Gry

Ograniczanie ilości wydawanych tytułów

przeczytasz w 1 min.

Niespodziewane załamanie się światowych rynków finansowych w 2008 i 2009 roku wywołało kryzys ekonomiczny, który mocno odbił się również na branży elektronicznej rozrywki. Stagnacja rynku gier wideo doprowadziła do znacznego ograniczenia portfolio większości wydawców. Zaczęto liczyć się z każdym wydanym dolarem, co jak się później okazało było zapowiedzią dalszych nierzadko kontrowersyjnych decyzji. Decyzji, które wyznaczyły nowy kierunek całej branży.

Pierwszym „reformatorem” w dobie kryzysu stał się koncern Electronic Arts. Kolejne przedstawiane inwestorom wyniki finansowe ujawniły, że moloch gier wideo dostaje coraz większej zadyszki. Wyjątkowo spektakularne sukcesy nowych marek nie były w stanie zrekompensować olbrzymich strat wynikających ze słabnącego zainteresowania starszymi tytułami oraz kosztów produkcji tak dużej liczby gier. Tylko za czwarty kwartał 2008 roku straty te wyniosły aż 641 milionów dolarów. Dlatego też szefostwo koncernu postanowiło zamknąć część swoich oddziałów, zwolnić sporą liczbę pracowników oraz znacznie ograniczyć ilość wydawanych tytułów.

Prezes EA John Riccitiello ujawnił wówczas, że firma zamierza skupić się na markach już sprawdzonych oraz nowych i oryginalnych pomysłach, ale znacznie lepiej dopracowanych. Proces zatwierdzania nowych produkcji oraz ich stałej oceny jakościowej w czasie powstawania  został maksymalnie zaostrzony. Nie oznacza to oczywiście nagłego wysypu samych znakomitych produkcji, ale już teraz widać wyraźnie, że EA przykłada się do pracy. Mass Effect 2, Dragon Age czy choćby Battlefield: Bad Company 2 to tytuły, które dobrze rokują na przyszłość. Miejmy tylko nadzieje, że jakość ta zostanie utrzymana.

Cieszyć się można i z tego, że inni wydawcy zaczęli  reagować na wszelkie oznaki spadku jakości ich produkcji i nie dopuszczają do ich debiutu nim nie będzie pewności, że odniosą zasłużony sukces. Znakomitym przykładem mogą tu być Mafia II oraz strategia  R.U.S.E., której premierę Ubisoft zdecydował się przesunąć aż na wrzesień 2010 r. na wyraźną prośbę graczy testujących beta wersję gry.