Karty graficzne

Podkręcanie, pobór prądu

przeczytasz w 2 min.

Podkręcanie

Podkręcanie

Prezentujemy wyniki karty graficznej GTX 650 Ti BOOST po podkręceniu. To bezpłatny sposób zwiększania wydajności karty graficznej, którego efektywność zależy jednak od kilku czynników, m.in. wydajności chłodzenia, napięć zasilających, jakości zastosowanych podzespołów i konkretnego egzemplarza karty.

Nasze próby

GeForce GTX 650 Ti BOOST pracuje z domyślną częstotliwością 980/1502 MHz. Znając możliwości chipów GK106 liczyliśmy na okolice 1100 MHz na rdzeniu graficznym. Niestety takie taktowanie powodowało szybko zawieszenie gry. Obniżaliśmy więc zegar taktujący aż do 1070 MHz. Stabilna praca pamięci operacyjnej to ok. 1700 MHz.

Jak widać, właściwości w podkręcaniu są słabsze, niż autorskie wersje GTX’ów 650 Ti (Asus wersja TOP  - 1150 MHz, Zotac wersja AMP! – 1140 MHz).

Asus GeForce GTX 650 Ti BOOST DCUII OC

Lepszymi właściwościami w podkręcaniu pochwalił się akcelerator od Asusa. Tutaj rdzeń spokojnie przechodził wszelkie testy z taktowaniem 1,1 GHz. Pamięć jednak nie wykazała się lepszymi możliwościami niż wersja karty od Nvidia – maksymalna częstotliwość to 1700 MHz.

Zotac GeForce GTX 650 Ti BOOST

Nieco lepiej podkręcił się Zotac, którego rdzeń co prawda również osiągnął 1,1 GHz, natomiast pamięć operacyjna była w stanie pracować z prędkością1755 MHz.

Crysis 3 - DX11
1680x1050, Wysokie Detale, SMAA 2TX, AF x16

Zotac GTX 660 2GB (980/1502) 46
35
Asus GTX 650 Ti BOOST DCUII OC 2GB (@1100/1702) 38 + 6
31 + 3
Zotac GTX 650 Ti BOOST 2GB (@1103/1755) 38 + 6
31 + 3
GeForce GTX 650 Ti Boost 2GB (@1070/1700) 38 + 4
31 + 2
GeForce GTX 650 Ti Boost 2GB (980/1502) 38
31
Asus GTX 650 Ti BOOST DCUII OC 2GB (1020/1502) 38
31
Zotac GTX 650 Ti BOOST 2GB (993/1502) 38
31
Gigabyte HD 7850 2GB (860/1200) 34
27
Gigabyte GTX 650 Ti (925/1350) 31
25
Sapphire HD 7790 Dual-X 1GB (1075/1600) 29
23
Radeon HD 7790 1GB (1000/1600) 28
22
Gigabyte HD 7770 1GB (1100/1250) 23
18
  średnia liczba kl./s
minimalna liczba kl./s

 

Dirt: Showdown - DX11
1680x1050, Maks. Detale, AA x4, AF x16

Gigabyte HD 7850 2GB (860/1200) 58
50
Zotac GTX 660 2GB (980/1502) 57
49
Asus GTX 650 Ti BOOST DCUII OC 2GB (@1100/1702) 50 + 6
43 + 5
Zotac GTX 650 Ti BOOST 2GB (@1103/1755) 49 + 7
42 + 7
Sapphire HD 7790 Dual-X 1GB (1075/1600) 55
47
GeForce GTX 650 Ti Boost 2GB (@1070/1700) 49 + 5
42 + 5
Radeon HD 7790 1GB (1000/1600) 53
45
Asus GTX 650 Ti BOOST DCUII OC 2GB (1020/1502) 50
43
GeForce GTX 650 Ti Boost 2GB (980/1502) 49
42
Zotac GTX 650 Ti BOOST 2GB (993/1502) 49
42
Gigabyte HD 7770 1GB (1100/1250) 44
38
Gigabyte GTX 650 Ti (925/1350) 39
34
  średnia liczba kl./s
minimalna liczba kl./s

Max Payne 3 - DX11
1920x1080, Maks. Detale, AF x16

Gigabyte HD 7850 2GB (860/1200) 56
41
Sapphire HD 7790 Dual-X 1GB (1075/1600) 55
41
Radeon HD 7790 1GB (1000/1600) 52
39
Zotac GTX 660 2GB (980/1502) 50
32
GeForce GTX 650 Ti Boost 2GB (@1070/1700) 43 + 5
27 + 2
Zotac GTX 650 Ti BOOST 2GB (@1103/1755) 43 + 5
27 + 3
Asus GTX 650 Ti BOOST DCUII OC 2GB (@1100/1702) 44 + 3
28 + 1
Asus GTX 650 Ti BOOST DCUII OC 2GB (1020/1502) 44
28
GeForce GTX 650 Ti Boost 2GB (980/1502) 43
27
Zotac GTX 650 Ti BOOST 2GB (993/1502) 43
27
Gigabyte HD 7770 1GB (1100/1250) 41
28
Gigabyte GTX 650 Ti (925/1350) 37
23
  średnia liczba kl./s
minimalna liczba kl./s

 

Podniesienie częstotliwości taktowania pozwoliło uzyskać w przypadku karty referencyjnej 10 procentowy wzrost wyświetlanych kl./s. Przykładowo, w Dirt: Showdown dzięki przetaktowaniu można było już komfortowo grać w rozdzielczości 1920x1080. Z podkręcenia zadowoleni również byliśmy grając w Max Payne 3, w którym każdy dodatkowa kl./s jest na wagę złota w przypadku akceleratorów GeForce.

Pobór prądu

Pobór energiiPomiaru poboru energii dokonaliśmy przy pomocy watomierza. Poniższe wartości dotyczą całej platformy testowej (oprócz monitora, głośników, drukarki, itd.). Pomiar w trybie spoczynku odbywał się przy uruchomionym systemie operacyjnym, w którym była włączona przeglądarka Firefox z dwiema zakładkami oraz program muzyczny Foobar. Natomiast "obciążenie" sprawdzaliśmy podczas zapętlonego testu w grze Crysis 2 (1920x1080).

Pobór prądu - Spoczynek
Pulpit, Firefox, Foobar [W]

Sapphire HD 7790 Dual-X 1GB (1075/1600) 105
Gigabyte HD 7770 1GB (1100/1250) 105
Zotac GTX 660 2GB (980/1502) 105
GeForce GTX 650 Ti Boost 2GB (980/1502) 105
Asus GTX 650 Ti BOOST DCUII OC 2GB (1020/1502) 105
Zotac GTX 650 Ti BOOST 2GB (993/1502) 105
Gigabyte GTX 650 Ti (925/1350) 106
Gigabyte HD 7850 2GB (860/1200) 111

Pobór prądu - Obciążenie
Crysis 2 [W]

Gigabyte HD 7770 1GB (1100/1250) 205
Gigabyte GTX 650 Ti (925/1350) 211
Sapphire HD 7790 Dual-X 1GB (1075/1600) 218
Gigabyte HD 7850 2GB (860/1200) 226
Asus GTX 650 Ti BOOST DCUII OC 2GB (1020/1502) 250
GeForce GTX 650 Ti Boost 2GB (980/1502) 253
Zotac GTX 650 Ti BOOST 2GB (993/1502) 260
Zotac GTX 660 2GB (980/1502) 274

 

Pobór prądu - Obciążenie + OC
Crysis 2 [W]

Asus GTX 650 Ti BOOST DCUII OC 2GB (@1100/1702) 255
GeForce GTX 650 Ti Boost 2GB (@1070/1700) 266
Zotac GTX 650 Ti BOOST 2GB (@1103/1755) 267

Pobór prądu w spoczynku jest niewielki. Karta pobiera znikome ilości energii elektrycznej. W grach sytuacja zmienia się diametralnie. Nvidia GeForce GTX 650 Ti Boost wymagał dostarczenia mu więcej prądu, niż konkurent – Radeon HD 7850. Różnice sięgały ok. 27 W, co w tej klasie kart graficznych jest sporą wartością. Niewiele tutaj zmieniły wersje autorskie, które pobierały podobne ilości prądu, co karta opracowana przez Nvidia. W każdym bądź razie, nowy GTX 650 Ti BOOST pod względem poboru wypada słabo.