oczy dodatkowo zadba czujnik oświetlenia zewnętrznego.

Nieczęsto spotyka się również w monitorach czujniki zbliżeniowe. Dwa konfigurowalne sensory pozwalają monitorowi stwierdzić, czy siedzimy jeszcze przed klawiaturą, czy już nie. W tej drugiej sytuacji panel automatycznie zmniejsza jasność, pozwalając zaoszczędzić energię elektryczną, czyli pieniądze.

Drugim atutem jest znakomita matryca wykonana w zaawansowanej technologii VA. Kolory odtwarzane są dość wiernie, przebieg krzywej poszczególnych składowych przy ustawieniach optymalnych jest wręcz rewelacyjny (bardzo zbliżony do monitorów skierowanych do grafików). Dodatkowym plusem są głębsze, czyli lepsze czernie w porównaniu do matryc TN. Zakres jasności jest całkowicie wystarczający do większości zastosowań, ale problemy pojawiają się przy rozkładzie luminacji, która mogłaby być o kilka procent lepsza. Mimo to jest to jeden z najlepszych monitorów LCD w tym przedziale cenowym.

 

 

  Parametry urządzenia:   
Zastosowanie: multimedia, gry, zastosowania biurowe wymagające szerokiej ergonomii
Jasność: dobry plus
Kontrast:
dobry plus
Kolory:
dobry plus
Równomierność podświetlenia:
zadowalający plus
Kąty:
super
Szybkość matrycy:
dobry
Menu OSD: dobry

  Ocena:
Jakość wykonania:
super
Funkcjonalność:
dobra
Jakość obrazu:
dobra
Ergonomia:
super
Ogólna ocena:

  Podsumowanie 
  plusy:
Znakomita ergonomia
Dobre odwzorowanie kolorów
Szerokie kąty widzenia
Dość niskie zużycie prądu
Proste i instynktowne menu ekranowe
Przyzwoita szybkość reakcji matrycy VA
Bardzo stabilna konstrukcja
Wbudowany czujnik zbliżeniowy
  minusy:
Przeciętna równomierność podświetlania
Orientacyjna cena w dniu publikacji testu: 960 zł
 

 



odsłon: 119486

Komentarze

(39)

VapoR

0 + - 2010-12-27 18:04

W jaki sposób dokładnie testowana jest szybkość matrycy.

mICh@eL

0 + - 2010-12-27 18:08

Wszystko pięknie ładnie, ale jak coś ma matrycę typu VA i GTG na poziomie 8ms, to nie ma mowy "graniu w gry, które cechują się dość wysoką dynamiką oraz oglądaniu filmów akcji nasyconych efektami specjalnymi."

Smużenie w zdecydowanej większości przypadków b ę d z i e widoczne, chyba że ktoś wcześniej miał w domu monitor ze starszą matrycą typu VA, przy której okienka przy przesuwaniu smużyły niczym kometa.

Oczywiście pomijam to, że ktoś ma problemy ze wzrokiem i wydaje mu się, że obraz nie smuży :P

Ostrowin

0 + - 2010-12-27 18:27

Przetestujcie lepiej Dell 2209wa i LG W2220P a nie mydlicie oczy jakimiś BENQ'ami.

VapoR

0 + - 2010-12-27 18:48

te monitory to przeszłość , teraz są Dell-e Uxx11H oraz LG ipsxxx. Dell U2311H to chyba najlepszy z tanich i świetnych LCd-ków na dziś dzień.

Malcolm Feth

0 + - 2010-12-27 18:51

Tak, tego della U2311 mialem na mysli. Widzialem go z bliska, pomacalem i wyglada dobrze, ale jest sporo drozszy od tych benqow. Fajnie byloby go zobaczyc po takim tescie ;)

VapoR

0 + - 2010-12-27 20:36

Dell jest tylko 70zł droższy od tańszego benka.

Malcolm Feth

0 + - 2010-12-27 22:35

spojrzalem szybko i jak dla mnie roznica jest 400zl :D
Dell Ultrasharp U2311H

VapoR

0 + - 2010-12-27 22:57

Nie wiem gdzie kupujesz i nie chce wiedzieć. Chyba że przyjmujesz cenę Benka VW2420 ~500zł to chciałbym wiedzieć gdzie tyle stoją.

Malcolm Feth

0 + - 2010-12-27 23:44

kurde, faktycznie w PL jak sie zerknie to ten Dell stoi okolo 950zl! .... wrrr....
patrzylem na ceny w UK i porownywalem je tutaj w tyhc sklepach, w ktorych najczesiej robie zakupy i ceny w porownaniu do benq sa o 70 funtow wieksze!

W przypadku takiej samej ceny, watpie bym sie zastanawial nad zakupem benqa...

Ostrowin

0 + - 2010-12-27 19:31

Tak kolego tylko spójrz na cenę, mogli by i stare i nowe przetestować, ale jak zwykle jakieś buble będą recenzować.

Malcolm Feth

0 + - 2010-12-27 18:41

Pamietam ze kiedys dzieki jednemu z takich testow jak powyzej, zakupilem monitor Belinea 20 calowy na matrycy PVA. Wydalem na niego majatek (ponad 4 lata temu, 2400zl), ale byly to moje chyba najlepiej wydane pieniedze! Monitor do teraz stoi na moim biurku i ma swie swietnie a wszystko co bo bylo opisane w tescie idealnie odzwierciedlalo moje oczekiwania, tak sam jak zakupiony monitor, mimo ze nie bylem przekonany do marki Belinea :)

Teraz powolu knuje, by zakupic 3 nowe monitory, ale ze wzgledu na to moja wymagania musza byc lepsze niz standardowe TNki... no i prosze.. wlaze na benchmarka, a tu soczysty tescik czegos co wyglada jakby idealnie pasowalo do moich oczekiwan :) Do pelni szczesci chcialbyl zobaczyc test jakiegos Della 23-24 cale, na czyms lepszym niz TN, moze Samsung? I mozna wtedy podjac dobra, swiadoma decyzje :)
Prosze o wiecej testow takie jak te, bo wlasnie tak rzeczowych informacji tutaj brakuje.

ps. gram w same dynamiczne gry i moja obecna, wolna belinea (16ms) swietnie daje sobie rade, wiec nie pitolcie ze musi byc mniej, bo sie grac nie da ;)

d i l

0 + - 2010-12-27 23:38

Chyba jesteś odosobniony w tej idei :/

Malcolm Feth

0 + - 2010-12-27 23:46

Jesli mowisz o smuzeniu to: ale o ile szczesliwszy :)
Fakt, moze cos tam smuzy jak sie mocno rusza myszka, ale w normalnie grze sie tak po prostu nie robi. Nie gra to wiekszej roli, ale wszyscy ktorzy szukaja tylko powodu by wytlumaczyc fakt ze ich ciagle zabijaja, moga zwalic na monitor ;) rozumiem.

pietroPL

0 + - 2010-12-28 08:41

Zgadzam się całkowicie! Też parę lat temu nabyłem monitor, wprawdzie FujitsuSiemens, ale 20' na MVA, i do dziś nie mam z nim żadnych problemów. Bóg jeden wie jaki ma czas reakcji, ale nie przeszkadza mi to w ogóle mimo że gram w black ops czy w bad company 2, a ma zdecydowanie ładniejsze kolory i płynniejsze przejścia tonalne, nie mówiąc już o kątach, od nowej TN-ki mojego brata. Dlatego następny, większy i full HD na pewno będzie *VA/*IPS.

Ten Dell, swoją drogą, wygląda świetnie- właściwa stylistyka i odpowiednia ergonomia.

Pozdr.P.

d i l

0 + - 2010-12-28 11:27

Może ten fenomen można tłumaczyć mniejszą jasnością wyświetlacza od dzisiejszych. Z innej beczki: na starej kineskopowej bańce 50 Hz dla mnie jest niezauważalne w porównaniu do nowszych CRT typu flat, co robią za stroboskop :P

razielOne

0 + - 2010-12-27 19:04

Powinien ukazać się większy test monitorów z matrycami innymi niż TN (ewentualnie najlepsze modele tego typu dla porównania) Sam zaczynam się rozglądać za takim typem monitora dla nowej, szybszej konfiguracji (zmiana z Belinea 1980 S2 - matryca PVA, 19 cali, 1280x1024)i nie mogę znaleźć w sieci. A może ktoś ma i poda link do takiego testu?

xargon

0 + - 2010-12-28 07:45

Jeszcze tydzien temu mialem identyczny model monitora jak Ty. Postanowilem zmienic na Samsunga 2333T (cPVA - 8 ms - 23 cale full HD - podswietlanie CCFL). Na tej 19 (Premium MVA 8ms) gralem bez problemu bez smuzen w CoD:MW2 oraz CoD:BO - zmienilem na Samsunga i pojawilo sie smuzenie (producent rowniez deklaruje 8 ms ale uzyta matryca jest wykonana w innej technologii). Pisze to abys dobrze się zastanowil zanim pozbedziesz sie Belinei (ja swoja 3 letnia w stanie idealnym sprzedalem za 300 zl) i troche za nia tesknie :) Pozdrawiam.

teslae

0 + - 2010-12-27 20:23

wlasnie! wiecej testow na lepszych matrycach prosimy :D

teslae

0 + - 2010-12-27 20:24

ehh, zjadlo mi "monitorow".
gdzie ta edycja postow grr

ljez.yahoo

0 + - 2010-12-27 20:34

Na 5. stronie napisane jest "dostosować do swoich potrzeb możemy także wysokość położenia ekranu (o całe 1300 milimetrów)" --- chyba miało być 130mm, bo prawie 1,5m nie brzmi wiarygodnie...

Tomasz Duda

0 + - 2010-12-28 12:16

Tak, oczywiście! Chodzi tutaj o 130 milimetrów :-) . Poprawione!

d i l

0 + - 2010-12-27 23:42

Odnośnie czasu reakcji przydał by się fota, a najlepiej ze 3 dla możliwości porównania z innymi.

Tomasz Duda

0 + - 2010-12-28 11:51

Takie zdjęcia byłyby zafałszowane prędkościa migawki. Każdy monitor ma inną jasność i rozkład luminacji, więc należałoby stosować do takich zdjęć inne czasy naświetlania, co wiązałoby się nierozerwalnie z dodatkowymi rozmyciami elementów "ruszajacych się" na ekranie. Z kolei stosowanie wysokich prędkości migawki, powiedzmy rzędu 1/2000 sekundy dałoby bardzo ciemny, nieczytelny obraz (nawet przy dużym otworze względnym przesłony) ;-) .

Pozdrawiam!

mICh@eL

0 + - 2010-12-28 12:30

A co to za problem ustawić monitory na podobną jasność, w aparacie ustawić stały czas naświetlania, a drobne różnice w jasności kompensować wartością przysłony?

Tomasz Duda

0 + - 2010-12-28 13:39

Wolne czasy migawki nie wchodziłyby w grę (dodatkowe smużenie przy dynamicznych animacjach), a przy wysokich przeszkadzałoby odświeżanie - 60, 70, czy nawet 100 Hz to za mało dla "szybkiej migawki". Teoria wygląda pięknie, ale praktyka jest taka, że rozwiązania problemów wzajemnie się wykluczają, albo wprowadzają kolejne przeszkody.
Nie ma lekko ;-) ...

Pozdrawiam!

d i l

0 + - 2010-12-28 17:37

Bez przesady, zagraniczne portale specjalizujące się w monitorach (mogę podać na pw...gdziekolwiek, żeby nie było kwiku ;P) jakoś dają radę, nie wiem czym to robią, ale rezultat jest zadowalający :)

d i l

0 + - 2010-12-27 23:43

*z innymi testowanymi monitorami

CziKilla

0 + - 2010-12-28 11:46

Tylko, ze to gowniane 16:9

Shiefo

0 + - 2010-12-28 12:02

Mam VW2420H i nie zauważam nierównomierności podświetlenia (może problem dotyczył testowego egzemplarza) ani smużenia (a dużo gram w BC2) Przesiadłem się z LG 2252TQ PF i jestem bardzo zadowolony.

roman

0 + - 2010-12-28 12:27

Można coś więcej o tych czujnikach zbliżeniowych? Ciekawy bajer na pierwszy rzut oka. A w rzeczywistości jak? Faktycznie tylko bajer czy jest to jednak sensownie rozwiązane i działa?

Tomasz Duda

0 + - 2010-12-28 13:44

Po odpowiedniej (prostej) konfiguracji w menu OSD wszystko działa jak należy. Powiedzmy ustawiasz odległość na 1 metr (dajmy na to, że tak daleko akurat siedzisz od monitora) i to wszystko. Wstając zostawiasz puste miejsce w przestrzeni i monitor Cię "nie widzi" więc przełącza się w tryb Eko :-) .

Arek_K

0 + - 2010-12-28 13:32

Bardzo fajna recka. A monitorek też ciekawy :) Gratulacje

Tomasz Duda

0 + - 2010-12-28 13:40

Dzięki! :)

Jarus_

0 + - 2010-12-29 12:31

Wstrzeliłeś się idealnie z tą recenzją (Autorze :) ), właśnie przymierzam się do kupna monitora i w grę wchodził właśnie Benq BL2400PT i DELL U2311H, z tym że recenzji tego pierwszego nie doszukałem się wcale.

Benq kusi o cal większym ekranem, czujnikami, podświetleniem LED (bardziej równomierne) i niższym zurzyciem energii.

Dell jest ładniejszy i ciut tańszy (znalazłem już za 900zł).

Nigdzie nie ma porównania matryc więc cięzko mi ten aspekt ocenić.

Może ktorś ma ww. della ?

Ps. do autora: czy droższy z Benq'ów ma funkcję korygującą smużenie "Advanced Motion Accelerator" - funkcja ta występuje w innym modelu EW2420, który chyba ma tą samą matrycę ?

Jarus_

0 + - 2010-12-29 12:59

Zapomniałem dodać: matryca Della jest szybsza i oferuje szersze kąty widzenia + lepsza gawarancja...

iktorn77

0 + - 2010-12-30 15:48

Niestety najgorsze jest to ze ten monitor Benq Bl2400PT jest fizycznie niedostępny w żadnym sklepie i ze nie ma ich u Hurtowników

ff1-ff1

0 + - 2011-01-02 18:23

Ktoś pytał o opinię o dellu u2311h więc oto ona:
-kolorki bardzo ładne i bardzo naturalne-oznacza to że nie mają charakteru landrynkowatego jak wszystkie na matrycach TN.Jeśli ktoś pracuje od dłuższego czasu na TN może odnieść wrażenie jakby kolory w dellu były trochę przygaszone.Ale jest to tylko takie wrażenie (nawet na nasyceniu kolorami na max) które po paru chwilach znika.
-czas reakcji-nie wiem bo nie mierzyłem-ale gram trochę w fps-y i oglądam filmy akcji i jestem bardzo wrażliwy na jakieś niedomagania obrazu i muszę powiedzieć że niczego nie zauważyłem w praktyce - żadnego smużenia,spowolnień w reakcji na ruch myszy itp.Wszystko jest płynne.
- matryca jest matowa i nic się nie błyszczy (także obudowa jest matowa)
-na dole po prawej stronie jest włącznik podświetlony na niebiesko-ja go w ogóle nie zauważam .Mam kolegów którzy lubią ,,szukać dziury w całym" - po dłuższych oględzinach wpadli na pomysł że ta dioda może im przeszkadzać ale sami po pewnym czasie zauważyli że jednak ujdzie w tłoku :)
-ważne-monitor jest cichy-ja po przyłożeniu ucha do obudowy słyszę tylko lekki szum pracującej elektroniki.Mam jednak kolegę -audiofila-któremu ten lekki dźwięk (słyszalny po przyłożeniu ucha do obudowy) jednak przeszkadza :)
-wraz z monitorem dell dostarcza płytkę ze sterownikami-zalecam instalację profili kolorów w systemie windows oraz w użytkowanych programach graficznych -poprawia to zdecydowanie komfort pracy (gradient staje się płynny w programach graficznych )

d1rty

0 + - 2011-01-14 14:24

I to się nazywa godny monitor, dobra cena, świetna jakość .

BilliKostnica

0 + - 2011-12-26 11:57

Panie Tomaszu, kupiłem BenQ BL2400PT i u mnie smużenie występuje już przy szybkości 2. Jaka może być tego przyczyna?

 
zgłoś naruszenie netykiety lub złe
zachowanie

Polecamy
Polecane klawiatury. TOP-10 kwiecień 2014
Szukasz najlepszej klawiatury? W TOP-10 polecamy wyróżniające się lub ...
kategoria: klawiatury producent: A4Tech Ocena: - 17
Samsung Galaxy S4 mini - sukces w mniejszej skali?
S4 mini ma wielkość zbliżoną do S2, ale wydajnościowo konkurować może z ...
kategoria: producent: - Ocena: - 34
Nokia Lumia 520: jak tani może być dobry Windows Phone 8?
Najnowszy budżetowy smartfon Nokii sprzedaje się jak ciepłe bułeczki. ...
kategoria: smartfony, telefony producent: Nokia Ocena: 13 28
LG Swift G: gdyby przy tworzeniu Nexusa 4 nie maczało rąk Google
Niepozorny na pierwszy rzut oka smartfon, Nexus 4 tak jak widzi go LG, który ...
kategoria: smartfony, telefony producent: LG Ocena: 9 16
Grid 2 – optymalne karty graficzne i recenzja gry
Świetna oprawa audiowizualna i rozgrywka bardziej w klimatach arcade niż ...
kategoria: gry producent: Codemasters Ocena: 6 56